Initialiseren HDD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-10-2022
Beste Tweakers,

Ik heb sinds afgelopen zaterdag mijn nieuwe samengestelde pc via Afuture binnengekregen. Nu zit ik echter met een probleem. Kennelijk moet ik zelf de HDD naast de SSD nog initialiseren, ondanks het feit dat ik de desktop heb laten assembleren.

Wat ik tot dusver heb gedaan is het volgende:
Ik heb allereerst device management geopend. Ik kreeg toen de melding dat ik deze schijf nog diende te initialiseren en kon kiezen tussen MBR en CPT. Na wat research op internet kwam ik erachter dat ik MBR moest hebben? Ik heb hiervoor gekozen, maar vervolgens gebeurd er niks. Nou werd mij verteld dat ik de schijf eerst een letter moest toekennen. Dit had ik dacht ik juist gedaan, maar nu vind ik een E-schijf van slechts 350MB groot!

Ik nu de volgende schijven staan onder mijn computer:
(C:)/schijf 0 - Dit is de SSD van 128GB groot met daarop Windows 8 geinstalleerd
(D:) - standaard DVD-station
(E:) - gereserveerd door systeem 350MB groot en behoort tot schijf 0?

schijf 1 - 1TB is echter wel online, maar nog niet toegewezen.

Ik zal waarschijnlijk een verkeerd gedeelte de letter E hebben toegewezen, maar durf dit nu niet zomaar te verwijderen.

Wie kan mij verder helpen? Als er nog onduidelijkheden zijn dan hoor ik dat graag! (graag niet al te moeilijke termen, want ik ben echt een lake op gebied van computerkennis ;)

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

Windows Help: Een vasteschijfpartitie maken en formatteren

[ Voor 29% gewijzigd door Swordlord op 12-11-2012 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Ik heb even contact opgenomen met Afuture zelf en het volgende is aan de hand. Ik heb dus blijkbaar blokje 1, de kleine partitie van de SSD de letter E toegekend, echter kunnen ze mij niet vertellen of ik dit kan terugdraaien zonder Windows opnieuw te installeren.

Het formatteren van de HDD is inmiddels gelukt, daar is de computer nu mee bezig.

Weten jullie hoe ik dit moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Schijfbeheer -> rechterklik het gereserverde gedeelte dan "stationspaden en letters toewijzen"

In dat menu E: aanklikken en dan verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Heeft dit geen consequenties, want daar waarschuwt het systeem wel voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Het betekend dat jij als gebruiker het niet meer kan zien...
Dat is de consequentie...

Maar als gebruiker hoef je het niet te zien...

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 12-11-2012 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-07 23:35
jvdw89 schreef op maandag 12 november 2012 @ 14:00:
Beste Tweakers,

Ik heb sinds afgelopen zaterdag mijn nieuwe samengestelde pc via Afuture binnengekregen. Nu zit ik echter met een probleem. Kennelijk moet ik zelf de HDD naast de SSD nog initialiseren, ondanks het feit dat ik de desktop heb laten assembleren.

Wat ik tot dusver heb gedaan is het volgende:
Ik heb allereerst device management geopend. Ik kreeg toen de melding dat ik deze schijf nog diende te initialiseren en kon kiezen tussen MBR en CPT. Na wat research op internet kwam ik erachter dat ik MBR moest hebben? Ik heb hiervoor gekozen, maar vervolgens gebeurd er niks. Nou werd mij verteld dat ik de schijf eerst een letter moest toekennen. Dit had ik dacht ik juist gedaan, maar nu vind ik een E-schijf van slechts 350MB groot!

Ik nu de volgende schijven staan onder mijn computer:
(C:)/schijf 0 - Dit is de SSD van 128GB groot met daarop Windows 8 geinstalleerd
(D:) - standaard DVD-station
(E:) - gereserveerd door systeem 350MB groot en behoort tot schijf 0?

schijf 1 - 1TB is echter wel online, maar nog niet toegewezen.

Ik zal waarschijnlijk een verkeerd gedeelte de letter E hebben toegewezen, maar durf dit nu niet zomaar te verwijderen.

Wie kan mij verder helpen? Als er nog onduidelijkheden zijn dan hoor ik dat graag! (graag niet al te moeilijke termen, want ik ben echt een lake op gebied van computerkennis ;)

Alvast bedankt
Zit je echt onder Windows te werken in niet in de recovery console ?

Per drive zal Windows twee partities aan maken. De eerste is zo'n 350 MB voor een OS/boot/root schijf en 128 MB voor een andere drive. De andere partitie is die je onder het OS ziet en vertegenwoordigd de rest van de drive. De eerste is de MSR (zie Wikipedia over GPT/GUID).

Als je naar de console boot (recovery/repair mode), zal de eerste partitie gemount worden als drive C:. Normaal in de desktop zie je deze niet.

Ik zou trouwens bij een nieuw Windows 8 only systeem GPT kiezen. Heeft voordelen voor betrouwbaarheid etc.

Werkt alleen niet als je de drive met oudere Windows versies wilt gebruiken.

Het is wat vaag dat de boot MSR als aparte drive letter gemount is.

EDIT: zie hierboven, drive letter weghalen. Dan die 1TB drive initialiseren.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Het is inmiddels gelukt. Onder mijn computer heb ik nu de SSD als C-schijf en de HDD als E-schijf. Letter verwijderen was inderdaad geen enkel probleem ook niet na de computer voor de zekerheid toch nog even opnieuw te hebben opgestart, bedankt daarvoor!

Nou loop ik net nog tegen een andere vraag aan. Ik heb mijn desktop aangesloten zitten op mijn tv-scherm, maar zodra ik een tijdje inactief ben dan springt deze op zwart en heb ik op het moment dat ik er weer achter schuif geen geluid meer. Wat kan ik hier aan doen? Kan het veel kwaad om het screensaver gebeuren überhaupt uit te zetten of is dit slecht voor mij tv?

Ik hoor graag weer van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit heeft A) niets met processor, moederbord of geheugen te maken, maar met het aansturen van opslagmedia en B) niets met de hardware maar puur met het ingestel in je OS.

Move PMG -> Windows Clients

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Klopt, mijn eerste vraag echter wel en vond het niet nodig een heel nieuw topic te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-07 22:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar je eerste vraag had je ook met Google kunnen vinden en was in feite dit hele topic overbodig. Er wordt hier een zeker kennisniveau en inzet verwacht. De vraag die je stelde is meer een helpdesk vraag of iets voor beginnersweb dan echt Tweakers gehalte als je 't mij vraagt.

Vind het wel heel erg slordig van Alternate dat ze niet even je tweede schijf hebben geformatteerd voor je zodat je 't gelijk kan gebruiken. Heb er 1x iets besteld en was er al niet te spreken over, dit er bij geeft mij aan dat ze maar wat aankloten daar. Maar goed, dat is voor een andere plaats.

Voor je vraag mbt geluid moet je even een apart topic openen. Toon dan wel wat meer inzet dan de TS hier. Ga dus je geluid troubleshooten: loopt 't niet spontaan via je tv opeens, of van tv naar analoog. Dat soort zaken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1