• jarrin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-01 15:26
Beste Tweakers,

Ik zit op het moment met een luxe probleem:

Ik ben in het bezit van 3x22" schermen. Deze staan in soms in eyefinity-modus en soms gewoon los als 3 schermen naast elkaar. Daarnaast ben ik sinds kort een tevreden eigenaar van een grote LG tv.

Nou wil ik graag de TV ook op mijn PC er bij prikken. Ik wilde sowieso al een andere videokaart, maar zijn er AMD/Nvidia kaarten die 4 schermen aankunnen?

Of is het anders een goed idee om een DVI-splitter te kopen? Zodat ik het middelste scherm van mijn eyefintiy setup kan clonen met mijn tv. Of zal dit te vertraging opleveren?

Dus, in het kort:
  • Zijn er videokaarten waar ik 3 schermen in eyefinity/Surround setup kan zetten, en daarnaast mijn TV het middelste scherm kan laten clonen?
  • Levert een DVI-splitter vertraging op in de beelden?
Ik hoop dat ik mijn vragen een beetje duidelijk zijn en anders hoor ik het wel :)

Alvast bedankt!

• Cronax
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06-2024
Wat Eyefinity betreft zal 4 schermen wel lukken, zolang je een recente videokaart aanschaft:

http://www.amd.com/us/pro...iple-display-requirements

Het clonen word een ander verhaal, zodra je de Eyefinity setup maakt ziet windows de 3 monitoren volgens mij als 1 groot scherm. Voor zover ik weet is het dus niet mogelijk om vervolgens maar één scherm te clonen.

Om meerdere schermen op 1 videokaart te prikken moet je wel iedere monitor meer dan een 2e via de Displayport aansluit, als het betreffende scherm dat niet standaard ondersteunt dan kan je er een actieve convertor voor kopen. Je moet dan wel een actieve convertor hebben, dus eentje met zijn eigen stroomkabel etc.

In jouw geval is het zaak om goed te kijken naar de aansluitingen op de kaart, je wil waarschijnlijk 1 duallink-dvi, 1 HDMI en 2 displayport aansluitingen. Mocht je in de toekomst nog een 5e scherm overwegen dan kan je een kaart zoals pricewatch: Sapphire FleX HD 7950 3GB GDDR5 halen, omdat die standaard al genoeg poorten heeft om meerdere schermen aan te sluiten. Dit kan eventueel met een andere kaart ook wel, maar dan moet je weer gaan klooien met een apart hubje oid voor de displayport.

Voor zover ik me herinner kan een DVI splitter inderdaad voor vertraging zorgen, zogeheten input lag. Dit is wel afhankelijk van welk scherm je hebt en welke splitter je gebruikt, maar als je bang bent voor input lag kan je het beter niet doen...

Maar dat terzijden, wil je ook echt de schermen tegelijk gaan gebruiken? Je kan volgens mij ook met profielen werken, als je alle 1 scherm op DVI, TV op HDMI en 2 schermen op Displayport aansluit kan je 1 profiel maken met de 3 schermen samen, en eentje met alleen je middelste scherm met je TV als clone daarvan actief bijvoorbeeld. Tenzij je daadwerkelijk je middelste scherm wilt clonen tijdens het gamen lijkt me dat een stuk eenvoudiger, het enige wat je dan hoeft te doen is zo nu en dan even van profiel switchen :P

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Cronax schreef op maandag 12 november 2012 @ 18:10:
Wat Eyefinity betreft zal 4 schermen wel lukken, zolang je een recente videokaart aanschaft:

Het clonen word een ander verhaal, zodra je de Eyefinity setup maakt ziet windows de 3 monitoren volgens mij als 1 groot scherm. Voor zover ik weet is het dus niet mogelijk om vervolgens maar één scherm te clonen.

Om meerdere schermen op 1 videokaart te prikken moet je wel iedere monitor meer dan een 2e via de Displayport aansluit, als het betreffende scherm dat niet standaard ondersteunt dan kan je er een actieve convertor voor kopen. Je moet dan wel een actieve convertor hebben, dus eentje met zijn eigen stroomkabel etc.

In jouw geval is het zaak om goed te kijken naar de aansluitingen op de kaart, je wil waarschijnlijk 1 duallink-dvi, 1 HDMI en 2 displayport aansluitingen. Mocht je in de toekomst nog een 5e scherm overwegen dan kan je een kaart zoals pricewatch: Sapphire FleX HD 7950 3GB GDDR5 halen, omdat die standaard al genoeg poorten heeft om meerdere schermen aan te sluiten. Dit kan eventueel met een andere kaart ook wel, maar dan moet je weer gaan klooien met een apart hubje oid voor de displayport.

Voor zover ik me herinner kan een DVI splitter inderdaad voor vertraging zorgen, zogeheten input lag. Dit is wel afhankelijk van welk scherm je hebt en welke splitter je gebruikt, maar als je bang bent voor input lag kan je het beter niet doen...

Maar dat terzijden, wil je ook echt de schermen tegelijk gaan gebruiken? Je kan volgens mij ook met profielen werken, als je alle 1 scherm op DVI, TV op HDMI en 2 schermen op Displayport aansluit kan je 1 profiel maken met de 3 schermen samen, en eentje met alleen je middelste scherm met je TV als clone daarvan actief bijvoorbeeld. Tenzij je daadwerkelijk je middelste scherm wilt clonen tijdens het gamen lijkt me dat een stuk eenvoudiger, het enige wat je dan hoeft te doen is zo nu en dan even van profiel switchen :P
Of je prikt er gewoon een goedkoop zuinig kaartje bij uit 5xxx of hoger serie dan draai je daar de andere beeldschermen op.

• jarrin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-01 15:26
Cronax schreef op maandag 12 november 2012 @ 18:10:

...
Oke, bedankt voor je informatie; hier kan ik wel wat mee.
Bedankt voor het linkje, geeft een goed overzicht weer.

Wat betreft eyefinity en dat het één scherm wordt, heb je gelijk in. Dus dat wordt lastig softwarematig te clonen.

Ik zal dan inderdaad met profielen gaan werken :)

PS: Actieve DisplayPort-converters hebben geen usb-kabel meer nodig tegenwoordig!
maarten12100 schreef op maandag 12 november 2012 @ 19:08:
[...]

Of je prikt er gewoon een goedkoop zuinig kaartje bij uit 5xxx of hoger serie dan draai je daar de andere beeldschermen op.
Heb nu ook al 2 AMD kaarten. Een 6800 en een 4800 serie. Maar die werken niet goed met elkaar. Maar dat komt denk ik omdat de 4800 nog van ATI is? Niet in crossfire hoor!

[ Voor 28% gewijzigd door jarrin op 12-11-2012 21:56 ]