Upgrade videokaart + processor?

Pagina: 1
Acties:

• HoroHoro
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-09-2024
Beste tweakers,

Ik zou graag jullie advies krijgen over het upgraden van mijn huidige systeem, aangeschaft in juni 2008:Een oud systeem dus maar eigenlijk vind ik dat ie nog voor bijna alles uitstekend voldoet. Behalve de nieuwste games m.n. The Witcher II is niet vooruit te branden. Nu ben ik geen fanatieke gamer maar The Witcher II zou ik toch wel graag een beetje fatsoenlijk spelen (hoeft niet op maximale resolutie en settings echter maar wel beter dan gemiddeld).

Nu zou ik het liefst enkel de videokaart vervangen en mogelijk ook de processor (door een Quad core). Echter, ik koop liever niet 2de hands. Voor de videokaart zat ik bijvoorbeeld te denken aan de MSI N650-1GD5/OC. Niet al te duur maar gaat dit veel helpen? Want hij zal in mijn systeem ongetwijfeld niet op maximale kracht kunnen draaien vanwege de beperking van de PCIe bus.

En hebben jullie mogelijk ook tips voor een mogelijke processor upgrade? De enige twee quad cores die ik voor deze socket vind in de pricewatch zijn beide veel te duur.

Groeten,
Michiel

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-03 08:31
De twee processors uit de PW zijn inderdaad zo duur omdat het "Extremes" zijn. Voor dat geld heb je beter een upgrade kit met een Intel i5, 8GB DDR3 geheugen en een Z77 moederbord. De videokaart is natuurlijk een flinke vooruitgang met wat je nu hebt, maar we hebben eigenlijk te weinig informatie om je te kunnen helpen.

is niet vooruit te branden
Duurt het laden van het spel te lang of schokt hij teveel? In dit laatste geval is het interessant om te kijken naar een nieuwe videokaart. Eventueel ook een HD7770 kan een goede oplossing zijn. Beide geen geweldige GPU's, maar zeker interessant voor het budget.

Of je computer zelf de bottleneck is zou je moeten testen. Als het laden namelijk te lang duurt kan het zijn dat je HDD te langzaam is of dat hij niet het benodigde in je RAM geheugen kan stoppen. Meer geheugen is helaas 'te duur'. DDR2 is behoorlijk prijzig. Het testen is eigenlijk meer een trial-and-error methode en je kunt het beste beginnen dan bij je GPU vervolgend een Upgrade kit en daarna een SSD.

Hopelijk zal het bij de eerste al voldoende schelen om het spel fatsoenlijk te kunnen spelen. Je huidige kaart kun je ook nog hergebruiken.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Ik ben een beetje bang dat het aan een dood paard trekken is wat je nu gaat doen... De bottlenecks worden met name je geheugen en CPU, en dat ga je niet fatsoenlijk kunnen upgraden.
Ik begrijp dat je een krap budget hebt, maar je zou kunnen overwegen om een pricewatch: AMD A6-5400K Boxed te nemen, in combinatie met pricewatch: Asus F2A85-M LE en 8GB DDR3-1600 geheugen... Behuizing, voeding en HDD kun je mee verhuizen. Zit je in totaal op pakweg 175,- en ben je er al een enorme stap op vooruit gegaan, en heb je weer mogelijkheden om er later mocht het nodig blijken een betere GPU en een SSD bij te plaatsen.

iRacing Profiel

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ik zou inderdaad nu niet meer aan een Q8xx0 of Q9xx0 meer beginnen. De interne werksnelheid van je huidige platform is simpelweg achterhaald, daar kan ik voor games niemand meer voor aanraden er nog geld in te steken.

Een nieuw setje CPU + MB + RAM kost inderdaad als je goedkoop gaat met als doel b.v. Witcher 2 spelen al snel €160-200. Als je daar onder wilt blijven, is alleen 2e hands een goede optie. Er zijn zat Phenom 2 of P55 Intel setjes te koop voor dezelfde prijs waar je meer waar voor je geld krijgt dan dat je nieuw koopt.

Nieuw zou ik inderdaad kijken naar de Ax-5000 serie (niet FX of Phenom 2 - FX is het niet waard, Phenom 2 kan je beter 2e hands terecht, dat is ook niet "nieuw" meer). Of bij Intel op een budget kom je bij de 8x0 pentiums / Core i3's uit. Welke prima zijn, maar wel "maar" dualcore. Maar wel verdomd snelle dualcore, welke nog steeds prima zijn voor games.

Slimmer is het nog om even door te sparen voor een modern Z77 setje op 1155, dan kan je weer jaren vooruit.

De nvidia 650 (Ti) vind ik typische "net niet" kaarten. Maar momenteel zijn ze mij vooral te duur geprijst tov de HD7770. De 660 en 660Ti vind ik prima voor hun prijs en de prestaties zijn ook alleraardig, maar in het budget sigment doen de AMD kaarten het beter.

• kroegtijger
Een Z77-chipset zal voor TS niets aan meerwaarde bieden. Als je wilt overclocken, of zwaar op storage gaat inzetten wel, maar dan ga je meestal ook naar een i5 3570K-processor toe. Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren bij TS. Als je naar een socket 1155 gaat volstaat een B75-chipset bord prima voor TS. Denk bijvoorbeeld aan een Asus P8B75M-LE met een i3-processortje en 8GB. Komt nog een videokaart bij en uiteindelijk zit je dan op een kleine 400,-. Dat ligt wel aanzienlijk boven de kosten die TS in gedachte had van 110, en ook nog ruim het dubbele van een upgrade naar een A6 toe. Zelfs als TS naar een A10 gaat upgraden (waar een HD7650D in zit) is de intel-build bijna 2x zo duur.
De potentie van een intel-build ligt wel veel groter, omdat je zoals gezegd dan nog goed een CPU-upgrade kan doen, en knappe videokaart bij kan zetten, maar ik geloof niet dat dit TS zijn doel is.

iRacing Profiel

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ohja, je hebt helemaal gelijk, B75 / Z75 incl b.v. een i5 3225 is in zo'n geval veel kosten-efficienter.

Inderdaad, veel duurder dan dat je bij AMD je spullen uitkiest, maar er zit veel meer rek in een B75 bord met G840, omdat je er later eventueel een 3770K in zou kunnen trappen. (en presto, 4x meer performance)
Of de TS dat zal doen? Ik gok nee, gezien hij nu eens over een Q9xx0 nadenkt.

Met een A10-5800K zit je meteen aan de bovengrens van het AMD platform, maar je krijgt er inderdaad een VGA kaart "bij", welke ook nog eens heel mooi kan samenwerken met een HD7770.

Recentelijk nog van iemand gehoord die een mATX bordje voor z'n oude systeem met 965 + E6600 zocht en géén losse vga kaart kon kopen op z'n budget.

Uiteindelijk voor pricewatch: ASRock FM2A75 PRO4-M gegaan bij Azerty + de door kroegtijger genoemde pricewatch: AMD A6-5400K Boxed

(en wat budget kingston geheugen) Ze was er tevreden mee en ze kon er weer prima CoD 4 en BO 1 op spelen naast de Sims, hoewel volgens mij op 720p (op een 1440x900 monitor... ehh).

Let wel, de A# -> Hoe hoger #, hoe beter de GPU die erin zit. De 7650D in de A10 series is best krachtig, de 7540D in de A6 is alweer behoorlijk minder.

Reviews die je gaat vinden zijn hoogst waarschijnlijk allemaal met de oude drivers. Vanaf Embedded Catalyst 8.982 zou de performance véél vooruit zijn gegaan. Nieuwe drivers even online plukken, AMD meld een +3 tot 10 fps in Witcher 2 op de 7540D...
liever niet 2e hands
Ik snap het helemaal, maar:

V&A aangeboden: Sapphire Toxic HD 6850 1GB GDDR5 PCIE

V&A aangeboden: Asus EAH6950/2DI2S/2GD5

V&A aangeboden: Gigabyte GTX460 1GB Windforce 2x

V&A aangeboden: Asus EAH6950 DCII/2DI4S/1GD5

Stuk voor stuk sterke kaarten, ver onder de adviesprijs nieuw (ja duh, allemaal minstens een generatie oud, maar goed).

V&A aangeboden: Asus M4A89GTD PRO/USB3 + AMD Phenom X6 1090T + 8 GB DRAM

Dit kan je ook niet snel voor deze prijs zelf bouwen / overtreffen kwa performance. Ja natuurlijk ook niet nieuwste van het nieuwste, maar deze X6 is toch beduidend sneller dan b.v. een Q8400.

[ Voor 25% gewijzigd door djunicron op 12-11-2012 15:21 ]

• HoroHoro
Bedankt voor je reactie. Het laden duurt niet lang maar de framerate is te laag. Onder de 25-30, zelfs bij alles settings op low. Vandaar dat ik inderdaad aan een nieuwe videokaart zat te denken. En dan bij voorkeur toch een van nVidia.

Ik heb trouwens geen specifiek budget genoemd. Duurder mag ook maar wat ik vooral graag wilde weten is of mijn systeem nog wel een upgrade waard is of dat ik inderdaad beter meteen voor een nieuw moederbord, processor en geheugen moet gaan. Het gaat niet zozeer om het geld maar ik vind het zonde om zo'n 'grote' upgrade te doen als het niet echt nodig is. Zoals gezegd, ik denk dat alleen de videokaart de huidige bottleneck is maar dat weet ik dus niet.
Sietse1990 schreef op maandag 12 november 2012 @ 13:42:
[...]

Duurt het laden van het spel te lang of schokt hij teveel? In dit laatste geval is het interessant om te kijken naar een nieuwe videokaart. Eventueel ook een HD7770 kan een goede oplossing zijn. Beide geen geweldige GPU's, maar zeker interessant voor het budget.

• HoroHoro
Bedankt voor je reactie kroegtijger!

Ik heb geen krap budget, maar ik wilde inderdaad even weten of ik nog een zinnige upgrade kon doen of niet. En zo ja voor niet al teveel geld omdat ik dan over een jaar waarschijnlijk toch een nieuw systeem koop.
kroegtijger schreef op maandag 12 november 2012 @ 14:27:
Ik ben een beetje bang dat het aan een dood paard trekken is wat je nu gaat doen... De bottlenecks worden met name je geheugen en CPU, en dat ga je niet fatsoenlijk kunnen upgraden.
Ik begrijp dat je een krap budget hebt, maar je zou kunnen overwegen om een pricewatch: AMD A6-5400K Boxed te nemen, in combinatie met pricewatch: Asus F2A85-M LE en 8GB DDR3-1600 geheugen... Behuizing, voeding en HDD kun je mee verhuizen. Zit je in totaal op pakweg 175,- en ben je er al een enorme stap op vooruit gegaan, en heb je weer mogelijkheden om er later mocht het nodig blijken een betere GPU en een SSD bij te plaatsen.

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

HoroHoro schreef op maandag 12 november 2012 @ 15:53:
Bedankt voor je reactie. Het laden duurt niet lang maar de framerate is te laag. Onder de 25-30, zelfs bij alles settings op low. Vandaar dat ik inderdaad aan een nieuwe videokaart zat te denken. En dan bij voorkeur toch een van nVidia.

Ik heb trouwens geen specifiek budget genoemd. Duurder mag ook maar wat ik vooral graag wilde weten is of mijn systeem nog wel een upgrade waard is of dat ik inderdaad beter meteen voor een nieuw moederbord, processor en geheugen moet gaan. Het gaat niet zozeer om het geld maar ik vind het zonde om zo'n 'grote' upgrade te doen als het niet echt nodig is. Zoals gezegd, ik denk dat alleen de videokaart de huidige bottleneck is maar dat weet ik dus niet.
[...]
Ik heb er in Witcher 2 zo'n 40 uurtjes op zitten. Ik had toen een i7 965 6GB DDR 1500 en een 560Ti.

Eerlijk gezegd vond ik het spel bijzonder CPU intensief, hij ging op alle cores zo nu en dan richting de 60-70% load, wat voor deze CPU vrij uitzonderlijk was! (het was immers een Extreme, met OC!) De 560 Ti was voor mijn gevoel ook al limiterend, ik kon het spel wel op high 1920x1080 draaien, maar dan had ik nog maar 40-60 fps, regelmatig dips omlaag. Anandtechs' vergelijk table klopt wel redelijk voor deze game dus.
Ik had daartoe m'n kaart overclocked van 830 naar 875, wat al echt voordeel opleverde.

Voor veel titels zal je CPU nog wel voldoen, met name de console ports zijn niet veel eisend. (uitzonderingen daargelaten) Ja, een snellere GPU plaatsen zal wat helpen, maar zoals ik al aangaf, in deze specifieke game bottleneckt het als een gek op de CPU vrees ik.
HoroHoro schreef op maandag 12 november 2012 @ 15:57:

Ik heb geen krap budget, maar ik wilde inderdaad even weten of ik nog een zinnige upgrade kon doen of niet. En zo ja voor niet al teveel geld omdat ik dan over een jaar waarschijnlijk toch een nieuw systeem koop.
[...]
Mja, dan wordt het eigenlijk vooral de vraag, als je duurzaam wilt gaan: Is het de moeite te wachten op Haswell, of wil je in de Ivy Bridge boot stappen?

Ik heb bij het uitvallen van één van m'n systemen het laatste gedaan, naar volle tevredenheid eerlijkgezegd. Het is daarnaast nog maar de vraag of het volgend jaar met Haswell veel beter wordt. Energie zuiniger waarschijnlijk wel, maar zoals al aan de 2500K -> 3570K te zien was, heeft de eerste toch meer overclock potentie en was het geen duidelijke verbetering.

Toekomst voorspellen kunnen we niet, maar ik zou als je het ervoor over hebt toch overwegen dan nu een degelijk systeem te bouwen.

[ Voor 23% gewijzigd door djunicron op 12-11-2012 16:03 ]

• HoroHoro
Bedankt voor je tips! Ik ga deze zeker ook overwegen.
djunicron schreef op maandag 12 november 2012 @ 15:13:
[...]

Ik snap het helemaal, maar:

V&A aangeboden: Sapphire Toxic HD 6850 1GB GDDR5 PCIE

V&A aangeboden: Asus EAH6950/2DI2S/2GD5

V&A aangeboden: Gigabyte GTX460 1GB Windforce 2x

V&A aangeboden: Asus EAH6950 DCII/2DI4S/1GD5

Stuk voor stuk sterke kaarten, ver onder de adviesprijs nieuw (ja duh, allemaal minstens een generatie oud, maar goed).

• kroegtijger
HoroHoro schreef op maandag 12 november 2012 @ 15:57:

[...]
In dat geval zou ik geen geld hier meer in investeren en voor een mooie nieuwe build gaan. Zoals ik al aangaf kan je HDD, case en voeding meenemen. Je huidige hardware kan je een leuke case en voeding voor zoeken, met een SSD-tje erbij en je hebt een mooie start voor een HTPC'tje. Lijkt me een veel groter meerwaarde voor je gaan geven dan hier nog geld aan uitgeven... Ik ben bang dat het toch elke keer op een teleurstelling gaat uitdraaien, voornamleijk vanwege de 2GB geheugen wat echt te kort aan 't schieten is

iRacing Profiel

• HoroHoro
Ja ik had al her en der gelezen dat The Witcher II toch echt wel minstens een quad core verwacht. Dus dan is (als ik geen tweedehands quad core wil kopen) een nieuw system (mobo, ram, proc) wel de enige fatsoenlijke optie denk ik.

Maarrrrr.... ik hoef niet zo nodig op 1920x1080 te draaien hoor. En ik hoef ook niet alle grafische opties op maximaal te zetten. Maar het moet er fatsoenlijk uitzien en vooral soepel kunnen draaien.
Dus dan denk ik - als ik jouw zo hoor - dat een 560 Ti i.c.m. een i5 quad core hiervoor prima zouden voldoen.
djunicron schreef op maandag 12 november 2012 @ 16:00:
[...]

Ik heb er in Witcher 2 zo'n 40 uurtjes op zitten. Ik had toen een i7 965 6GB DDR 1500 en een 560Ti.

Eerlijk gezegd vond ik het spel bijzonder CPU intensief, hij ging op alle cores zo nu en dan richting de 60-70% load, wat voor deze CPU vrij uitzonderlijk was! (het was immers een Extreme, met OC!) De 560 Ti was voor mijn gevoel ook al limiterend, ik kon het spel wel op high 1920x1080 draaien, maar dan had ik nog maar 40-60 fps, regelmatig dips omlaag. Anandtechs' vergelijk table klopt wel redelijk voor deze game dus.
Ik had daartoe m'n kaart overclocked van 830 naar 875, wat al echt voordeel opleverde.

Voor veel titels zal je CPU nog wel voldoen, met name de console ports zijn niet veel eisend. (uitzonderingen daargelaten) Ja, een snellere GPU plaatsen zal wat helpen, maar zoals ik al aangaf, in deze specifieke game bottleneckt het als een gek op de CPU vrees ik.

[...]

Mja, dan wordt het eigenlijk vooral de vraag, als je duurzaam wilt gaan: Is het de moeite te wachten op Haswell, of wil je in de Ivy Bridge boot stappen?

Ik heb bij het uitvallen van één van m'n systemen het laatste gedaan, naar volle tevredenheid eerlijkgezegd. Het is daarnaast nog maar de vraag of het volgend jaar met Haswell veel beter wordt. Energie zuiniger waarschijnlijk wel, maar zoals al aan de 2500K -> 3570K te zien was, heeft de eerste toch meer overclock potentie en was het geen duidelijke verbetering.

Toekomst voorspellen kunnen we niet, maar ik zou als je het ervoor over hebt toch overwegen dan nu een degelijk systeem te bouwen.

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

HoroHoro schreef op maandag 12 november 2012 @ 16:08:
Ja ik had al her en der gelezen dat The Witcher II toch echt wel minstens een quad core verwacht. Dus dan is (als ik geen tweedehands quad core wil kopen) een nieuw system (mobo, ram, proc) wel de enige fatsoenlijke optie denk ik.

Maarrrrr.... ik hoef niet zo nodig op 1920x1080 te draaien hoor. En ik hoef ook niet alle grafische opties op maximaal te zetten. Maar het moet er fatsoenlijk uitzien en vooral soepel kunnen draaien.
Dus dan denk ik - als ik jouw zo hoor - dat een 560 Ti i.c.m. een i5 quad core hiervoor prima zouden voldoen.

[...]
Inderdaad Witcher 2, samen met b.v. Starcraft 2 of Borderlands 2 hangen behoorlijk op de CPU, in tegestelling tot het gros van de games tegenwoordig.

Een nieuwe 560Ti zou ik niet meer kopen. Ik heb er zelf een en dat bevalt wel, begrijp me niet verkeerd, maar als het je lukt zou ik toch voor een 660 of beter gaan bij Nvidia, die zijn toch wat meer future proof!
2e hands is het een leuke optie, ze komen wel voor 100-125 langs. Als ik niet voor andere spullen aan het sparen was, had ik de mijne graag aan je verkocht zodat ik een 670 zou kunnen aanschaffen, maar goed.

In het prijs segment onder deze kaarten is ATI toch aantrekkelijker met de 7770 en 7850 (als je nieuw koopt). (zeg ik als Nvidia fan, of eigenlijk, iemand die ATI RMA's zat is - andersom zijn ze hier ook te vinden)

De heer en meester prijs/kwaliteit i5 van het moment is de 3570K, dan wel een 2500K in een Z77, 1600mhz DDR3 2x4GB (8GB setje dus) erbij. Mooie nieuwe kaart of prettig geprijst 2e hands model ernaast, hardware overzetten, indien nodig (leeftijd) voeding vervangen voor een zuinig / efficient model en je zit weer een tijdje goed.

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Vorig jaar september had ik bijna hetzelfde systeem, maar met een E8500 en 8GB. Ik heb toen een Quad, een GTX 560 Ti, en een SSD erin gezet.... Met name voor The Witcher II. Voor alle andere dingen was (en is) het systeem nog voldoende, zeker met de snelheid van de SSD, de twee extra threads en de hoeveelheid geheugen. Ook heb ik in overweging genomen dat ik dit systeem nooit ga verkopen. Het wordt een "legacy"-systeem voor oude spellen, met name RPG's enadventures. (edit: TW2 is mijn nieuwste spel. Daarna gaan we al naar Dragon Age uit 2009, TW1 Enhanced uit 2008, en dan wordt het al rap ouder.)

Ik kon mijn E8500, 9600GT en Raptor goed verkopen om een zwakker systeem te upgraden.

Nu, ruim een jaar later, zou ik in jouw geval hele computer vervangen door een nieuw en de oude of houden als tweede systeem, of verkopen.

[ Voor 43% gewijzigd door Katsunami op 12-11-2012 17:19 ]

• HoroHoro
Geweldig al die goede en nuttige reacties. Veel dank hiervoor!
djunicron schreef op maandag 12 november 2012 @ 16:49:
[...]

De heer en meester prijs/kwaliteit i5 van het moment is de 3570K, dan wel een 2500K in een Z77, 1600mhz DDR3 2x4GB (8GB setje dus) erbij. Mooie nieuwe kaart of prettig geprijst 2e hands model ernaast, hardware overzetten, indien nodig (leeftijd) voeding vervangen voor een zuinig / efficient model en je zit weer een tijdje goed.
Maar als ik niet hoef over te klokken is een i5 3570 met een H77 chipset dan niet voldoende?

Als ik voor nieuw ga zit ik nu aan het volgende te denken:

MSI H77MA-G43
Intel Core i5 3570 Boxed
Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile
MSI N660 TF 2GD5/OC

Maar ik vind deze videokaart eigenlijk te duur omdat ik - afgezien van The Witcher II dus - verder slechts sporadisch een game zal spelen. Maar ik wil wel weer future proof zijn. Dus sowieso minimaal 4 jaar vooruit kunnen, vandaar ook de keuze voor ivy bridge. Ik heb liever ook Nvidia (heb gewoon een minder gevoel bij ATI/AMD maar weet wel dat deze laatst goedkoper zijn...)

Maar inderdaad... 2de hands is ook nog een optie.

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

pricewatch: Intel Core i5 3450 Boxed

En

pricewatch: Intel Core i5 3570 Boxed

Is em zo'n beetje om het even hoor...

Het andere voordeel van de 3570K (niet de non-K) is de HD4000 die best aardig als "steun" GPU mee kan doen op een bord met MVP virtu Lucid. (bijna ieder bord)

Dat maakt em die €15 extra wel weer waard lijkt mij zo.
pricewatch: Intel Core i5 3570K Boxed

H77 of B75 / Z77 is inderdaad prima, en sterker nog, daar kan je ook best nog wel mee overclocken.

De prijzen van de 3330, 3450 en 3570 ontlopen elkaar eigenlijk niet zo. De 3330 en 3450 vind ik nog wel significant goedkoper dan de 3570K, de van de 3570 snap ik niet dat ze em maken voor deze prijs.

Prima keuze moderbord geheugen en ook die Videokaart is prima. De CPU moet je nog maar even voor jezelf afwegen, maar hoe dan ook, geen verkeerd systeempje om naar up te graden.

Je kunt natuurlijk ook een mooi 2e hands model oppikken en bij de volgende generatie (indien nodig) weer een videokaartje aanschaffen.
Pagina: 1