Gigabit switches

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91589

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig thuis een gigabit netwerk aan het aanleggen.
Ik ben nu met de kabels bezig. Ik heb 100meter cat6 utp kabel, losse connectors en een tang. Het aanleggen gaat voorspoedig.

Nu wil ik het geheel van switches voorzien. Ik red het helaas niet met 1 switch.

Mijn kpn modem komt in de meterkast uit, hier wil ik de hoofd switch plaatsen (ik zat te denken aan 8-poorts).

- Dan gaat er een kabel naar de bovenverdieping (kantoor aan huis). Hier staan 2 computers en een netwerkprinter, hier sluit ik af en toe ook meer netwerkapparatuur aan. Hier wil ik ook een 6 of 9 poorts switch.

- Er gaat een kabel naar de tv-hoek. Ook hier moet een switch komen, hier staan: een htpc, ps3, wii. Soms organiseer ik lan-party's. Hier wil ik dus ook weer een switch met veel poorten. OF ik neem hier een 4-poorts en koop een extra switch voor de lan party's.

- Er gaat 1 kabel naar de benedenverdieping, hier staat een netwerk media player op de slaapkamer en komt een netwerk muziek speler in de badkamer. Hier zijn 4 poorten genoeg.

Welke switches zouden jullie gebruiken? En in welke opstelling?

Ik heb er zoals het er nu uitziet 4 nodig.
Kun je switches eigenlijk zo op elkaar aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-06 19:53
Tja...een soort wat moet ik kopen advies. Budget is wel handig dan, scheelt nogal in de oplossingen.

Als je 1 groot netwerk aan wilt houden zou ik simpele switches nemen. Geen managed switches. Wil je wel scheiding van kantoor en huis, dan wordt het een ander verhaal. Dus kies wat leuks. Netgear, TPLink, Linksys/Cisco, HP, Asus...maakt niet uit. Prik die 3 in je switch in je meterkast, prik je KPN modem/router erbij en klaar is kees. Het verschil kwa kosten tussen 4 of 8 poorts en zelfs 16 poorts is klein.

Als je ook WiFi dekking wilt hebben kan je ook een stapeltje Routers kopen ipv de 4-poortd switches, dan heb je 4 LAN-poorten en wifi signaal in 1.

Realiseer je wel dat, bij zware belasting, de switches dus de beperkende factor kunnen zijn er kan uiteindelijk maar 1 Gbit door een kabel en dat is theoretisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is de bedoeling 1 groot netwerk te bouwen.

Ik moet dus niet te moeilijk gaan doen kwa merk en type? Daar ging het me vooral om.

Budget is er niet echt.

Ik vind die netgear switches er altijd wel leuk uitzien. Kwa kwaliteit weet ik het niet, geen ervaring mee.
Die zijn tussen de 30 en 50 euro per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
Nou nee, niet echt. Voor simpel werk zoals internetten, bestandjes overpompen en streamen maakt het niet bijster veel uit. Kabelkwaliteit is bijna belangrijker als je echt gigabit wilt halen.

Pas als je gelijktijdig veel verkeer gaat pompen zal je snelheidsverschil merken tussen de diverse merken en prijscategorien. Maar voor huis-tuin-en-keuken werk kan je inderdaad bijna elke switch nemen die je mooi vindt, als je het niet erg vindt dat alles soms ietsje trager gaat.

En voor 4 x 25-30 euro val je je nu ook niet echt een buil, al kan ik natuurlijk niet in je portomonage kijken. Kortom, check op internerd een mooie review van wat gigabit switches en kopen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:09
Ik zou voor de hoofdswitch tweedehands een professionele kopen (HP Procurve o.i.d.) en de rest gewoon simpele TP-Link switchjes ofzo doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inderdaad, budget voor switches zou zo'n 250 euro max zijn. Daar blijf ik makkelijk onder als ik het zo zie.

Ik zoek ook nog een nieuwe NAS, dat zal wel wat duurder gaan worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
Als je die 250 eu op wilt maken:

1x HP Procurve 1810-8G v2 a 80 euro als core-switch.
3x HP Procurve V1410-8G a 57 euro als losse switches
Totaal 251 euro

De goedkopere variant:
1 x 2e hands HP Procurve a 50 euro
3x TP-Link TL-SG1008D a 21 euro
Totaal 113 euro.

Kortom, je kan diverse kanten op en afhankelijk van de gaafheidsfactor of WAF kan je kiezen. Tuurlijk zit er kwaliteitsverschil in, maar of je dat echt zal merken is de vraag. En nogmaals, goede bekabeling is minstens zo belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-07 15:30
Ik zou ook voor de HP switches gaan. Heb thuis de 24 poort versie, maar voordeel is dat je levenslang garantie houdt.

Werkt btw super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik zou het simpel houden. Als dat KPN modem een ingebouwde switch heeft en bijv. 4 ethernetpoorten heeft dan heb je in de meterkast eigenlijk geen switch nodig.

Ik zou er een paar van deze nemen pricewatch: Zyxel GS-108B v2 . Met 7 poorten per kamer kom je er meestal wel. Koop er desnoods eentje extra bij die je bij de LAN parties ook nog aansluit (als 6 extra poorten dan voldoende is).

Degelijke metalen behuizing. Zeer energiezuinig wat prettig is voor apparatuur die 24/7 aan staat en ze hebben poorten met verschillende prioriteiten wat bijv. nuttig kan zijn voor streams naar een mediaplayer. Meer controle heb je waarschijnlijk niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:09
Ingebouwde switch van modem/router is vaak huilen met de pet op. En vaak ook nog niet eens gigabit. Dat moet je gewoon niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
Ik zou in dit geval een HP Procurve als Core-Switch nemen en een 3-tal TP-Link 1043's als gbit switch / AP. Dat is omdat je dan ook direct goede WiFi dekking in je huis hebt.

Vergelijkbare kosten en functionaliteit erbij....

En inderdaad, het WiFi-modem van KPN als core-switch gebruiken is niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Geen idee wat dat KPN ding voor poorten heeft. Gigabit is natuurlijk wel een vereiste. Als ie dat heeft kun je het proberen. Als je vier van die Zyxeltjes koopt kun je zowel de situatie zonder als met switch in de meterkast uitproberen en vergelijken. Werkt het zonder losse switch ook goed dan kan die vierde als reserve voor de LAN parties gebruikt worden.

Ik zag bij zo'n Procurve een stroomverbruik van 12W staan. Geen idee of dat constant is of maximaal, stond er niet bij dus het kan constant zijn. Bij constant verbruik zouden vier van die dingen je al €96 aan stroomverbruik per jaar kosten. Die Zyxels zijn max. 5,5W maar gebruiken in de praktijk veel minder.

Ik heb zelf de versie van die switch zonder prioriteitspoorten (pricewatch: Zyxel GS-108B) en dat ding heeft nergens een warme plek en voelt gewoon koud aan. Opvallend verbruikt die volgens de datasheet minder stroom, max. 3,17W. Die prioriteitspoorten kosten wellicht een klein beetje meer stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Ik red het helaas niet met 1 switch.
Hoezo niet? Heeft het trekken van de kabels de beperking? Of geen geschikte switch? 2 switch heeft natuurlijk wel de voorkeur, maar alternatief kan zijn om 1 centrale switch per etage te nemen. Een 8prts gigabit HP Procurve v1410-8G switch is pakweg 50,- en dan heb je wat goeds. Managed lijkt me een overkill worden voor je; ik zou het niet al te moeilijk maken in dat opzicht. Het verbruik van die switches is ook wel te overzien, en ze zijn passief gekoeld dus stil.
Je zou eventueel PoE's kunnen overwegen, maar ik denk dat dit weinig meerwaarde nog voor je gaat bieden

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-07 21:28
HP's zijn goed, maar verbruiken wat meer stroom en zijn groter. Managed is niet nodig.

Zou gewoon de Zyxels nemen als die wat goedkoper zijn en wat zuiniger met stroom omgaan.
Heb thuis volgens mij ook een HP 1410-8G, werkt goed, maar je merkt geen verschil met wat anders... heb ook nog een oude Safeway (ken je dat nog...) 100mbit switch liggen... draait al jaren non-stop zonder problemen.

Voor je lanparty even kijken met hoeveel man je er gaat zitten, evt trek je een 24 poorts HP gigabit switch oid van marktplaats af die je dan inprikt.
Pagina: 1