Toon posts:

Win7/8 voor een verstokte XP gebruiker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik nog steeds XP. Op mijn PC. Op de netbook draait Windows 7 starter en dat gebruik ik al geruime tijd.

Het gaat een keer problemen opleveren echter. Toen Windows 7 uitkwam dacht ik gelijk ha nu kan ik upgraden zonder Vista te hoeven gebruiken maar ik heb het toch nooit gedaan.

- Ik vind de Windows 7 taakbalk oerlelijk vergeleken met bijv. de MacOS dock of zelfs Unity dock van Ubuntu
- Ik ben slecht in het werken met symbolen/pictogrammen. Dit levert me vaker moeilijkheden op zoals sommige addons in World of Warcraft. Ik ben echt een tekst-persoon. Het is net als m'n kleurenblindheid: het duurt voor mij langer voordat ik een pictogram herken waardoor ik er niet vloeiend/soepel mee kan werken. Kost extra rekenkracht in m'n brein zeg maar. Daardoor voelt de omgeving niet als vertrouwt, terwijl ik toch heel vaak met deze netbook werk.
- Het startmenu vind ik een verschrikking. Omdat recente applicaties worden gesorteerd of dynamisch aangepast, kan ik niet rekenen op recente posities en omdat ik pictogrammen niet snel herken is het voor mij niet bruikbaar.
- Het zoekmenu is totaal niet bruikbaar om snel iets op te starten. Ten eerste kost het hersencapaciteit om het zo maar te noemen: je moet nadenken over wat je gaat typen. Ten tweede is wat je vindt niet direct te selecteren (niet snel) met een toetsaanslag zoals enter. Terwijl ik in WinXP het startmenu kan openen en dan met een paart toetsaanslagen op de juiste plek ben (Ik gebruik bijvoorbeeld Win, m, i, i, enter om Irfanview te openen, niet de snelste manier maar werkt redelijk) is dit in 7 niet mogelijk.
- De platte lijst met "alle programma's" is een onmogelijk ding. Hoe je daar snel iets in kan vinden is mij een raadsel. Kortom, op deze netbook gebruik ik het startmenu niet behalve voor de links naar de home folders/bibliotheken.
- Het popup menuutje als je op een openstaand programma-icoon klikt werkt erg goed voor mij, maar de icoontjes zelf leveren dus een soort mental block op.

Ik heb nog nooit een smartphone of tablet gebruikt, maar ik neem aan dat de icoontjes daar ook problemen gaan opleveren. De reden dat het met mijn huidige telefoon goed gaat, is omdat bij het selecteren van een icoon er ook een tekst-label meeverandert waardoor m'n brein kan aangrijpen op dat tekst-label om de herkenning te 'verankeren'.

In WoW is het voor mij bijvoorbeeld ook niet mogelijk om interface addons te gebruiken die puur met iconen werken. In de standaard interface action bar bijvoorbeeld staat op het icoon een nummer of de sneltoets-combinatie. Alleen het simpele feit dat dit stukje tekst erbij staat maakt het voor mij bruikbaar, anders zou ik constant in de war zijn.

Kortom, de kern van mijn probleem is in de eerste plaats dat ik tekst nodig heb. Hoe weinig ook.Geen automatische herkenning zonder tekst (ook niet na heel veel gewenning). Met de OSX dock heb ik minder moeite gehad omdat wanneer je over een icoon gaat, de naam van het programma boven het icoon verschijnt (daar hebben ze over nagedacht).

Als ik zo het Windows 8 metro startmenu zie, zit daar wel kleine tekst bij. Misschien werkt dat voor mij. Erg mooi is het alleen niet - enorme touch-vlakken met een klein icoontje en nog kleinere tekst. Als ik iets niet mooi vind betekent dat meestal dat het voor mij niet erg bruikbaar is. In de Android interface zit er zotezien wel mooie tekst bij de icoontjes, dus dat gaat prima werken.

Mijn vraag is simpel: Wat raad je mij aan met betrekking tot Windows besturingssystemen?

Heeft Windows 8 alternatieve 'metro' thema's die een nuttigere combinatie van tekst en icoon maken dan wat ik nu gezien heb?
Zijn er taakbalk-alternatieven die tekst laten zien bij het hoveren boven de icoontjes? Zoals OSX (10.3) dock het doet heeft mijn voorkeur maar het moet wel goed passen bij de rest van de interface. Een snelle hack zal geen bruikbaarheid opleveren.
Zijn er sneltoets mogelijkheden om snel door een menu heen te gaan zodat ik met een paar toetsaanslagen ben waar ik moet zijn?
Mijn huidige XP gebruik is dit:
- sommige programma's start ik op met win-R, "notepad", enter.
- andere programma's start ik met de muis vanuit het startmenu
- andere programma's start ik met sneltoetsen door het startmenu heen
- ik sorteer startmenu-entries in mappen (submenus) zoals "Office" en "Media" (ik heb veel meer programma's dan wat je kwijt kan op een taakbalk of in een platte menu-lijst.)
- heel af en toe start ik iets vanaf de quicklaunch

Verder is mijn XP installatie gewoon stock.
Reden dat ik nooit OSX ben gaan gebruiken:
- omgeving voelt onwijs beperkt aan, er is bijvoorbeeld geen "uitvoeren" venster voor commando's.
- er is onwijs weinig te configureren vergeleken met XP
- programma's hebben meestal de Apple feel, ik vind Textedit bijv. minder fijn dan Notepad of zelfs Wordpad. Een basic tekst editor moet geen lineaal hebben en uitlijning en dat soort shit.
- je kan een programma als TextEdit niet eens makkelijk opstarten vanuit de shell.
- je kan niet makkelijk een nieuwe instantie van een programma openen, dwz. een nieuw venster. Als ik een nieuw TextEdit venster wil moet ik éérst naar TextEdit en dan command-N voor een nieuw venster. Ik moet dit out of the blue kunnen doen.
- QuickSilver lijkt de enige mogelijkheid om enige power in de interface te krijgen, maar heb dit nooit geprobeerd.
- je kan met Finder niet eens bij systeemfolders en dergelijke.
- etcetera.
Mogelijk is Ubuntu Unity iets voor mij maar tot nu toe (1 dag) was het erg frustrerend. Het is lastig om te zien welke programma's je open hebt. Het is lastig om tussen vensters van hetzelfde programma te switchen. Alt-tab switcht alleen tussen programma's. Alt-` opent het venster-switch gebeuren maar anders dan bij Exposé is dit zeer storend en erg lastig om te weten waar je naar kijkt. Tenzij je super snel bent flitst dit fullscreen switch geval altijd even kort in beeld. Anders dan op de Mac brengt het selecteren van een programma niet al haar vensters naar voren. Ik had gister 4 Terminal vensters open, nou het was een verschrikking om ze steeds weer in beeld te krijgen nadat ik even in Firefox was geweest. Anders dan op de Mac doet het ingedrukt houden van de muis op het icoon in de 'dock' niks nuttigs.

En dan zit je natuurlijk met de onbeperkte omgeving van Linux wat niet nuttig is voor een GUI systeem.
Afbeeldingslocatie: http://www.geeksinphoenix.com/blog/images/Windows-8-Consumer-Preview-Metro-interface.jpg

Dit zijn wel de lelijkste 'iconen' als onderdeel van een gebruikersinterface die ik ooit heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even ter verduidelijking: ik vraag niet om mensen die mijn 'problematiek' gaan bediscussiëren en gaan zeggen dat het allemaal niet zo'n probleem is. Voor mij zijn dit serieuze usability problems. De Windows 7/8 taakbalk werkt voor mij gewoon niet. Punt. Niet op een lekkere manier dat ik er mijn hoofd-PC van wil maken. Simpelweg door het ontbreken van de tekst. Als je hovert krijg je gelijk het popup menu te zien maar geen tekst-anker. De OSX Dock doet het anders: hover laat de naam-anchor zien, en ingedrukt-houden (of rechtermuis) laat het menu zien met een paar commando's en de lijst met open vensters, en daarnaast heb je toegang tot Exposé voor switchen tussen vensters. Als je in Windows 7 kiest voor de taakbalk optie "combineren als de taakbalk vol is" dan krijg je enorme knoppen te zien met icoon+tekst, wat ook enorm lelijk is (lees: onbruikbaar) omdat je taakbalk gelijk helemaal propvol is; de interface is daar niet voor ontworpen... en de tekst wordt nog steeds afgekapt in alle gevallen.

Kortom ik zie niet echt een goede oplossing voor mezelf tenzij iemand een alternatieve shell heeft ontworpen maar in al mijn jaren in Windows ben ik daar nog nooit een goede kandidaat voor tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een hekel aan icoontjes zonder tekst. Ik heb onder Win7 bij de taakbalk opties 'never combine taskbar buttons' en 'use small icons' actief en dan gaat het (voor mij) redelijk. Maar ik gebruik inmiddels vaker het progje menuapp. Dat vervangt bij mij zowel de taakbalk als het startmenu. Ik heb met autohotkey de hotkeys van menuapp aan m'n muis toegevoegd, en dat werkt prima: 1x klikken geeft de lijst met alle open programma's (zoals in de taakbalk), en 2x klikken geeft het startmenu. Alles op de plaats van je muiscursor, dus je kunt meteen kiezen. Erg handig.
Voor het zoeken gebruik ik verder Find and Run Robot, een betere is daarvoor in mijn ogen niet.
Met die 2 programma's maakt het mij eigenlijk niks meer uit wat Microsoft nog met de taakbalk, het startmenu, of het zoeken doet. Win7 of Win8, zelfs al laten ze het helemaal weg, het boeit me niet meer. Zolang m'n 2 progjes het maar blijven doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de suggestie! Ik heb MenuApp even gebruikt hier op de netbook maar echt een vervanger van een taakbalk lijkt het me niet. Sowieso is het alleen nuttig met een muis met extra knoppen. Of je moet op allerlei plaatsen in het scherm gaan dubbelklikken. Zo'n menu om te switchen tussen applicaties vind ik wel erg counterintuitive. Ik zit er alleen maar naar te staren. Maar goed, het was een idee!

Kleine pictogrammen met tekst is te doen zolang de knoppen niet stacken (dat is weer desorienterend). Als je "nooit combineren" selecteert worden de knoppen van de vensters aan elkaar geplakt wat weer visueel verwarrend is voor mij. Bovendien ben je dan terug bij Windows 98. Wat ze zouden hebben kunnen doen is één hoofdknop op de taakbalk en dan een pictogram voor elk volgende venster van hetzelfde programma aan de rechterkant. I guess.. met weinig vensters open is het wel beter :). Het lage contrast (de knoppen hebben een witte glans, maar de tekst is ook wit) valt aan te wennen. Zolang ik geen meerdere vensters open heb is het geniaal!

Maar ja om nou echt blij van te worden... Dit heb ik in windows XP ook maar dan beter.

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2012 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Misschien ken je dit al, maar ik heb nog een pagina gevonden met wat tools speciaal voor mensen die kleurenblind zijn:

15 Tools voor kleurenblinden.

Hopelijk heb je er wat aan.

P.s. sommige van die tools zijn niet allemaal freeware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op maandag 12 november 2012 @ 04:36:
[afbeelding]

Dit zijn wel de lelijkste 'iconen' als onderdeel van een gebruikersinterface die ik ooit heb gezien.
Dan is Windows 8 niet voor jou weggelegd vrees ik.

Het gaat juist om de tiles/icons in Win8.

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 12-11-2012 20:01 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nouja, alleen in de 'Metro' interface. Er zit ook nog een desktop-interface in die wat mij betreft prima werkt, zeker met de nodige aanpassingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

...
- Het zoekmenu is totaal niet bruikbaar om snel iets op te starten. Ten eerste kost het hersencapaciteit om het zo maar te noemen: je moet nadenken over wat je gaat typen. Ten tweede is wat je vindt niet direct te selecteren (niet snel) met een toetsaanslag zoals enter. Terwijl ik in WinXP het startmenu kan openen en dan met een paart toetsaanslagen op de juiste plek ben (Ik gebruik bijvoorbeeld Win, m, i, i, enter om Irfanview te openen, niet de snelste manier maar werkt redelijk) is dit in 7 niet mogelijk.
...
Euhm, dit is in Windows 7 wel mogelijk (ttz: alleszins in mijn Pro... maar ik veronderstel dat dit ook in Starter het geval zal zijn): Win, beginnen typen, enter... dit werkt gewoon. Stel dat je programma het 2de in de lijst is, kan je nog steeds de pijltjestoetsen gebruiken.

Dit doet uiteraard niets af aan je andere argumenten, maar misschien ben je hier wel iets mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 november 2012 @ 20:11:
Nouja, alleen in de 'Metro' interface. Er zit ook nog een desktop-interface in die wat mij betreft prima werkt, zeker met de nodige aanpassingen ;)
Windows 8 desktop is met bijv Classicshell gewoon Windows als vanouds maar als je Win7 hebt vind ik het geen upgrade.
Dat metro gebeuren is Windows 8's party piece, daar buiten heeft het m.i. niet zo veel te bieden.

Als je uberhaupt nog wat moet kopen kan je wellicht beter 8 kopen en dan e.v.t. aanpassingen doen mocht je jeuk krijgen van dat rare tile gebeuren.
Slaat ook weer nergens op oudere software te kopen als daar niet echt een gegrond argument voor is verder, technisch is Windows 8 een prima iets tot nu toe.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2012 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey bedankt voor de antwoorden.

Ik denk dat (een deel van) het probleem is dat ik vanwege m'n kleurenblindheid mezelf heb aangeleerd om vooral op tekst te letten, dat gaat automatisch. Daardoor voel ik me onzeker wanneer ik dat niet kan zien en ga ik automatisch op zoek ernaar. Wellicht kan ik dat afleren als ik er gewoon een tijdje mee werk. Ik weet dat toen ik dat in World of Warcraft probeerde het een drama was maar dat kwam ook doordat wat ik probeerde gebruik maakte van kleuren. Het was echt paniek omdat ik aan het healen was en ik was totaal in de war welke unit-frames ik moest aanklikken om mensen in leven te houden.

Van de week was ik een dagje bezig in Unity inferface van Ubuntu. Unity is een brakke interface vind ik omdat er geen goede window management is, maar de launcher is wel erg mooi en na een tijdje raakte ik toch wel gewend aan die gekleurde knoppen. Je raakt natuurlijk ook gewend aan de positie ervan.

Het heeft inderdaad geen zin om nu nog Windows 7 aan te schaffen. Ik ben eigenlijk best wel enthousiast over Windows 8 (in principe) en ik denk dat ik het gewoon moet proberen. Het andere deel van het probleem is dat ik nogal geisoleerd leef en dus ook feitelijk nooit de kans heb om bij iemand anders (of op school, werk, ...) goed met een Windows 7 computer aan het werk te gaan. Ik gebruik het wel op m'n netbook, maar ja, daar doe ik zo weinig mee (wat betreft serieus werken) dat het niet echt geeft.

Dus ik denk dat ik de gok gewoon ga wagen en dan zien we wel. Dan kan ik ook gelijk een SSD installeren, zal een welkome verbetering geven in snelheid.

Ik neem aan dat het in Win8 niet moeilijk is om user folders op een andere partitie te plaatsen. Ik gooi dan systeem + applicaties op de 128GB SSD en user data op mijn bestaande HDD. Stabiele user data komt op een Synology NAS. (Ik hanteer 'werk' sets met slechte organisatie waar ik gewoon allerlei documenten pleur en dan een georganiseerde structuur op een andere schijf waar mijn echte bibliotheken zich bevinden en waarvan de backup veel belangrijker is.)

Het vervelende aan Windows XP tot nu toe is geweest dat ik niet wist hoe ik die stabiele mappen (bijvoorbeeld M:\data\audio\) toegankelijk kon maken in de interface, zodat ik een stukkie makkelijker toegang had; tot nu toe deed ik het met een desktop folder shortcut. Erg ongemakkelijk. Wellicht zal een symbolic link beter werken, of is er gewoon een betere oplossing. Moet sowieso een beetje herorganiseren.

Ik zal die kleurenblindheid tools een keertje bekijken. Misschien is het wel wat, maar wat ik tot nu toe gezien heb van dergelijke dingen is allemaal nogal extreem: extreem contrast, of alle gekleurde symbolen vervangen door tekst. Ik kan prima kleuren zien, ik kan ze alleen niet zo goed gebruiken om mee te werken omdat ik verschillen tussen bijv. blauw en paars, groen en grijs, groen en oranje, groen en bruin, niet goed (snel) kan waarnemen. Soms moet ik 10 seconden naar een vlak staren voordat ik een idee krijg van welke kleur het is, en kleine vlakken zijn een ramp.

Bedankt allen! Ik ga het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:13

Bob

Dit snap ik niet. Als ik notepad wil starten, typ ik notepad. Werkt op windows 7, 8 en Ubuntu. Op mac waarschijnlijk ook. Dat meen je toch niet dat je moet nadenken over het typen van notepad als je notepad wil opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat bedoelde ik iets anders.

Ik bedoelde daar eigenlijk dat ik het onhandig vind om documenten en configuratieschermopties en dergelijke te vinden via zo'n zoekinterface. Als je in Windows 7 iets nodig hebt uit het configuratiescherm dan moet je eigenlijk wel via zo'n zoekopdracht werken, maar dan vind je het wel, maar de volgende keer weet je nog niet hoe je er zelf moet komen, dus de volgende keer moet je het weer zoeken met een tekstopdracht, Moet je elke keer opnieuw nadenken over hoe je het moet vinden??

Misschien is dat een beetje een voorbarige mening van mij, maar dat is tot nu toe mijn ervaring.

In Ubuntu kun je ook in de Dash via die "lenzen" allerlei zoekopdrachten doen. Leuk voor als je iets nieuws zoekt, maar de tweede keer wordt het vervelend. Lijkt me niet geschikt voor de 'gebaande paden'.

Notepad start ik sowieso niet op via het startmenu, win+R gaat veel sneller. Putty gooi ik ook op een plaats waar win+R het kan bereiken. Net als pscp, en wordpad ook op die manier.

Ben ik nou zo'n ouderwetse boer dat ik het nut van die zoekinterface niet helemaal snap? Of moeten de neurologische paden nog gelegd worden in m'n hersenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 14:37:
Ben ik nou zo'n ouderwetse boer dat ik het nut van die zoekinterface niet helemaal snap? Of moeten de neurologische paden nog gelegd worden in m'n hersenen.
Ik denk het ja. Ik werk al jaren zo. Alles wat ik wil starten, wat niet op mijn taakbalk staat vastgepind, gaat via een zoekopdracht. Ik zou niet weten waarom dat de tweede, derde of 384e keer niet meer handig zou zijn? Sterker nog, Windows 7/8 leren van de applicaties die je start en zal die naar boven brengen zodat het alleen maar makkelijker wordt na verloop van tijd. Gebruik ik iets vaak, dan pin ik het aan mijn taakbalk. Werkt uitstekend.

Wat betreft het missen van teksten op de taakbalk; dat is een kwestie van je taakbalk goed indelen (geen hetzelfde gevormde en gekleurde dingen naast elkaar zetten, en niet tevaak schuiven met de volgorde) op gegeven moment ga je door je muscle memory vanzelf naar het icoon wat je nodig hebt. Overigens heeft Windows 7/8 ook teksten on hover, duurt alleen 3 seconden voordat het getoond wordt.
Notepad start ik sowieso niet op via het startmenu, win+R gaat veel sneller. Putty gooi ik ook op een plaats waar win+R het kan bereiken. Net als pscp, en wordpad ook op die manier.
- Win+R "notepad.exe" <enter>
vs
- Win "not" <enter>

Je gaat me niet vertellen dat optie één sneller is.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ramon schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 14:50:
[...]

Ik denk het ja. Ik werk al jaren zo. Alles wat ik wil starten, wat niet op mijn taakbalk staat vastgepind, gaat via een zoekopdracht. Ik zou niet weten waarom dat de tweede, derde of 384e keer niet meer handig zou zijn?
Ik weet niet. Op het moment kost het mij meer hersenkracht (concentratie, aandacht, moeite) om zoiets in te typen dan om met de muis/tobo langs een mij bekend menu te gaan.

Ik zal je vertellen ik gebruik veel het chinese I-Tjing orakel. Dat orakel bestaat uit 64 hoofdstukken die allemaal vertegenwoordigd worden door een hexagram, een teken van 6 lijnen. Elk hexagram correspondeert dus met een hoofdstuknummer. Als je het orakel gebruikt, dan ontstaan er hexagrammen uit de munten die je gooit. Als je zo'n hexagram hebt, kun je het gaan opzoeken (als dat nodig is).

Ik ken alle hexagrammen al lang uit m'n hoofd. Ik weet niet altijd welk hoofdstuknummer er mee correspondeert, maar voor de helft ongeveer weet ik dat wel onmiddelijk.

Desondanks gebruik ik nog steeds heel vaak de index vooraan in het boek. Zelfs voor hexagrammen waarvan ik precies weet welk hoofdstuk het is. In plaats van dat ik ff een seconde nadenk en die koppeling maak tussen "de vrede" en "nummer 11", ga ik langs die index en dan kom ik uit op nummer 11, wat ik natuurlijk al wist dat ik daar op uit zou komen ;-). Het opzoeken van dat nummer gebeurt door het onderste trigram (teken van drie lijnen) te koppelen aan het bovenste trigram in een tabel van 8x8. Vaak ben ik zelfs zo 'debiel' dat ik alleen het onderste trigram opzoek en dan die lijn afga totdat ik het hoofdstuk nummer tegenkom waarvan ik al weet dat ik het moet hebben.

Ik ben gewoon lui! ;D. Ik denk liever niet na. Als ik iets totaal hersenloos kan doen dan geef ik daar de voorkeur aan. Ik moet zeggen dat dit te maken kan hebben met m'n ziekte (schizofrenie) - mijn brein heeft nogal een klap gehad enige tijd geleden.
- Win+R "notepad.exe" <enter>
vs
- Win "not" <enter>

Je gaat me niet vertellen dat optie één sneller is.
Ik heb net ongeveer 6 keer achter elkaar notepad via het startmenu opgestart op die manier. Als ik Win, "not", enter intyp heel snel, dan eindig ik met printers en apparaten of iets dergelijks. Hij pakt pas notepad als ik het volledig intyp. Oh, verrek, het komt doordat dit een Nederlandse Windows is en hij doet het alleen met kladblok :P. Goed, nu doet ie het wel inderdaad. Ja, dit is op zich wel fijn. Het duurt wel wat langer (startmenu gebeuren heeft ongeveer een seconde nodig) maar ik hoef minder te typen. Ding accepteert geen command line params trouwens maar ik heb Putty nu in het startmenu (accepteert sessies submenu).

Overigens hoef je natuurlijk niet "notepad.exe" te typen, "notepad" is genoeg. Vreemd genoeg laat notepad zich niet hernoemen tot iets anders, het programma start niet op als het not.exe of note.exe heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-10 19:12
Als je 'ik wil notepad starten -> win(-R) -> notepad' of 'Ik wil mijn resolutie aanpassen -> win -> resolutie' al 'nadenken' noemt weet ik niet of er wel geschikte besturingssystemen voor je zijn?

Ik zie niet in hoe ze het nog simpeler kunnen maken namelijk. Als je Configuratiescherm van dat verschrikkelijke groeperen afhaalt en er weer pictogrammen (met tekst :) ) van maakt is het een vaste positie je die aanklikt, als je toch al met 2 handen aan het toetsenbord zit is het win-toets -> resolutie/ notepad / calc / knip / irfa...

Ik was verstokte XP-gebruiker maar met het configuratiescherm op icoontjes en taakbalk nooit combineren is het verschil met XP al lang zo groot niet meer :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 14:37:
Nee hoor, ik ben ook niet zo'n fan van die zoekoptie in Win7 om programma's te starten. Ik gebruik nu sinds een paar weken Windows 7 (alleen op m'n notebook, al m'n eigen andere systemen draaien Windows Vista). Maar ik vind het hele idee van het startmenu 3x niets. Laat mij het maar lekker uitklappen zoals in XP en eerdere versies, dan kun je ten minste snel dingen vinden, omdat het gewoon z'n plek heeft en onder een naampje terug te vinden is.

Hetzelfde als het pinnen aan het startmenu, dat is iets dat ik verschrikkelijk vind. Ik heb voor Win7 gewoon een directory aangemaakt, genaamd quick launch en die aan de taakbalk geknoopt waar ik de progs in heb staan die ik vaak gebruik. En de items in de taakbalk op never combine gezet. De taakbalk is voor je openstaande progs, niet om programma's te starten, daarvoor is je startmenu en/of quicklaunch.

Windows 8 vind ik wat dat betreft helemaal ruk. Ik heb het hier op een paar systemen draaien (nieuwe all in one die geleverd werd met 8), maar vind het startmenu echt helemaal niets.
En ik denk dat als je niet vrolijk wordt van alleen maar icoontjes en weinig teksten, Windows 8 niets voor je is.
Pagina: 1