SSD snelheden drastisch omlaag.

Pagina: 1
Acties:

• Mumaster
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-11-2025
Goedenavond mede tweakers,

Ik heb voor mijn laptop een tijdje geleden een SSD aangeschaft, namelijk de Samsung 830-Series SSD.
Dit was de 128GB variant. Tot op heden is het een zeer goede schijf. Maar nu ben ik er laatst achter gekomen dat als mijn laptop op zijn accu werkt de snelheden van de SSD drastisch omlaag gaan, voornamelijk op de 4K-bestands grootte. Hieronder zien jullie enkele voorbeelden.

Op netstroom.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/u6xcP.png
Op accu.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HxCyV.png

Bij de tweede zien jullie waarschijnlijk ook dat de 4K-64THRD veels te hoog is. Dit komt doordat het AS-SSD (het programma waarmee ik heb gebenchmarkt heb) dan even vast loopt, en er daardoor dus een rare uitlezing uit tevoorschijn komt.

Mijn vraag was: Is het normaal dat een SSD in een laptop trager gaat werken als die niet aan de netstroom zit? En zo ja, ook zo drastisch (50-80%) als ik dat heb?

Laptop Specs:
Merk: HP
Model: DV6-6B75ED
Processor: AMD A6-3410MX
Geheugen: 8GB DDR3 1333 MHz
Videokaart: HD6750M (Met HD6520G gekoppeld van cpu tot HD6755G2)

Ik hoop dat jullie mijn vraag zullen beantwoorden.

Mvg,
Max van der Puij

Verwijderd

Volgens mij komt dat door stroombesparingstechnieken. Als je een CPU-load programma ernaast draait om de CPU wakker te houden, dan zou je wel normale snelheden moeten halen. In de praktijk is dit dus geen probleem want als je SSD met tienduizenden I/O opdrachten per seconden wordt bestookt, zal je CPU aan het verwerken/afhandelen/opvragen ook zijn handen vol hebben.

Geen probleem dus, je hebt een mooie SSD. :)

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:21

Quad

Doof

Volgens mij is de bovenste op accu en de onderste op netstroom right? Anders kloppen de waardes totaal niet ;).

Ga er maar vanuit dat het zo klopt, op accu worden er x aantal technieken uitgevoerd waardoor je langer mobiel bent en dus hoort er een snelheidsdegradatie op de SSD ook bij. Niets aan de hand dus.

Edit: Je hebt gelijk :)

[ Voor 5% gewijzigd door Quad op 12-11-2012 00:41 ]

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Mumaster
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-11-2025
Wat mooi om te horen, maar de plaatjes kloppen wel gewoon hoor! De bovenste is op netstroom, dat kun je zien aan de lagere access times, en de onderste is op accu. De eindscore is inderdaad raar, maar dat wordt waarschijnlijk veroorzaak door de veels te hoge 4K-64THRD waardes.

Ik heb het net even getest en het werkt inderdaad, als er een programma naast draait wat de cpu bezig houdt gaan de snelheden inderdaad omhoog.

Bedankt voor de snelle reacties!

[ Voor 13% gewijzigd door Mumaster op 12-11-2012 00:33 ]