Toon posts:

Problemen. lees en schrijf snelheid SUPER traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Allemaal,

Mijn harde schijven lezen en schrijven(als ze het uberhaupt doen) met gemiddeld 0.8k/seconde (geen grap).

De vraag hoe zou dit komen please, please........

Systeem:
asus p8z68
i7 k2600
Ati 6xxx ding
Corsair 2x4 gb 1600mhz
Voeding AX850(voordat iemand daarover begint)
Schijven:
besturingssysteem (c) m4 crucial 265g ssd
Opslag (d) raid1 (via mobo) 2x WD 2Tb eco

JA alle drivers zijn up to date.

Ik heb net mijn systeem helemaal fris opnieuw geinstaleerd, het traagheids probleem is er nog steeds.
De nieuwste driver zorgde wel eventjes voor een verbetering maar eigenlijk is het weer terug bij af.
Gewoon lekker met 0.8k schrijven TOP! o wacht ik lieg hij doet nu maar liefst 2,3 mb per seconde. WoOt

Wat is het actie plan?
Hoe kom ik er achter wat er eigenlijk stuk is? is er wel iets stuk?

Alvast bedankt

edit:
Diagnostic tool van WD op de schijven losgelaten, geen problemen gevonden(was een quick test)

Testje uitgevoerd:
Kopieren van externe schijf naar D, gaat snel 300 a 400mb/sec
Kopieren van Externe schijf naar C, ook snel 300 a 400 mb/sec
Kopieren van C naar D of anders om, Langzaaaaaaam 0.8k gemiddeld

Moederbord? chipset?
Bios is al ge-update naar de nieuwste versie.
Toch de drivers? ook al zijn dit de laatste...
Iemand een idee hoe ik dit verder kan trouble shooten?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2012 22:15 ]

Verwijderd

Begin even met CrystalDiskInfo en post je SMART data van al je schijven inclusief SSD. Je RAID1 zou je twee losse disks moeten kunnen zien.

En kun je bevestigen dat je de 2 donkerblauwe SATA poorten niet gebruikt? Dit zijn namelijk 'neppoorten' via Marvell controller. De 2 witte zijn goede Intel SATA/600 poorten en dan heb je 4x lichtblauw dat is Intel SATA/300.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2012 22:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Yo Cipher, thanks voor de reply.

Voor de goede orde, die marvel poorten gebruik ik inderdaad niet. SSD zit op de stat/600, de andere op sata/300.

Heb CrystlaDiskInfo geinstaleerd, 1 disk heeft "waarschuwingen" hoe zal ik die info posten? screenshotje maar ofzo?

Edit
Hmm, omdat 1 van de schijven een waarschuwing gaf, heb ik ze afzonderlijk getest. Het lijkt erop dat de schijf "zonder problemen", betrouwbaarder werkt dan de schijf "met", maar de schijf "met problemen" als stand-alone(dus uit de raid) doet het wel redelijk tot goed. lezen en schrijven van 1 gig met 300mb/s (voorheen 0.8mb/sec)
De gezonde schijf doet het wel bijna dubbel zo snel...

Is deze schijf nog te redden, soort diep format of moet ik em rma-en? en hoe ontstaat zo iets.

screenshots disk info
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/disk-1.png
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/disk2.png
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/ssd.png
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/externedisk.png

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2012 23:35 ]

Verwijderd

Current Pending Sector = 0x169 = 361.

Dus je hebt 361 actieve bad sectors. Holy shytes! Met één zo'n actieve bad sector kun je al heel veel problemen krijgen.

Ik zou die schijf wel willen vervangen, omdat het meer dan normaal is. Maar zou je de schijf lang formatteren (onder Ubuntu of whatever) en dus overschrijven met nullen, dan zijn alle bad sectors weg.

Zie ook deze post voor Ubuntu instructies:
Verwijderd in "HD Kan niet geformateerd worden"

Verwijderd

Topicstarter
OK, dat het bad was dat had ik al wel begrepen, heb al mijn files met gemiddeld 0.8mb/sec gebacked, dat was geen feest. Zeker omdat af en toe een bestand weigerde...

bedankt voor het wijzen op de crystaldisk tool. Grappig(of treurig) is dat de tool van WD geen fouten toonde.

* RMA, aan gaat vragen *

Enig idee hoe het ontstaan is? schijf is niet echt gevallen en 4000 bedrijfsuren lijkt mij persoonlijk niet al te veel(4000/24 = 166 nachtjes doorhalen valt best mee lijkt me)
Gewoon een knudde productie dan maar?

Ik hoop dat de vervanging van de schijf het probleem voorgoed gaat oplossen.

Verwijderd

Dit gebeurt veel vaker hoor, vandaag al drie keer op GoT. :Y)

Je schijf is verder niet te warm geworden (max 38 graden en je andere schijf 40 graden) en ik zie verder ook niets vreemds. Waarschijnlijk gaat het niet om fysiek defecte sectoren maar ECC bad sectors. Dat laatste komt veel vaker voor bij moderne schijven. Zodra je deze bad sectors overschrijft, blijven ze bruikbaar en worden ze niet omgewisseld. Als je schijf regelmatig dit soort bad sectors krijgt, is je schijf niet meer bruikbaar zonder modern filesystem (ZFS, Btrfs, ReFS).

Begrijp dus dat je in een tijdperk zit waar filesystems achterlopen op de huidige hardware situatie, waarbij bad sectors steeds vaker voorkomen en als de software hier niet tegen kan krijg je dus gezeik. De drie genoemde filesystems zijn veel robuuster en hadden in jouw situatie automatisch alle 361 bad sectors hersteld zonder dat je ooit door had dat er iets aan de hand was.

Vind je dit interessant en wil je meer weten over geavanceerde en vooral betrouwbare opslagtechnologie, kijk dan eens in Het grote ZFS topic. :)

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost!

Ik heb by de computerwinkel een nieuwe schijf meegekregen oude was echt goed stuk.
Computer loopt weer als een zonnetje. Ik had em al bijna het raam uitgegooid, dat het zo'n verschil kan maken.

Schrijf snelheid zit nu zo rond de 60/70 mb/s maar dat schijnt met de eco-green normaal te zijn.

Top dus!

Nog bedankt voor de hulp.

@Cipher, intresant hoop dat dergelijke file-systemen snel over genomen worden in de meer reguliere besturingssystemen(consumenten dan)
Pagina: 1