PHP heeft geen schrijfrechten (Plesk, Transip)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poepkop
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-04-2021
Hallo,

Sinds 1 week heb ik een VPS XL bij Transip. Helaas loop ik tegen een aantal problemen aan omdat de standaardinstallatie met Plesk wat vreemd geconfigureerd staat.

Een laatste probleem waar ik nu tegenaanloop is dat php geen schrijfrechten heeft. Ik heb het vermoeden dat dit eraan ligt dat PHP een andere user is dan de FTP user, zo kan ik via FTP ook niet de bestanden verwijderen die Plesk aanmaakt (ook een vervelend probleem). Maar ik kan (lijkt het) nergens in Plesk instellen welke rechten php zou moeten hebben en welke user het om gaat.

de configuratie:
- php 5.3.3 (draait als apache module)
- plesk 11.0.9
- CentOs 6.3

Ik hoor graag iemand die kan helpen. Maar ik ben ook bereid om over te stappen naar een andere hosting partij waarbij dit wel allemaal 'normaal' werkt out-of-the-box, dus als iemand daar nog tips voor heeft hoor ik het ook graag. Ik wil graag aan de slag namelijk met websites, niet met plesk instellen.

Athlon X8 3,6ghz 15000+ | 4 x 4GB PC 21000 | 2 x 4TB... < das pas patsen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je chown al geprobeerd naar de juiste user waar je Apache onder draait? Als ik je verhaal zo lees moet het dan opgelost zijn.

Overigens wel jammer dat je TransIP de schuld geeft, terwijl je zelf ook aangeeft dat Plesk 'wat vreemd' geconfigureerd staat. Als je liever alleen met websites aan de slag gaat, waarom dan ook hosting (want daar is Plesk voor dacht ik zo) gaan doen? :? Wellicht had je dan beter kunnen kiezen om reseller te worden als je niet de lasten van het beheer zou willen.

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 11-11-2012 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poepkop
@CptChaos: Dank je voor je antwoord.

Ik kom van een andere hostingprovider waar de Plesk configuratie op een opgeleverde server vrijwel meteen goed stond ingesteld. Helaas is de service niet altijd even stabiel bij deze provider, dus moest ik uitwijken naar een andere provider.

Overigens heeft chown() ook geen permissies:
Warning: chown() [function.chown0]: Permission denied in /var/www/vhosts/rstore.nl/check41/test/test.php on line 9

Of bedoelde je wat anders?
Wellicht had je dan beter kunnen kiezen om reseller te worden als je niet de lasten van het beheer zou willen.
Ik wil wel domeinen etcetera op mijn manier beheren, maar ik wil niet dingen oplossen die standaard gewoon werken.

[ Voor 20% gewijzigd door poepkop op 11-11-2012 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

Volgens mij ben je helemaal niet in staat om te bepalen of het "vreemd" staat ingesteld of niet. Het klinkt allemaal vrij normaal namelijk, maar je eigen kennis is niet helemaal geweldig. Overstappen naar een andere provider omdat je niet weet hoe je andere rechten instelt lijkt mij niet verstandig.

Ik zou graag willen verwijzen naar een stukje generieke Linux-documentatie betreffende rechten:
http://www.linux.com/lear...ng-linux-file-permissions

Als je dat doorleest snap je hopelijk beter wat er gaande is en hoe je het zelf kunt oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poepkop
Hoi Cheatah,

Ik weet hoe dit is opgebouwt in Linux met de permissies van users, maar ik moet wel toegeven geen expert te zijn. Maar hoe weet ik welke user en groep PHP is? En waar pas ik dit aan?
Want in de link staat wel een voorbeeld van hoe je de owner kan aanpassen van een bestand, maar ik wil natuurlijk niet de owner voor ieder bestand aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

De webapplicatie draait onder een bepaalde user/group, de bestanden zijn van een bepaalde user/group. Je kunt daar in Plesk enige invloed op uitvoeren als je kunt instellen dat PHP via de Apache module moet worden uitgevoerd, of dat dat via FastCGI gaat. Als je twijfelt kunt je natuurlijk even snel een script maken dat je precies kan vertellen onder welke user/group PHP wordt uitgevoerd. Daarvoor zijn er functies in PHP beschikbaar, zoek maar in de manual.
Als je weet welke user/group waar moet kunnen lezen/schrijven, kun je gewoon de rechten aanpassen naar wat je nodig hebt. Ownership aanpassen is haast nooit nodig.
Let erop dat je niet te makkelijk over bestandsrechten gaat denken, het is misschien wel handig voor jou als PHP scripts veel rechten hebben, maar het is nog véél handiger voor hackers die wellicht misbruik kunnen maken van een lekje in een PHP applicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

poepkop schreef op zondag 11 november 2012 @ 18:33:
@CptChaos: Dank je voor je antwoord.

Ik kom van een andere hostingprovider waar de Plesk configuratie op een opgeleverde server vrijwel meteen goed stond ingesteld. Helaas is de service niet altijd even stabiel bij deze provider, dus moest ik uitwijken naar een andere provider.

Overigens heeft chown() ook geen permissies:
Warning: chown() [function.chown0]: Permission denied in /var/www/vhosts/rstore.nl/check41/test/test.php on line 9

Of bedoelde je wat anders?
Je hebt console access op je VPS, rechten zetten met PHP op een map of bestand waar PHP geen schrijfrechten heeft, zal niet de oplossing geven die je zoekt.
Ik wil wel domeinen etcetera op mijn manier beheren, maar ik wil niet dingen oplossen die standaard gewoon werken.
Maar omdat je Plesk klaarblijkelijk niet goed hebt ingesteld, kun je niet zeggen dat het aan TransIP ligt, want dat is naar mijn weten een hele goede hoster.
Anoniem: 26306 schreef op zondag 11 november 2012 @ 19:05:
De webapplicatie draait onder een bepaalde user/group, de bestanden zijn van een bepaalde user/group. Je kunt daar in Plesk enige invloed op uitvoeren als je kunt instellen dat PHP via de Apache module moet worden uitgevoerd, of dat dat via FastCGI gaat. Als je twijfelt kunt je natuurlijk even snel een script maken dat je precies kan vertellen onder welke user/group PHP wordt uitgevoerd. Daarvoor zijn er functies in PHP beschikbaar, zoek maar in de manual.
Als je weet welke user/group waar moet kunnen lezen/schrijven, kun je gewoon de rechten aanpassen naar wat je nodig hebt. Ownership aanpassen is haast nooit nodig.
Let erop dat je niet te makkelijk over bestandsrechten gaat denken, het is misschien wel handig voor jou als PHP scripts veel rechten hebben, maar het is nog véél handiger voor hackers die wellicht misbruik kunnen maken van een lekje in een PHP applicatie.
True, je kan idd chmodden naar 777, dan hoef je de eigenaar niet aan te passen, maar heb je wel een security issue natuurlijk. Als je de owner aanpast, hoef je de rechten niet aan te passen. :) Is dus de meest logische oplossing.

[ Voor 37% gewijzigd door CH4OS op 11-11-2012 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poepkop
Hoi Cheatah, dank je voor je antwoord. Binnen niet al te lange tijd (2 maanden) zal er iemand voor mij gaan werken die de server ook kan beheren, alleen is dit nog niet rond en ik wil wel aan de slag. Ik ga me even verdiepen in jouw antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poepkop
@CPTChaos: Transip biedt standaardinstallaties aan van Plesk, ik heb Plesk niet zelf geinstalleerd maar een image van hun geinstalleerd. En qua hosting staan ze inderdaad hoog aangeschreven, ze hebben ook goede SLA voorwaarden en bij mijn weten hebben ze nog nooit grote storingen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ah zo, dat wist ik dan weer niet. Je kan dan dus een paar dingen doen om uit te sluiten of het aan Plesk ligt. Een eigen OS installeren + Plesk installeren, of een eigen webserver opbouwen inclusief een domein beheertool (Froxlor is er ook een, al is het maar om te testen, ook gratis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poepkop
Een eigen OS installeren + Plesk installeren vind ik nog even wat veel werk.

Maar het verbaast mij dat als ik zelf Ubuntu installeer en PHP erop zet alles out-of-the-box werkt, bij mijn oude hostingpartij dit ook altijd goed ging, en bij Antagonist ook altijd goed gaat, het hier niet goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Oh en je kan een ticket aanmaken bij TransIP, neem aan dat ze je dan wel helpen, was ik net nog vergeten aan te geven. Maar probeer zoals Cheetah ook al aangeeft, de machtigingen goed te zetten zoals ze moeten zijn, niet met een PHP-script, maar op de console, je hebt waarschijnlijk SSH-toegang naar de VPS. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poepkop
Hoi CptChaos.
Ik heb reeds een ticket ingestuurd, alleen mag personeel van Transip niet in de omgeving van klanten sleutelen, kortom, ze kunnen me niet helpen.

Ik heb ook nog geen oplossing gevonden, ik ga een systeembeheerder huren want dit schiet niet op.

Pagina: 1