Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor een paar jaar

Pagina: 1
Acties:

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
In mijn zoektoch naar een laptop voor de komende jaren is mijn selectie narrowed down tot de volgende twee;

http://tweakers.net/pricewatch/compare/496/320976;320648/

Ze lijken een hoop bang for buck te geven. Waarom deze?

* Windows 8
* 6 gig ram
* Hoge resolutie
* 17"

De laptop zal niet gebruikt worden voor games of ander zwaar grafisch werk, maar moet wel alle huis- tuin en keukenklusjes (waaronder af en toe wat zwaardere wiskundige berekeningen) volledig vloeiend moeten doen in the years to come. Ze verschillen onderling hier en daar iets op opslag etc., dat is van ondergeschikt belang. De processor is interessanter, en dus heb ik de volgende vergelijking gevonden;

http://www.cpu-world.com/..._i7_Mobile_i7-3630QM.html

Op papier lijkt de i7 de i5 behoorlijk te kloppen. Maar dit is papier, ik heb een tijdje geleden gemerkt dat mijn desktop i5 de i7 van een vriends laptop ver achter zich liet. Waar moet ik dus nog meer op letten bij de processorkeuze, behalve op de techsheet?

Tweede vraag is opnieuw één die lastig uit de specs af te leiden valt, weet iemand welke laptop nog enigszins leesbaar is in zonlicht? Dat is namelijk een behoorlijk heikel punt bij mijn huidige laptop.

Dit zijn de twee belangrijkste vragen, beide videokaarten lijken ongeveer gelijk. Uiteraard sta ik open voor advies dat in een hele andere richting gaat, dus fire away!

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Verwijderd

Waarom niet de dell's?

In de inspiron 15R SE en 17R SE kan je een i5 en 1080p scherm krijgen voor respectievelijk €670 en €760. Of met i7 voor respectievelijk €787 en €849. Alleen al vanwege het high-res criterium zou je de sony en samsung af moeten laten vallen. Want 900p @ 17.3" is niet bepaald een hoge resolutie, en is altijd van bedroevende kwaliteit.

Zie ook Dell Waardebonnen Topic - Deel 2.

Houd er wel rekening mee dat de inspiron 17R SE geen gigabit ethernet heeft.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Desktop i5 moet je ook niet vergelijken met laptop i7.

Ook vind ik bij jouw keuze de GPU's behoorlijk tegenvallen. Een HD 7670M is hooguit mid-end. Goed voor nu, erg low voor over 4 jaar.

People as things, that’s where it starts.

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 november 2012 @ 18:22:
Waarom niet de dell's?

In de inspiron 15R SE en 17R SE kan je een i5 en 1080p scherm krijgen voor respectievelijk €670 en €760. Of met i7 voor respectievelijk €787 en €849. Alleen al vanwege het high-res criterium zou je de sony en samsung af moeten laten vallen. Want 900p @ 17.3" is niet bepaald een hoge resolutie, en is altijd van bedroevende kwaliteit.

Zie ook Dell Waardebonnen Topic - Deel 2.

Houd er wel rekening mee dat de inspiron 17R SE geen gigabit ethernet heeft.
Waarom niet de Dell's, vraagt hij. Toch vooral omdat ze niet in de PW kwamen na het invoeren van wat selectiecriteria, wss die van de max prijs (€1000,-). Nog niet uitgebreid gekeken, maar de kortingen uit het topic dat je aandraagt zullen aanzienlijk zijn daar de 17RSE voor € 1500+ in de PW staat. Geen gigabit is wel een enorme misser.
Voor wat de resolutie betreft; ideaal is het niet, helemaal niet vergeleken met mijn 2048x1152 pc scherm, maar ik had het idee dat het voor laptops nog behoorlijk redelijk was, 900p.
VasZaitsev schreef op zondag 11 november 2012 @ 18:27:
Desktop i5 moet je ook niet vergelijken met laptop i7.
Dat wist ik niet, i5 is i5 en i7 is i7 dacht ik. Ik zie nu inderdaad dat de processoren mobiele varianten hebben.
Ook vind ik bij jouw keuze de GPU's behoorlijk tegenvallen. Een HD 7670M is hooguit mid-end. Goed voor nu, erg low voor over 4 jaar.
Klopt, dat is dan ook niet een primair criterium geweest. Op mijn desktop i5 heb ik een aardige tijd alleen de onboard HD2000 (of 3000, de Sandy Bridge in elk geval) graphicscard gebruikt, en dat ging prima. De enige reden dat ik een (mid end) videokaart heb geplaatst is omdat ik op de desktop nog wel af en toe een spelletje speel. Mijn idee was dat een videokaart altijd welkom is, maar dat ook een mid-end videokaart over 4 jaar nog prima voldoet als er tóch geen games gespeeld worden.

GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Een laptop die een tijd mee kan met goede outdoor-usability? (= mat scherm + FHD reso) De videokaart is verder ook niet erg belangrijk?

Asus N56VM.

http://www.notebookcheck....with-GT-630M.77077.0.html
The matte 16:9 FullHD display in our test sample is based on a LG Philips LP156WF1. Much to our surprise it was about 100cd/m² brighter than the Samsung 156HT01-201 in our N56VM production model. The same black value of 0.58 cd/m² remains, however, so the contrast has increased to 700:1. Therefore, the test sample is more appropriate for outdoor use and convinces with decent screen legibility.
pricewatch: Asus N56VM-S4107V

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

Verwijderd

Obiter dictum schreef op zondag 11 november 2012 @ 18:38:
[...]

Waarom niet de Dell's, vraagt hij. Toch vooral omdat ze niet in de PW kwamen na het invoeren van wat selectiecriteria, wss die van de max prijs (€1000,-).
Goed punt :P

900p is de standaardresolutie voor een 17.3" laptop. Maar ik vind het ronduit laag. Bij 900p denk ik meer aan een goede resolutie voor een 13" of 14". In het 15.6" segment is er voor jou volgens mij ook meer keuze. Met name de N56 reeks.

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Omni schreef op zondag 11 november 2012 @ 18:47:
Een laptop die een tijd mee kan met goede outdoor-usability? (= mat scherm + FHD reso) De videokaart is verder ook niet erg belangrijk?

Asus N56VM.

http://www.notebookcheck....with-GT-630M.77077.0.html

pricewatch: Asus N56VM-S4107V
De review is lovend, en het scherm lijkt me top. Groot minpunt lijkt me de processor, deze is dezelfde i5 dualcore als in de Sony van mijn OP, en de i7 van de Samsung lijkt deze toch echt ver achter zich te laten.
Verwijderd schreef op zondag 11 november 2012 @ 19:18:
[...]
Goed punt :P

900p is de standaardresolutie voor een 17.3" laptop. Maar ik vind het ronduit laag. Bij 900p denk ik meer aan een goede resolutie voor een 13" of 14". In het 15.6" segment is er voor jou volgens mij ook meer keuze. Met name de N56 reeks.
900p vind ik zelf ook niet je van het, maar daar ben ik opzich nog wel bereid enige concessie op te doen. Helemaal omdat het de prijs toch behoorlijk lijkt te drukken als je een lagere resolutie neemt. Laat ik het zo stellen; liever een lagere resolutie die overal bruikbaar is, dan een hogere en onleesbare resolutie in zonlicht.

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
de laptop die bij je eisen direct in mijn hoofd schiet is ook de dell 17r SE

full hd mat
gt650 gpu
i7

en binnen budget..

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Pagina: 1