Nieuw systeem, raar geluid

Pagina: 1
Acties:

• Frozen-Bullet
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-11 21:34
Goedemorgen :)

Ik zit met een nogal vaag probleem, wellicht dat jullie hier een oplossing voor weten. Ik heb onlangs een systeem in elkaar gezet met de volgende onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Boxed€ 112,70€ 112,70
1Asrock FM2A75 PRO4-M€ 61,95€ 61,95
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 67,70€ 67,70
1Sharkoon MS140€ 35,50€ 35,50
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 18,25€ 18,25
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 36,99€ 36,99
1Samsung SH-222BB Zwart€ 17,95€ 17,95
1Samsung 830 series 128GB€ 84,-€ 84,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 435,04

De voeding die ik hierbij had uitgekozen was de Antec VP450P. Alles in elkaar gezet en geïnstalleerd maar vervolgens hoor ik een hoog krassend geluid. Dit geluid kwam soms met tussenpozen maar was vooral aanwezig tijdens normaal computergebruik. (surfen op internet, downloaden etc.) Ik heb het geluid opgenomen tijdens een boot.. Met name richting het einde is het geluid duidelijk hoorbaar: http://dl.dropbox.com/u/2464661/WS550127.WMA

Ik ben vervolgens gaan luisteren en ben tot de conclusie gekomen dat het geluid uit de voeding kwam. Ik heb vervolgens in overleg met de webshop de voeding RMA gestuurd en heb een nieuwe voeding ontvangen. (de Corsair CX430 v2.3 bronze edition). Alles weer aangesloten maar het geluid was nog steeds aanwezig.
Hierna heb ik het moederbord vervangen (wel door hetzelfde model) maar ook dit zorgde niet voor een oplossing. Ik heb vervolgens de BIOS geupdate en verschillende energiebesparende opties in de BIOS uitgezet. UIteindelijk bleek bij het uitzetten van de C6 optie het geluid sterk te verminderen. Het geluid is daarentegen nog steeds hoorbaar als je je oor direct bij de voeding houdt.

Wellicht nog handig om te vertellen: tijdens het spelen van een redelijk 'zwaar' spel voor deze APU (Battlefield bad company 2) kreeg ik een BSOD met code 116. Dit is overigens maar één keer gebeurd. Ik heb hierna 3dMark11 en verschillende andere spellen gedraaid zonder problemen. Als ik nog meer BSOD's tegenkom dan meld ik het hier.

Dus, wat heb ik gedaan/geprobeerd?:
- Voeding vervangen door ander merk en design.
- Moederbord vervangen (zelfde merk/model)
- BIOS update en C6 uitgezet

De webshop heeft naar mijn weten zowel de voeding als het moederbord direct omgeruild. Van het moederbord weet ik dat zij deze helaas niet hebben kunnen testen vanwege te weinig testmateriaal.

Ik vraag mij af waar het 'probleem' zit en of het schadelijk is voor de componenten in mijn systeem.

Alvast bedankt voor de replies! :)

• Yoma666
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-07-2022
Stomme vraag, maar heb je het geheel al eens aangesloten op een ander stopcontact? Ik heb ooit eens een pc gehad waarbij de voeding onder belasting een dergelijk geluid maakte als die op een ongeaard stopcontact zat. Ook heb ik eens een geluidskaart gehad waarin onder belasting een dergelijk geluid te horen was. Hoor je dat geluid ook door een hoofdtelefoon als je er één aansluit op de onboard geluidskaart?
Mogelijks is dit een leuke eigenschap van het type moederbord dat je gebruikt... Daar dit eigenlijk hetzelfde is gebleven.
Ik meen me trouwens te herinneren dat het bordje waar ik ooit hetzelfde mee voor had ook een goedkoop Asrock bordje was. Als je de mogelijkheid hebt eens kijken of je 't nog steeds hebt met een ander type moederbord.
Persoonlijk heb ik toen het moederbord vervangen door een Asus moederbord en ging het probleem daarmee weg. Enkel om het geluid zou ik dit niet gedaan hebben, maar het systeem was ook niet stabiel.

[ Voor 3% gewijzigd door Yoma666 op 11-11-2012 21:39 ]

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:49
Ik heb zelf 2 samsung 830 SSD's die dit geluid ook maken vanaf aankoop.

Ik heb al nooit begrepen waarom men stelt dat SSD's "geen geluid maken", dat is absoluut onjuist.

Doe eens een virusscan op je SSD en luister eens goed, waarschijnlijk hoor je het dan ook continu. Pauzeer je de scan, dan neemt het sterk af.

Deze informatie is achterhaalt en onjuist blijkt nu.

[ Voor 38% gewijzigd door rr7r op 13-11-2012 02:03 ]

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-11 13:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Ik zou eens zoeken op coil whine ;)

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• Yoma666
Wouter.S schreef op zondag 11 november 2012 @ 22:03:
Ik denk inderdaad dat't exact dat is. Wat dus op zowat elk electrisch toestel kan/zal voorkomen in meer of mindere mate. Normaal gezien geen enkel probleem, maar toevallig was er bij mijn oud Asrock moederbord dus wel degelijk een probleem...

• Frozen-Bullet
Yoma666 schreef op zondag 11 november 2012 @ 21:38:
Stomme vraag, maar heb je het geheel al eens aangesloten op een ander stopcontact? Ik heb ooit eens een pc gehad waarbij de voeding onder belasting een dergelijk geluid maakte als die op een ongeaard stopcontact zat. Ook heb ik eens een geluidskaart gehad waarin onder belasting een dergelijk geluid te horen was. Hoor je dat geluid ook door een hoofdtelefoon als je er één aansluit op de onboard geluidskaart?
Mogelijks is dit een leuke eigenschap van het type moederbord dat je gebruikt... Daar dit eigenlijk hetzelfde is gebleven.
Ik meen me trouwens te herinneren dat het bordje waar ik ooit hetzelfde mee voor had ook een goedkoop Asrock bordje was. Als je de mogelijkheid hebt eens kijken of je 't nog steeds hebt met een ander type moederbord.
Persoonlijk heb ik toen het moederbord vervangen door een Asus moederbord en ging het probleem daarmee weg. Enkel om het geluid zou ik dit niet gedaan hebben, maar het systeem was ook niet stabiel.
Bedankt voor je reactie.. Een ander stopcontact (geaard) heb ik al eens geprobeerd met de eerdere voeding, met de huidige voeding nog niet. Dat zal ik binnenkort is doen. Bij het aansluiten van een hoofdtelefoon hoor ik het geluid niet.. Overigens, kwam het geluid bij jou ook uit de voeding of juist vanuit het moederbord?
rr7r schreef op zondag 11 november 2012 @ 21:55:
Ik heb zelf 2 samsung 830 SSD's die dit geluid ook maken vanaf aankoop.

Ik heb al nooit begrepen waarom men stelt dat SSD's "geen geluid maken", dat is absoluut onjuist.

Doe eens een virusscan op je SSD en luister eens goed, waarschijnlijk hoor je het dan ook continu. Pauzeer je de scan, dan neemt het sterk af.
Bij mij komt het geluid echt uit de voeding, is dit bij jou ook het geval?
Wouter.S schreef op zondag 11 november 2012 @ 22:03:
Yoma666 schreef op zondag 11 november 2012 @ 22:54:
[...]

Ik denk inderdaad dat't exact dat is. Wat dus op zowat elk electrisch toestel kan/zal voorkomen in meer of mindere mate. Normaal gezien geen enkel probleem, maar toevallig was er bij mijn oud Asrock moederbord dus wel degelijk een probleem...
Ik ga het even aankijken.. Met C6 uitgeschakeld is het geluid in ieder geval al een heel stuk minder.. Als iemand nog suggesties heeft voor instellingen in bv. de BIOS, laat het even weten! :) Aan de andere kant zou alles natuurlijk normaal moeten werken. Het systeem zelf heb ik nog maar een paar dagen in gebruik, mede door de RMA's.. Stel dat ik merk dat het systeem instabiel is dan kan ik altijd nog stappen ondernemen.

Ik zit nu overigens wel sterk te twijfelen of ik inderdaad niet beter het bord kan omruilen voor één van Asus, bv. de F2A85-M LE (pricewatch: Asus F2A85-M LE)

• Yoma666
Overigens, kwam het geluid bij jou ook uit de voeding of juist vanuit het moederbord?
Bij mij kwam het uit de ingebouwde geluidskaart bij het Asrock bordje (zowel hoorbaar met of zonder aangesloten hoofdtelefoon, met hoofdtelefoon aangesloten was't onverdraagbaar, daar het geluid ook versterkt werd...)
Bij die met de voeding kwam het geluid werkelijk uit de voeding zelf als ie op een slechtgeaard stopcontact zat.
Als het systeem stabiel draait is't misschien niet nodig om het moederbord te vervangen hoor.

[ Voor 9% gewijzigd door Yoma666 op 12-11-2012 12:08 ]

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:49
Frozen-Bullet schreef op maandag 12 november 2012 @ 08:13:

[...]

Bij mij komt het geluid echt uit de voeding, is dit bij jou ook het geval?
Ik moet mezelf herstellen. Na wat gegoogle en geëxperimenteer in reactie daarop, lijkt het totaal niet van de SSD af te komen maar vanuit de laptop zelf op een plek heel dichtbij de SSD. Geen idee welk component precies dan, dat mogen ze bij de fabrikant uitzoeken (garantie). Het komt bij mij voorin voor, dus niet waar de power cable ingeplugt zit, maar ergens van het moederboord (schat ik zo in).

Excuses voor evt. veroorzaakte verwarring.

Je zou inderdaad eens op "coil whine" zoals eerder gesteld kunnen googlen of "coil noise" of "high pitch noise" en mogelijk helpt je dit ook verder de goede kant op.

[ Voor 11% gewijzigd door rr7r op 13-11-2012 02:05 ]

• Frozen-Bullet
Bedankt voor alle reactie's..! Zolang het systeem stabiel blijft draaien laat ik het zo. (Het geluid is nu nauwelijks hoorbaar)
Pagina: 1