Gaat WD Red wel in sleep mode ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Topicstarter
Hoi,

Dit is mijn systeem: http://tweakers.net/gallery/sys/217295
Nu heb ik altijd Samsung "Greens" en WD "Greens" erin zitten en W2k8 zo ingesteld dat de HDD naar sleep mode gaan na xx minuten idle zijn.
Als ze in sleep mode zitten en je wilt ze gebruiken duurt het ± 1 -2 seconden om op te spinnen, voordat je ze kan gebruiken.

Een wachttijd van 1 - 2 seconde kan ik mee leven.
Deze server staat 24x7 aan en 's nachts mogen al die HDD's in sleep mode gaan.
Alleen systeem HDD (SSD) en Velociraptor zullen niet in sleep mode gaan.
Alle HDD's staan in: ACHI / JBOD.

Nu heb ik 2x WD RED HDD erin zitten met dezelfde instelling.
Als ik de HDD's wilt benaderen zit hier geen wachttijd tussen, ze zijn direct te benaderen.
De overige HDD's moet ik wel op "wachten", als ik ze benader.
Of deze HDD's zijn zo goed dat de wachttijd nihil is, of ze gaan niet in (volledige) sleep mode.
Maar iets zegt mij dat het het laatste is.
Weet iemand of dit klopt, want dan ga ik weer terug naar "Green" HDD's.

Edit: Omdat de "green" HDD's 2 TB zijn zijn deze allemaal MBR, de WD Red is 3 TB en dus GPT.

[ Voor 4% gewijzigd door GoT op 11-11-2012 10:50 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:49
Zorg om te testen gewoon dat je makkelijk bij die red kan komen. Stel dan in dat ie zo snel mogelijk in sleep moet gaan (of direct, weet niet of dat gaat) en luister dan of de schijf een spindown doet. Dan weet je vrijwel meteen of hij gewoon aan blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Topicstarter
Ik kan niet per HDD instellen wat de sleep time is, dat is een instelling voor alle HDD's.
Aangezien ik een aantal HDD's in mijn server heb weet ik niet welke HDD in sleep mode gaat.
Ik hoor wel iets, maar ik weet niet welke HDD dat is.

Heb een dagje gewacht, dan weet ik zeker dat de HDD's allemaal in sleep mode zitten.
De Red HD's zijn vrij stil en trillingsvrij, dus ik kan er niet uit opmaken of ze nou spinnen of niet.
Ik heb een iPad, waarmee ik via RDP op de server kan komen en pal ernaast kan staan.
Als ik de overige HDD benader, dan hoor ik het bekende SPIN-UP geluid van de HDD.
Bij de Red HDD hoor ik geen SPIN-UP geluid en kan zoals ik bij de beginpost meldde meteen bij de
bestanden komen. Lijkt mij dus dat deze HDD's niet volledig in sleep mode gaan.
Is er een mogelijkheid om dit in te stellen met een WD tool ?

Zijn er ook andere mensen met een RED HDD die een sleep time hebben ingesteld en waarbij je de HDD ook meteen kan benaderen na lange tijd idle te zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In geavanceerde power management settings in Windows kun je instellen dat de schijf in spindown moet gaan. Dat zou moeten werken.

Overigens, een schijf opspinnen duurt normaliter 6 tot 12 seconden. Typisch 7-8 seconden. Jij zegt dat jouw schijven al na 2 seconden paraat zijn? Kun je horen/voelen dat de schijven inderdaad niet meer spinnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik de reds in een Synology 213+. Bij mij gaan de reds keurig in hibernation en deep sleep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Topicstarter
Ik kan het horen en voelen dat ze gaan spinnen, heb niet gemeten met een stopwatch en misschien is het 2 - 3 seconden. Maar 6 - 12 sec. zeker niet.
Edit: Als je 6 - 12 sec. moet wachten dan dien je ook 6 - 12 sec. te wachten, voodat Windows begint te laden. De meeste PC's laden Windows al na 1 - 3 sec boot time.

Heb inmiddels ook wat gevonden: http://www.anandtech.com/print/6157
Disk spindown (or standby) timer is an orthogonal parameter which actually stops the motor and puts the drive in IDLE mode. As the screenshot above shows, the standby timer is off by default, but this value can be altered through HDD Guardian or any other similar software. The head parking parameter is usually accessible through the Advanced Power Management (APM) feature of the hard drive. Unfortunately, HDD Guardian and other HDD tools indicated that there was no APM support in the WD Red. Eventually, we had to resort to running WD's own WDIDLE3 tool in the DOS mode. It turns out that the head parking interval is only accessible through a proprietary command and WD doesn't expose it to external tools.
Is dus een default instelling dat ze niet in sleep mode gaan.

[ Voor 35% gewijzigd door GoT op 13-11-2012 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edit: Als je 6 - 12 sec. moet wachten dan dien je ook 6 - 12 sec. te wachten, voodat Windows begint te laden. De meeste PC's laden Windows al na 1 - 3 sec boot time.
Huh? Bij mij duurt het 4 seconden voordat ik überhaupt de eerste letter BIOS-tekst op mijn scherm zie?

Anyway, in SMART kun je het ook terugvinden, op de milliseconde precies, in mijn geval:

Spin_Up_Time 0x0027 159 157 021 - 7016

Ofwel 7 seconden in mijn geval, voor het opspinnen van een 5400rpm disk. Je kunt dat ook horen. De schijf maakt eerst een opstijgend geluid, en op het eind een calibratie waarbij je snel achter elkaar seekgeluiden (getik) hoort, daarna een rustperiode en is de schijf paraat.

Dat duurt bij jou twee seconden nadat je de stroom erop knalt? Volgens mij praten we namelijk over verschillende dingen.
Is dus een default instelling dat ze niet in sleep mode gaan.
Ik lees vooral dingen over dat headparking niet meer via APM in of uitgeschakeld kan worden, wat overigens wel enorm irritant is. En vreemd, omdat WD over de patenten bezit die hun APM instelling een power cycle mag overleven.

Maar head parking is wat anders dan spindown. Spindown doe je meestal via OS-initiated spindown (dat gebruikt Windows neem ik aan) of via APM waarbij de schijf zelf in spindown gaat.

In de screenshot van Anand worden de WD schijven door die DOS-utility herkend als Corsiar Performance SSDs; lijkt me ook niet helemaal correct? Ik test in elk geval niet onder MS-DOS maar onder een modern OS. Die vendor utilities hebben hun langste tijd gehad; WDIDLE.exe wordt ook niet ondersteund. Jammer maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 08:43:Huh? Bij mij duurt het 4 seconden voordat ik überhaupt de eerste letter BIOS-tekst op mijn scherm zie?
Vroegâh moest het geheugen langs gegaan worden en zag je het geheugen wegtikken, voordat het pas opstartte. Ik neem aan dat je wel een moderne moederbord hebt ? (Just kidding :+ )
Ik lees vooral dingen over dat headparking niet meer via APM in of uitgeschakeld kan worden,...
Ik heb een stukje tekst gequote in mijn vorige post, lees eens de 1e 2 woorden.
Maar WDIdle3 kan ik inderdaad niet vinden op de website van WD en ik had er ook mijn twijfels over of dit het wel ging oplossen.
In ieder geval heb ik dus wel (sort of) bevestiging dat het niet alleen bij mij is, maar een algemeen "RED" probleem.
Denk dat ik maar gewoon weer "Green" ga halen, zijn nog goedkoper ook.

Pagina: 1