[Feat] Lege filteropties verbergen in de pricewatch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
Als je wat aan het rondzoeken bent in de pricewatch zie je nog weleens lege filteropties verschijnen zoals in de screenshot zichtbaar is:
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimage.org/h175mh5oh/screenshot.jpg

Aangezien ik naar nVidia kaarten aan het zoeken was zijn de ATI opties sowieso vrij zinloos, maar als de filters 0 resultaten hebben zou het praktisch zijn als ze gewoon helemaal onzichtbaar waren.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Maite de Jong
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-07-2024

Maite de Jong

Online Product Manager
Ik kan me voorstellen dat de filters waar in het voorbeeld (0) achter staat niet meer relevant zijn, zodra in de filter iets anders hebt geselecteerd dat die optie niet heeft. Het zou echter ook heel onrustig zijn wanneer er bij elke wijziging van een filter alle andere filteropties gaan veranderen. Door (0) achter de filter te zetten geven we aan dat deze opties geen resultaten opleveren in combinatie met de eerder gekozen filters. Dan kan iemand ook helpen in zijn zoekproces. Daarnaast weet je, dat wanneer je in dit geval Nvidia klikt de opties met (0) voor jou niet meer relevant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
Bij YouTellMe.nl hebben we dit een tijd actief gehad en het was absoluut niet druk te noemen en we hebben daar ook nooit klachten over gehad door klanten. Aangezien het maximaal 6 resultaten zijn geeft het sowieso niet bijzonder veel onrust vergeleken de batch aan producten aan de rechterkant die veranderd.

Het gaat mij er niet zo zeer om of ik het wel/niet weet, het kost gewoon onnodig veel ruimte bij de filters. Als filters niet relevant zijn heeft het geen nut ze standaard zichtbaar te maken. Binnen de "alle opties" functionaliteit kunnen ze natuurlijk allemaal getoond worden, maar verder past het imho niet binnen het minimalistische design van de rest van de site op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Als het goed is zijn ze ook niet standaard actief? Als jij een voorbeeld hebt waarbij inderdaad standaard bij je eerste bezoek aan die lijst zichtbaar zijn, dan is dat een bug.

Als je echter begint te filteren dan laten wij in principe gewoon alles staan wat voor je begon met filteren ook in beeld was. Minimalistisch design betekent niet automatisch maar dat je alles direct buiten beeld gooit zodra het mogelijk irrelevant is geworden door gebruikersinteractie. Het is vooral bedoeld om rustig te ogen en de cognitieve belasting te verlagen. En steeds lijstjes veranderen is niet per se een verlaging van die laatste of rustig voor het beeld :P

Bovendien moeten we dan ook steeds opties verhuizen van boven naar onder die grens van 6 en vice versa. Dus dan kan het zijn dat je je orienteert op verschillende filters, er een begint aan te vinken (bijv de eerste van 3 OR-keuzes) je orienteert op wat er gebeurt is (je keuze voor een ander filter is nu door verwijderingen in de top6 gezet) en je daarna doorgaat (opties 2 en 3 van je OR-keuzes) en daarna je optie bij het andere filter niet meer kan vinden omdat die (weer) onder de top6-grens zijn gekomen...

Al met al is er best wat voor te zeggen, maar ik denk niet dat het alleen maar voordelen heeft :)

Als dat bij youtellme 'een tijd actief' was, is het dan weer verwijderd? Of was het actief tot het einde van youtellme?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
ACM schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 07:55:
Als het goed is zijn ze ook niet standaard actief? Als jij een voorbeeld hebt waarbij inderdaad standaard bij je eerste bezoek aan die lijst zichtbaar zijn, dan is dat een bug.
In de voorbeelden die ik heb gezien alleen na filteren ja :)
Als je echter begint te filteren dan laten wij in principe gewoon alles staan wat voor je begon met filteren ook in beeld was. Minimalistisch design betekent niet automatisch maar dat je alles direct buiten beeld gooit zodra het mogelijk irrelevant is geworden door gebruikersinteractie. Het is vooral bedoeld om rustig te ogen en de cognitieve belasting te verlagen. En steeds lijstjes veranderen is niet per se een verlaging van die laatste of rustig voor het beeld :P
Fair enough :P
Bovendien moeten we dan ook steeds opties verhuizen van boven naar onder die grens van 6 en vice versa. Dus dan kan het zijn dat je je orienteert op verschillende filters, er een begint aan te vinken (bijv de eerste van 3 OR-keuzes) je orienteert op wat er gebeurt is (je keuze voor een ander filter is nu door verwijderingen in de top6 gezet) en je daarna doorgaat (opties 2 en 3 van je OR-keuzes) en daarna je optie bij het andere filter niet meer kan vinden omdat die (weer) onder de top6-grens zijn gekomen...
Dat is inderdaad een nadeel, hoeft niet perse een probleem te zijn maar maakt het kwa ontwikkeling wel lastiger inderdaad.
Al met al is er best wat voor te zeggen, maar ik denk niet dat het alleen maar voordelen heeft :)

Als dat bij youtellme 'een tijd actief' was, is het dan weer verwijderd? Of was het actief tot het einde van youtellme?
Het was actief tot het einde van youtellme, persoonlijk vond ik het altijd erg fijn werken.

Ik moet erbij zeggen dat we daar ook een quicksearch voor de filter opties hadden als er veel (i.e. meer dan 6 ofzo) in beeld waren. Dus het verbergen was dan minder relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-07 23:41
ACM schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 07:55:
Dit is wel meteen een vrij uitgebreide use-case. Meestal is de usecase veel simpeler, een drilldown over verschillende filtercategorieen.

Wat nu gebeurd is dat de 6 meest populaire items van een categorie getoond worden, maar de kans is erg klein dat die 6 ook verband houden als de selectie gelimiteerd wordt door een selectie op een andere categorie. Oftwel, als je nu in één categorie een optie selecteerd is de kans groot dat er een aantal opties in alle andere categorieen niet meer relevant zijn. Gevolg: om verder te drillen moet je de volgende lijst openklikken, waar een groot aantal onzinnige opties in staan. Goed voorbeeld is moederbord, 1e optie socket, 2e optie chipset. Kies een socket en zie in de volgende lijst 140 opties waarvan 95% niet van toepassing is.

En over onrustige lijsten gesproken, de kolomkeuze dropdown is onrustig, daar komt iedere geselecteerd item persistent bovenaan, waardoor de volgorde van de lijst iedere keer anders is. Lijkt me een niet consistent design. Wmb zou die kolomkeuze gewoon een fixed lijst moeten zijn, en de filteropties juist dynamisch.

Verder werkt het allemaal bijzonder goed hoor :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
Hmmm.... zijn er eigenlijk events waar ik mijn userscripts makkelijk aan kan hangen? :P

Dan script ik het zelf eventjes

Pagina: 1