Retro computer(s) graphics niet stabiel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06 22:28
Ik heb een aardige verzameling oude games (jaren '90 vooral) dus die wilde ik weer eens spelen. Om dat optimaal te doen gebruik je dan een computer uit ongeveer dat tijdperk.

Geen probleem. Wie wat bewaart, die heeft een persoonlijke IT-vuilnisbelt. Maar het blijkt niet genoeg.

Hier zijn de onderdelen waarmee ik heb getest (srsly, met geen combinatie heb ik de problemen op kunnen lossen):

Voedingen:
• Fortron (FSP) 250W (25A op 5V)
• Tagan 400W U33 (24A op 5V)
• Q-tec 350W (35A..nouja, dat staat erop)

Videokaarten:
• nVidia Geforce 4Ti 4200
• ATi Radeon 8500
• ATi Radeon 7000
• S3 Savage 2000

Moederborden:

• Abit KT7A (Socket A, Via KT133A/686B)
• Fastfame 9VAAV (Socket 370, Via 693A.686A)
• Intel i440LX-based moederbord

Processors:

• AMD Athlon 1200
• AMD Geode NX1750+
• Intel Celeron 433
• Intel Celeron 433 (nog eentje)

Geheugen:

• 256MB PC133
• Kingston 512MB PC133 (maximale wat in de Via chipsets gaat)
• 256MB 16-chip (voor de Intel LX)

Als eerste: ik geloof dat de meeste combinaties wel min of meer stabiel zijn in 2D. Niet allemaal, maar problemen doen zich meestal (sneller) voor in 3D. Om dat te testen draai ik 3Dmark2000.

Een paar resultaten, ik heb meer combinaties getest dan ik me kan herinneren:

• FSP250W + Abit KT7A + Athlon 1200 + Ti4200: systeem reboot random tijdens 3D.
• Tagan 400W + Abit KT7A + Athlon 1200 + Ti4200: systeem werkt, maar geeft grote grafische corruptie. Alsof de GPU is overgeclocked. Leuke psychedelische beelden. Ook tijdens het geheugentellen van de POST is al corruptie zichtbaar, dus driver/softwareproblemen sluit ik uit.
• Tagan 400W + Abit KT7A + Athlon 1200 + Radeon 8500: systeem werkt, maar geeft grote grafische corruptie. Zelfde. Dit keer is tijdens het Windows 98 splashscreen (wanneer nog geen drivers zijn geladen) corruptie zichtbaar, dus opnieuw sluit ik software uit.
• Tagan 400W + Intel LX + Celeron 433 + Ti4200: zag al corruptie tijdens de POST, toen heb ik de Intel LX weer opgeborgen.
• Q-tec 350W + 9VAAV (693A) + Celeron 433 + Ti4200: zelfde corruptie als met de KT7A, ook in 3D.
• ? + 9VAAV + Celeron 433 + Radeon 8500: corruptie.
• Q-tec 350W + 9VAAV + Celeron 433 + Radeon 7000: systeem start, maar 3Dmark2000 crasht al tijdens de helicopter (eerste) test. Geen corruptie echter, zover ik heb kunnen zien. 3Dmark gaat gewoon foetsie, geen foutmelding en het systeem is nog gewoon up.
• Iedere combinatie met S3 Savage 2000: systeem blijft hangen op het scherm met Windows-achtergrond en muisaanwijzer, maar bereikt nooit de desktop.

Athlon of Geode maakt geen verschil. Alles met de KT7A draai ik ook al op 100Mhz FSB, ook al moet 133 ook kunnen. Ik heb ook verschillende tests gedaan met een andere CMOS-batterij of zonder CMOS-batterij. Maakt allemaal niet uit. Ik ben al zover geweest om een andere IDE-kabel te proberen, maar ook dat maakt niet uit. Ook verschillende geheugencombinaties, dat durf ik ook wel uit te sluiten.

Ik moet gewoon iets gigantisch over het hoofd zien. Ik kan ook niet geloven dat ik 3 kapotte videokaarten, 3 kapotte voedingen of 3 kapotte CPU's heb of iets dergelijks. Die dan ook allemaal op dezelfde manier kapot zouden zijn. Ik snap er gewoon niks meer van, het is gewoon niet logisch. :? ;(

Met mijn hele verzameling retro-games in de kast voel ik me nu echt de man met de gebroken bril. Welcome to the twilight zone.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Corrupte windows installatie / CD / harddisk ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Test het geheugen eens met MenTest86+

En ik zou ook eens een andere Windows versie pakken. XP doet het ook prima op 256mb. Kan me voorstellen dat je met 1 en de zelfde CD bezig bent met 98.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 19:44
Met dergelijke oude systemen kan ik me voorstellen dat je vrijwel alle onderdelen ook ongeveer uit die tijd moet hebben. Maar de voeding hoeft niet uit die tijd te zijn.
Probeer ook eens een tooltje te draaien op de achtergrond die de spanningen meteen weergeeft in een grafiekje.
Mijn Pavlov-reactie is dan MBM, maar misschien zijn er wel betere tools.

Zo heb ik ook al (meer dan) eens de voeding aan kunnen wijzen, of in elk geval het hele circuit van netspanning tot CPU.

Als de voedingen ook uit die tijd zijn, heb je ook grote kans dat daar dergelijke rotte elco's in zitten die je ook op veel mainboards uit die tijd ziet.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-07 23:23

Fordox

00101010

Gebruik je wel een aparte windows installatie voor elke combinatie? Ik vind het niet zo gek dat Windows crasht bij opstarten omdat je van een amd naar een Intel gaat.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11-07 23:11

Dark

who tweaked the light?

TD-er schreef op zondag 11 november 2012 @ 10:05:
Met dergelijke oude systemen kan ik me voorstellen dat je vrijwel alle onderdelen ook ongeveer uit die tijd moet hebben. Maar de voeding hoeft niet uit die tijd te zijn.
Probeer ook eens een tooltje te draaien op de achtergrond die de spanningen meteen weergeeft in een grafiekje.

Zo heb ik ook al (meer dan) eens de voeding aan kunnen wijzen, of in elk geval het hele circuit van netspanning tot CPU.

Als de voedingen ook uit die tijd zijn, heb je ook grote kans dat daar dergelijke rotte elco's in zitten die je ook op veel mainboards uit die tijd ziet.
De voeding moet juist wel uit die tijd zijn, bij nieuwe voedingen ligt de nadruk op de 12V lijn, bij oudere voedingen ligt de nadruk meer op de 5V lijn, nodeloos te melden dat als het moederbord het een verwacht en het ander krijgt er vreemde zaken gebeuren. Ook hebben nieuwere voedingen vaak geen -5V lijntje meer.

UIteraard moet de voeding wel gewoon goed werken, dus monitoren om te zien of er een indicatie is en nameten voor de echte voltages is geen verkeerd idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 19:44
Die -5V had ik even niet aan gedacht, was ik echt even vergeten. :X
Maar vziw werd die eigenlijk alleen maar gebruikt door een (beperkt) aantal ISA kaarten rond die tijd.
De tijd dat een negatieve spanning vanuit de voeding nodig was voor geheugens lag als het goed is toen al enige tijd achter ons. Als ik me niet vergis is dat niet meer nodig sinds de geheugen-spanningen onder de 5V kwamen, oftewel vanaf ongeveer '98, met de invoering van de SDRAM op de Pentium 2. (er zijn nog wel 5V SDRAM modules geweest, maar dat was voor de pentium-sockets)

Volgens mij werd die -5V op de ISA bus ook alleen maar gebruikt door kaarten die met analoge signalen werkten, zoals de versterker op bepaalde geluidskaarten.

De -12V zit er nog steeds op en is vziw alleen nodig voor de RS232.

Edit:
Wat je ook nog kunt doen is de videokaart zoveel mogelijk uitsluiten door de CPU te stress-testen.
Bijvoorbeeld prime95 oid. Dat past qua jaartal ook wat beter bij dergelijke hardware ;)

[ Voor 11% gewijzigd door TD-er op 11-11-2012 12:48 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11-07 23:11

Dark

who tweaked the light?

Ja was idd erg weinig gebruikt die -v lijnen, verder niet het belangrijkste al heb ik geen idee hoe het ontbreken ervan zal vallen bij het mobo, veel meer belangrijk is dat oude voedingen het meeste wattage in de +5V en +3,3V lijnen hebben, en bij de nieuwere zit dat in de 12V lijn en hangen die lage voltages er een soort van bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:58

Nemesizz

Untouchable

Wat ik zo zie kun je concluderen dat die GeForce 4200 kaduuk is (tijdens de POST corruptie = dood vram = einde verhaal). Vrees same story voor de 8500. Dit zie je wel vaker bij kaarten uit die tijd (zowel Radeons als Geforce kaarten gingen vaak dood aan kapot/versleten vram).

Controleer ook of de elco's op het moederbord nog goed zijn, borden uit die tijd (metname socket A en socket 370's) waren erg gevoelig voor kapotte elco's. Dan krijg je het systeem ook niet stabiel.
Bovendien zijn VIA chipsets niet bepaald bekend om hun stabiliteit...helaas.
Zelfde verhaal bij de Savage kaarten, drivers waren vaak nogal brak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
RaZ schreef op zondag 11 november 2012 @ 04:54:
Test het geheugen eens met MenTest86+
Geen fouten.
En ik zou ook eens een andere Windows versie pakken. XP doet het ook prima op 256mb. Kan me voorstellen dat je met 1 en de zelfde CD bezig bent met 98.
Zal ik doen, al is dat dan nog geen verklaring voor 2 videokaarten die al tijdens de POST corruptie laten zien.

En dan nog het verschil in stabiliteit bij een andere voeding bij de eerste twee testcombo's. Dat is dus geen software.

Ohja, ik heb ook naar alle condensatoren gekeken (van alles, behalve de voedingen). Ik kan nergens iets ontdekken wat bol staat of lekt.
TD-er schreef op zondag 11 november 2012 @ 10:05:
Eigenlijk wel. Een te nieuwe voeding kan niet genoeg sap leveren op de 5V-lijn en slaat bovendien af als de belasting op de 12V-lijn te laag is.
Ga ik proberen.

Het gekke is, die 250W FSP heb ik eerder dit jaar nog maandenlang gebruikt als voeding van mijn day-to-day werksysteem. Zonder problemen.
Fordox schreef op zondag 11 november 2012 @ 11:28:
Gebruik je wel een aparte windows installatie voor elke combinatie? Ik vind het niet zo gek dat Windows crasht bij opstarten omdat je van een amd naar een Intel gaat.
Met de Intel LX heb ik Windows niet gestart en de andere twee zijn beide Via-chipsets. Maar Windows 98 crasht alleen bij het opstarten icm. de Savage2000. Dat zou op zich een driverissue kunnen zijn.
TD-er schreef op zondag 11 november 2012 @ 12:46:
Edit:
Wat je ook nog kunt doen is de videokaart zoveel mogelijk uitsluiten door de CPU te stress-testen.
Bijvoorbeeld prime95 oid. Dat past qua jaartal ook wat beter bij dergelijke hardware ;)
Goed idee, ga ik ook proberen!
Nemesizz schreef op zondag 11 november 2012 @ 14:32:
Wat ik zo zie kun je concluderen dat die GeForce 4200 kaduuk is (tijdens de POST corruptie = dood vram = einde verhaal). Vrees same story voor de 8500. Dit zie je wel vaker bij kaarten uit die tijd (zowel Radeons als Geforce kaarten gingen vaak dood aan kapot/versleten vram).
Zou erg jammer zijn. :(

Waarom gaat het geheugen op die kaarten eigenlijk kapot? Normaal gaat zulk spul een leven lang mee?
Controleer ook of de elco's op het moederbord nog goed zijn, borden uit die tijd (metname socket A en socket 370's) waren erg gevoelig voor kapotte elco's. Dan krijg je het systeem ook niet stabiel.
Geen zichtbare schade.
Bovendien zijn VIA chipsets niet bepaald bekend om hun stabiliteit...helaas.
Zelfde verhaal bij de Savage kaarten, drivers waren vaak nogal brak.
Weet er alles van. :P Maar ik wilde ook nog een ander merk proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Nu val ik helemaal van m'n stoel. 8)7

Door de laatste post dacht ik "ik kan ook proberen de GPU/VRAM clock te verlagen." Je weet het niet.

Dus ik start Q-tec 350W + 9VAAV + Celeron 433 + Ti4200 op, zie enige corruptie tijdens de post en om te beginnen start ik 3Dmark om te zien hoe de corruptie er nu uitziet. (om later te kunnen beoordelen of het met lagere clocks beter is)

Geen corruptie te zien. Geen vastlopers. Geen reboots. Hij maakt gewoon netjes de benchmark af. 7(8)7

Dus ik doe de benchmark nòg een keer. Weer goed. :?

Dus ik start de computer opnieuw op. Geen corruptie meer tijdens de POST. :? :? 7(8)7

Straks nog maar wat andere combinaties testen en hopelijk erachter komen wat het was..

[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 11-11-2012 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-06 22:21
de VIA implementatie van de AGP poort was niet echt optimaal bij een KT133, meestal kon je dat dan fixen door de AGP argumenten (N en P als ik mij niet vergis, maar ik had een Asus KT133 bord) manueel in te stellen en een beetje te tunen

zet de waarden alleen nooit op 0, want dan heb je geen beeld meer, begin met beide halfweg en dan wat testwerk
een KT133 met Ti4200 zou perfect moeten kunnen werken (heb ik jaren plezier van gehad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik kan me nog herinneren dat er Asus of Abit bordjes waren die niet helemaal lekker samengingen met sommige videokaarten, Kan zin dat jij zo'n bordje had. Check voor de grap de HCL van de mobofabrikanten even, wellicht dat je daar wat wijzer van wordt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1