Netwerk 2 routers - Automatisch switchen tussen WLAN

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-07 15:28
Hey Tweakers,

Ik wil dus thuis een netwerkje gaan aanleggen, omdat het op moment rotzooi is. Wat ik wil doen, is doormiddel van 2 dezelfde routers, welke ik beide van DD-WRT firmware wil voorzien, ook zorgen voor fatsoenlijke Wi-Fi.

Op dit moment ligt er een modem/router combo beneden, waarmee de Wi-Fi beneden voorzien is. Boven is deze verbinding zeer slecht, door de ondervloer die er in het huis ligt. We hebben geen last van overige wireless signalen van de buren oid.

Er ligt 1 gigabit UTP kabel naar boven toe, hier heb ik een Linksys router aan hangen, voor het wireless signaal boven en er hangen 3 pc's aan.

Wat ik eigenlijk wil is 2 dezelfde routers aanschaffen, 1 voor boven en 1 voor beneden. Ik heb even uitgewerkt wat ik wil gaan doen:

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2myc6iu.jpg

Nu moet ik continu switchen tussen de wlan beneden en boven, waar ik naar toe wil, is beide koppelen naar 1 signaal, zodat de sterkste router automatisch gekozen wordt.

Is dit mogelijk? Of moet ik dan met andere componenten gaan werken, bijvoorbeeld boven een switch en een accespoint? Ik hoor het graag!

Groeten Bas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:29
Volgens mij hoef je niets anders te doen dan de 2 netwerken dezelfde naam te geven (ssid) en werkt het al. Waarom 2 nieuwe routers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-07 20:46
Als je het echt mooi wilt hebben moet je speciale apparatuur hebben.
Dat zorgt er voor dat die automatische schakelt tussen sterkste AP.
Echter is er ook de simpele oplossing:
Zelfde SSID, zelfde WPA2 key, ander kanaal.
Dan zal die niet zelf overschakelen als die nog bereik heeft.
Maar als die opnieuw verbinding maakt zal die de sterkste kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
jopie schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 20:09:
Volgens mij hoef je niets anders te doen dan de 2 netwerken dezelfde naam te geven (ssid) en werkt het al. Waarom 2 nieuwe routers?
De huidige Linksys is gebricked, hoe? Geen idee. Kan ook niet meer de firmware handmatig flashen vie TFTP, dus daar moet iets nieuws voor komen! We gaan ook naar een nieuwe provider toe, waar alleen een modem bij geleverd wordt.
brambo123 schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 20:10:
Als je het echt mooi wilt hebben moet je speciale apparatuur hebben.
Dat zorgt er voor dat die automatische schakelt tussen sterkste AP.
Echter is er ook de simpele oplossing:
Zelfde SSID, zelfde WPA2 key, ander kanaal.
Dan zal die niet zelf overschakelen als die nog bereik heeft.
Maar als die opnieuw verbinding maakt zal die de sterkste kiezen.
Ah kijk dat is goed om te horen! Kan ik dan router 1 bijvoorbeeld het IP 192.168.1.1 geven, Router 2 192.168.2.2, beide dezelfde SSID/zelfde password/ander kanaal en dan hangen alle PC's dus in 1 netwerk? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
Beter niet.
Zet 1 router in als router, de andere als AP.
Oftwel, nat uit, dhcp uit.
Dan heb je dus 192.168.1.1 en 192.168.1.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Ah oke, dus ik zet DHCP bij de router boven uit. Dan moet ik dus de kabel die naar boven ligt niet in de WAN poort van de router boven steken, maar in een lan poort he? En dan regelt de router van beneden ook DHCP van alle hosts van boven toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
Klopt helemaal.
Sommige routers kun je ook instellen dat de WAN poort bij de LAN poorten hoort.
Anders gewoon in kabel in de LAN aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Tnx! Ik wil gaan voor 2x pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND. Kan ik dan ook nog gewoon Router 2 configureren via de Web Interface, als deze als AP ingesteld staat? En als ik het als Acces Point gebruik, kan ik ook gewoon de LAN poorten gebruiken, zodat de PC's die beneden aan de router hangen, keurig met de PC's boven kunnen netwerken?

[ Voor 28% gewijzigd door Bas. op 10-11-2012 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
Ja hoor, voor de web interface maakt het helemaal niet uit.

Edit:
Ja op beide dingen.
Het is dan gewoon een switch met AP

[ Voor 36% gewijzigd door brambo123 op 10-11-2012 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

De kanalen MOETEN minstens 5 kanalen uit elkaar liggen. Dus beneden kanaal 3 en boven alle kanalen boven de 8.... Anders storen ze elkaar.
Pagina: 1