Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 347584

Topicstarter
Weet niet of ik deze vraag op de goede plaats stel, maar toch;

Ik heb op mijn tv maar 1 HDMI aansluiting. Nu heb ik deze al gebruikt voor mijn dolby surround. Kan ik gewoon een HDMI splitter gebruiken om ook een HDMI van mijn laptop naar mijn tv aan te sluiten of werkt dat niet?

Samsung HT-X30R
BenQ DV3251

Beetje oude setup maar werkt nog allemaal prima. Alles (laptop, tv & surround) heeft 1 HDMI aansluiting. Wat fijn zou zijn is als ik het beeld van de laptop op de tv krijg, maar dan wel met het geluid door de home cinema.

Iemand een idee of deze HDMI splitter daar aan voldoet?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Nee, een splitter maakt van 1 uitgang 2 uitgangen. En omdat je TV al met je set verbonden is, zal je de kabel toch moeten wisselen.

Je kan dat ding dus niet als 2 inputs gebruiken.

Je zal een HDMI-switch moeten hebben om meer inputs te krijgen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:00

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Met RaZ; je hebt een HDMI-Switch nodig... daarmee verkrijg je 2 ingangen.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar bedoelen jullie dan zo'n ding? Hierbij kun je toch alleen het een of het ander aanzetten en niet allebei tegelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
HDMI is niet een "dom" AV (audio-video) signaal, het zorgt ervoor dat apparatuur kan communiceren met elkaar. Als je domweg de kabels aan elkaar knoopt (wat je doet met een splitter), dan loopt je communicatie in de mist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:56
Anoniem: 347584 schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 20:24:
Maar bedoelen jullie dan zo'n ding? Hierbij kun je toch alleen het een of het ander aanzetten en niet allebei tegelijk?
Je tv heeft maar één HDMI, dus ja, dat zal gebeuren, maar dat is niet anders. Misschien dat je de home cinema op een andere manier op je tv kunt aansluiten, zodat je je laptop wel met HDMI kan verbinden.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De splitter zorgt dat je laptop 2 ouputs krijgt. 1 kabel de TV in, de andere naar de surround (en wellicht heb je daar nog wat timing problemen dat je een echo krijgt).

Maar je vroeg enkel naar de mogelijkheid om je laptop op de TV aan te sluiten, een switch zorgt er voor dat je geen kabel hoeft te wisselen, omdat de switch bepaalt welk apparaat naar de TV gaat (of de surround of de laptop).

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RaZ schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 20:33:
De splitter zorgt dat je laptop 2 ouputs krijgt. 1 kabel de TV in, de andere naar de surround (en wellicht heb je daar nog wat timing problemen dat je een echo krijgt).

Maar je vroeg enkel naar de mogelijkheid om je laptop op de TV aan te sluiten, een switch zorgt er voor dat je geen kabel hoeft te wisselen, omdat de switch bepaalt welk apparaat naar de TV gaat (of de surround of de laptop).
Wat ik vroeg was ''Wat fijn zou zijn is als ik het beeld van de laptop op de tv krijg, maar dan wel met het geluid door de home cinema.'', maar ik neem dus aan dat het of TV-laptop of TV-surround is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:56
Ja, óf je doet het zoals RaZ net uitlegt... Dus een splitter nemen en je laptop op tv én home cinema aansluiten, dan heb je beeld op tv en geluid op home cinema.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

In theorie kan het, want het signaal wordt gewoon 2x de output. Maar of er nog enigsinds communicatie terugkomt van zowel de TV-> Computer of Surround -> Computer is dan nogmaar de vraag. Het zou dus in de praktijk helemaal niet kunnen werken. Wellicht als het wel werkt, heb je nog offset problemen, waarbij beeld en geluid niet gelijk lopen. Er is immers geen communicatie mogenlijk tussen TV en surround op dat moment. Dan is de boel niet lip-sync. En dan zou je in de instellingen van je TV en/of Surround set de boel moeten aanpassen. En weer terug als je TV <-> Surround aan sluit.

Eigenlijk zou je dus de proef op de som moeten nemen. Nee heb je. Ja zou kunnen. Ik denk vanwege de communicatie tussen de apparaten niet mogelijk is, het niet gaat werken. Maar als je online bestelt, en het werkt niet, kan je het terug sturen onder de wet koop op afstand.

Edit:
Stel je hebt een auto die 200 kan. Dan kan die 200. In een woonwijk met op de 5 meter drempels, haal je die 200 simpelweg niet. Er zijn dus een aantal factoren die bepalen of het kan ja of de nee.

[ Voor 10% gewijzigd door RaZ op 10-11-2012 21:02 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:47
Of je stuurt het de geluidsuitgang door naar je surround set.
Zal waarschijnlijk alleen de hoofdtelefoon zijn, dus echt veel soeps is dat dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292340

Het gaat moeilijk worden wat jij wilt. Je homecinemaset heeft alleen een optische ingang (sp/dif), maar je tv heeft geen optische uitgang volgens de specs. Als je dit wilt laten werken, zullen er 2 kabels van af de laptop moeten komen. 1 HDMI naar de tv en 1 optische kabel naar de homecinemaset, je zal dus moeten kijken of je laptop een sp/dif uitgang heeft, zoniet, dan krijg je wel geluid van de laptop op de tv, maar niet op je homecinemaset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-07 22:50
Er zijn HDMI splitters die het audio signaal van HDMI om kunnen zetten SPDIF en dan gaat het toch werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Athome schreef op zondag 11 november 2012 @ 14:35:
Er zijn HDMI splitters die het audio signaal van HDMI om kunnen zetten SPDIF en dan gaat het toch werken.
Ik ben vele splitters tegengekomen, maar nog niet degene die jij bedoeld. Wel zijn er HDMI-matrixkastjes die dat kunnen, maar die zijn nogal prijzig.

http://www.kabeltje.com/h...s-c-463_2082_275_277.html

http://www.allekabels.nl/hdmi_kabels/hdmi_splitters.html

Op deze 2 site's zijn geen splitters te vinden met een sp/dif uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een usb geluidskaart met s/pdif out zou een optie kunnen zijn. Sweex heeft een 7,1 kaart voor 25 euro. Maarja, Sweex he...

Maar ik vraag mij wel af of de boel dan wel lip-sync loopt. Bij HDMI komt er even iets meer kijken dat simpelweg een signaal uitsturen, vertakken, en 2 ontvangende apparaten aansluiting.

Enige optie is, gewoon kopen, en je merkt vanzelf of het werkt of niet.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
http://www.octavainc.com/..._splitter%202%20port.html

Octava is niet goedkoop maar wel goed.

Volgens mij heb ik nog zoiets liggen hier. Heb het nog nooit echt gebruikt.

[ Voor 44% gewijzigd door Athome op 11-11-2012 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RaZ schreef op zondag 11 november 2012 @ 17:01:
Een usb geluidskaart met s/pdif out zou een optie kunnen zijn. Sweex heeft een 7,1 kaart voor 25 euro. Maarja, Sweex he...

Maar ik vraag mij wel af of de boel dan wel lip-sync loopt. Bij HDMI komt er even iets meer kijken dat simpelweg een signaal uitsturen, vertakken, en 2 ontvangende apparaten aansluiting.

Enige optie is, gewoon kopen, en je merkt vanzelf of het werkt of niet.
Dat zou inderdaad een optie kunnen zijn. Heb zelf geen ervaring met een externe Sweex geluidskaart, maar ik denk, doordat het usb is, dat er een grote kans is dat het beeld en geluid niet synchroon lopen.
Zelf heb ik nu een setup in elkaar gezet van een Asus m2n-sli deluxe met een Club3d GF8400GS videokaart en een Asus Xonar D1 7.1 geluidskaart. De videokaart staat via HDMI verbonden met een Samsung 32 inch scherm en het geluid loopt via sp/dif naar een Onkyo TX-SR607, met deze setup heb ik geen synchronisatieproblemen.
Vrees dat het inderdaad een kwestie van uitproberen is met de externe geluidskaart, maar ik zou eerst kijken of er een sp/dif uitgang op de laptop zit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Athome schreef op zondag 11 november 2012 @ 17:17:
http://www.octavainc.com/..._splitter%202%20port.html

Octava is niet goedkoop maar wel goed.

Volgens mij heb ik nog zoiets liggen hier. Heb het nog nooit echt gebruikt.
Alleen 1 probleem met dit kastje, er zit maar 1 input op, terwijl TS er 2 nodig heeft om het correct aan te sluiten. Het is of een HDMI naar een switch en een sp/dif kabel naar de homecinema of een HDMI matrix met meerdere HDMI inputs en een sp/dif uit, ik zie verder geen andere oplossing zo snel, buiten de externe geluidskaart dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Pagina: 1