Toon posts:

Canon Digital Ixus en alternatieven

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi,
ik ben zeer gecharmeerd van de Ixus. Echter, er zit een aardig prijsje aan. Ik vraag me af of het die 1600 gulden waard is, en of er alternatieven zijn.
Ik zoek eigenlijk een cameraatje dat klein is maar waarmee toch relatief goede fotoos gemaakt kunnen worden, voor op internet e.d. Het is eigenlijk bedoeld als makkelijk meeneem-toestel naast mijn ouderwetse spiegelreflex. Mensen met suggesties?

Oh ja, geen "Merk X rules of sux" postings graag, ik weet wat goede merken zijn en wat niet ;)

Verwijderd

He!
Canon Ixus is inderdaad een zeer mooi compact cameraatje, maar in tegenstelling tot de S20 (iets ouder/duurder) heeft
de IXUS maar hooguit 100 ISO. (dat is natuurlijk wel leuk voor mooi weer....., maar
anders te weinig, denk ik)
Of zijn de meningen daarover verdeeld????
En werkt ISO anders bij digitale camera's?
Matthieu

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:19

Exirion

Gadgetfetisjist

In de Pricewatch staat ie voor rond de 1200 a 1300 gulden, maar of ie dan ook echt leverbaar is... Wel een mooi ding :9~

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 juni 2001 11:59 schreef Exirion het volgende:
In de Pricewatch staat ie voor rond de 1200 a 1300 gulden, maar of ie dan ook echt leverbaar is... Wel een mooi ding :9~
Ik geloof dat er nu een nieuwe is (de Ixus 300 oid) en die is wel 1500+ florijnen.

• boekel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-12-2025

boekel

Dusss...

Op vrijdag 01 juni 2001 12:08 schreef Patrickje het volgende:

[..]

Ik geloof dat er nu een nieuwe is (de Ixus 300 oid) en die is wel 1500+ florijnen.
Binnenkort komt ook de ixux 110 (de 'oude' is de ixus 100), deze heeft dezelfde functies als de 300, maar het formaal van de 100 (en 2x zoom, de 300 heeft 3x zoom en is dus ook groter).

Ik heb nu bijna een jaar de ixus 100, en vind 'm vanwege z'n formaat super, jammer dat er geen 3,3 megapixel versie van is, dan zou die helemaal super zijn.

Als ik het me kan veroorloven dan koop ik binnenkort de 110, want die kan ook filmpjes opnemen, is (nog) sneller, heeft meer instelmogelijkheden, etc.

Oja...reken ook gelijk even 170 piek voor een 64MB compactflashkaartje.

Oja..ik zag vanmorgen dat ze de ixus 100 in de aanbieding hebben op www.budgetfoto.nl

"Canon Digital Ixus met hardcase en extra accu (OP=OP)"
voor 1249,-

Die hardcase is een aanrader, je stopt 'm evengoed zo in je broekzak en hij blijft daarbij ook nog heel!

Daniel.

http://www.boekel.nu

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:30
Digital IXUS = IXUS 110
Digital IXUS v = IXUS 110
Digital IXUS 300 = IXUS S300

Ook een leuk alternatief is de PowerShot A20 rond de 1300,-

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 juni 2001 13:22 schreef Boekel het volgende:
[..]

Ik heb nu bijna een jaar de ixus 100, en vind 'm vanwege z'n formaat super
Dank voor je verhaaltje! Ik neig ook naar die 100 omdat die wel erg klein (en stijlvol) is. er staan voorbeeldfotoos op de japanse Canon-site, maar die zijn te mooi om waar te zijn. Hoe doet hij het bij jou qua belichting, kleurbalans en scherpte?
Zijn die fotoos op je site met de Ixus gemaakt? Zo nee, kan jij misschien een voorbeeldfotootje naar mij mailen ofzo ( psinke@patricksinke.net )?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op vrijdag 01 juni 2001 11:47 schreef Patrickje het volgende:
Hi,
ik ben zeer gecharmeerd van de Ixus. Echter, er zit een aardig prijsje aan. Ik vraag me af of het die 1600 gulden waard is, en of er alternatieven zijn.
Ik zoek eigenlijk een cameraatje dat klein is maar waarmee toch relatief goede fotoos gemaakt kunnen worden, voor op internet e.d. Het is eigenlijk bedoeld als makkelijk meeneem-toestel naast mijn ouderwetse spiegelreflex. Mensen met suggesties?

Oh ja, geen "Merk X rules of sux" postings graag, ik weet wat goede merken zijn en wat niet ;)
Ik heb zojuist bij http://www.budgetfoto.nl/camera/digitaal1.htm een ixus besteld (de normale 's100').
Heb je met een een accu extra en een hardcase voor maar 1249,-

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 21:44

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Op vrijdag 01 juni 2001 14:13 schreef Patrickje het volgende:

[..]

Dank voor je verhaaltje! Ik neig ook naar die 100 omdat die wel erg klein (en stijlvol) is. er staan voorbeeldfotoos op de japanse Canon-site, maar die zijn te mooi om waar te zijn. Hoe doet hij het bij jou qua belichting, kleurbalans en scherpte?
Zijn die fotoos op je site met de Ixus gemaakt? Zo nee, kan jij misschien een voorbeeldfotootje naar mij mailen ofzo ( psinke@patricksinke.net )?
waarschijnlijk weet je het al maar op www.dpreview.com staan vast wel wat samples van de ixus (100 en 300)

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat wist ik niet maar ik ga meteen ff kijken.
Dat toestel bij Budgetfoto is inderdaad spotgoedkoop he? :)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 02 juni 2001 10:33 schreef Patrickje het volgende:
Nee, dat wist ik niet maar ik ga meteen ff kijken.
Dat toestel bij Budgetfoto is inderdaad spotgoedkoop he? :)
BELACHELIJK goedkoop ja :)
de accu's zijn daar ook maar 49 gulden (tegenover 99 of soms 149 bij andere zaken)

Digitale camera's roelen trouwens big time de pan uit....

M'n eigen camera (4900zoom) is een beetje kaduuk... hij deed iets wat niet in de specs staat... hij rookte :?

Gelukkig onder garantie naar de fotograaf teruggebracht. Dat ding wordt nu dus door Fuji onderzocht.... maaaaaaaarrrrrrr

In m'n hele leven heb ik minder foto's gemaakt dan in 1 enkele maand met m'n 4900. Kep de camera sinds november.... en gebruikte dat ding echt vaak. Ik mis m'n camera :'(

Maar m'n vriendin is niet helemaal gecharmeerd van zoveel knopjes, instellingen e.d. Ze houdt meer van 1 knopje inrammen. Een lekkere compacte, solide camera leek me dan ook wel wat als 2e gevalletje.... Dus maar een ixus erbij gekocht. Volgende week in huis als het goed is :)

kan ik dus stiekum toch weer schieten

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op vrijdag 01 juni 2001 13:22 schreef Boekel het volgende:
Ik heb nu bijna een jaar de ixus 100, en vind 'm vanwege z'n formaat super, jammer dat er geen 3,3 megapixel versie van is, dan zou die helemaal super zijn.
Heb jij toevallig een 128MB-kaartje gekocht bij je Ixus?
Duidelijkere vraag: Weet jij of de normale IXUS digital ook 128 MB CF'jes vreet?

• Flox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-04 20:57
M'n neef heeft een ixus 100, hij zegt dat de kwaliteit super is, zelfs in het donker, ik heb een voorbeeld fotoje van hem gekregen. (bij daglicht) echt heel gaaf. Ik wil hem evt wel ff mailen naar iemand... (mail mij maar als je hem wilt...)

Earth is nice, heaven is better...

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:18

iGadget

Wowsers!

Ik ben zelf de gelukkige eigenaar van een IXUS 300, ben er zeer over te spreken. De 300 vreet iig wel 128Meg CF kaartjes, kheb er zelf 1 bij gekocht en die werkt prima.

Wat de lichtgevoeligheid betreft is die 100 ISO een beetje aan de krappe kant, maar da's eigenlijk alleen een probleem als je veel in (weinig) kunstlicht zonder flits wilt werken. Het probleem is niet zozeer dat de plaatjes dan niet mooi worden, maar dat de autofocus z'n werk niet meer goed doet / kan doen. Kom ik meteen op een ander nadeel: het LCD schermpje wat er in zit, is een toffe feature, maar bij mij is het al meer dan eens gebeurt dat ik dacht een plaatje perfect geschoten te hebben, terwijl 'ie op groot formaat toch echt onscherp bleek te zijn.

Voor de rest is het een prima toestel, ik gooi binnenkort nog wel wat plaatjes online van m'n vakantie naar Kreta :P

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
ik ben zelf ook (weer maar eens) op zoek naar een handige maar niet al te dure digitale camera.
't Is puur voor hobby dus zeker geen 3Mpixels nodig.

linkje dat'k hier heb gevonden is http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp
maar daar staan zo'n 20 termen waarvan ik geen idee heb of ze belangrijk/handig/nutteloos/.. zijn.
Is er misschien iemand die de daar gebruikte termen kort wil uitleggen in functie van een camera te kiezen die
1) goedkoop
2) compact
3) voldoende kwaliteit voor quality WEBpiccies.

Ik heb nu thuis zelf een sony videocamera waar ik dus ook digipics mee kan nemen maar die kwalitiet vind ik dus NIET voldoende.(voorbeeld)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 02 juni 2001 21:01 schreef poohbeer het volgende:
ik ben zelf ook (weer maar eens) op zoek naar een handige maar niet al te dure digitale camera.
't Is puur voor hobby dus zeker geen 3Mpixels nodig.

linkje dat'k hier heb gevonden is http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp
maar daar staan zo'n 20 termen waarvan ik geen idee heb of ze belangrijk/handig/nutteloos/.. zijn.
Is er misschien iemand die de daar gebruikte termen kort wil uitleggen in functie van een camera te kiezen die
1) goedkoop
2) compact
3) voldoende kwaliteit voor quality WEBpiccies.

Ik heb nu thuis zelf een sony videocamera waar ik dus ook digipics mee kan nemen maar die kwalitiet vind ik dus NIET voldoende.(voorbeeld)
De kwaliteit ken ik niet... maar ik heb op de buyingguide van http://www.dpreview.com de volgende dingen opgegeven:
prijs < $400
Resolutie >1280x1024
Formaat Ultra compact

Daar rolde dus de volgende camera uit:
Kodak DC3800
1760 x 1168

maar verder geen optische zoom....

Op zich is 1280x1024 in de meeste gevallen meer dan genoeg voor webpages.... (al draai je je monitor op 1600x1200, foto's tot aan de rand doet bijna niemand.... als je een foto van 1280 breed op een scherm van 1600 pixels horizontaal neerzet, heb je een leeg gedeelte van 20%... oftewel 80% van de breedte van de monitor is dan met de foto gevuld...... lijkt me genoeg

• witchdoc
't kan toch niet zo simpel zijn als enkel naar de resolutie kijken?
Dat zou'k het zelf ook nog kunnen.. maar ik vermoed dat bij een ietwat betere camera wel meer dingen meetellen.. of niet?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 02 juni 2001 21:20 schreef poohbeer het volgende:
't kan toch niet zo simpel zijn als enkel naar de resolutie kijken?
Dat zou'k het zelf ook nog kunnen.. maar ik vermoed dat bij een ietwat betere camera wel meer dingen meetellen.. of niet?
uiteraard.
Maar als het gaat om een goedkope camera die voor webpages gebruikt gaat worden, zou zo'n camera interessant zijn.
Zelf geef ik de voorkeur aan:
mogelijkheid van handmatig instellen van whitebalance, sluitertijd, diafragmaopening, flinke tele, ingebouwde flits EN hot-shoe, USB, TTL (niet optical), stevige behuizing bij voorkeur metaal)
Kep dan ook zo'n camera... de Fuji Finepix 4900 zoom.
M'n vriendin vindt dat die camera teveel instellingen heeft en wil graag een simpele camera... dus nog maar een IXUS erbij gekocht.

• witchdoc
Op zaterdag 02 juni 2001 21:26 schreef wfvn het volgende:

[..]

uiteraard.
Maar als het gaat om een goedkope camera die voor webpages gebruikt gaat worden, zou zo'n camera interessant zijn.
Zelf geef ik de voorkeur aan:...
daar gaat het dus om.. en ik wil geen instellingen die ik voor elke foto moet instellen of die'k na 3 keer de handleiding heb gelezen nog niet snap.

dus al waar'k op moet letten is de prijs, resolutie en de aanwezigheid van een USB poort? Dat lukt me nog net! thx :)

wa's een hotshoe btw?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 02 juni 2001 21:30 schreef poohbeer het volgende:
wa's een hotshoe btw?
Dat is dat metalen aansluitgevalletje bovenop sommige camera's... daar kan je een externe flitse op schuiven
dus al waar'k op moet letten is de prijs, resolutie en de aanwezigheid van een USB poort? Dat lukt me nog net! thx
Uiteraard is kijken naar de kwaliteit voordat je hem koopt ook geen overbodige luxe (fotokwaliteit). Veel snuffelen op internet en reviews lezen als je wat interessante camera's hebt uitgekozen.

• Flox
iGadget

Jij zegt dat je een 128 compactflashcard hebt, hoeveel fotos op 1600x1200 op medium (of fine ofzo is het geloof ik) kwaliteit kun je daar mee nemen.

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:18

iGadget

Wowsers!

Flox: Afhankelijk van de foto's die je neemt (moeilijke te compressen plaatjes met veel details zullen meer ruimte innemen dan bijv. een foto met 50% blauwe lucht -> makkelijk te compressen), maar toch wel minimaal een foto of 130-140... en dan dus alles op max quality, max res.

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• Flox
Beter zeg niet te gelven man..

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08 09:12
Ik vind het maar raar waarom al die camera's tegenwoordig zo KLEIN moeten zijn.

Ik vind dat helemaal niet fijn zo'n klein ding. Als ik geld genoeg heb en zin om een digicam te kopen wort het er wel eentje van formaat, die je goed kan vasthouden en waar je makkelijk mee om kan gaan. Ik ben nogal detaillist en kan goed met priegelige dingen omgaan, maar voor een fotocamera vind ik dat echt niet handig.

Sorry dat ik geen bijdrage aan dees topic heb. Die IXUS schijnt idd een rete-goed apparaatje te zijn, maar absoluut niet mijn keus :P

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08 09:12
Op zondag 03 juni 2001 02:17 schreef iGadget het volgende:
Flox: Afhankelijk van de foto's die je neemt (moeilijke te compressen plaatjes met veel details zullen meer ruimte innemen dan bijv. een foto met 50% blauwe lucht -> makkelijk te compressen), maar toch wel minimaal een foto of 130-140... en dan dus alles op max quality, max res.
Da's altijd met JPG-plaatjes, hoe meer dezelfde kleur hoe kleiner bestand.... goh... ;)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 03 juni 2001 13:13 schreef Knightwolf het volgende:
Ik vind het maar raar waarom al die camera's tegenwoordig zo KLEIN moeten zijn.

Ik vind dat helemaal niet fijn zo'n klein ding. Als ik geld genoeg heb en zin om een digicam te kopen wort het er wel eentje van formaat, die je goed kan vasthouden en waar je makkelijk mee om kan gaan. Ik ben nogal detaillist en kan goed met priegelige dingen omgaan, maar voor een fotocamera vind ik dat echt niet handig.

Sorry dat ik geen bijdrage aan dees topic heb. Die IXUS schijnt idd een rete-goed apparaatje te zijn, maar absoluut niet mijn keus :P
Kan ik me wat bij indenken... Ik heb zelf dus gekozen voor een groter apparaat met veel mogelijkheden tot handmatig instellen; de 4900zoom.....

maar helaas ligt die nu ter reparatie bij Fuji.... Daarbij komt dat m'n vriendin meer waarde hecht aan een eenvoudige camera... Verder mis ik m'n camera.... wat doe je dan? toch maar een 2e camera aanschaffen.... lekker compact heeft als voordeel dat je hem sneller mee zal nemen. Binnenkort ga ik een weekje naar Tsjechië met school.... Flink wat activiteiten zoals mountenbiken, klimmen/abseilen, tokkelen, ......
Ik heb dan niet echt de behoefte om met een groot apparaat rond te lopen. Op zo'n moment is zo'n compacte point-and-shoot-camera een uitkomst.

• Flox
Ik zie op budgetfoto btw niets over een extra accu of hardcase....

• Flox
Ik zag laatst ergens een aanbieding van een compact flash card 64mb inclusief een card reader, maar ik weet niet meer waar. Kan iemand mij verder helpen?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 03 juni 2001 18:11 schreef Flox het volgende:
Ik zie op budgetfoto btw niets over een extra accu of hardcase....
indeed.... aanbieding dus voorbij.
Ben ik er dus net op tijd bijgeweest... ik verwacht de handel morgen of overmorgen binnen :)

• Flox
shit net te laat, ach komt wel weer een aanbieding...

Verwijderd

De ixus is me ook net iets te klein, en maar 2.1 mpixels. Mijn oog is gevallen op de S20, die heeft 3.34mpixels, en kost 1699,- wat eigenlijks best wel meevalt voor die kwaliteit vind ik. Zat te twijfelen tussen deze en de sony dsc-p1, mja, die sony is wel een tukkie duurder hè, en ook 't geheugen.
Met de S20 heb je voor nog geen fl 2100,- een 3.34mp camera met 128mb+8mb geheugen :P
Pagina: 1