Toon posts:

Pc herkent interne harde schijf niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik naast mijn SSD van 128 GB en harde schijf van 500 GB te weinig ruimte heb, heb ik zojuist een extra harde schijf (afkomstig uit mijn oude PC, had ik nog liggen) in mijn systeem ingebouwd. Voor zover ik weet heb ik alles hartstikke netjes gedaan: schijf er in geschroefd, kabeltje 1 verbonden met de voeding, kabeltje 2 verbonden met het moederbord. Maar om de een of andere rede weigert Windows de schijf te herkennen... Niet bij Computer (afbeelding 1), maar ook niet bij Schijfbeheer (afbeelding 2). Zelfs in de BIOS ziet 'ie niks. Ik heb de schijf op elke ingang aangesloten die er is en alles meerdere malen gecontroleerd, niks helpt. Heeft er iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?

Afbeeldingslocatie: http://img6.imageshack.us/img6/6299/hd1rc.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img211.imageshack.us/img211/8631/hd2w.jpg

Ik hoop dat een topic openen niet te voorbarig is, maar ik kon zo 1 2 3 niet vinden waar ik het anders moest vragen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:44

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Welk merk en type moederbord gebruik je en op welke (kleur) aansluiting heb heb je de hardeschijf aangesloten? Kan het zijn dat jouw moederbord meerdere controllers bevat waarbij een controller in het BIOS is uitgeschakeld?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Het is een ASRock P67 Extreme4 Gen3 (van de Bestbuy van een jaar terug). Ik heb hem momenteel maar in een van de vier zwarte SATA II controllers gestopt. Hier zitten ook mijn SSD, primaire harde schijf en DVDspeler in en die werken prima.

Verwijderd

Om wat voor hardeschijf gaat het?

Krijgt de schijf wel stroom? Hoor je of voel je hem opspinnen? Gebruik je Molex -> SATA power stekkers of krijgt de schijf direct van de voeding stroom?

Heb je een andere datakabel geprobeerd? Als je schijf in het BIOS niet wordt herkend, zal dat ook in Windows niet het geval zijn. Controleer dus de bekabeling, en of de schijf daadwerkelijk opspint ja of nee.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een beetje lastig om te voelen of hij draait aangezien de andere harde schijf er direct boven zit, maar hij wordt niet warm, dus ik geloof niet dat hij uberhaupt iets aan het doen is. De technische termen ken ik niet, maar er loopt een kabel direct vanaf de voeding die opsplitst in twee uitgangen. Eén daarvan zat al in mijn andere harde schijf en de tweede heb ik nu in de nieuwe gedaan. Ik maar één datakabel over, dus ik heb er maar één gebruikt, maar ik weet wel zeker dat hij overal goed in zit.

Verwijderd

Dan kun je hem denk ik het beste weer uitbouwen en los in de kast aansluiten, terwijl de computer uit is natuurlijk. Sluit vervolgens de stroom en datakabel weer aan op de hardeschijf en houd hem in je handen op zo'n manier dat de hardeschijf 'tegengas' krijgt als hij gaat vibreren. Het idee is dat je dan de stroom erop zet en zo goed kunt voelen of de schijf opspint.

Als de schijf opspint, kijk dan opnieuw of hij wordt gedetecteerd, zo nee, kan het een defecte datakabel zijn. Je kunt de datakabel van je andere hardeschijf gebruiken om te testen. Met datakabel bedoel ik de vaak roodkleurige kort platte kabel van ongeveer 1 centimeter breed.

Als de schijf niet opspint, en dat lukt ook niet na de stroomkabel er meermaals in te hebben gedaan en te kijken voor stof of onzuiverheden bij de connectoren en of de gesoldeerde verbindingen bij de hardeschijf niet losgeschoten zijn, tja.. dan wordt het lastig. Dan lijkt het op een dode schijf.

Het zou theoretisch ook je voeding kunnen zijn, maar dat geloof ik eerlijk gezegd niet zo. Dan zou je andere schijf daar ook last van moeten hebben.
Pagina: 1