Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas254
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 10:04
Hoi,

Ik heb ergens in de laatste week van december 2009 een ipod classic met 160 gb gekocht voor 230 e.
Ongeveer anderhalve maand geleden is deze er mee opgehouden. Ik ben toen terug gegaan naar de winkel waar ik de Ipod heb gekocht (de Media Markt). Omdat er slechts één jaar garantie op de Ipod zit boden zij mij als enige optie een peperdure reparatie aan. Aangezien dit natuurlijk veel te duur is en de moeite niet is ben ik vertrokken.

Maar nu las ik vandaag wat artikeltjes op consuwijzer.nl over garantie. En daar staat dat je als consument recht hebt op een deugdelijk product. Dat je dus zeg maar mag verwachten dat een product een tijd mee gaat zonder problemen (afhankelijk van de prijs, het merk etc). Ik vroeg mij af of ik in dit geval een beroep kan doen op dit recht: ik heb er 230 e voor betaald, bovendien is het van Apple, toch wel een kwaliteitsmerk, plus het feit dat ik er uiterst voorzichtig mee ben omgegaan (vanaf dag 1 in hoesje, alleen af en toe eruit om hem schoon te maken en geen wilde dingen mee gedaan), hij ziet er na ruim 2 1/2 jaar nog goed uit. Ik vind ruim 2 en een half jaar dus veel te kort voor een dergelijk product.

Kan iemand die meer verstand van dit soort zaken heeft mij helpen of ik mij kan beroepen op dit recht? En of deze levensduur inderdaad veel te kort is voor een Ipod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kijk eens in Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie. Maar alhoewel Apple intussen 2 jaar garantie geeft, ben je ook ver voorbij die periode.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas254
Ja maar ik bedoel meer of ik mij kan beroepen op het feit dat ik mag verwachten dat het apparaat langer meegaat dan deze tijd en dat ik dus een ondeugdelijk product heb of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Per product heb je vaak een bepaalde levensduur waar het aan zou moeten voldoen, Consumentenbond heeft bijvoorbeeld deze lijst:
Technische levensduur volgens Consumentenbond:

Dvd/HD-recorder: 8 jaar
Lcd-/TFT-scherm: 8 jaar
Lcd-/plasma-tv: 8 jaar
Camcorder: 6 jaar
Mobiele telefoon: 5 jaar
Digitale camera: 5 jaar
Notebook: 5 jaar
Desktop-pc: 5 jaar
Harde schijf: 5 jaar
Printer: 5 jaar
Moederbord: 5 jaar
Computermuis: 3 jaar
Mp3-speler: 3 jaar
Accu: 3 jaar
Jij zit nu aan 2 jaar en 11 maanden, dus heel misschien kan je het daarop gooien, maar dan moet je wel opschieten :+

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Leuke lijst van de consumentenbond. Mag je verwachten dat een printer van 40 euro 5 jaar mee gaat als deze veel gebruikt word ?

Binnen de 3 jaar moet er misschien nog wel wat te regelen zijn. De vraag is alleen hoe ver je zal moeten gaan. Als de winkel niet mee wil werken kan het erg lastig en duur worden om je gelijk te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
PilatuS schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 17:37:
Leuke lijst van de consumentenbond. Mag je verwachten dat een printer van 40 euro 5 jaar mee gaat als deze veel gebruikt word ?
Wat doet de prijs er toe? Van álle printers wordt (blijkbaar) verwacht dat ze 5 jaar meegaan, mits normaal gebruikt natuurlijk. Dan doet het er niet toe of het om een printer van 40 euro of 400 euro gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas254
Ja maar ik bedoel, daar staat een mp3 speler, maar dit is geen mp3 speler, dit is een apple! Ik mag toch verwachten dat een dergelijk merk ook nog langer dan 3 jaar mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Thomas254 schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 17:38:
Ja maar ik bedoel, daar staat een mp3 speler, maar dit is geen mp3 speler, dit is een apple! Ik mag toch verwachten dat een dergelijk merk ook nog langer dan 3 jaar mee gaat.
Als jij dit geen mp3-speler vindt, maar een 'Apple', dan kan ik je nu al zeggen dat je maar beter kunt stoppen. Want Apple geeft het liefst maar 1 jaar garantie, maar ze zijn tegenwoordig gedwongen 2 jaar te geven. Maar ook daar red jij het niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Laatst online: 10-09 01:41
Thomas254 schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 17:38:
daar staat een mp3 speler, maar dit is geen mp3 speler, dit is een apple!
Dus je hebt een te dure mp3 speler gekocht. De rest is design.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:59
Hahn schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 17:34:
Per product heb je vaak een bepaalde levensduur waar het aan zou moeten voldoen, Consumentenbond heeft bijvoorbeeld deze lijst:

[...]

Jij zit nu aan 2 jaar en 11 maanden, dus heel misschien kan je het daarop gooien, maar dan moet je wel opschieten :+
Deze lijst heeft toch te maken met de garantie die een leverancier/producent dient te verstrekken? Niet de winkel...

Een winkel kan aangeven dat ze 2 jaar garantie geven (wettelijk verplicht m.u.v. bepaalde artikelen als ik het goed heb) zit je buiten de garantieperiode die de winkel biedt? Dan zal ik contact opnemen met (in dit geval) Apple en hopen dat ze enigszins klantvriendelijk zijn.

Bovenstaande werkt iig met Logitech (waarschijnlijk ook één van de weinige bedrijven die echt altijd klaar staan voor klanten m.b.t. garantie) maar misschien dat andere producenten je ook tegemoet willen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-08 23:40

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Je hebt er zelf niet veel aan, maar voor anderen zou dit een aanleiding kunnen zijn om toch maar geen Apple meer aan te schaffen.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-08 13:25
Je kan ook zelf kijken of je goedkoper ergens kan repareren. Of zelf de gok wagen. Batterij vervangen is ook geen rocket science meer, youtube staat er vol mee. Verder heb je weinig kans op garantie, bij mediamarkt helemaal naar mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas254
Nope dit is ook zeker de laatste keer dat ik ook maar iets van Apple heb gekocht, waardeloze producten voor een veel te hoge prijs. Nog een leuk detail: Ik had hiervoor ook een Ipod classic en die hield er nog eerder mee op, maar toen heb ik het maar laten gaan en een nieuwe gekocht, want toen had ik nog geld :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas254
Iamzero456 schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 17:44:
Je kan ook zelf kijken of je goedkoper ergens kan repareren. Of zelf de gok wagen. Batterij vervangen is ook geen rocket science meer, youtube staat er vol mee. Verder heb je weinig kans op garantie, bij mediamarkt helemaal naar mijn ervaring.
Het is de hardeschijf die kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 22:12
Hahn schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 17:34:

Technische levensduur volgens Consumentenbond:

@Hahn, heb je een linkje naar die lijst? Het geeft niet als die achter een login voor leden zit.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Junia schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 17:42:
[...]

Deze lijst heeft toch te maken met de garantie die een leverancier/producent dient te verstrekken? Niet de winkel...

Een winkel kan aangeven dat ze 2 jaar garantie geven (wettelijk verplicht m.u.v. bepaalde artikelen als ik het goed heb) zit je buiten de garantieperiode die de winkel biedt? Dan zal ik contact opnemen met (in dit geval) Apple en hopen dat ze enigszins klantvriendelijk zijn.
Garantie verloopt via de winkel. Een winkel kan niet zeggen dat ze korter garantie geven dan het merk/de producent.
Bovenstaande werkt iig met Logitech (waarschijnlijk ook één van de weinige bedrijven die echt altijd klaar staan voor klanten m.b.t. garantie) maar misschien dat andere producenten je ook tegemoet willen komen.
Logitech is een geval apart, in de meest positieve zin mogelijk. Hoor zelfs regelmatig verhalen van producten die 5+ jaar oud zijn waarbij ze je toch nog geweldig helpen. Maar dat is ook de kracht van Logitech, niemand zal twijfelen om iets van Logitech te kopen, want het zijn én goede producten én de garantie kan niet beter.
Kalief schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 17:45:
[...]

@Hahn, heb je een linkje naar die lijst? Het geeft niet als die achter een login voor leden zit.
Ik had gezocht op 'levensduur mp3-speler' en kwam als één van de eerste deze tegen: http://www.zdnet.nl/news/...r-moet-drie-jaar-meegaan/. Was enkel ter illustratie, geen idee of 'ie nog up-to-date is en/of rechtsgeldig is.

[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 10-11-2012 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-08 13:25
http://apple.stackexchang...sic-with-a-bad-hard-drive

Nu stuur ik dit alleen om te kijken wat je zelf al geprobeerd hebt, dan wordt het meer een reparetie topic. Maar je kan mijn berichten ook negeren, als je dit liever niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

zelf de hdd vervangen is niet heel moeilijk, het moeilijkste is het scherm niet te slopen, daarna om de behuizing niet niet te erg op te rekken.

op marktplaats en ebay staan vast wel vervangende hardeschijven.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Junia schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 17:42:
[...]

Nee, het is júist de winkel waar je mee te maken hebt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 17:38:
[...]
Wat doet de prijs er toe? Van álle printers wordt (blijkbaar) verwacht dat ze 5 jaar meegaan, mits normaal gebruikt natuurlijk. Dan doet het er niet toe of het om een printer van 40 euro of 400 euro gaat.
Ik vind het onzin dat je van een printer van 40 euro mag verwachten dat deze 5 jaar mee gaat. Wat dat betreft vind ik ook dat de prijs wel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas254
Op consuwijzer staat:

"U hebt recht op een goed product. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. U moet het product een bepaalde tijd op een normale manier kunnen gebruiken. Wat u van een product kunt verwachten hangt af van de volgende dingen:

wat de verkoper heeft gezegd
wat er in reclame is gezegd
het merk
de prijs
of het product nieuw of tweedehands is"

Het merk, en zeker de prijs, maken dus wel uit denk ik.
Enfin, ik ga het maandag gewoon nog is proberen, ik ga iig naar de manager vragen en me dan proberen te beroepen op dit recht, en als dat niet lukt dan maar even kijken welke stappen ik daarna nog kan ondernemen om toch tot een overeenkomst te komen waarin ik me ook kan vinden. Want ik vind dit echt waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Het blijft redelijk dat je een gedeelte mee moet betalen aan de reparatie, en aangezien je aan het einde van de 'levensduur' zit, ofwel 3 jaar zal jij dus een meerderheid van de (dure) reparatie moeten betalen.

Ik zou persoonlijk proberen om korting op een nieuwe te regelen, denk dat je op die manier verder komt dan eisen om gratis reparatie, omruiling of whatnot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:30
Garantievraag dus een schopje naar SF :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
PilatuS schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 17:54:
[...]

Ik vind het onzin dat je van een printer van 40 euro mag verwachten dat deze 5 jaar mee gaat. Wat dat betreft vind ik ook dat de prijs wel uitmaakt.
Wat jij vindt doet er niet zoveel toe. En dat een printer 5 jaar mee moet gaan wil niet zeggen dat elke printer na 5 jaar de geest hoeft te geven, van een veel duurdere printer kan je misschien verwachten dat 'ie het na 10 jaar nog steeds prima doet, terwijl een goedkope na 5 jaar misschien echt op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Een lijst van de Consumentenbond zal trouwens weinig waarde hebben en bij de MediaMarkt niets opleveren. De Consumentenbond is een belangen- en lobbyorganisatie voor de klanten en niet onafhankelijk. Uiteindelijk zal het om de wet en de interpretatie gaan, en eventueel of de winkelier aangesloten is bij een bepaald keurmerk.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Die lijst lijkt me sowieso een beetje te goed klinken. Volgens mij is er wel ergens in de wet opgenomen dat bijvoorbeeld tv's 4 of 5 jaar moeten werken, terwijl in dat lijstje wat ik postte 8 jaar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Producten als gsm zijnmet 5 jaar ook wel erg optimistich (iedere dag bij je). Verder staat de cb niet bekend om zijn zorgvuldige onderzoek. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Hahn schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 19:24:
Die lijst lijkt me sowieso een beetje te goed klinken. Volgens mij is er wel ergens in de wet opgenomen dat bijvoorbeeld tv's 4 of 5 jaar moeten werken, terwijl in dat lijstje wat ik postte 8 jaar staat.
als jij kan laten zien waar dat dan staat in de wet?
dat is het hele probleem met de nederlandse wet op het gebied van garantie, er worden geen keiharde termijnen genoemd. het is opgebouwd uit verwachtingspatronen en non-conformiteit |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Het is vrij simpel: als je vindt dat je tekort wordt gedaan zal je Mediamarkt daarvan moeten overtuigen. Als dat niet lukt moet je naar de rechter stappen en die ervan overtuigen dat je gelijk hebt.

Overigens is wat je ooit ervoor betaald hebt maar marginaal relevant, en dat het van Apple is helemaal al niet
Volgens mij is er wel ergens in de wet opgenomen dat bijvoorbeeld tv's 4 of 5 jaar moeten werken
Er is nergens iets opgenomen dat maar enigszins specifiek is, en daarom is de Nederlandse wetgeving de slechtste die je zou kunnen bedenken. Het maakt het in de praktijk een stuk makkelijker voor de leverancier om zijn verantwoordelijkheid te ontduiken, dan voor de consument om zijn recht te krijgen, terwijl de oplossing volgens mij niet zo heel erg moeilijk is.

[ Voor 43% gewijzigd door tinzarian op 11-11-2012 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Er staat niet letterlijk in de wet dat apparaat x minimaal y jaar garantie behoort te hebben inderdaad, wat het lastig maakt. Maar dat betekent niet dat je geen rechten hebt, je moet alleen weten te vinden hoe je het moet verdedigen :P

Ook wel interessant om te lezen: http://www.kieskeurig.nl/...27AA58DE3C12574AB00374E15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
PilatuS schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 17:54:
[...]

Maar de prijs maakt ook uit...

Die printer van 40 euro heeft na 5 jaar een dagwaarde van misschien 50 cent.
Van die 50 cent gaat na 5 jaar 100% af, dus stel dat je hem na 4 jaar ter garantie gaat brengen, dan krijg je reparatiekosten van 10 cent vergoed. Beetje goed onderhandelen en wellicht dat je met 3 kauwgomballen ipv 2 naar huis kan gaan.

Dat het lijstje van de consumentenbond leuk klinkt wil nog niet zeggen dat het ook maar allemaal koek en ei is. Het is niet zo dat een leverancier de hele genoemde alles maar gratis (voor de klant) moet gaan repareren en er zijn ook nog regelingen qua waardebepaling etc die hierbij meespelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Gomez12 schreef op zondag 11 november 2012 @ 02:20:
Maar de prijs maakt ook uit...

Die printer van 40 euro heeft na 5 jaar een dagwaarde van misschien 50 cent.
Van die 50 cent gaat na 5 jaar 100% af, dus stel dat je hem na 4 jaar ter garantie gaat brengen, dan krijg je reparatiekosten van 10 cent vergoed. Beetje goed onderhandelen en wellicht dat je met 3 kauwgomballen ipv 2 naar huis kan gaan.
De dagwaarde nemen en daarna nog afschrijving rekenen is natuurlijk dubbelop. Met de dagwaarde heb je de afschrijving al gehad. Daarnaast is het onzin dat je aan het einde van de garantieperiode 100% mag afschrijven, dat doen veel winkels wel maar het is helemaal niet redelijk.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas254
Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik ga het morgen nog maar even proberen en kijken wat ik eruit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:36
Op de site van UNeto - VNI vind je dit:
http://www.uneto-vni.nl/g...duurverwachting-uneto-vni

Deze tabel wordt o.a. door Scheer en Foppen aangehouden.
Misschien door MM ook wel.

Daar in staat voor portable audio 2 jaar.
Pagina: 1