Mainstream (game) pc +/- 1000 euro

Pagina: 1
Acties:

• exzit
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-11-2012
Ha tweakers,

Ik ben na vele jaren eindelijk weer van plan om zelf mijn pc in elkaar te zetten en zou het fijn vinden als jullie mij hierbij zouden willen helpen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Het nieuwe systeem zal gebruikt worden als mijn basis desktop met programma's:
-office
-adobe photoshop / illustrator / indesign
-componeer programma's zoals ableton

Maar voornamelijk ook om te gamen. Ik wil in principe op dit moment zoveel mogelijk draaien op high/ultra (al vind ik het geen probleem om met beperkte of zelfs zonder AA te spelen.) met een resolutie van 1920x1080 op een 22 inch scherm (groter heeft in mijn woning weinig zin)

Maar voornamelijk vind ik het belangrijk dat ik een jaar of 5 vooruit kan met dit systeem en ook dan nog nieuwe spellen met een goede framerate kan spelen (zij het op lagere settings uiteraard). Ik ben fan van een grote diversiteit aan spellen, van FPS tot RTS, maar ook simulatie en 4X games.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil mijn systeem rond de 1000 euro proberen te houden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Nee alles nieuw.
In de toekomst ga ik nog een externe geluidskaart aanschaffen, maar deze hoeft op dit moment nit in de lijst. Verder heb ik heb al een goede koptelefoon en boxjes zijn niet nodig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee, geen fetishes

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.
Ik vroeg me af of er mobo's zijn die switchen tussen onboard video kaart en de extra GPU zodat je tijdens eenvoudig office werk niet 100 watt op de GPU aan het verstoken bent. verder komt de desktop in de woonkamer te staan, dushet zou ook fijn zijn als hij niet als een straaljager klinkt. 8)

Mijn eigen idee tot nu toe:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 199,90€ 199,90
1Asrock Z75 Pro3€ 75,30€ 75,30
1Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3€ 284,50€ 284,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 64,95€ 64,95
1Corsair Carbide 300R€ 66,-€ 66,-
1TP-Link TL-WN821N€ 8,90€ 8,90
1Iiyama ProLite E2273HDS-B1 Zwart€ 140,60€ 140,60
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 32,95€ 32,95
1Microsoft Wired Keyboard 600€ 9,99€ 9,99
1Logitech G400 Gaming Mouse€ 25,03€ 25,03
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 33,90€ 33,90
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,45€ 15,45
1XFX Pro 550W€ 54,95€ 54,95
1Samsung 830 series 128GB€ 84,-€ 84,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.096,42

Ik moet zeggen dat ik de GPU het lastigste vind. Zeker met alle verschillende merken en varianten. Omdat ik me er lang niet mee bezig gehouden heb, heb ik ook geen idee meer waar ik nu precies op moet letten.

Verder ben ik benieuwd naar jullie opmerkingen en suggesties om mijn systeem nog te stroomlijnen. Omdat de prijs retail zo rond de 1150 komt te liggen, zou het mooi zijn als er nog ergens iets te besparen valt zonder al te grote consessies te moeten doen.

Verwijderd

Zeer mooi systeem, alleen is het scherm een beetje iffy. Je kan dan beter naar een pricewatch: LG IPS224V-PN Zwart of iets dergelijks kijken. De kijkhoeken van de gewone tft panelen van iiyama vallen nogal tegen namelijk. Ik kan niet zo heel veel over dit lg paneel vinden, maar het zou je net een wat betere ervaring moeten geven. De kleurechtheid van dit scherm is niet geweldig, maar als je echt serieus met photoshop bezig bent heb je vast wel een colorimeter ergens.
Ook zou je, als je geld wilt besparen, ipv voor een overclock setup voor een pricewatch: Intel Core i5 3450 Boxed icm pricewatch: Asrock B75 Pro3-M gaan, daar bespaar je nog eens 50 euro mee. Dan hoeft de aftermarket processorkoeler eigenlijk ook niet meer, en kun je daar nog eens 3 tientjes op besparen. Persoonlijk zou ik wel naar een iets beter toetsenbord kijken. Ik begrijp eigenlijk niet hoe mensen in het algemeen een computer van vele honderden euro's kunnen kopen en dan krenterig zijn als het om het toetsenbord, welke je toch wel continu gebruikt, of muis (die in dit geval overignes prima is) gaat. Maar dat kan altijd nog later, bijvoorbeeld met een mooi mechanisch bordje. Die zijn er al vanaf €70, is maar een ideetje.

• Trubbel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-04 17:02
Ben het met Redono eens dat de plek waar je nog geld kan besparen is met de processor en het weglaten van de koeler. Bij Tom (hierzo) hebben ze laatst weer een 'best cpu for the money' artikel uitgegeven waar de i5-3450 gunstig uit komt. Scheelt weer drie tientjes.

Mooi systeem. :)

• exzit
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-11-2012
Dank voor de reacties,

Heb nog eens naar de monitor gekeken en ben nu opnieuw aan het kijken naar andere mogelijkheden.

Wat betreft het switchen van de CPU,ik kan daar inderdaad nog 100 euro besparen, alleen zal ik dan niet veel eerder naar een nieuwe computer moeten kijken? (al zal dit voornamelijk door de GPU gedreven worden)
3570K is ongeveer een 10% krachtiger dan de 3450.
En met OC is er mogelijk ook nog een 7-10% extra winst te halen. Zou ik daarmee net dat beetje extra frames genereren wat de levensduurt van mijn hele setup ongeveer een half verlengd?

Ik vind het lastig om het effect hiervan in te schatten.

Wat betreft het toetsenbord, je hebt helemaal gelijk Redono. Maar soms is het voor de wederhelft beter te accepteren als je net niet alles tegelijk doet >:) . Dit soort bedragen is al lastig zat :)

[ Voor 13% gewijzigd door exzit op 11-11-2012 02:29 ]

• Trubbel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-04 17:02
Ik denk eerlijk gezegd niet dat de levensduur van je PC merkbaar korter wordt door de cpu switch, zeker niet wbt gamen. De 3450 is gewoon een behoorlijk luxe proc voor in een mainstream game pc. Aan de andere kant scheelt het ook weer niet zo veel geld dus het komt er denk ik vooral op neer of je graag wil overclocken. Ik denk dat het in Euries/levensmaanden iets duurder is om de zwaardere cpu te pakken. En als je moet besparen is het je beste optie.

Beiden worden top game machines.

Qua grafische kaarten zou ik een chip kiezen en dan kijken naar een stille uitvoering. Dat is best een paar tientjes waard bij mij. Helaas geen recente ervaring mee dus not much help.