voeding phono voorversteker in draaitafel inbouwen?

Pagina: 1
Acties:

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-01 21:35
Ik heb een platenspeler en sinds kort een nieuwe versterker. Die heeft geen phono-ingang. Dus een voorversterker van zolder gehaald, maar daarvan is de voeding verdwenen (12V~AC 500mA PSU)

Even gegooglet, die kan ik kennelijk prima vervangen voor een universele, dat is geen probleem. Ik heb nog wel wat adapters liggen, maar die zijn allemaal DC == gelijkstroom, dus heb ik niks aan.

Ik heb 2 vragen:

1) klopt het dat ik een adapter moet hebben die voldoet aan de volgende eisen:
- 12 Volt
- minimaal 500mA (mag hoger, dan blijft de voeding koeler??)
- wisselstroom AC (dus geen DC gelijkstroom)
2) heeft iemand er wel eens aan gedacht om de voeding weg te werken in de platenspeler? Ik heb zo'n oude Thorens die vooral leeg is binnenin, dus er is ruimte zat :)
Die thorens doet maar 1 ding met die 220V die gaat meteen naar het motortje, verder niks.

Dan hoef ik nl. maar 1 stekker in het stopcontact te steken, 1 snoer naar de platenspeler, 2 x audio uit en 1 x 12V uit naar de phono voorversterker.

Zijn hier nadelen aan, of andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Voor wat betreft adapter (of in jouw geval kun je beter spreken van een trafo) heb je gelijk. 12V uit - 500mA minimum. Ik zou hem iets over bemeten (1A ongeveer) zodat hij niet continue op zijn maximum loopt. Dat scheelt wat warmte ontwikkeling idd en misschien ook wat in levensduur.

Qua inbouwen in de de platenspeler:

Zolang je de ruimte hebt en het er netjes in kwijt kunt is het geen probleem. Je zult alleen moeten zorgen dat de trafo goed afgeschermd is, zodat deze niet zorgt voor brom in de speler. Maar als je het netjes doet, zie ik geen nadelen in jou geval.

En als je voorversterker niet al te groot is, kun je zelfs die bij je platenspeler inbouwen. Scheelt weer een kastje.

[ Voor 11% gewijzigd door Killer op 10-11-2012 22:17 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-01 21:35
Oke, super bedankt voor de info.
Wat die brom betreft, dat zou natuurlijk wel goed kunnen. Ik zal eens navraag doen bij de electro boer (Radio Rotor o.i.d) daarover en me voor laten lichten.

Ruimte voor de voorversterker zelf is er niet, ik heb een Cambridge Audio P640 als voorversterker, dat is best een groot kastje, en mooi voor het oog om te te laten zien :-)