Synology NAS niet zichtbaar in verkenner

Pagina: 1
Acties:
  • 2.046 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Beste tweakers,

Sinds een lange tijd hebben wij hier een Synology DS211 staan. Vanaf het begin kon ik deze NAS benaderen via de verkenner. M.a.w. ik kon gewoon in verkenner naar "Netwerk" gaan en daar verscheen dan vanzelf de koppeling "DiskStation". Ook was het mogelijk om \\DISKSTATION in de adres-bar van verkenner te typen. Van het ene op het andere moment werkte, door een onbekende rede, dit niet meer. De Nas was niet meer zichtbaar in verkenner, en niet meer aan te roepen via \\DISKSTATION. Als ik naar het IP-adres van de NAS pingde, kreeg ik wel netjes antwoord. De NAS is ook te bereiken door \\ te typen, gevolgd door het IP-adres. Maar gek genoeg werkt dit niet altijd. Hoe kan ik zorgen dat de NAS gewoon weer verschijnt in de explorer en weer aan te roepen is via //DISKSTATION? Ik kon in het configuratie-scherm van de Synology niet 1-2-3 een instelling vinden die dit op zouden lossen.

Alvast bedankt voor jullie hulp

PS. Zowel op Win7 64x, Win7 32x, Win Vista 32x en op Win XP 32x is de NAS niet te vinden. Gek genoeg kan ik hem wel op mijn MacBook zien.

[ Voor 7% gewijzigd door Daam op 10-11-2012 14:17 ]

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:04

kraats

Ik rol

Als je het apparaat niet meer op naam kunt benaderen en wel op ip-adres is het een DNS probleem. DNS vertaalt de naam naar een ip-adres. Waarschijnlijk is je internetrouter ook DNS-server in je netwerk. Je zou kunnen proberen of het weer werkt nadat je deze een keer herstart hebt.
Om te testen of DNS-resolving goed werkt, kun je ook in een command prompt (CMD intikken in start - run) het commando 'nslookup DISKSTATION' uitvoeren. Dan krijg je de naam van je DNS-server en het ip-adres dat deze gevonden heeft terug.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Dank voor je reactie,
Maar het lijkt erop dat DISKSTATION niet meer gekoppeld is aan het IP-adres, althans er gebeurd dit:
code:
1
2
3
4
5
6
Server: ns02.upclive.nl
Address: 62.179[...en meer nummers]

*** ns02.upclive.nl kan DISKSTATION niet vinden:

Non-existant domain

Hieruit mag ik opmaken dat het niet werkt?

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-06 19:44
Nee dat kan je daar niet uit opmaken. De NS van UPC geeft je synology niet de naam DISKSTATION. Ik zou het wat lokaler gaan zoeken. Toevallig recentelijk instellingen gewijzigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:04

kraats

Ik rol

Het lijkt er op dat je geen interne DNS gebruikt, maar dat je meteen de DNS buiten je netwerk (van UPC) gebruikt. En die houdt niet bij wat voor apparaten je in je eigen netwerk hebt staan.
Heb hier zelf thuis ook af en toe (of eigenlijk regelmatig) last van met mijn Thomson router. Uiteindelijk heb ik op één laptop die er te vaak last van had de naam en het adres maar toegevoegd in het hosts bestand op die laptop.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Je probleem is niet DNS - Domain Name System, maar NetBIOS. Dat is 'nep DNS' voor namen van computers binnen je lokale netwerk, zodat je computer weet dat \\BLABLA eigenlijk naar \\<ip> wijst.

Kijk dus eens of NetBIOS ingeschakeld is op je Synology. Heb je alsnog vragen, post dan in Het grote Synology topic - deel 5.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 10-11-2012 15:54 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.