JcHm schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 17:25:
@Ramon, er zijn inderdaad wel een aantal computerzaken die Windows 8 in het zonnetje zetten en hopen dat dit hun omzet weer gaat stimuleren.
Waar het mis gaat is toch bij een grote keten als Media Markt waar veel mensen gaan kijken alsvorens daar of ergens anders hun product aanschaffen.
Ik zag laatst een meid met een blauw Microsoft/Windows 8 t-shirt aan rondlopen in de Mediamarkt, die daar vermoedelijk was om W8 aan te smeren aan potentiele kopers. Dus hoe groot een probleem is dat nou precies?
Windows (phone) 8 draait om integratie en synchronisatie tussen de verschillende platvormen (PC/Laptop, Tablet, Telefoon). Er staan een paar PC's in de winkel, de tablets zijn nergens te vinden en de 8X ligt er 13 in een dozijn bij in het zwart tussen de rest van het assortiment.
Ja dat van de tablets is kwalijk, maar volgens mij komt dat door issues met intels nieuwe Atom en ligt niet aan MS. Ook Acer's W510, die begin deze maand in de winkels zou liggen is nergens te vinden. Zolang je nou eenmaal zelf geen hardware bouwt zal je moeten afstemmen met je partners. Dat is ook de reden dat Apple gewoon een eigen SoC-ontwerper heeft gekocht, zodat ze zelf precies kunnen bepalen wat er gebouwd gaat worden.
Over de 8x: als je hem ergens in zijn eentje prominent neerlegt dan komt er misschien niemand naar kijken, dat is nog veel erger. Laatst was ik in de MM en ik moest wéér wachten om de 8x te kunnen pakken, overigens. Overigens ligt de iPhone in hetzelfde 13/dozijn vak.
Om Windows 8 te laten slagen moet mensen hebberig gemaakt worden om het te kopen. Het is crisis en toch liggen er mensen in een slaapzak voor een winkel om een peperdure telefoon te kopen. Tuurlijk heeft niet iedereen last van de crisis, maar het doet wat met het consumentenvertrouwen, en ik ken er wel een paar die hun geld verstandiger uit hadden kunnen geven dan aan de nieuwe iPhone 5.
Dat is onzin. Wij tweakers en andere nerds kopen misschien uit hebberigheid. Andere mensen kopen gewoon wat ze het mooist/goedkoopst/lekkers vinden vast houden/meest praktisch, noem maar op. Als hebberigheid de enige reden was dat we nieuwe dingen kochten zouden de budgettoestellen niet verkopen.
Bij Microsoft ontbreekt die hebberigheid. Beeld je eens in, een prominente plaats in de Mediamarkt waar de flagshipmodellen liggen van PC (AIO), Laptops, tablets en smartphones. Hippe kleuren en goede aankleding, mensen moet geprikkeld worden, aanraken, uitproberen, spelen met al die producten.
Dan pas worden ze hebberig, maar hier word geen aandacht aan besteed.
Zoals ik zei, hebberigheid is maar een klein deel van de verkopen. En je kan natuurlijk ook mond-op-mond reclame maken als je blij bent met je aankoop

Nokia komt pas laat na de release met zijn toestellen, de keuze en beschikbaarheid in tablets is bedroevend (enkel 10inch, de nexus 7 verkoopt als een tiet en de iPad Mini zal het vast ook niet slecht doen).
Ja ben het met je eens dat het leuk zou zijn om release, en dan de week daarna het product te kunnen kopen, maar je moet je realiseren dat Apple het hele kanaal compleet onder controle en in zijn macht heeft, ze kunnen alles eisen wat ze willen omdat ze van veel bedrijven de grootste (of enigste) klant zijn. Geen enkel ander bedrijf heeft dat. Apple koopt soms ook alle voorraden van een halffabrikaat of
een machine op, enkel om ervoor te zorgen dat
anderen er geen gebruik van kunnen maken.
Apple doet een order voor geheugenmodules bij Elpida en heeft daarmee meteen met de helft van de verkopen van Elpida de grootste klant en Samsung (als andere geheugenleverancier) is 10 miljard dollar minder waard op de beurs! Gewoon om even aan te geven dat Apple ernstig veel macht heeft...
En daarnaast zoals ik al eerder zei, het is leuk voor de hebberigheid, maar het merendeel van de mensen is niet hebberig en wil gewoon op een willekeurig moment naar de winkel gaan en daar een telefoon uitzoeken die aan de eisen voldoet.
Het is zonde van het marketing budget om eerst zoveel mogelijk hype te creëren en dan na de release van 26 oktober, maar een handjevol aan producten te hebben en deze ook nog eens slecht gepromoot worden in de winkel.
Ik neem aan dat het marketingbudget gewoon verspreid is over het hele jaar..?
Microsoft, hardware-partners en het verkoopkanaal het is nog niet goed genoeg op elkaar afgestemd en daarmee laten potentie lopen.
Mee eens, daarom ben ik ook wel benieuwd waar MS zelf mee gaat komen straks. MS heeft al gezegd dat ze meer een devices-and-services bedrijf gaan worden, dus het zou me niet verbazen als er binnen het jaar een MS telefoon en een MS laptop uit komen.... Dit is nou eenmaal een fase waarin het bedrijf zich aan het transformeren is, dus niet alles kan goed gaan. En je kan natuurlijk niet verwachten dat MS van de ene op de andere dag een Apple wordt, wat jij lijkt te willen.
Eigenlijk net zoals met Vista, wat een broodnodige transformatie van enkele key-parts van Windows was, waar we nu nog steeds profijt van hebben.
Ik wacht zelf nog op een €300 7inch tablet van Nexus 7/iPad mini kwaliteit. Daarnaast heef Nokia hopelijk een €300 Lumia 710 opvolger op kort termijn. Ik wacht daar op omdat ik wel overtuigd ben van Windows (Phone) 8, maar een hoop mensen zijn dat echt niet en daar gaat het met de marketing en producten van dit moment ook nog geen verandering in komen.
Dat ben ik niet met je eens. De Apple fanaten op mijn werkt waren unaniem zeer enthousiast over mijn 8x. Je hoeft hem maar vast te houden en je weet waarom het een goed apparaat is.