Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Access] Checkbox voor multiselectie

Pagina: 1
Acties:

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-11 23:08
Ik heb nul komma nul ervaring met access, dus ik ben alles nog aan het leren. Kunnen jullie mij dus de juiste richting op helpen zodat ik verder kan.

Ik ben een aanwijsbeleid database aan het ontwerpen in Access. Met deze database wil ik gaan bijhouden wie aan welk systeem mag werken. Nu was mijn plan om een form te maken waarop met behulp van checkboxes een selectie systemen gemaakt kan worden. Ik heb al een table waarin alle systemen staan en een tweede kolom met Yes/No. Nadat ik de selectie heb gemaakt wil ik met een query de systemen in de table met persoongegevens toevoegen.

Wat mij nu niet lukt is om met een checkbox één bepaald systeem (record/row) te manipuleren. Het idee is dus om wanneer ik een vinkje bij systeem 1 heb staan dit vinkje niet bij systeem 2 komt te staan en dat in mijn table ook alleen de record/row van dat desbetreffende systeem wordt aangepast (Yes/No kolom van 0 naar -1). Hieronder een plaatje van het idee.

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/rkaqno.png

De command button zal als het meezit in de table de records zoeken met -1 en daarna deze systemen in de table gegevens invoeren, zodat ik kan zien aan welke systemen iemand mag werken.

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Welke versie van access is dit, want normaal gesproken wordt een ja/nee veld als een checkbox getekend..?

Heb je op dat formulier handmatig 7 checkboxes aangemaakt ipv een formulier te genereren dat dit voor je doet? ;)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• Lt-Crash
pedorus schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 11:50:
Welke versie van access is dit, want normaal gesproken wordt een ja/nee veld als een checkbox getekend..?
2003, daarnaast is er geen of weinig verschil tussen ja/nee of -1/0. Als ik het datatype aanpas tussen text en Yes/No, verandert alles netjes mee.
Heb je op dat formulier handmatig 7 checkboxes aangemaakt ipv een formulier te genereren dat dit voor je doet? ;)
Ja, maar als je mij kan vertellen hoe is automagisch 40 checkboxes kan tekenen graag.

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Het lijkt me dat je een tabular form wil maken, zie bijv. http://office.microsoft.c...Z001027863.aspx?section=9

Bij de eigenschappen/properties van het form kun je aangeven of je records mag toevoegen/verwijderen/e.d.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• Lt-Crash
Het is me nu gelukt. Hartstikke bedankt pedorus _/-\o_ .Heb een aantal tabular-forms gemaakt en met behulp van subforms in een hoofd-form alles samengevoegd.

Enige wat nu nog rest is de systemen koppelen aan de gebruikers. Daar ben ik morgen ook nog wel even zoet mee. Tips geven mag altijd :9 . Het ziet er nu ongeveer zo uit:

4 tables met de verschillende type systemen. Hierin zijn de naam en de code van het systeem te vinden en het wel of niet werkgerechtig zijn. Zodra het toegestaan is moet de betreffende systeemcode in een persoonsgegevens-table komen in de kolom systeemcodes.

[ Voor 3% gewijzigd door Lt-Crash op 10-11-2012 18:26 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Ik ga ervan uit dat er een N:N relatie ligt tussen personen en systemen, d.w.z. een persoon kan meerdere systemen bedienen en één systeem kan door meerdere personen bediend worden. Wat dan meer voor de hand ligt is één tabel met personen, één tabel met systemen en één tabel met toegangsinformatie (persId, systeemId, [autorisatie gegevens]). De koppeltabel heeft een N:1 relatie heeft met zowel personen als met systemen.

Je kunt op jouw manier met knoppen je database updaten en informatie uit de database ophalen. Daar is wat vba voor nodig. Een beginner raad ik aan om e.e.a. te realiseren met hoofdformulieren op gebruiker of systeem en subformulieren op de koppeltabel. Je hebt dan helemaal geen vba meer nodig, maar je moet wel rekening houden houden met het feit dat Access een crossjoin niet ondersteunt. Om toegang te verlenen (c.q expliciet te verbieden) zul je het record toe moeten voegen in je subformulier ipv een vinkje te zetten. Als je perse kant-en-klare aanvinkbare tabellen wilt realiseren kan dat door er voor te zorgen dat bij het invoegen van een persoon of een systeem direct alle koppelrecords worden toegevoegd aan de koppeltabel.

[ Voor 16% gewijzigd door Lustucru op 11-11-2012 14:11 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1