Toon posts:

Wat kan ik nog met deze macbook doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier een Macbook van 4 jaar oud en met OSX 10.5. De processor is een Core 2 Duo van 2,4 ghz en is nog meer dan snel genoeg voor alles wat ik ermee doe (internet en Office). Het probleem is echter dat 10.5 niet meer ondersteund wordt. Chrome valt al lang niet meer up te daten, Firefox houdt er nu ook mee op. Java, traditioneel lek als een zeef, is al jaren hopeloos verouderd op dat ding.

Dus de vragen;

Ik gebruik enkel Firefox en Office. Qua internet gaat 't niet verder dan de bank, mail en een beperkt aantal (te vertrouwen) sites. Vanwege de bank (programma in Java RE) zou ik toch liever niets gebruiken dat zo hopeloos verouderd is. Zelfs al zou ik willen, de Java-versie wordt toch niet meer ondersteund.

Wat zijn mijn update-mogelijkheden?
- Apple-OSsen worden niet meer ondersteund.
- Snow Leo valt niet meer te kopen op de site van Apple, en een update daar naartoe is m.i. dweilen met de kraan open. De prijzen op eBay (40 tot 60 euro) vind ik 't daarom niet waard.

- Windows: de Bootcamp die ik heb ondersteunt maar tot XP of Vista ofzo. In ieder geval geen 7 of 8. De ge-update Bootcamp vereist wederom een hogere OSX.

Dus; zit ik hier met een veredelde mp3-speler of valt er nog iets mee te doen? Ik moet zeggen dat ik not amused ben omdat Apple toen ik 'm kocht zat te schreeuwen dat je nooit gedwongen moest updaten. Oké, dat klopt niet, maar 4 jaar is vééél sneller dan dat je het met een Windows-bak zou moeten doen...

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 14:22
Volgens dit topic op apple support zou je via de telefoon nog gewoon snow leopard moeten kunnen bestellen. Je zou ook bij een lokale apple retailer kunnen vragen of ze nog zo'n dvd hebben of in A'dam langs de apple store kunnen gaan. Daarnaast zie ik ook genoeg aanbiedingen voor een redelijke prijs op marktplaats.

Ik zou dus toch proberen te upgraden naar snow leopard als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mja, enig idee hoe lang SL nog gesupport gaat worden? Ik zie dit maar als een heel tijdelijke oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik draai op dezelfde mindere hardware probleemloos OSX10.7 - gewoon wat ram bij bestellen, SSD erin en nog een paar jaar genieten van een supersnel systeem. En anders gooi je er windows 7 op, werkt ook uitstekend })

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 10-11-2012 11:06 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacZappa
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:01
Daar kan je zonder probleem 10.8 op draaien, tenminsten op mijn 2.66 met 8GB draait dat zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-10 17:12
ik zou ook gewoon kijken of je er wat geheugen bij kan prikken en 10.7 of 10.8 erop zetten. Moet in principe prima draaien.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-10 10:40

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Hier een 2.66 Core 2 Duo met 4Gb en ik draai 10.7.5 zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-10 20:38
Stop er een SSD in, wordt hij ineens enorm snel van :)/

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:21
SanderPS3 schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 11:26:
Stop er een SSD in, wordt hij ineens enorm snel van :)/
Precies, SSD'tje erin, 10.8 erop installeren en je hebt een MacBook die als nieuw aanvoelt.

Mogelijk de cd-drive eruit halen, en daar een harddisk inzetten zodat je een SSD+HDD hebt. Wordt het opeens een bloedsnel aparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix11
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-10 14:32

marnix11

AFCA ★★★

Lion kan zelfs op een Mac Mini uit 2007 met standaard 1GB geinstalleerd worden. Oftewel, de laptop die je hebt is zeker nog niet EOL. Ik zou alleen wel minimaal 4GB geheugen aanschaffen, en eventueel een ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ehm inderdaad, deze machine is nog lang niet af. Geheugen upgraden en kijken welke laatste versie van OS X er op kan, waarschijnlijk Mountain Lion zelfs wel. En de SSD tip is ook zeer goed, geeft een enorme boost.

Niet te snel opgeven met een Mac. ;)

Niet meer investeren in Snow Leopard, dat zal ook niet al te lang meer ondersteund worden. Je hebt het echter wel nodig om Mountain Lion te kunnen aanschaffen. Of je hem daarvoor wilt kopen is aan jou natuurlijk.

[ Voor 29% gewijzigd door Frietsaus op 10-11-2012 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okay! Heel erg bedankt iedereen! Dacht dat Apple beweerde dat ML niet meer werkte op die laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:09
Waar haal je dat ?

Ondersteunde modellen

iMac (medio 2007 of nieuwer)
MacBook (eind 2008, aluminium, of begin 2009 of nieuwer)
MacBook Pro (medio/eind 2007 of nieuwer)
Xserve (begin 2009)
MacBook Air (eind 2008 of nieuwer)
Mac mini (begin 2009 of nieuwer)
Mac Pro (begin 2008 of nieuwer)

http://support.apple.com/kb/SP654?viewlocale=nl_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:57
Jup. eens met bovenstaande. Ik heb een 2009 MBP C2D 2.26 met 8GB RAM en OS X ML draait als een zonnetje. Heb er een half jaar geleden een 256GB SSD ingezet en hij lijkt net nieuw. Er gaat binnenkort wel een iMac komen omdat hij het met Aperture/Photoshop e.d. moeilijk bij kan benen, maar voor 'normaal' gebruik is het de perfecte machine!

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huppol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-07 11:10
Nog even succes verhaal hier. 10.8 draait prima op mijn 2,54 GHz uit late 2008. Wel 8 gig ram en recent een ssd erin gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 14:02
Ik raad aan om Lion of Mountain Lion te installeren. Dat moet deze machine zat trekken, en ondertussen begint de support boor Snow Leopard ook al weg te vallen. Vooral een ram upgrade is een goedkope maar aan te raden upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:49
Op deze wiki staat dat het 2008 model tot 10.7 (Lion) is up te graden, Mountain Lion niet meer. Dan is het nog aan te raden OSX up te graden, 10.5 is al 'vrij' oud. 10.6 en hoger heeft PPC support gedropped dus je krijgt er nog extra schijfruimte voor terug ook nog.

Wikipedia: MacBook

[ Voor 151% gewijzigd door ZpAz op 11-11-2012 16:14 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Soulshaker schreef op zondag 11 november 2012 @ 14:47:
Waar haal je dat ?

Ondersteunde modellen

iMac (medio 2007 of nieuwer)
MacBook (eind 2008, aluminium, of begin 2009 of nieuwer)
MacBook Pro (medio/eind 2007 of nieuwer)
Xserve (begin 2009)
MacBook Air (eind 2008 of nieuwer)
Mac mini (begin 2009 of nieuwer)
Mac Pro (begin 2008 of nieuwer)

http://support.apple.com/kb/SP654?viewlocale=nl_NL
Mijn laptop is gekocht in maart 2008 dacht ik. Dus ik dacht dat hij er buiten zou vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spidey
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-10 09:50
Witte macbook (4.1) 2,4 Ghz. Juni 2008. Van 2 naar 4GB gegaan. (Kost een paar tientjes).
Draai al vanaf de intro van Lion 10.7.
Nog geen SSD, maar wie weet binnenkort.

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 20:49

Underworld

+1 Inzichtvol

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 11:43:
[...]

Mijn laptop is gekocht in maart 2008 dacht ik. Dus ik dacht dat hij er buiten zou vallen.
is het een witte of een Alu?
in het geval van een Alu zou ik hem gewoon updaten naar de nieuwste versie en SSd + 8 GB toevoegen en je hebt er weer jaren plezier van.

in het geval van een witte, zou ik hem verkopen op Marktplaats.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Waarom een witte verkopen en een alu houden? Hier ontgaat me de logica een beetje... Zijn allebei prachtige apparaten en de specificaties weken niet veel van elkaar af destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb ook zo'n witte 2007'er (Core 2 Duo op GMA950 chipset en 2GB). Werkt nog goed op Lion, al houdt de snelheid niet over, wat vooral door gebrek aan RAM komt, Lion is daar niet zuinig mee. Je kan er max 4GB in schuiven, waar je maar 3.4 GB van bruikbaar is (384MB voor de gpu, 3 GB voor OS X) dus als je dat goedkoop kan scoren dat is nog wel zinnig.

Durf t bijna niet te zeggen, maar met 2GB kan je er nog het beste Windows 7 op draaien, of SL.

[ Voor 17% gewijzigd door Dreamvoid op 18-11-2012 00:29 ]

Pagina: 1