Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:55
Hoi,

Staat hier al 2,5 jaar een WRT54GL router (v1.1). Gelijk op dag 1 al geflashed naar DD-WRT en heeft sindsdien eigenlijk prima gewerkt. Maar het begon toch te kriebelen nadat ik onlangs op een TP-Link 1043ND OpenWRT heb geinstalleerd.

OpenWRT was er ook wel voor de WRT54GL, en was ook wat nieuwer (DD-WRT wordt niet heel actief meer bijgehouden geloof ik). Dus hup OpenWRT erop gezet... maar sjongejonge wat is dat traaaaaaaaaag!! En bovendien voor een leek echt HEEL onoverzichtelijk (hoe stel ik bijv. via de web interface een port forward in? Ik krijg het niet voor elkaar....).

Daarom ben ik aan het kijken wat er nog meer op de markt is. Kwam Tomato ook nog tegen, die wil ik ook gaan proberen. Maar wat gebruiken jullie op je WRT54GL?

Ik heb eigenlijk maar twee eisen: Het moet stabiel zijn (dat is waarom ik in eerste instantie van een SMC naar WRT54GL ging) en dingen als port forward moeten makkelijk in te stellen zijn (en niet zoals bij OpenWRT allerlei bestanden editten via SSH)

De router bevalt verder prima trouwens, en kan nog makkelijk onze internetsnelheid aan, dus upgraden is overbodig.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 10-11-2012 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 10:47
Het is natuurlijk een oud routertje maar ik heb altijd de voorkeur gegeven aan de Tomato firmware. Licht, snel en stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:39

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Als je geen hoge eisen hebt met vlans en dergelijke, maar gewoon een goeie router met de essentials wilt, dan is Tomato echt wel lekker.

Het is stabiel, gebruik het al jaren zonder problemen namelijk. :) En port forwards zijn simpel in te stellen, inclusief kleine beschrijving waar dat voor dient.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Tomato lijkt me wel wat. Alleen het upgraden vanaf OpenWRT wil niet lukken.

Als ik via de webinterface de image van Tomato (maakt niet uit of ik de .bin of .trx pak) probeer te flashen dat zie ik in Chrome onderaan in de statusbalk dat hij aan het uploaden is, en als hij dan op 100% is dan valt de pagina weg (error 101 van Chrome). De webinterface valt dan voor een paar minuten niet te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 01:31
Jep, heb zowel DD-WRT als Tomato gedraaid. Tomato beviel me prima! Super stabiel.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Uiteindelijk was OpenWRT helemaal gebricked blijkbaar door mijn upgrade pogingen. Via TFTP de originele firmware erop kunnen zetten, en vanuit daar Tomato :)

Ik weet ook al waarom OpenWRT voor geen meter draaide:
Notes on specific WRT54G//x// hardware versions
The Linksys WRT54G ver. 1.1 hardware (4 MB of flash) has trouble with OpenWrt 10.03.1-rc6 and maybe all 10.03 releases as of 2011-12-08. In a test with OpenWrt 10.03.1-rc6, the OS will install but LuCI will be unable to update settings because there isn't enough flash left free.

The solution is to go back to OpenWrt 8.09 r14511 (code name "kamikaze") – the link to the Broadcom Linux 2.4 chipset version is http://downloads.openwrt....wrt-brcm-2.4-squashfs.trx.
Tomato is nu al een groot pluspunt, want ik haal nu een hogere snelheid met m'n internetverbinding. DD-WRT en OpenWRT kwamen niet verder dan 30Mbit, en Tomato haalt 55Mbit! (Bedacht me ineens dat Ziggo Z2 onlangs weer gratis geupgrade was, en toen ik op internet ging zoeken naar "WRT54GL 60mbit" kwam ik overal referenties tegen dat het met Tomato wel op volle snelheid lukte).

Top 8)

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 10-11-2012 02:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:39

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Blij dat het je bevalt! *O*

Als die WRT54G (zonder L) v5 van mij ook Tomato kon draaien, dan deed ik dat. Dat heeft nu DD-WRT, maar is 'slechts' een access point in mijn huis. :)

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Aantal jaar verder, maar de WRT54GL draait nog steeds uitstekend bij m'n ouders (en schoonouders ook eentje neergezet).

Eerder altijd Tomato gedraaid, maar dat was geen uptime wonder.
Het blijkt dat DD-WRT build 14929 de meest stabiele versie is. Wordt op het DD-WRT forum ook aangeraden.
Inmiddels bij m'n ouders sinds flashen van DD-WRT al op een uptime van 75 days and counting. Netwerk wordt daar elke dag gebruikt door iPad, iPhones, laptops, Chromecast enzo.
Zeker met Google DNS als fallback DNS-server naast je provider DNS zul je niet snel een niet-werkende internetverbinding ervaren met deze opstelling.

Een WRT54GL is natuurlijk al echt een oud ding inmiddels, maar voor mensen die gewoon een stabiele wifi willen hebben voor wat browsen op laptop / iPad enzo is het een top ding.
De WAN>LAN throughput van de WRT54GL komt niet veel verder dan een 45 - 50Mbit meen ik, maar voor de goedkope DSL en Ziggo abonnementen is dat prima (die gaan meestal toch maar tot 40 - 50Mbit).
Ik weet niet waar met deze DD-WRT build de WAN>LAN throughput limiet ligt, dat moet ik nog eens testen als ik er ben. Maar zoals ik al zei is stabiliteit belangrijker voor ze dan bloedsnelle downloads.

Thuis heb ik gewoon een AC-accespoint en AC-kaartje in de laptop uiteraard O-)

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 25-07-2016 11:32 ]

Pagina: 1