• Ilantir
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-02 01:41
Hallo mede-tweakers,

Zoals sommigen misschien bekend, beschrijft Plato een World of Forms; een wereld waar de essentie van de vormen zoals ze echt zijn verblijven (zijn).
Ik heb een mogelijke theorie ontwikkelt dat je in jouw dromen deze wereld kunt zien en zo impressies kunt op doen over de werkelijke wereld. Deze ideeën gecombineerd met de impressies van alledag geven onze inzicht in De Waarheid(TM).

Helaas is hierover niet zoveel geschreven en ik ben juist op zoek meer bronnen hierover.
Ik heb al:
- De werken van Plato
- Kennis van Hylomorphism
- Dream theory in Malaya, K. Stewart
- The Material and Sources of Plato's Dream, M.F. Burnyeat
- Google en Google Scholar doorzocht op combinaties van Theory of Forms en Dreams in diverse synoniemen.

Weet er iemand nog bepaalde bronnen?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit is eigenlijk niet de bedoeling van W&L, omdat er geen echte discussie-opzet is. Gezien het nogal specifieke onderwerp en de waarschijnlijk wat kleine doelgroep wil ik het nog wel even aankijken :)

Ik kan je echter niet helpen met je verzoek.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 16:11
Ilantir schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 22:33:
Hallo mede-tweakers,

Zoals sommigen misschien bekend, beschrijft Plato een World of Forms; een wereld waar de essentie van de vormen zoals ze echt zijn verblijven (zijn).
Het klinkt mij zeer in de oren als Entoptic phenomena. Dit zijn vormen/patronen/verschijnselen die je ziet als je bijv. in trance geraakt. De entoptische fenomenen die je ziet tijdens de vroegste fasen van "altered consciousness" zijn geometrische vormen.

Als het hier om entoptische fenomenen gaat zegt je waarneming niets over een "verborgen wereld", maar over de structuur van je eigen zenuwstelsel. Ik zou die mogelijkheid serieus in ogenschouw nemen bij het evalueren van je theorie.

Neurowetenschappers hebben vanaf de jaren '60 onderzoek gedaan naar deze verschijnselen; ik ken het onderzoek vooral zijdelings omdat er soms naar verwezen wordt in mijn eigen vakgebied bij de interpretatie van rotskunst. Een interessant boek dat hier een inleiding in geeft is The mind in the Cave van David-Lewis Williams.

Ik vrees dat je bij het ontwikkelen van je hypothese te gemakkelijk een heel oud idee als basis genomen hebt zonder onze huidige wetenschappelijke kennis daarbij te betrekken. Hoewel Aristoteles, Plato, etc. grote denkers waren is een groot (het overgrote) deel van hun hypothesen al lang en zeer onomstotelijk verworpen.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

• Ilantir
Spheroid schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 12:03:
[...]
Ik vrees dat je bij het ontwikkelen van je hypothese te gemakkelijk een heel oud idee als basis genomen hebt zonder onze huidige wetenschappelijke kennis daarbij te betrekken. Hoewel Aristoteles, Plato, etc. grote denkers waren is een groot (het overgrote) deel van hun hypothesen al lang en zeer onomstotelijk verworpen.
Dank je wel voor de andere richting! :) Het is misschien waar wat je zegt, maar je moet altijd bedenken dat wetenschap menselijk is en dus mogelijk slechts een beste gok ((C) David Hume). ;)
gambieter schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 00:49:
Dit is eigenlijk niet de bedoeling van W&L, omdat er geen echte discussie-opzet is. Gezien het nogal specifieke onderwerp en de waarschijnlijk wat kleine doelgroep wil ik het nog wel even aankijken :)

Ik kan je echter niet helpen met je verzoek.
Dank je. Een stelling zou kunnen zijn: Geloof jij dat dromen waarheid kunnen bevatten?

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-12 20:07

Ardana

Mens

Dat is een redelijk voor de hand liggend antwoord: "Ja, dromen bevatten onweerlegbaar waarheid". Helaas geeft dat nog geen enkel antwoord op hetgeen jij lijkt te zoeken.

Je droomt over mensen die je kent, dingen die je gedaan hebt, waar je bang voor bent, etc. etc. Dat is waar, dat is waarheid. Maar volgens mij is dat niet wat je zoekt ;)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ilantir schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 19:05:
Dank je. Een stelling zou kunnen zijn: Geloof jij dat dromen waarheid kunnen bevatten?
Dat helpt niet, want dan moet je waarheid definieren :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Ilantir
gambieter schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 19:19:
[...]

Dat helpt niet, want dan moet je waarheid definieren :)
Waarheid = kennis hebben over de dingen zoals ze werkelijk zijn. Het ding an sich :)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ilantir schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 19:46:
Waarheid = kennis hebben over de dingen zoals ze werkelijk zijn. Het ding an sich :)
Filosofie is niet mijn sterke kant, maar je hebt het dan over onderbewuste kennis die in de droom naar voren komt? :)

Het zou helpen als je je stelling wat meer uitwerkt.

• Ilantir
gambieter schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 20:21:
[...]

Filosofie is niet mijn sterke kant, maar je hebt het dan over onderbewuste kennis die in de droom naar voren komt? :)

Het zou helpen als je je stelling wat meer uitwerkt.
Het was ook niet zozeer de bedoeling om een stelling te deponeren als meer een hulpverzoek :) Ik moet nog even nadenken dan over een betere formulering.

• Spheroid
Ilantir schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 19:05:
[...]

Dank je wel voor de andere richting! :) Het is misschien waar wat je zegt, maar je moet altijd bedenken dat wetenschap menselijk is en dus mogelijk slechts een beste gok ((C) David Hume). ;)
Een beste gok is altijd beter dan een idee dat meer dan 2000 jaar geleden werd geformuleerd in een context waarbij men de kennis over de werking van ons zenuwstelsel die wij nu hebben ontbeerde.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
En evenzeer de quantummechanica. Schrodinger's kat stelt behoorlijke beperkingen aan "kennis hebben over de dingen zoals ze werkelijk zijn". Hoeveel kennis kun je hebben over het werkelijk in leven zijn van die kat?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Ilantir
Spheroid schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 12:03:
[...]
Het klinkt mij zeer in de oren als Entoptic phenomena. Dit zijn vormen/patronen/verschijnselen die je ziet als je bijv. in trance geraakt. De entoptische fenomenen die je ziet tijdens de vroegste fasen van "altered consciousness" zijn geometrische vormen.

Als het hier om entoptische fenomenen gaat zegt je waarneming niets over een "verborgen wereld", maar over de structuur van je eigen zenuwstelsel. Ik zou die mogelijkheid serieus in ogenschouw nemen bij het evalueren van je theorie.
Ik heb dit eens bekeken, maar dit gaat dus over beelden die je ziet als er licht op bepaalde manieren op je netvlies vallen. Mijn hypothese gaat alleen over dromen, dus dan ga ik er vanuit dat ik in een donkere slaapkamer lig. Dit lijkt dus niet van toepassing.
MSalters schreef op maandag 12 november 2012 @ 15:44:
En evenzeer de quantummechanica. Schrodinger's kat stelt behoorlijke beperkingen aan "kennis hebben over de dingen zoals ze werkelijk zijn". Hoeveel kennis kun je hebben over het werkelijk in leven zijn van die kat?
Via normale waarneming heb je gelijk. Door te kijken naar (interactie hebben met) een quantum systeem valt het natuurlijk in 1 staat. Volgens de heersende consensus is het menselijk brein geen quantum systeem (ik vind btw ook dat de ziel/geest onderdeel zijn van een quantum systeem, maar dat is een andere theorie), dus zijn de interne waarnemingen waarschijnlijk niet onderhevig aan natuurwetten, dus heeft dit ook geen invloed.

[ Voor 29% gewijzigd door Ilantir op 12-11-2012 21:55 ]

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Een beetje vreemd hoe je het hebt over de ideeënwereld van Plato, waarin het centraal is dat kennis van de ideeënwereld ook kennis van de waarheid inhoudt, terwijl je daarna eerst Hume erbij haalt (empirist) en dan weer Kant's noumenon waarbij de werkelijkheid nu juist ontoegankelijk wordt gemaakt voor het kennend subject.

Ik vrees dat het je ideeën niet veel helderder maakt. Wat wil je nou? Direct kenbare waarheid of empirische waarheid? Je kan niet tegelijkertijd Plato en Kant opwerpen, want ze spreken elkaar op dit punt behoorlijk tegen.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Spheroid
Ilantir schreef op maandag 12 november 2012 @ 21:51:
[...]

Ik heb dit eens bekeken, maar dit gaat dus over beelden die je ziet als er licht op bepaalde manieren op je netvlies vallen. Mijn hypothese gaat alleen over dromen, dus dan ga ik er vanuit dat ik in een donkere slaapkamer lig. Dit lijkt dus niet van toepassing.
In de archeologie worden er meer verschijnselen onder verstaan, waaronder ook illusies/hallucinaties die je zenuwstelsel "opwerpt" in "states of altered consciousness", zoals trance. Slaap en dromen lijken mij ook states of altered consciousness. Bij het in slaap vallen kun je, als "normaal" individu dan ook complexe hallucinaties hebben. (zie bijv. hier).

Het interessante aan die entoptische fenomenen, maar ook aan hallucinaties, is dat in vroege stadia, de vormen meest simpele geometrische motieven betreffen. Dat doet me zeer denken aan je "world of forms".
Afbeeldingslocatie: http://www.viewzone.com/entopic.gif

Of de juiste term voor de world of forms in jouw theorie nu entoptische fenomenen of hallucinaties zijn, ik blijf denken dat je te gemakkelijk het idee van Plato overneemt zonder andere. imo meer waarschijnlijke, verklaringen serieus te nemen.

Dat merk ik ook (nofi) aan je replies, waarbij je dingen afdoet als "best guess" of pigeonholet als niet van toepassing op jouw specifieke idee. Als je breder kijkt, lijken dit soort vormen vrij universeel waargenomen te worden, of het nu tijdens trance-dansen van de Ju'Hoansi is, of bij hippies op LSD. Vandaar dat het me nog steeds zeer waarschijnlijk lijkt dat je world of forms meer te maken heeft met de structuur van ons zenuwstelsel dan een "truth out there".

Zonder de kennis van de moderne neurowetenschappen (dus niet alleen de suggesties van een leek als ik) in ogenschouw te nemen lijkt het terugvallen op een hypothese van Plato me hoe dan ook een zwaktebod.

• Ilantir
link0007 schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 00:09:
Een beetje vreemd hoe je het hebt over de ideeënwereld van Plato, waarin het centraal is dat kennis van de ideeënwereld ook kennis van de waarheid inhoudt, terwijl je daarna eerst Hume erbij haalt (empirist) en dan weer Kant's noumenon waarbij de werkelijkheid nu juist ontoegankelijk wordt gemaakt voor het kennend subject.

Ik vrees dat het je ideeën niet veel helderder maakt. Wat wil je nou? Direct kenbare waarheid of empirische waarheid? Je kan niet tegelijkertijd Plato en Kant opwerpen, want ze spreken elkaar op dit punt behoorlijk tegen.
De verwijzing naar Hume was alleen richting Spheroid om aan te geven dat je altijd voorzichtig moet zijn om wetenschap aan te voeren als bewijs. Uiteindelijk zijn al onze bevindingen maar de meeste recente versie van de queeste naar de ultieme waarheid. Dat maakt het zo moeilijk.
Directe (rationele) kennis is mijn doel, want met empirie had Plato natuurlijk weinig te maken.

Verder kan ik toch Kant's noumenon definitie gewoon gebruiken zonder zijn kenleer daarbij te betrekken?
Spheroid schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 09:34:
[...]
Dat merk ik ook (nofi) aan je replies, waarbij je dingen afdoet als "best guess" of pigeonholet als niet van toepassing op jouw specifieke idee. Als je breder kijkt, lijken dit soort vormen vrij universeel waargenomen te worden, of het nu tijdens trance-dansen van de Ju'Hoansi is, of bij hippies op LSD. Vandaar dat het me nog steeds zeer waarschijnlijk lijkt dat je world of forms meer te maken heeft met de structuur van ons zenuwstelsel dan een "truth out there".

Zonder de kennis van de moderne neurowetenschappen (dus niet alleen de suggesties van een leek als ik) in ogenschouw te nemen lijkt het terugvallen op een hypothese van Plato me hoe dan ook een zwaktebod.
Je neemt denk ik 'Vormen' te letterlijk :) De Vormen die ik bedoel zijn het idee waaruit alles bestaat wat een ding het ding maakt (Ontologie). De Vorm van een tafel is het samenbrengen van het idee van X (=meestal 4) aantal poten met het idee van een blad. Maar ook 'hond' of 'mens' is een Vorm.

Ik stel je suggesties op prijs, maar ik vind het moeilijk om ze te plaatsen. Ik erken zeker de noodzaak van het beter begrijpen wat een droom nu precies inhoudt en daar zal moderne neurowetenschap zeker een rol bij spelen.

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ilantir schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 13:36:
[...]

De verwijzing naar Hume was alleen richting Spheroid om aan te geven dat je altijd voorzichtig moet zijn om wetenschap aan te voeren als bewijs. Uiteindelijk zijn al onze bevindingen maar de meeste recente versie van de queeste naar de ultieme waarheid. Dat maakt het zo moeilijk.
Directe (rationele) kennis is mijn doel, want met empirie had Plato natuurlijk weinig te maken.
Je vergeet hier wel dat er veel meer reden is om de huidige wetenschap te vertrouwen, dan jouw rationele inzichten. Alhoewel de wetenschap slechts een benadering is, heeft het een beter 'track-record' dan de rationele theorieën van de filosofie.

Begrijp je wat ik zeg? Je kan niet zomaar wetenschap aan de kant schuiven als onbetrouwbaar, zonder hard te kunnen maken waarom jouw rationele ingevingen nu wél betrouwbaar zijn. Rationalisme is gestorven toen men erachter kwam dat het vaak maar al te makkelijk is om jezelf voor de gek te houden.
Verder kan ik toch Kant's noumenon definitie gewoon gebruiken zonder zijn kenleer daarbij te betrekken?
Nee, want het begrip van het noumenon kan niet losgekoppeld worden van de kenleer. Zowel bij Plato als bij Kant wordt het noumenale gedefinieerd door een kentheoretisch onderscheid: bij Plato dat we op een andere manier kennis hebben van de ideeën dan van objecten, en bij Kant dat we helemaal geen kennis kunnen hebben van de ideeën.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Ilantir
Even een update. Ik heb Heidegger's essay "Origin on Work of Art" (versie in Off the Beaten Track, 2002) gebruikt om mijn eigen interpretatie van dromen te geven. Misschien dat iemand het interessant vind, ondanks de vele shortcuts in dit work in progress.

In zijn essay zegt Heidegger heel in het kort het volgende: Er zit waarheid in kunst, omdat kunst iets zegt over de persoon (being) die het kunstwerk (work) heeft gemaakt. Het werk is een, hoewel vaak tijdelijke, afspiegeling van de persoon die het creëert.

Zijn essay begint met de vraag: Wat maakt een werk een werk? Hij maakt hier onderscheid tussen drie verschillende dingheden (thingliness). Het gaat hier mede om de vorm en materie waaruit een ding is opgebouwd. Het eerste dingheid is een primitief ding (mere thing). Het is ruw en onbewerkt door mensen, waar de waarheid nog in opgesloten zit. Het tweede dingheid is een half werk (half-thing). Een ding gemaakt en bewerkt door mensen, maar wat nooit meer dan de som van zijn delen zal zijn. Het is ook wel gereedschap. Het ding is gemaakt, maar zal nooit zijn handigheid (equipmentality) overstijgen. Er wordt niets door onthuld, er zit niets blijvends van zijn maker in. Het derde dingheid is het belangrijkste. Het is een werk. Een werk is gemaakt door mensen, vanuit primitieve dingen, maar niet met het doel van handigheid. Het werk is gemaakt als doel op zich.

Hier verder op in gaand, durf ik te stellen dat een droom ook een werk is. Een droom is niet slechts vorm en materie. Men kan niet zomaar naar buiten gaan en daar een blok ruwe droom in de natuur waarnemen. Hiermee kunnen we niet stellen dat een droom een primitief ding is. Ook is een droom geen half werk, geen gereedschap. Het dient niet het doel van handigheid, ook al is het door mensen (levende wezens) gevormd. Een droom is iets dat op zichzelf staat, voor geen enkele ander doel dan een droom zijn.
Dit kan ook min of meer worden afgeleid over wat we tot nu toe weten over dromen. Dat wij dromen, lijkt tot nu toe meer op een soort van defect. Gedurende de nacht verwerken wij nog steeds impressies, maar de hersendelen die dit normaal verwerken, functioneren op dat moment niet of maar zeer zwak. Als gevolg hiervan treden er een soort van hallucinaties (zowel beeld, als geluid, als mogelijk geur) op. Het lijkt dus meer op een soort biologisch extraatje… of niet?

Wat is een droom dan? Een droom is een werk, zoals eerder vastgesteld, gemaakt door mensen. Waaruit bestaat een droom dan? Niet uit steen of klei. Nee, een droom is gemaakt door onze hersenen, gevoed met onze herinneringen en huidige impressies. Zo kunnen wij onze hersenen mogelijk gelijk stellen aan de aarde (earth) in Heidegger’s verhaal. De materie zijn de chemische reacties en onze impressies die verweven worden tot een droom.

Is dromen dan een soort van creatie? Ja, zo stel ik hier. Dromen is het creëren van een droom en zoals een artiest (τεχνικός, technikós), de persoon aan het werk (being at work), een werk schept. Er is geen droom zonder dromer en er zal nooit een dromer zijn die nooit droomt. Het werk, de droom en de persoon die creëert, de dromer, en de creatie, het dromen, zijn dus onlosmakelijk verbonden aan elkaar.

Via het dromen komen beelden tot ons. Wat betekenen deze beelden dan voor ons? Deze beelden zijn een weerspiegeling van onze herinneringen en impressies. Je zou dus kunnen zeggen dat deze dromen ons een samenraapsel van onszelf laten zien. Hoewel een samenraapsel, is een droom nog steeds opgebouwd uit onze impressies van ons leven. Deze beelden zeggen dus iets over onszelf, over hoe wij in onszelf zijn. In het dromen is er dus een waarheid (truth at the work). Hoe kan dit dan? Hoe kan een droom nu een reflectie van onszelf zijn als wij ons daar zien vliegen, ons om zien gaan met dode mensen en andere onrealistische gedachten. Dit kan ons doen twijfelen, maar dit gebeuren is te verklaren als een synthese van onze ervaringen en impressies. Wij kunnen zelf niet vliegen, maar hebben gezien hoe vogels vliegen. Wij kunnen in onze dromen deze ervaringen samenvoegen tot een geheel van een vliegend mens. Dat er rare dingen in onze dromen gebeuren, is dus geen reden om te zeggen dat onze dromen niet in ieder geval iets van onszelf weerspiegelen, want is het zo dat wij dingen kunnen zien die wij echt nog nooit hebben gezien? Nee, wij kunnen alleen bedenken wat een synthese is van al onze ervaringen. Neem bijvoorbeeld ‘The missing shade of blue’ van Hume. Wij kunnen deze tint blauw wel synthetiseren vanuit andere tinten blauw, maar zonder groen te hebben gezien, zullen wij nooit een kleur groen kunnen zien. Men zou kunnen zeggen: Wat als mensen het idee van blauw en geel mixen tot groen? Dan zal ik zeggen het menselijk brein geen verfpalet of computer die alles systematisch kan mixen. Het menselijk brein zou misschien kunnen komen tot iets dat wij 'groen' zouden kunnen noemen, maar dit gegeven vervolgens niet herkennen of vervolgens kunnen reproduceren. Het is geen persistent idee.

Een droom bestaat dus uit een wilde synthese van onze ervaringen en impressies, maar het blijft nog steeds een weerspiegeling van zijn maker, zijn dromer (being at work). Een droom is niet zonder limieten, maar kan ons wel op nieuwe ideeën brengen. In een zekere zin is het dromen een daad die onze hersenen openstellen aan ons (setting up of the work). Vanuit onze hersenen, de aarde, schept ons dromen beelden, werken, in onze droomwereld (world). Onze hersenen leveren als het ware in een strijd (herinneren, ophalen) om haar beelden (werken) te behouden voor de dromer. Het dromen opent (unconcealment) deze aarde om daar beelden in een (droom)wereld van te maken.

In elke droom is er dus een waarheid over de dromer te ontdekken, over hoe de dromer is in zichzelf, omdat elke droom herinneringen van impressies weergeven als beelden, maar een droom is echter net zo vluchtig als de waarheid zelf, een kleine verstoring en zij vervliegt.

• enomiss
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-02-2024
Ik ben er absoluut van overtuigt dat een droom geen resultaat is van een defect in de hersenen. Ten eerste, wat is een defect? Dat is natuurlijk een relatief begrip.
Een droom wordt tegenwoordig in de wetenschap een defect in de hersenen genoemd om onderscheid te maken tussen het 'normale' functioneren (als je wakker bent) en wat er gebeurt in de droomtoestand. Dit is geen bewijs dat de normale hersentoestand van hogere waarheid of perfectie is dan de droomtoestand. Misschien is de meest perfecte, ongelimiteerde en creatieve toestand wel juist de droomtoestand. Ik zal het later proberen duidelijk te maken met een voorbeeld.

Het is heel moeilijk om dromen te onderzoeken, omdat alle mensen die aan zo een onderzoek deelnemen miljarden aan inputs hebben gehad (bewust of onbewust). Men heeft beelden, geluiden, geuren en dingen gevoeld in tal van variaties. Een deel hiervan (of misschien wel alles) is ergens opgeslagen in de hersenen, of misschien wel de ziel. Wellicht zelfs de kleur en vorm van het 87e blaadje aan de eerste tak rechtsonder van de boom waar je twee weken geleden langs fietste. Oftewel, met zoveel variabelen in de hersenen kan er in dromenland natuurlijk heel wat gecombineerd worden, om zo de meest gekke dingen teweeg te brengen. Hoogstwaarschijnlijk komt dit eerder genoemd blaadje niet in de droom voor omdat dit geen emotionele impact heeft gehad. De variabelen met de meeste emotionele waarde zweven als het ware in het rond in je hersenen en maken dan willekeurige combinaties die een droom vormen. Stel je voor je hebt ooit een konijn als huisdier gehad en die overleed, en je hebt een vliegtuig ongeluk gehad. Samen zou dit in een droom van een vliegend of neerstortend konijn kunnen resulteren. Tenminste, de wetenschap gaat er vanuit dat het allemaal willekeurige onzin is. Maar..

Stel je zou het ultieme droom onderzoek willen doen, dan zou je net zoals in de Allegorie van de grot een beperkte levenservaring voor een persoon moeten creëren, en hem of haar daarin een tijdje laten leven. Om het nog duidelijker te maken dan de Allegorie van de grot, kun je het volgend experiment doen:

Vanaf de geboorte (maar dan is het waarschijnlijk al te laat, want ook in de buik doet de baby al ervaringen op) laat je een persoon enkel een tal van witte kubussen zien in een verder pikzwarte omgeving. Laten we zeggen, een stuk of 50 kubussen. De persoon kan deze stapelen en neerleggen hoe hij/zij wil, en dus zo allerlei vormen maken. Vervolgens, gaat deze persoon waarschijnlijk dromen over deze kubussen. Hoe ze voelen in de hand, de vormen die er mee gemaakt kunnen worden enz. De grote vraag is, Hoe creatief en creërend is een mens werkelijk? Hoe ver zouden zijn dromen gaan? Zou de persoon zich kunnen voorstellen wat hij/zij met 10.000 kubussen zou kunnen maken? Misschien denkt de persoon dat 50 kubussen de absolute waarheid is. Ik schat dat alles in zijn droom zal bestaan uit 50 kubussen. Stel de persoon legt de kubussen neer in piramide vorm, zou de persoon zich 2 piramides van deze orde kunnen voorstellen? Mijn voorspelling is dat de hoogst haalbare creativiteit in zijn/haar droom de ontdekking is van een nieuwe vorm gemaakt van deze 50 kubussen. Eenmaal de persoon ontdekt heeft dat kubus A niet alleen naast kubus B kan liggen, maar ook op of onder kubus B, of naast kubus C, dan denk ik dat deze persoon in staat is om over alle mogelijke vormen te dromen.

Als je over dit voorbeeld nadenkt, dan kom je tot de conclusie, dat wanneer de leefwereld niet zo complex is als die van jou en mij, dat de dromen ook minder complex worden. Echter wat je dan opmerkt is, dat de droom niet meer onder lijkt te doen voor de werkelijkheid. Want vraag je af, wat is het werkelijke verschil? Wat maakt het uit of de persoon uit het voorbeeld werkelijk vormen maakt met deze kubussen, of het in zijn gedachte (droom) doet? Zijn ervaring zal precies hetzelfde zijn. Zijn dromen zijn ook makkelijk te begrijpen omdat ze precies lijken op zijn werkelijkheid.

Echter in onze complexe wereld waar we over miljarden inputs beschikken, kunnen dromen oneindig creatief zijn. Stel je droomt over een pratende hond, dit is in onze leefwereld ondenkbaar, maar in de droomwereld is het simpelweg werkelijkheid op een ander niveau. De hond is een 'idea' en praten is een 'idea'. Volgens onze huidige kennis is een pratende hond niet mogelijk, echter, geef de hond meer hersens en hij zou wel kunnen praten op ons niveau. Ik ben ervan overtuigt dat alles wat in dromen gebeurt ook mogelijk is in onze tastbare werkelijkheid. Dan heb ik het niet over gebeurtenissen zoals de lotto winnen, of het ontmoeten van een bepaalde vrouw, want wil dit werkelijk gebeuren, dan hangt dit af miljarden variabelen die deze gebeurtenis zouden moeten volbrengen. Maar natuurkundig is het mogelijk. Vergelijk het met omgekeerde entropie, de kans dat uit materie spontaan een A4 blaadje ontstaat is vrijwel nihil, maar het is natuurkundig gezien mogelijk. Want het omgekeerde proces, de vernietiging van een A4 blaadje, gebeurt elke seconde ergens op de wereld. Moleculen worden uit elkaar getrokken.

Tot welke conclusie leidt mijn verhaal? Volgens mij is de conclusie, gezien het voorbeeld met de kubussen, dat een droom elementair gezien superieur is aan de tastbare leefwereld waarin je je bevindt. Waarom? Omdat er geen creatieve beperkingen gelden binnen het knutselen van nieuwe vormen. Ik ben ervan overtuigt dat er een dag komt dat de persoon in kwestie naar de blokken staart en denkt, ik kan geen nieuwe vorm meer verzinnen. Die nacht gaat hij slapen en dromen om vervolgens de wildste vormen te ontdekken. Wellicht vormen die helemaal niet mogelijk zijn gezien de zwaartekracht in zijn 'echte' leefwereld. Bijvoorbeeld een omgekeerde piramide. In deze droom heeft de persoon in principe gewichtsloosheid ontdekt zonder het te weten. Voor de persoon is dit een vreemde droom (want het valt niet na te bouwen de dag erna). Echter natuurkundig gezien is het natuurlijk wel mogelijk, buiten zijn beperkte omgeving. Namelijk in de ruimte.

Dromen is zoals ik het zie een vrije ervaring van de input waarover je beschikt. Het is ook niet per definitie inferieur aan de tastbare werkelijkheid. Want wat is de meerwaarde van het werkelijk winnen van de lotto, dan het dromen erover? Stel je zou niet wakker worden, en voor altijd blijven dromen, dan zou dit gewoon jouw werkelijkheid worden. Vergelijkbaar met de Matrix.

Ik ben het dus ook eens met de TS. Dromen worden opgebouwd uit 'ideas' (vormen) en zijn hierin ongelimiteerd, tot zover de input uit de tastbare wereld reikt. In dit opzicht zijn ze dus superieur. Alles is mogelijk. Wanneer je lucide dromen hebt, dan zul je ook ervaren dat deze 'state of being' eigenlijk superieur is. Je kan vliegen, je kan alles.

Ook zit er vaak een echt plot, en een goede verhaallijn in een droom, dit duid erop dat het absoluut geen defect kan zijn, maar slechts een andere manier van de data (de gekregen input over tijd) behandelen waarover je beschikt. Het zijn twee verschillende hersenstaten, niet meer niet minder. Wellicht dat de ziel/geest ook nog een rol speelt, maar dat gaat iets te ver qua speculeren..

https://opensea.io/seaart

Pagina: 1