Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

15.6" Laptop voor Informaticus

Pagina: 1
Acties:

• Brocodus
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Beste Tweakers

In mijn vorige topic, Nieuwe laptop €1500-€2000 , vroeg ik om een laptop van 1500€-2000€ en 17".

Ik heb veel geleerd uit deze discussie en zo waren we uiteindelijk gekomen op de Dell Inspiron 17R SE. Ik had deze dan ook besteld maar kreeg dan problemen met Dell in verband met een optie die niet beschikbaar was en ze niet begrepen dat ik dan €40 minder zou moeten betalen.

Misschien maar gelukkig dat ik deze problemen heb gehad want ik heb vandaag een 15.6" laptop in handen gehad met 1920x1080 resolutie en eigenlijk gaat dit toch wel best.
Daarom ben ik afgestapt van de 17" eis, en ook is mijn budget wat lager geworden, maximum €1400.

Ik zal de laptop gebruiken voor te programmeren en te virtualiseren, ook zou ik er graag een game goed op kunnen draaien.

Ik dacht zelf aan een Dell Inspiron 15R SE. Hebben jullie betere suggesties?

Ik wil mijn nieuwe laptop liefst zo snel mogelijk bestellen aangezien de grafische kaart en toetsenbord van mijn huidige kapot is.

Bedankt. :+

Verwijderd

Je was toch belg:

Inspiron 15R SE: cheap. matige accuduur.
Asus N56VZ: in nederland nauwelijks meer te krijgen. Goede bouwkwaliteit.
lenovo Y580: in nederland nergens meer te krijgen. Langste accuduur en snelste GPU.
Sony S15: Weegt 2.0kg. Voor de rest niet veel bijzonders.

En natuurlijk de inspiron 17R SE.

• Brocodus
  • Niet online
Accuduur boeit me niet zo heel veel trouwens, ik moet zo goed als nooit op de accu werken.

Verwijderd

Dan zou ik kijken hoe belangrijk de GPU voor jou is, en afhankelijk daarvan de keuze maken tussen de inspiron, N56 en Y580. De N56 is iets beter gebouwd dan de 2 maar ik heb geen idee wat ze in belgie kosten.

• Brocodus
  • Niet online
Zover ik het kan opzoeken is de N56 ook in België niet meer leverbaar, de Y580 vind ik helemaal nergens terug.

• Brocodus
  • Niet online
Het lijkt mij dus dat er geen andere opties zijn voor mij..

Als ik de 15R SE zou kopen zou ik die nemen met:
i7 3632QM
HD 7730M 2GB
1TB HDD + 32GB mSATA SSD
8GB RAM

Komt uit op €996,60 met korting.

EDIT: Deze heeft overigens 1920x1080 resolutie, als ik dit bij een andere fabrikant zoek met dezelfde hardware betaal ik al snel €400 meer..

[ Voor 25% gewijzigd door Brocodus op 09-11-2012 22:07 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Wat wil je met virtualisatie doen? De meestal CPU's ondersteunen VT-x wel, maar VT-d is een heel ander verhaal.

Die Asus N56VZ ondersteund dus geen VT-d.

Die Dell zou het kunnen. De 3632QM (BGA) ondersteund het wel. De 3632QM (rPGA) weer niet.

Wil je in je VM's direct de hardware van de host aanspreken, zul je wel VT-d moeten hebben (als je voor een intel CPU gaat).

Ey!! Macarena \o/

• Brocodus
  • Niet online
Oh dit wist ik nog niet. Nuja op school werken we onder andere met VMWare Workstation, vSphere, Microsoft Hyper-V, ... Hierin draaien we dan een ESXi server, Ubuntu server, Microsoft Server 2008, Windows 8, ... Maar hiervoor gebruiken we de vaste computers van in de lokalen, waar 16G RAM opstaat.

De bedoeling is dat we dit thuis ook kunnen oefenen maar natuurlijk niet op zo'n grote schaal als in de les.

Verwijderd

vt-x gebruik je voor: hardware accelatie van virtualisatie.
vt-d gebruik je voor: directed I/O Dat betekent dat je je VM exclusief toegang kan geven tot bepaalde devices. Zoals de videokaart en ethernet kaart. In een laptop imo vrij nutteloze features.
Brocodus schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 22:02:
Het lijkt mij dus dat er geen andere opties zijn voor mij..

Als ik de 15R SE zou kopen zou ik die nemen met:
i7 3632QM
HD 7730M 2GB
1TB HDD + 32GB mSATA SSD
8GB RAM

Komt uit op €996,60 met korting.
Ik raad ten zeerste aan om de goedkoopste variant met i7 te nemen en dan vervolgens de DVD drive te vervangen door een SSD.
EDIT: Deze heeft overigens 1920x1080 resolutie, als ik dit bij een andere fabrikant zoek met dezelfde hardware betaal ik al snel €400 meer..
Klopt. Dat is ook de reden dat ik hier vrijwel altijd de inspiron aanraad ondanks dat het niet zo'n indrukwekkend apparaat is.

• Brocodus
  • Niet online
Oh vt-d is niet nodig dan, dat gebruiken we inderdaad niet.

Maar waarom is de Inspiron SE niet zo'n indrukwekkend apparaat dan? Ik vind de hardware dat erin zit al vrij indrukwekkend, buiten nu de grafische kaart in de 15R maarja..
Het lijkt mij dat ik echt geen andere keuzes heb als ik binnen mijn budget wil blijven..

Verwijderd

Mindere accuduur dan de XPS 15. Minder scherm dan de XPS 15. Mindere speakers dan de XPS 15, mindere koeling dan de XPS 15, lagere klasse grafische kaart dan de XPS 15, minder I/O dan de XPS 15, even duur als de XPS 15.

You get the picture :P. Waar de voorganger van de inspiron, de XPS 15, de concurrentie op elk gebied inclusief de prijs totaal verpletterde doet de inspiron dat op geen enkel punt. Nu ja, het touchpad en prijs is beter dan dat van de N56 en Y580, maar daar houd het wel op. Het is absoluut geen slecht apparaat, maar ten opzichte van de voorganger kan ik niet anders concluderen dat het een gigantische downgrade is. Zonder dat er punten zijn waarop je de inspiron slecht kunt noemen. (behalve misschien de accuduur).

Overigens is de nieuwe XPS 15 absoluut niet te vergelijken met de voorganger, dus bespaar je de moeite daar naar te kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2012 22:33 ]

• Brocodus
  • Niet online
Zal ik maar gewoon een BTO kopen? Hehe :D

Verwijderd

De inspiron maakt voor zover ik weer alsnog gehakt van de meeste BTO's op het gebied van koeling, accuduur, toetsenbord, touchpad, en vooral bouwkwaliteit. Los van het feit dat je dan niet bepaald goedkoper uit ben.

• Brocodus
  • Niet online
En is de huidige XPS 15 ook niet beter dan de huidige 15R SE?

Verwijderd

Jawel. Maar €1300 betalen voor een laptop met brakke koeling en zo slechte wifi ontvangst dat je direct een dongel geleverd krijgt als je met de klantenservice belt? 8)7

In het hoge prijssegment heb je natuurlijk thinkpad en latitude (ik ben al enige tijd V&A aan het afspeuren voor een goed geprijsde E6520 of E6530), maar de 'luxe' consumenten notebooks (XPS, envy) falen naar mijn mening vrij hard.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2012 09:42 ]

• Brocodus
  • Niet online
Had zelfs nog nooit gehoord van de Dell Latitude of Precision

• Brocodus
  • Niet online
Kan het zijn dat de belgische site van Dell zonet geupdate is? Opeens is alles een stuk goedkoper en anders

• Brocodus
  • Niet online
Die 15R SE dat ik gisteren zei voor €996 hebk nu voor €800 :o

Verwijderd

Dat komt wel eens voor. Maar waarschijnlijk zit je gewoon op het zakelijke gedeelte.

Ik controleer het even. Zoals je al hebt gemerkt heb ik een heel netwerk aan scripts :P

Edit: nee, niets interessants veranderd sinds gisteren.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2012 10:04 ]

• Brocodus
  • Niet online
Ow ja.. zucht..

Dan zal ik toch maar de 15R SE kopen he :)

[ Voor 60% gewijzigd door Brocodus op 10-11-2012 10:13 ]

Verwijderd

Ik geloof niet dat je veel keus hebt.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Of toch de 17R SE voor meer ruimte als opslag (2 bays) en iets snellere graka? :9

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

• Brocodus
  • Niet online
Ik ben echt afgestapt van het idee van een 17". Ik zou inderdaad wel een snellere graka willen dan de 7730..

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Nogmaals:
Omni schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 14:57:
Wacht gewoon op de Lenovo Y500.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Brocodus
  • Niet online
Sja hoelang wachten is dat dan, mijn huidige laptop gaat bijna sterven, ik moet een extern toetsenbord gebruiken of on-screen keyboard, grafische kaart is dood, en men laptop kan mijn studies niet meer aan... Kan echt niet lang wachten hoor..

• Omni
  • Niet online

Omni

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Omni
  • Niet online

Omni

Nee, vreselijk overpriced met een magere GPU (GT630M). Voor dat geld afschuwelijke afzetterij.

• Brocodus
  • Niet online
Ik wou dat ik kon wachten op die Y500, maar dat gaat echt niet, dus ik neem aan dat dan 15R SE de enige optie is die over blijft.

• Omni
  • Niet online

Omni

Brocodus schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 18:48:
Ik wou dat ik kon wachten op die Y500, maar dat gaat echt niet, dus ik neem aan dat dan 15R SE de enige optie is die over blijft.
De 15R SE is in alles niet meer dan gemiddeld, behalve in de prijs, die is goed (mits kortingen e.d.). Kun je niet echt een buil aan vallen. Mocht je power missen, verkoop je hem gewoon met wellicht een klein verlies en neem je alsnog een Y500.

/edit:

Houd wel rekening met levertijd van Dell.

Een andere optie is gewoon een laptop ergens bestellen, die binnen de zichttermijn terugsturen en dat grapje uit blijven halen tot je de tijd hebt weten te overbruggen totdat de Y500 op de markt is.

[ Voor 20% gewijzigd door Omni op 10-11-2012 18:51 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 09:39:
de 'luxe' consumenten notebooks (XPS, envy) falen naar mijn mening vrij hard.
:P

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:47
Om nog maar te zwijgen over de hitte problemen met de HP DV6 series... :(

• Brocodus
  • Niet online
Ja weet ik Darkstone maar er is hier gewoon een winkel in de buurt waar ze de Envy DV6 verkopen en dan betaal ik misschien wat meer maar dan heb ik ook misschien wat betere bouwkwaliteit :P

• Brocodus
  • Niet online
Omni schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 18:50:
[...]
Houd wel rekening met levertijd van Dell.

Een andere optie is gewoon een laptop ergens bestellen, die binnen de zichttermijn terugsturen en dat grapje uit blijven halen tot je de tijd hebt weten te overbruggen totdat de Y500 op de markt is.
Heb echt geen tijd om mij met dat soort dingen bezig te houden :P

Tot zover ik weet krijgen de meeste mensen dat een 15R/17R bestellen hun laptop na een week in huis, Dell heeft nu de optie bij de bestelling staan om voor kerstmis te leveren maar betwijfel of ik deze zou moeten aanvinken.

Verwijderd

Momenteel ben ik ook op zoek naar een windows 8 laptop.
Dit model zit in mijn budget en ziet er zeer aantrekkelijk uit.

Echter kan ik niet vinden of hier ook touch screen bij zit of niet?

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:47
Bouwkwaliteit van die envy (heb zelf de DV6-7002ed, zelfde model) is goed, maar de bouwkwaliteit van het scherm is niet super (niets over de kwaliteit van het scherm, die is erg goed, er van uitgaande dat hetzelfde type scherm gebruikt wordt.)

Verder kan alleen hitte een issue worden.

Behalve de hitte en matige kwaliteit van de schermbezel is het een top laptop alle features die je wilt hebben zitten erop. backlit tobo, goede kwaliteit speakres (relatief), numpad, full hd ontspiegeld scherm, en de dvd drive is in 5 minuten te vervangen met een ssd.

• Brocodus
  • Niet online
Mja die Envy kost mij alleen €400 meer dan de 15R SE voor 8GB RAM extra en praktisch dezelfde graka (7730M/630M)

Verwijderd

De envy gebruikt het befaamde 'orangegate' IPS scherm wat je ook in de sony S15 kan vinden.

Overigens is het helemaal geen envy. Het is gewoon de DV6 van een half jaar terug met de naam envy er aangeplakt. Andere verschillen zie ik niet...

• Brocodus
  • Niet online
Dus, als niemand nog bezwaren heeft, ga ik voor de 15R SE :)

Verwijderd

Ik zie niet welke notebook je anders moet nemen die bovendien ook nog eens leverbaar is. Zeker in belgie.

• Brocodus
  • Niet online
Ziezo, besteld :)

• Ardiendo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01-2023
Brocodus schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 18:57:
[...]

Heb echt geen tijd om mij met dat soort dingen bezig te houden :P

Tot zover ik weet krijgen de meeste mensen dat een 15R/17R bestellen hun laptop na een week in huis, Dell heeft nu de optie bij de bestelling staan om voor kerstmis te leveren maar betwijfel of ik deze zou moeten aanvinken.
Bij mij stond een geschatte levertijd van ruim drie weken voor de 15R SE. Ik zit al praktisch op twee weken, dus het zou best kunnen dat je momenteel in drukker vaarwater komt qua bestellingen. Best afzien dat je zolang op je laptop moet wachten hehe... </ongeduld> :P
Pagina: 1