CPU + GPU load probleem (AMD A10 5800K)

Pagina: 1
Acties:

• JcHm
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-02 20:25
Edit: Verzoek om ervaringen van anderen

Ik wil iedereen vragen die in het bezit is van een ASRock FM2A75M-ITX de volgende test te draaien:

Prime95 + Furmark

Monitor het gedrag en temps van je hardware via:

CPUID HWmonitor
CPU-z

Plaats je bevindingen in dit topic en zet aub ook even je systeem specs er bij.

Beste Tweakers,

Ik heb onlangs een AMD apu itx systeem gebouwd. Alles soepel verlopen en dan is het tijd om de prestaties te testen :D . Tijdens het spelen van CS:GO heb ik af en toe last van drops, dan schiet de FPS van 80 ineens naar 30 en twee seconden later weer omhoog. Hierdoor ben ik op onderzoek uit gegaan en na wat stappen heb het volgende geconstateerd:

Wanneer de GPU voor 100% belast word clocked de CPU terug naar ongeveer 1,4 ghz. Ik heb dit getest door Prime95 en FurMark tegelijk te draaien (ik zet furmark natuurlijk een minuutje later aan). Wanneer ik Prime95 en FurMark draai blijft de CPU constant op 1,4ghz hangen. In-game schiet de clocksnelheid dan met 2 a 3 seconden naar beneden en dan weer omhoog naar 3,8ghz. Dat is opzich niet vreemd omdat daar de GPU belasting waarschijnlijk niet continu 100% is.

Wat ik geprobeerd heb:
Cool n Quiet uitschakelen
CPU throttle uitschakelen
Energie profiel op performance gezet in windows 8

Het systeem bevat de volgende onderdelen:
AMD A10 5800K
FM2A75M-ITX
KHX1866C9D3K2/8GX
Crucial m4 128GB
Be Quiet L7 300watt

Zijn er meer mensen met een AMD Trinity set-up die kunnen testen of ze dit verschijnsel ook hebben, of nog beter iemand die een oplossing weet :+ ?

Alvast bedankt!

Jochem

PS. Temperaturen van het systeem zijn:
Oeps vergeten in startpost te zetten, temps zijn:

CPU Load max: 50 graden
CPU Idle (zonder QnC): 30 graden

Chipset temp: 27 ~ 34 graden

[ Voor 16% gewijzigd door JcHm op 04-12-2012 10:55 . Reden: Systeem temperatuur in startpost gezet ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:07

Umbrah

The Incredible MapMan

Hmmmm, wat zijn je temps? Klinkt alsof een component ten koste van het andere belast wordt... en dat hoort natuurlijk niet.

• JcHm
Oeps vergeten in startpost te zetten, temps zijn:

CPU Load max: 50 graden
CPU Idle (zonder QnC): 30 graden

Chipset temp: 27 ~ 34 graden

Dat lijkt me ook niet het probleem te zijn dus!

• Christiaan100
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-01 18:19
ook je interne videokaart op high performance gezet in catalyst?

• JcHm
Dat heb ik zojuist getest, maar ook dat heeft geen effect. Het lijkt er heel erg op dat de CPU throttled en dat dit op geen enkel mogelijke manier te forceren is om dit niet te doen. Waarom dat dat gebeurd kan ik in ieder geval aan de hand van de temperaturen niet verklaren.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Power managment states in je bios uitzetten.
Als dat kan zo niet zoeken. Naar wat je bios heeft om multi te locken

• JcHm
@Maarten, ik ben vanmorgen nog eens rigoreus door alle bios opties heen gegaan en heb alles wat met power management te maken heeft (C6, QnC etc) uitgeschakeld. Daarnaast heb ik de CPU en GPU op vaste klokfrequenties gezet en voltages. Helaas maakt het geen enkel verschil.

Wanneer de CPU tussen de 40 en 50 graden zit en de CPU & GPU tegelijkertijd 100% belast worden, dan klokt deze de CPU terug. Wellicht dat het een bug in het moederbord of in de processor is dat CPU throttle niet correct word uitgeschakeld.

Ik hoop daarom eigenlijk ook dat iemand die ook een AMD Trinity set-up heeft wil kijken of hij/zij dit probleem kan reproduceren.

• JcHm
Na wat uitgebreid testen ben ik er inmiddels achter dat het probleem de VRM's zijn die te warm worden.
Er moet een 140mm fan aan te pas komen die op volle snelheid lucht direct frisse lucht op de VRM's blaast om het throttelen naar 1400mhz te voorkomen.

De warmte en het throttelen wordt enkel veroorzaakt wanneer de GPU zwaar word belast (Furmark).

Er zijn meerdere mensen die problemen ervaren met de VRM's van het moederbord, zie hier:

http://www.newegg.com/Pro...813157340&Tpk=fm2a75m-itx
http://www.sweclockers.co...5800k-asrock-fm2a75m-itx/

Daarnaast heb ik dit op meerdere fora in prive berichten met gebruikers besproken.

Ik wil iedereen vragen die in het bezit is van een ASRock FM2A75M-ITX de volgende test te draaien:

Prime95 + Furmark

Monitor het gedrag en temps van je hardware via:

CPUID HWmonitor
CPU-z

Plaats je bevindingen in dit topic en zet aub ook even je systeem specs er bij.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:24
Klinkt dus als moederbord RMA doen. Is gewoon ontwerpfout lijkt mij?

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• JcHm
Dat is het inderdaad ook, maar ik ben bang dat een nieuw moederbord dit dus ook niet op gaat lossen.
Ik ben ook al een tijdje in gesprek met ASRock over dit probleem. Het heeft niet zoveel zin om te gaan RMA'en als alle moederborden dit probleem hebben.

Als ASRock dit probleem niet op kan lossen dan behoud ik het moederbord tot Gigabyte met een FM2 ITX model komt deze of volgende maand.

Een andere oorzaker van t probleem zou kunnen zijn dat de CPU meer stroom verbruikt dan de 100TDP waar deze op gerate is. Die kans schat ik echter bijzonder klein. Het max verbruik van mijn PC is 160 watt uit het stopcontact.

• Jeroen_N
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-05-2025

Jeroen_N

Tweakers.net

Hallo,

Ik ook een ASRock Moederbord (AM3+ 990fx Extreme3) en als ik hierop Prime95 draai dan klokt mijn processor van 4Ghz helemaal terug naar 1,4Ghz. Maar daarna gaat hij ook weer gelijk terug.
Waarschijnlijk is dit iets met ASRock. Dit gebeurt ook in games bij mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Jeroen_N op 05-12-2012 13:14 ]

Pagina: 1