Toon posts:

Stukje ram op videokaart kapot, uitsluiten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een videokaart die onder windows 8 met youtube problemen geeft (videodriver loopt vast , pc loopt vast etc.). Had dit ook onder windows 7 en daar kon ik het oplossen door drivers van 2 jaar terug te installeren, maar dat lukt mij onder windows 8 helaas niet (krijg ze niet goed aan de praat).

Ik heb het vermoeden dat een stukje geheugen brak is.

Nu vraag ik me af of je een soort memory test tooltje voor het geheugen van videokaarten hebt en die een stukje defect / brak ram kunnen uitsluiten van gebruik?

Onder mijn gamepartities draai ik windows xp (vanwege oudere games) en daar kan ik prima youtube op kijken en games op spelen, de aanschaf van een vervangende videokaart wil ik dus niet aan omdat ik niet 150+ euro wil uitgeven zodat ik dan youtube kan kijken onder windows 8. Ik zoek dus geen tool voor windows xp, maar voor windows 8.

Heeft iemand hier een naam van een tooltje die dit kan of vraag ik iets onmogelijks?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2012 17:44 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-02 17:18

Fordox

00101010

wat weerhoud je ervan om de kaart rma te sturen?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• r_AllocStarByte
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-01 23:52
flash hardware acceleration uitzetten helpt. Geloof me ik had ook het probleem ofja het is er nog. Maar ik heb het uitgezet en het werkt nogsteeds perfect en geen freezes of BSOD's meer. En idd op internet vindt je niet echt een oplossing die echt werkt zonder flash hardware acceleration aan te laten.

Verwijderd

Topicstarter
Fordox schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 17:50:
wat weerhoud je ervan om de kaart rma te sturen?
hij is oud, weet niet precies hoe oud, maar heb hem 2e hands vorig jaar van een die hard gamer gekocht die ging upgraden. Ik denk dat hij nu 2 jaar oud is. Daar zal toch geen garantie meer opzitten? Ik zou ook niet weten waarheen ik de kaart zou moeten opsturen. Bij een defect ga je terug naar de winkel, maar ik heb geen bon.
NiTrOcx schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 15:16:
flash hardware acceleration uitzetten helpt. Geloof me ik had ook het probleem ofja het is er nog. Maar ik heb het uitgezet en het werkt nogsteeds perfect en geen freezes of BSOD's meer. En idd op internet vindt je niet echt een oplossing die echt werkt zonder flash hardware acceleration aan te laten.
Ah, dat klinkt als een gouden tip. Ik ga er straks even mee bezig, ik laat weten of het gewerkt heeft. Zou heel mooi zijn, een nieuwe vergelijkbare kaart is minimaal 130 euro heb ik gisteren uitgezocht en dat wil ik best besteden als het nodig is, maar ik kan verder gewoon gamen, dus dit zou perfect zijn als het werkt.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2012 10:50 ]

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 19:03
onder linux voor gewoon ram geheugen heb je badram,
misschien is er ook iets video kaarten.
http://blog.eracc.com/201...ith-badram-saves-the-day/

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-02 11:16
Flash is een gedrocht... niks dan problemen op m'n oudere acer met flash en FF (IE doet het dan net iets beter, ik denk door h.264 support wat ik aan heb staan)

Even denken....
Volgens mij kun je de gpu test van occt proberen, of furmark?
Die stressen gewoon alles van de kaart (al heb ik een rotte gpu gehad die door furmark heen kwam....)

Verwijderd

Topicstarter
Hardware acceleartie uit kunnen schakelen, handig dat je dan eerst een filmpje moet afspelen om het te kunnen instellen, eerst gelijk een vastloper, maar de 2e keer wat geluk en hij ging afspelen en ik kon het uitschakelen.

Ik moet het nu even een dag testen voordat ik zekerheid heb of dit voor mij ook de oplossing is.
DCG909 schreef op zondag 11 november 2012 @ 10:57:
Volgens mij kun je de gpu test van occt proberen, of furmark?
Die stressen gewoon alles van de kaart (al heb ik een rotte gpu gehad die door furmark heen kwam....)
Dat klopt inderdaad, maar ik zoek een tooltje dat vervolgens een stukje van het ram geheugen dat naar mijn idee brak is (omdat ik dit probleem heb) uitsluit, een beetje zoals bij harde schrijven (bad sectors blokkeren).

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2012 11:06 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02 19:08

Nemesizz

Untouchable

Brak ram = artefacts, simple as that. En dan niet alleen bij Youtube maar al tijdens je POST.
Als die bij flash steeds crashed is het waarschijnlijk een softwarematig probleem (hardwareversnelling uitzetten zoals eerder gemeld wil dan vaak helpen).

En slecht vram markeren net als badsectors kan naar mijn weten niet.

Maar je kan heel makkelijk achter komen of het daadwerkelijk de vram is, gewoon een 3d benchmark draaien. Krijg je artefacts (3d obejecten die helemaal uitrekken/vervormen) heb je kapot vram, gekleurde spikkels (ook artefacts, maar opzich blijven de 3d objecten dan redelijk normaal) kan op oververhitting duiden.

Daarnaast is het misschien handig te melden om wat voor videokaart het gaat.
Bepaalde kaarten (series) zijn 'gevoelig' voor bepaalde kwalen na een bepaalde tijd (meestal na 2 a 3 jaar).

Verwijderd

Topicstarter
Ee nvidia 9800gtx+ kaart betreft het. Nu weet ik het merk niet precies, hij zit in de kast en ik krijg hem er erg lastig uit (wil ik liever niet meer doen), de kast was namelijk te klein en ik heb er een stuk uit zitten zagen en met pijn en moeite die kaart erin gekregen (kast past volgens mijn vrouw in ons interieur, dus daarmocht ik niks aan aanpassen :P ).

Ik heb nu een uur of 2 zitten testen op verschillende sites en het werkt helemaal goed als hardwareversnelling uitstaat, volgens mij is daarmee het probleem opgelost.

Last van artifacts heb ik niet bij de testen die ik net heb uitgevoerd. Ik zat aan een brak stukje ram te denken omdat ik dat wat tegenkwam in soortelijke problemen op internet en bij een brak reepje geheugen liep windows ook vast. Maar dat klopt dus niet als ik Nemesizz zijn bericht lees.

Dank voor de hulp, ik kan weer zonder problemen een video review hier op tweakers e.d. bekijken. Nu werkt alles onder windows 8 goed, ga gelijk even een image maken.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Haal slecht videoram en slecht systeem ram niet door elkaar. Slecht videoram geeft artifacts, slecht systeem ram bluescreens of andere soorten corruptie zoals file copy acties die slecht verlopen.

https://discord.com/invite/tweakers

Pagina: 1