Thuis-server ter vervanging van NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Aangezien het hoog tijd wordt om de storage thuis te gaan upgraden wil ik het meteen iets groter aanpakken en er een klein servertje voor in de plaats te gooien, zodat er ook wat meer taken op afgehandeld kunnen worden.
De huidige situatie is dat er nu een Freecom Dualdrive network center draait met 2x 500GB in stand-alone setup met daaraan een 500GB USB-HDD, en daarnaast draait nog een Sitecom MD254 met 2 500GB disks op Raid0. Aan die nas hangt ook weer op USB disk van 500GB. Nogal een aan elkaar geknoopt zooitje qua storage dus, en zeker data die op de USB-disks staat is tergend traag om te benaderen.
Op geen van de storage-devices is het mogelijk om de gewenste additionele applicaties te draaien (sabnzbd, sickbeard, couchpotato, headphones, mysql en xbmc)
Even heb ik nog met de gedachte gespeeld om een nieuwe NAS aan te schaffen, maar de kosten van een NAS wegen met dergelijke grote storage-behoeften niet meer er tegenop. Ik kom dan al snel uit bij een 4-bay Synology, aangevuld met een extra schijven-kabinet, waarvoor ik zonder disks aanzienlijk meer kwijt ben voor minder functionaliteit.

Daarom ga ik dus de overstap naar een server maken. Naast de bovengenoemde software wil ik graag WDS of een variant daarvan gaan toepassen zodat een clean install snel gerealiseerd kan worden, en is een LDAP wel erg te waarderen. Mogelijk dat er ook nog een mail-server op zal komen te draaien, maar welke dat moet gaan worden is nog onbekend. Het zou dan ook om slechts 4 of 5 mailboxen gaan, die niet heel intensief mail-verkeer opleveren, maar wel gesynchroniseerd moeten worden met mobiele devices (WP7.5 based)
Naast een laag verbruik zou ik de geluidsproductie van het systeem zoveel mogelijk binnen de perken willen houden. Een custom case wordt al gebouwd, waarin hopelijk de disks tot een minimum aan geluidsproductie kan worden gedempt. Ook is er al een voeding aanwezig. De huidige disks gaan uit hun enclosures en worden voor nu nog even gebruikt. Op termijn zullen deze vervangen gaan worden voor 2TB-disks. Daarnaast komt er een Asus MyCinema 7131 Hybrid (analoog / DVB-T tuner) en later mogelijk een Technisat Cablestar HD2 (DVB-C tuner) in.
De clients die naar de server connecten bestaan uit een HTPC, een laptop, een desktop en 2 Raspberry Pi's. In de (nabije) toekomst zit
De desktop draait op Windows 8. De HTPC en laptop nog op Windows 7, maar worden na dit project geupgrade naar Windows 8. De Pi's draaien OpenElec.

Het idee is om Server 2012 als OS te nemen, in combinatie met MySQL en MediaPortal als backend voor PVR-builds van XBMC. Voor de storage wilde ik elk type content een eigen disk geven, verdeeld als "Speelfims", "TV-Series", "Muziek", "Foto's", en "Data". Daardoor kan ik de disks naar standby laten gaan en alleen de disk die nodig is laten wakker worden voor bepaalde content. Snelheid van de storage is minder van belang, en mocht er een disk crashen, is het jammer maar helaas, dus geen Raid-opstellingen. Data zal via SMB-shares beschikbaar worden gesteld. Daarnaast zal XBMC op de server draaien, zodat de library serversided bijgewerkt kan worden, en als uPnP server kan draaien.

Dan de hardware die ik erbij gezocht had..
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 61,40€ 61,40
1Asus F2A85-M LE€ 71,-€ 71,-
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 88,80€ 88,80
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,28€ 33,28
1GeIL Black Dragon GB38GB1600C9DC€ 39,18€ 39,18
1Samsung 830 series 64GB€ 60,50€ 60,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 354,16

Het budget ligt ook rond deze prijs... Iets naar boven mag, maar wil het wel echt onder de 400,- proberen te houden (met de nadruk op proberen ;) ). Goedkoper is natuurlijk altijd welkom :P

Waarom dan deze hardware?
Dit bord is gekozen, aangezien storage prioriteit nummer 1 is, is de wens voor veel SATA-connectoren een logische. De A85-chipset is hier erg goed in voorzien met 8x SATA-III waarvan 1x eSATA. Alternatieven zijn vaak aanzienlijk duuder, en leveren me een overkill aan CPU-kracht die ik toch niet gebruik. Aangezien ik voor borden bij Asus wil blijven, zou dit dan imho de logische keuze zijn.

De A6-5400K leek me voor deze build het meest aangewezen. Een A4 lijkt me wat te kort gaan schieten in CPU-kracht zodra er een bewerking zou worden gestart, terwijl een A8 of hoger too much is. Daarnaast is de power-consumption van een A6 nog goed te overzien, en zou het bord en processor in de toekomst nog als HTPC-build dienst kunnen doen, mocht dit project toch niet de gewenste resultaten behalen.

Deze moet worden koel gehouden door een Scythe Big Shuriken 2 rev b. Gegeven de afmetingen van de case is het zaak de build zo plat mogelijk te houden. Totale hoogte van bord+processor mag max 75mm zijn. Een oude Asus M2N32WS Pro met stock-cooler dienen tijdens de case-build als test-bord voor de hoogte; daar heb ik nog 5mm speling in. De Big Shuriken 2 is een van de platste coolers die er te vinden is, komt goed uit de tests, en is voorzien van een 120mm fan die eenvoudig is te vervangen mocht hij toch te luidruchtig blijken (maar ik verwacht niet dat dit nodig is).

Voor het geheugen kies ik voor 8GB DDR3-1600 Mhz in dual-channel. Het bord heeft maar 2 geheugen-banken, en 4GB kan wel eens wat krap zijn. Gegeven de huidige prijzen heb ik daarom voor 8GB gekozen. Het Black Dragon-geheugen CAS 9, en is, naast de specs, met name gekozen vanwege de looks (het oog wil ook wat ;) )

Het OS moet komen te draaien op een Samsung 830 64GB SSD. Deze kan fluisterstil zijn als er geen content wordt opgevraagd door een van de clients (disks gaan dan naar stand-by), en is een van de beste SSD's die op het moment verkrijgbaar is. 64GB moet voldoende zijn voor OS + apps. Content zal vanaf de HDD's komen.

Heb ik hierin iets over het hoofd gezien? Wat zouden jullie anders gaan doen, of zijn er andere suggesties hoe ik dit het beste kan gaan aanpakken? Alle suggesties zijn welkom :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je powerconsumption een beetje belangrijk vindt dan is het aan te raden eens te kijken wat die Asus doet. Asusborden zijn in de regel niet echt zuinig, een MSIplankje is dan een betere oplossing, dit kan stiekem al behoorlijk wat schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
TERW_DAN schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 16:46:
Als je powerconsumption een beetje belangrijk vindt dan is het aan te raden eens te kijken wat die Asus doet. Asusborden zijn in de regel niet echt zuinig, een MSIplankje is dan een betere oplossing, dit kan stiekem al behoorlijk wat schelen.
Powerconsumption weegt niet zo heel zwaar. Ik wil het wel enigszins binnen de perken houden, maar de 4 devices die nu 24x7 draaien komen te vervallen... Dat is al een aanzienlijke besparing. Mocht de asus nu echt een zuiplap zijn tov MSI, dan wordt het andere koek, maar dan moeten er wel overtuigende verschillen liggen

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

http://nl.hardware.info/r...an-de-drie-stroomverbruik
Maar het kan verschillen per type moederbord, er zijn ook energiezuinige Asus moederborden.
En je dient uiteraard ook in verhouding te kijken naar de features van het moederbord.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
GoT schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 11:14:
http://nl.hardware.info/r...an-de-drie-stroomverbruik
Maar het kan verschillen per type moederbord, er zijn ook energiezuinige Asus moederborden.
En je dient uiteraard ook in verhouding te kijken naar de features van het moederbord.
Het grootste verschil in die tests is 7 watt... Da's goed te overzien. Voor dergelijk kleine verschillen is functionaliteit grootste prioriteit. Als het verschil nou 25+ Watt was geweest was het de moeite geworden, maar 7 watt komt neer op ongeveer €12,50 uitgaande van een kWh-prijs van €0.25 (wat veel te hoog is. Hoogste tarief nuon is €0.234), en dat het verschil continue 7 watt is, wat in de praktijk zeker niet zo zal zijn. Het zal dus neerkomen op pakweg 7,50 per jaar dat ik voor het asus-bord meer kwijt zou zijn. Daar komt nog bij dat dit een full-size ATX-bord is, en ik de F2A85M LE kies, die minder functionaliteiten heeft (dus minder zal verstoken), en uATX formaat heeft... Ik denk dat het dus gerommel in de marge is om daarop te gaan selecteren, en dat CPU een veel grotere verbruiker is voor het systeem. Mocht nu toch blijken dat er significante verschillen zijn, dan sta ik er natuurlijk wel voor open om naar een ander merk te gaan (mits het een fatsoenlijk merk is uiteraard).

iRacing Profiel