Netwer bekabeling nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

• kevins1982
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-09-2022
Beste allemaal,

Binnenkort wordt mijn nieuwbouw huis opgeleverd en ik sta nog voor een aantal uitdagingen. Ik hoop dat jullie mij een eindje op weg kunnen helpen.

Het is de bedoeling om 2 NAS-en in de meterkast te plaatsen, een oudere QNAP voor backup mogelijkheden en een nog te bouwen DIY NAS. In de meterkast komt ook de internet modem te staan. Iedere kamer in het huis heeft een loze leiding die ik bij voorkeur met een duplex UTP kabel wil voorzien. Echter kan ik op dit moment alleen maar Cat 7 duplex vinden via verschillende Duitse websites. Heeft iemand hier ervaring mee?

In de woonkamer ligt helaas geen loze leiding maar er wordt nog wel een dekvloer gesmeerd waar ik iets in kan verwerken van max 12mm. Is het mogelijk om een grondkabel direct in de dekvloer te verwerken? Of moet ik de kabel beschermen? Nadeel is dat ik geen Cat 7 grondkabel kan vinden, bestaat dat uberhaupt wel?

Bij voorkeur monteer ik alle kabels die in de meterkast uitkomen op een patchpaneel, dit werkt alleen niet als ik met 2 verschillende type kabels werk, toch?

Dillemma's:
- Cat 7 duplex gebruiken en een standaard kabel in de vloer gebruiken
- Cat 6 trekken waardoor ik een grondkabel kan gebruiken maar geen duplex kabel kan trekken
- Verschillende type kabels gebruiken, geen patchpaneel en de kabels direct in de router pluggen

Alvast bedankt!

Verwijderd

Je kan ook een dunnere buis monteren in de vloer. Waar alleen dan maar één kabel erin past (advies: trek de kabel EEST door de buis als deze nog uitgerold is, en ga dan deze buis in de dekvloer leggen; het trekken is 100% makkelijker als de buis kaars recht is als deze uitgerold door je woning ligt. Does het desnoods op straat, met de hulp van iemand).

Maar..... Ik denk dat je met CAT6 al HEEL ver kan komen. Mijn CAT5e haalt gewoon 1 Gbps (de NAS trekt makkelijk 750 Mbps, de harddisk van laptop trekt het niet verder).

Wat je misschien ook kan doen, is glasvezel trekken. Er zijn bedrijfjes die kabels custom made maken. Bv: http://www.glasvezel.nl/g...s/Cable-Configurator.html

Ik weet dat er media converters te koop zijn (van glas naar UTP). En die zijn later makkelijk te vervangen (of een PCI glaskaart in de PC drukken).

Voor rond de 15 euro heb je er eentje (je hebt er twee nodig):
http://www.ebay.nl/itm/10...ain_0&hash=item2571c46fa8

OK, het is "maar" 100 Mbps, maar voor een printer of een WiFi access point meer dan zat.

Verder: wat is duplex UTP? Gewoon twee UTP kabels naast elkaar? Trek dan gewoon twee CAT5e kabels in 1 buis. Kan makkelijk. Heb je 1 Gbps verbinding PER POORT!

Zelfs Full HD haal max 25-30 Mbps!!!

Cat 6 en Cat7 is misschien heel erg overkill?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2012 14:18 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Waarom wil je persee duplex kabels inderdaad? Koop twee dozen UTP en trek twee losse kabels tegelijk. Zo doet de rest van de wereld dat ook. Anders: zoek op Belden 1702A of 1703A. http://www.belden.com/techdatas/metric/1702A.pdf

Ik zou in de vloer idd een buis regelen. Als er nu nog geen vloer ligt, maak een sleuf in het beton en leg daar een buis in. Een kabel die direct verwerkt is in een gegoten vloer o.i.d. is kut want dan kun je 'm nooit meer makkelijk vervangen mocht je dat willen.

[ Voor 57% gewijzigd door CyBeR op 09-11-2012 14:59 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• kevins1982
Bedankt voor de reacties. De keuze voor duplex is omdat ik verwacht dat het makkelijk door een loze leiding te trekken is dan 2 losse kabel. Wellicht is die aanname niet correct.

Cat 7 is zeker geen eis maar kwam in de picture doordat dit de enige was in een duplex kabel vorm die ik kon vinden.

Vanavond maar eens langs de bouwmarkt om de verschillende buizen te bekijken. Kleiner dan 12mm zal lastig worden heb ik het idee.

Op dit moment ligt er wel al een dekvloer, deze is nog niet geschikt voor de vloertegeld die gelegd gaan worden dus de tegelzetter gaat de vloer egaliseren / ophogen.

• MeShell
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:40
Kevin,

Dan trek je toch een gleuf van een streep of 6 diep door je dekvloer? Dan heb je 18 mm hoogte, das zat voor een elektrabuis van 15 mm.

www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!

• kevins1982
Ik vergeet te melden dat er vloerverwarming is aangelegd. Ik ben een beetje huiverig om sleuven in de dekvloer te maken ivm de vloerverwarming.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

kevins1982 schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 15:36:
Bedankt voor de reacties. De keuze voor duplex is omdat ik verwacht dat het makkelijk door een loze leiding te trekken is dan 2 losse kabel. Wellicht is die aanname niet correct.
Het verschil is verwaarloosbaar en ik weet niet eens zeker of 't in het voordeel van duplex uitkomt, in het geval van trekken door leidingen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-12 18:49
kevins1982 schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 15:45:
Ik vergeet te melden dat er vloerverwarming is aangelegd. Ik ben een beetje huiverig om sleuven in de dekvloer te maken ivm de vloerverwarming.
Een hele makkelijk truuk om te zien waar de vloerverwarmingsbuizen lopen is het eerst flink nat maken van dekvloer en dan de vloerverwarming aanzetten , waar het het eerst opdroogd lopen de vloerverwarmingsbuizen. Je zal zien dat ze in een patroon zijn gelegd. Let wel op dat er eventueel nog waterleidingen kunnen lopen in vloer.

Verwijderd

Ik kan voor jou een 12 mm PVC buis leveren. Is weliswaar een stijfe van 4 meter lengte. Er zijn geen koppelstukjes voor. Deze kost 4 euro per stuk.

Als je zelfs kleiner wilt, en flexibel, kan ik een rol flexibele half stalen half PVC buis leveren. Het is dus eigenlijk een stalen spriaalveer, die met PVC opgespoten is. Deze is 10 mm aan de buitenkant en 8 mm binnen.
Deze gaat op een rol per 10 meter, en kost 70 euro. Prijzen incl. bezorging in heel NL.

Ik weet dat dit in principe hoort in vraag / aanbod rubriek, maar dit is een eenmalige reactie op deze topic.

Stuur maar een PM als je meer informatie wilt, dan kan ik je ook een foto sturen van die buis die ik bedoel.
Pagina: 1