[MacBook Pro - OSX 10.6] "Spontaan" kapot gaan van HD?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-06 12:24
Hallo lieve mensen,

Ik heb sinds iets meer dan twee jaar (dus geen garantie meer) een MB Pro. Hij heeft het altijd goed gedaan, maar sinds een tijd leek de HD los in de behuizing te zitten. Als je hem omdraaide dan hoorde je iets in de behuizing vallen. Ik heb hem toen een keer open gemaakt, en die HD zat idd een beetje los. Onder hem mom van "terwijl hij aan staat draai ik mijn laptop toch nooit om, en ik zie ook geen zaken waarmee ik hem vast kan maken", heb ik hem toen gewoon weer dicht geschroefd (dom dom, ik weet het). |:(

Nou had ik hem vanmiddag stabiel op tafel staan en terwijl hij aanstond deed ik er een DVD in. Na een paar seconden liep alles vast en kon ik zelfs mijn muis niet meer bewegen. Uiteindelijk heb ik dus de aan/uit-knop ingehouden en hem zo opnieuw opgestart. Hij wilde echter niet meer opstarten, en liet in plaats daarvan het volgende zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.geekablog.com/wp-content/uploads/2010/02/macbook-hdd-fail.jpg
Even rond duckduckgo'en leverde mij deze pagina op. Als ik echter opstart mbv de installatie-DVD en dan naar het schijfhulpprogramma ga, dan zie ik daarin slechts het volgende (geen harde schijf meer aanwezig):
Afbeeldingslocatie: http://hkramer.nl/opslag/schijfhulpprogramma.jpg

Ik heb de boel open gemaakt, om er zeker van te zijn dat de harde schijf nog steeds aangekoppeld zit met die "stekker" die erin zit. Ook heb ik het idee dat ik de harde schijf hoor tikken, wat naar mijn weten een "einde verhaal" betekent voor de harde schijf. Dit zou echter een verschrikking zijn, omdat ik net een aantal zaken op de desktop had verzameld die ik deze week op een externe harde schijf wilde zetten.

Concluderend; heeft iemand enig idee of ik nog een kansje heb om mijn bestanden terug te krijgen? En zo ja; hoe dan? Alle tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Had de 2010 versie niet last van een niet betrouwbare SATA-kabel? Je kan proberen om de HDD in een externe behuizing te stoppen en kijken of je er nog gegevens af kan halen.

Dan heb je een indicatie of het aan de kabel of aan de schijf ligt.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
Dat zou fantastisch zijn. Ik zou alleen niet weten waar ik een externe behuizing vandaan zou kunnen krijgen. Of kan ik zoiets gewoon bij Apple winkel laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:26
Als je ook een normale PC hebt kan je 'm ook gewoon daar op aansluiten, lijkt me nergens voor nodig om ergens een externe behuizing vandaan te halen. Ja kan het ook bij de Apple winkel laten doen, als je zin hebt om de onderzoekskosten te betalen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-01 17:22
Jolly_Jumper schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 14:35:
Als je ook een normale PC hebt kan je 'm ook gewoon daar op aansluiten, lijkt me nergens voor nodig om ergens een externe behuizing vandaan te halen. Ja kan het ook bij de Apple winkel laten doen, als je zin hebt om de onderzoekskosten te betalen ;).
Veronderstellende dat het een Windows PC is, zal je wel MacDrive oid nodig hebben. Native ondersteund Windows HFS/HFS+ niet. Als het een Linux bak is kan je de schijf wel mounten maar enkel in read-only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsve
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-07 20:09
Of bestel gewoon zo'n ding:
pricewatch: Fantec MR-USB 3.0 Docking Station Zwart

Zo kan je kijken of je er nog iets af kan halen, en die docks zijn altijd erg handig voor backups.

Be reasonable.... do it my way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
Pyr0wl schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 14:39:
[...]
Veronderstellende dat het een Windows PC is, zal je wel MacDrive oid nodig hebben. Native ondersteund Windows HFS/HFS+ niet. Als het een Linux bak is kan je de schijf wel mounten maar enkel in read-only.
Ik realiseerde mij helemaal niet dat de aansluiting van zo'n klein laptop-hardeschijfje dezelfde is als die in mijn normale pc. Gezien mn pc idd een "Liux bak" (Ubuntu) is, heb ik hem er dus eens ingehangen en opnieuw opgestart. Helaas kreeg ik het volgende te zien:

Afbeeldingslocatie: http://hkramer.nl/opslag/HD_error.jpg

Op zich vond ik dit redelijk vreemd, gezien mijn HD met Ubuntu erop toch mijn Primary Master HD zou moeten zijn?
Hoe dan ook, ik hoorde hem duidelijk tikken en na eventjes stopte hij ook met draaien. Ik heb mn pc dus weer zonder de Macbook-HD aangezet en toen, terwijl Ubuntu draaide, de Macbook-HD aangekoppeld; even draaien, even tikken, en verder niks. Daadwerkelijk helemaal niks meer, want Ubuntu was ook helemaal vastgelopen. Ik begrijp niet echt hoe een kapotte HD aankoppelen een OS op een andere schijf kan doen crashen, maar ok.

Conclusie; ik ben zo ver dat ik weet dat het niet aan het kabeltje ligt. Zijn er nu nog andere opties open? Ik las ergens iets over hem eventjes in de vriezer leggen, maar op andere plekken las ik weer dat dat vrijwel niets helpt en alleen maar meer schade aanricht. Is er, apart van een extreem dure recovery service inhuren, nog een andere optie? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-07 11:41
dat klinkt op een kapotte schijf.

kan je zelf niks meer aan doen.

dat tikken wijst op een head crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.cody
  • Laatst online: 11-03 00:21

dr.cody

Heb je der vaker last van?

Klinkt inderdaad als het einde van de schijf.

Een nieuwe zet je er zo in. Alleen hoop ik dat je een goeie backup nog ergens hebt liggen want je kan aannemen dat je schijf niet meer aanspreekbaar is.
Pagina: 1