[ASP.NET] 'flavors'

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:15
ASP.NET applicaties kunnen op verschillende manieren gemaakt worden. De 'manieren' die ik heb gevonden zijn: Web Pages, Web Forms, MVC en API. Nu snap ik echter niet meer wat nou het verschil en wordt naar mijn mening ook niet echt duidelijk via stackoverflow/channel9 topics.

Klopt de volgende stelling?
  • ASP.NET Web Pages -> gewoon ASP.NET, niets bijzonders
  • ASP.NET Web Forms -> ASP.NET uitgebreid met de 'controls' uit de toolbox
  • ASP.NET MVC -> ASP.NET met een MVC en FirstController pattern template
  • ASP.NET API -> praktisch ASP.NET MVC met API ondersteuning (REST..)
Reden dat ik dit uitzoek is dat ik onderzoek aan het doen ben naar de mogelijkheden voor het maken van webapplicaties met technieken van Microsoft. Naast deze ASP.NET varianten ben ik op Silverlight en WPF i.c.m. XBAP gekomen.

EDIT:
Op menig pagina staat dat Web Forms ouder is dan Web pages, maar er zijn ook veel pagina's waar ik uit opmaak wat ik hier boven dus stel. Nu kom ik weer de volgende verklaring tegen: Web Pages is nieuwer en maakt gebruik van Razor.
bron: http://forums.asp.net/p/1...1?Web+Pages+vs+Web+Forms+

[ Voor 17% gewijzigd door Erwin537 op 09-11-2012 11:07 . Reden: zinsbouw in edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-06 13:24

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Je eerste twee 'smaakjes' zijn in mijn boekje precies hetzelfde. Dat kan aan mij liggen, maar ik zie geen echt onderscheid. Althans niet zoveel dat ik ze echt apart zou benoemen. Of je nu wel of niet controls gebruikt, je maakt een Web Forms webapplicatie. MVC onderscheid zich duidelijk, min of meer op de manier die je aangeeft.

De laatste heb ik weinig ervaring mee, althans de combi ASP.net MVC en webservices in een. Daar kan ik je weinig over vertellen.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Cloud schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 10:58:
Je eerste twee 'smaakjes' zijn in mijn boekje precies hetzelfde. Dat kan aan mij liggen, maar ik zie geen echt onderscheid. Althans niet zoveel dat ik ze echt apart zou benoemen.
Met Web Pages, oftewel 'kaal' ASP.NET, gebruik je geen controls uit Web Forms. Een form tik je gewoon in HTML, en de verwerking doe je door Request.Form[] uit te lezen. Een beetje à la PHP's $_POST of gewoon Classic ASP.

Als je Web Forms gebruikt, gebruik je kant-en-klare form-elementen die op de server worden verwerkt en onleesbare en oncontroleerbare HTML en Javascript uitvoeren. Lees hier een aantal argumenten voor en tegen.

Web Forms is een uitbreiding bovenop Web Pages ASP.NET. Ik fix deze dus even voor je:
Of je nu wel of niet controls gebruikt, je maakt een Web Forms ASP.NET webapplicatie.
Correct me if I'm wrong. Zelf al gedaan. :)

ASP.NET Web Pages is een nieuwe techniek, zoals Haan al uitlegt. ASP.NET zonder uitbreidingen als MVC, Web Forms, ... heet gewoon ASP.NET (en die verwarring bestond, zoals te zien is aan bovenstaande, ook bij mij, geen idee waar ik dat ooit heb opgepikt).

De ASP.NET Web API is géén webapplicatieframework. Het wordt ook meegeleverd met het MVC-framework. Het is een framework om eenvoudig REST-services te kunnen ontwikkelen voor de data-uitwisseling tussen applicaties.

Je lijst bestaat volgens mij dus uit:
  • ASP.NET, dus zonder franje en waarbij je alles met de Request- en Response-klassen doet, à la classic ASP.
  • ASP.NET Web Forms, waarbij het framework je helpt met forms, input en state.
  • ASP.NET MVC, een applicatieframework bovenop ASP.NET
Je bent overigens uiteraard niet gebonden aan Microsofts uitbreidingen van .NET; er zijn ook diverse third-party-uitbreidingen en -frameworks.

[ Voor 36% gewijzigd door CodeCaster op 09-11-2012 11:44 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik zou ook niet direct weten wat het verschil tussen "Web Pages" en "Web Forms" is. Misschien dat ze daar het verschil tussen een een "Web Site" en "Web Application" project mee bedoelen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:15
Cloud schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 10:58:
Je eerste twee 'smaakjes' zijn in mijn boekje precies hetzelfde. Dat kan aan mij liggen, maar ik zie geen echt onderscheid. Althans niet zoveel dat ik ze echt apart zou benoemen. Of je nu wel of niet controls gebruikt, je maakt een Web Forms webapplicatie. MVC onderscheid zich duidelijk, min of meer op de manier die je aangeeft.
CodeCaster schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 11:07:
[...]

Met Web Pages, oftewel 'kaal' ASP.NET, gebruik je geen controls uit Web Forms. Een form tik je gewoon in HTML, en de verwerking doe je door Request.Form[] uit te lezen. Een beetje à la PHP's $_POST of gewoon Classic ASP.

Als je Web Forms gebruikt, gebruik je kant-en-klare form-elementen die op de server worden verwerkt en onleesbare en oncontroleerbare HTML en Javascript uitvoeren. Lees hier een aantal argumenten voor en tegen.

Web Forms is een uitbreiding bovenop Web Pages. Ik fix deze dus even voor je:

[...]

Correct me if I'm wrong. :)
Zie mijn edit. Voor de duidelijkheid, ik corrigeer je niet omdat (ik denk dat) je verkeerd zit, maar omdat iemand anders dat beweerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:44

Haan

dotnetter

Web Pages is totaal iets anders dan Web Forms!
Web Pages gebruikt razor syntax en lijkt daarin dus op MVC(3+) en lijkt verder ook helemaal niet op Web Forms.

Web Pages is neergezet als platform voor de 'hobbyist' die daar relatief simpele websites mee kan maken. ASP.NET webforms is het 'klassieke' ASP.NET (toen dit nog de enige vorm was).
Verder is een groot verschil dat je Web Pages in Web Matrix bouwt, en Webforms in Visual Studio.

[ Voor 46% gewijzigd door Haan op 09-11-2012 11:19 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-06 13:24

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Haan schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 11:14:
Web Pages is totaal iets anders dan Web Forms!
Web Pages gebruikt razor syntax en lijkt daarin dus op MVC(3+) en lijkt verder ook helemaal niet op Web Forms.

Web Pages is neergezet als platform voor de 'hobbyist' die daar relatief simpele websites mee kan maken. ASP.NET webforms is het 'klassieke' ASP.NET (toen dit nog de enige vorm was).
Verder is een groot verschil dat je Web Pages in Web Matrix bouwt, en Webforms in Visual Studio.
Oke my bad. Ik was niet op de hoogte van het bestaan van Web Pages; maar dan klopt de uitleg die de TS eraan geeft in elk geval dus niet. Web Pages moet wel nieuwer zijn dan Web Forms aangezien de eerstgenoemde dus razor gebruikt. Ik heb vrijwel geen ervaring met Web Matrix, dus bedankt voor de verheldering :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:44

Haan

dotnetter

Na diverse edits ;) bevat de post van CodeCaster wel zo'n beetje het juiste verhaal :) Ik zal als ik vanavond thuis ben nog even in m'n MVC4 boek duiken, daarin stond ergens een duidelijk stuk achtergrond informatie over de historie van ASP.NET.

edit:
hele boek doorgebladerd, maar ik kan het niet terug vinden :(

[ Voor 9% gewijzigd door Haan op 09-11-2012 19:17 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Pagina: 1