Macbook Pro (Late 2012) snel leeg.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372084

Topicstarter
Goedenavond medetweakers,

Ik begin een beetje ongerust te raken. Ik heb eind augustus een Macbook Pro aangeschaft. Toen kreeg ik heel enthousiast te zien dat bij ongeveer 80% de accu nog 6 á 8 uur mee moest gaan. Nu op dit moment geeft hij bij 80% nog maar 2 á 2,5 uur aan. Ook geeft het aantal ampère een nogal grote minwaarde aan. zie bijgevoegd screenshot.

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/igmh6q.png

Is dit normaal? Of moet ik mij inderdaad zorgen maken en terug naar de winkel o.i.d.?

Groet,

Dominique

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-07 10:25
Installeer even gfxCardStatus (mocht je die niet hebben al). Kijk of je op de geïntegreerde kaart zit (Intel) of de externe (Nvidia). Ik kan me goed voorstellen dat je de MacBook nu anders gebruikt en andere programma's hebt geïnstalleerd dan op dag 1. Kan zomaar zijn dat je een bepaalde programma hebt die steeds de externe videokaart wil gebruiken. Dan gaat je accu inderdaad zeer snel leeg, helemaal vergeleken met de geïntegreerde Intel kaart.

Bij mij wilt Dropzone bijvoorbeeld steeds Nvidia gebruiken. En hij blijft dan ook op Nvidia! Ik heb dus door middel van gfxCardStatus mijn MacBook Pro (Retina) altijd geforceerd op de Intel. Hiermee kan ik op de batterij veel langer doen. Je merkt wel een performance verschil bij zaken zoals PhotoShop, maar het werkt wel. Nvidia lekker gebruiken wanneer ik op de lader zit.

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 193933

Kun je ook even een screenshotje posten van je activiteitenweergave met alle processen in beeld gesorteerd op CPU als de accu weinig uren aangeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties.

Heb inmiddels dat programma gedownload en hij gaf aan dat ik op de 'toegewijde' videokaart aan het werken was. Ik neem aan dat hier de externe videokaart mee bedoeld wordt. Heb deze nu op 'geïntegreerde' gezet. Ben benieuwd of dit helpt.

@CVV: Zal even een screenshot maken. Er gebeurd daar verder weinig in eigenlijk. Zoals nu zit ik bijvoorbeeld op een CPU gebruik van onder de 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
Is het een I of een N in de menubalk? En is het probleem inmiddels al verholpen?

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is een I in de menubalk. Het lijkt in ieder geval beter te werken.. Nu met 94% geeft hij 6:02 resterend aan. Ook de afgelopen dagen heb ik hem veel gebruikt en ging hij niet zo snel leeg voor mijn gevoel, al heb ik toen niet echt op de tijd gelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Het is misschien goed aan te geven dat je beter de batterij niet volledige cycli kan laten draaien, dus bij ongeveer 25%-50% hem al weer in de lader steken is beter dan hem de hele tijd van helemaal vol naar helemaal leeg te laten gaan.

Verder even alle software updaten zodat je minimaal Mountain Lion 10.8.3 hebt (als je nu nog op 10.8.0 of 1 zit kost dit flink veel extra batterij).

.

"That was left handed..." - JJH

Topicstarter
Oke, bedankt voor de tip!

Hij geeft nu trouwens aan dat ik op OSX 10.8.2 werk en dat er bovendien geen updates beschikbaar zijn?

• ASNNetworks
10.8.2 is de nieuwste update, 10.8.3 is enkel in beta voor ontwikkelaars nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:48
Jouke74 schreef op woensdag 14 november 2012 @ 23:02:
Het is misschien goed aan te geven dat je beter de batterij niet volledige cycli kan laten draaien, dus bij ongeveer 25%-50% hem al weer in de lader steken is beter dan hem de hele tijd van helemaal vol naar helemaal leeg te laten gaan.

Verder even alle software updaten zodat je minimaal Mountain Lion 10.8.3 hebt (als je nu nog op 10.8.0 of 1 zit kost dit flink veel extra batterij).
.
Broodje aap verhaal.

Dit maakt helemaal niet uit. Als je je accu 2x van 100% naar 50% laat lopen dan telt hij dit ook als een volledige cycli. Bij accu's van tegenwoordig maakt het echt niet meer uit hoe je ze gebruikt, het enige waar je rekening moet houden is dat je ze minimaal 1x in de 3/4 maanden helemaal leeg laat lopen zodat ze even gekalibreerd worden, maar alleen maar omdat dan de percentage weergave beter is...

De tijdweergave is gebaseerd op hoe je de laptop op dat moment aan het gebruiken bent. Dus is de CPU/GPU vol aan het draaien op dat moment, laat hij een kortere gebruiksduur zien. Doe je even een minuut niks en sluit je alles af, knal je je helderheid omlaag en je bv. je WiFi uit zal hij waarschijnlijk aangeven dat je er nog 6 uur mee kunt doen. De tijdweergave is totaal niet accuraat, dat is ook de belangrijkste reden waarom deze niet meer standaard in Mountain Lion zit.

Daarnaast is de laatste versie 10.8.2 (en niet 10.8.3)

[ Voor 19% gewijzigd door RobbieB op 16-11-2012 01:06 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
@all: Sorry, bedoelde inderdaad de laatste updates van 10.8.2 (in ieder geval niet 10.8.0).

@RobbieB: Laat jij maar eens een maand je accu van helemaal vol naar helemaal leeg gaan (met complete 0 tot 100% laad cycli) en kijk hoe het health percentage van je batterij is.

Doe daarna eens een maand hetzelfde, maar laat de batterij nu tussen de (95-25%) blijven. Je zal zien dat je battery health weer omhoog gaat. Niet veel maar wel wat.

(Dit was in ieder geval bij mij het geval).

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 16:12

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Bij gfxcardstatus zie je ook welke programma's er voor zorgen dat de descrete kaart wordt gebruikt. Bijvoorbeeld de Airport Utility heeft denk ik een bug in de software, want deze zorgt er voor dat de energieslurpende kaart wordt gebruikt. (bij mij althans)

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:10
Jouke74 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 14:29:
@all: Sorry, bedoelde inderdaad de laatste updates van 10.8.2 (in ieder geval niet 10.8.0).

@RobbieB: Laat jij maar eens een maand je accu van helemaal vol naar helemaal leeg gaan (met complete 0 tot 100% laad cycli) en kijk hoe het health percentage van je batterij is.

Doe daarna eens een maand hetzelfde, maar laat de batterij nu tussen de (95-25%) blijven. Je zal zien dat je battery health weer omhoog gaat. Niet veel maar wel wat.

(Dit was in ieder geval bij mij het geval).
Battery health is niets meer dan een vage indicatie die meestal door slecht-gecalibreerde accu's verkeerd doorgegeven wordt. Apple geeft zelf aan wat de beste manier is: Gewoon gebruiken als je hem op een contactloze locatie nodig hebt, zo niet: dan aan de lader.
Zo zit het cycles systeem in elkaar.

Verder is de health een indicatie voor boven de 1000 cycles, alleen maar om aan te geven dat Apple garandeerd dat je bij een batterij met <1000 cycles je altijd 80%+ health hebt. Dit is ook daadwerkelijk zo, je batterij gaat pas hard achteruit boven die 1000 laadcycles.
En zelfs als je dan dagelijks van 100% naar 0% naar 100% zou gaan, ben je pas na iets minder dan 3 jaar op die cycles. Wat niemand doet, want je bent niet de hele dag weg van een stopcontact lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-06 15:44
Merethil schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 16:47:
[...]

Battery health is niets meer dan een vage indicatie die meestal door slecht-gecalibreerde accu's verkeerd doorgegeven wordt. Apple geeft zelf aan wat de beste manier is: Gewoon gebruiken als je hem op een contactloze locatie nodig hebt, zo niet: dan aan de lader.
Zo zit het cycles systeem in elkaar.

Verder is de health een indicatie voor boven de 1000 cycles, alleen maar om aan te geven dat Apple garandeerd dat je bij een batterij met <1000 cycles je altijd 80%+ health hebt. Dit is ook daadwerkelijk zo, je batterij gaat pas hard achteruit boven die 1000 laadcycles.
En zelfs als je dan dagelijks van 100% naar 0% naar 100% zou gaan, ben je pas na iets minder dan 3 jaar op die cycles. Wat niemand doet, want je bent niet de hele dag weg van een stopcontact lijkt me.
Het is toch juist goed om hem zo weinig mogelijk aan de lader te gebruiken en zo lang mogelijk leeg te laten lopen alvorens de laptop weer aan de lader te koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:22

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Lion en Lipo heeft er baat bij om weer te laden bij een zo min mogelijke ontlading.
Een 'zware' ontlading, van zegmaar 90%, is slecht voor de batt.
Maar af en toe wel nodig om de batterij weer te 'calibreren' (eens per half jaar of afhankelijk van de laad cycli).
En de laptop aan de lader hangen met en 100% accu betekend dat een slimheidje in de batterij altijd de batterij laat leeglopen en laten we zeggen rond de -5% weer oplaad. Dit is niet schadelijk en zorgt dat de batterij langer goed blijft dan steeds weer helemaal ontladen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-06 15:44
ik heb altijd het tegenoverstaande begrepen en gehoord.

Dus even in het kort : de macbook (air die ik heb) zo veel mogelijk aan de lader hangen, en zo snel mogelijk weer aan de lader hangen mocht ik hem op de accu gebruikt hebben (op een plek waar de lader niet gebruikt kan worden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:22

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Het advies dat veel mensen nog krijgen/horen is gebasseerd op vaak die oplaadbare batterijen van de hema (penlites) deze hebben een andere chemische samenstelling en beschikken niet over een chip die alles bijhoudt voor de batterij.

Maar bij de moderne batterij nu in telefoons en laptops = zo vaak en snel mogelijk opladen is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 241323

Vergeet niet dat flash energie vreet. Gebruik daarom de plugin click2flash voor safari
Pagina: 1