Upgrade Laptop Acer Aspire 5738G

Pagina: 1
Acties:

• Ben-i
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-02 09:32
Ik zit te denken op mijn 4 jaar oude laptop een upgrade geven, De vraag is, is dit nog aan te raden of kan ik het geld beter investeren in een nieuwe laptop? En als het het nog wel waard is kunnen jullie mij helpen met het kiezen van de juiste onderdelen?
Ik gebruik mijn laptop vaak voor photoshop en om panorama foto's te stitchen (met externe monitor).
Er draait Windows 7 Ultimate 64bit op.

Acer Aspire 5738G (Specs.)

CPU: T6400 Dual Core 2.0Ghz
RAM-geheugen: 4 GB (2x2Gb), Type geheugen SO-DIMM DDR3
HHD: 500Gb

Nu wil ik graag het ram uitbreiden met 2x4Gb, en eventueel de HDD vervangen voor een 256Gb SSD.
Is het verstandig om ook de HDD te vervangen in deze "Acer" laptop?

Ik heb de volgende producten opgezocht, zijn dit de juiste?

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Momentus XT ST750LX003, 750GB€ 102,90€ 102,90
1Corsair CMSO8GX3M2A1333C9€ 32,05€ 32,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 134,95

Alvast bedankt voor de hulp _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Ben-i op 09-11-2012 21:18 ]

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:56
Je kan die ssd altijd nog meenemen naar een nieuwe laptop, ram zou ik zeker doen, wellicht is een seagate Momentus xt wat voor jou, is een hybride schijf, je laptop is niet zo heel slecht. Goed is een ander woord maar met die upgrade kan je zeker anderhalf jaar vooruit, en je kan de upgrade altijd nog meenemen

• Ben-i
Marco1994 schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 10:16:
Je kan die ssd altijd nog meenemen naar een nieuwe laptop, ram zou ik zeker doen, wellicht is een seagate Momentus xt wat voor jou, is een hybride schijf, je laptop is niet zo heel slecht. Goed is een ander woord maar met die upgrade kan je zeker anderhalf jaar vooruit, en je kan de upgrade altijd nog meenemen
Ok, die hybride is wel een mooie oplossing voor het opslag verslies, maar ik heb het gevoel dat het 8Gb ssd gedeelte behoorlijk krap is.
Ik zou denk ik liever toch een 256Gb ssd erin zetten, windows en alle programma's daar op installeren zodat ik die (opstart) snelheids winst heb.

Qua opslag ruimte zit ik te denken aan de volgende oplossing:
De oude 500Gb hdd zou ik als externe usb opslag kunnen gaan gebruiken voor en grote files en films die ik niet vaak nodig heb en het fotobewerken doe ik nu al vanaf mijn qnap NAS.(download de foto's naar de laptop en bewerk ze en plaats ze weer terug op de nas)

Rest mij nu nog de vraag of mijn lijstje uit de OP de juiste onderdelen zijn of dat er misschien andere zijn die beter bij mijn laptop passen?

• Marco1994
Nee die 8Gb ssd is cache, moet je maat naar de lees schrijfsnelheid kijken, ik zou voor de 750Gb versie gaan is bij de mediamarkt 100 euro maar is twee keer zo snel als de 500Gb versie,

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Windows plaatst bestanden die je regelmatig in moet lezen op de ssd cache, bijvoorbeeld opstart bestanden van Windows. Na drie keer start het aanzienlijk sneller op als de eerste keer.
Maar het is geen echte ssd, access snelheden en writes zijn nog altijd duidelijk minder dan een echte SSD. Ik heb beide gehad, maar heb liever 80GB dan 500GB en geen echte snelheden.

Als je bereidt bent te investeren in een nieuwe laptop, is de Dell Inspiron 15R SE wel iets. Met kortingen voor een heel aantrekkelijke prijs te krijgen.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Ben-i
Oke in dat opzicht klinkt een hybride hdd wel heel interessant.
Wordt de opstart tijd van Photoshop hier ook korter door, of geeft een hybride hdd alleen een snellere windows opstart?

Nu nog iemand die mij kan vertellen of het geheugen dat ik heb uitgezocht de juiste is?

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 134,95

• Marco1994
Ik krijg die seagate Momentus morgen binnen zal dan wat posten over de prestaties, met het ram is niets mis mee

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Ben-i schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 21:26:
Oke in dat opzicht klinkt een hybride hdd wel heel interessant.
Wordt de opstart tijd van Photoshop hier ook korter door, of geeft een hybride hdd alleen een snellere windows opstart?

Nu nog iemand die mij kan vertellen of het geheugen dat ik heb uitgezocht de juiste is?

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 134,95
Het geldt voor diverse applicaties, zoveel als het in de cache kan plaatsen.
Natuurlijk is het interessant, Maar het haalt bij lange na niet de prestaties van een SSD.
Je kan beter een 256GB SSD aanschaffen die je later ook weer mee kan nemen naar een nieuwe laptop.

Weet je zeker dat je DDR3 geheugen modules moet hebben? Kan mij niet herinneren dat de c2d processors bij notebooks dat ondersteunen.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Marco1994
Het haalt zeker niet de prestaties van een ssd, maar het is een goede prijs prestatie verhouding. Maar is een uiterst goedkope goede upgrade voor een laptop, krijg hem morgen om elf uur binnen, en dan zal ik wel een benchmark plaatsen

• Ben-i
ok ik ben benieuwd, in ieder geval bedankt voor de hulp zover.

• Marco1994
Ikll heb hem nu in mn laptop zowel windows 7 8 en het verschil is goed. 130 write read

• Ben-i
Ok bedankt, ik twijfel nog een beetje of ik mijn Acer zal upgraden of toch voor een nieuwe laptop zal gaan.
Die Dell Inspiron 15R SE die Quad noemde is ook wel erg interessant (met verschillende kortingen).

Mijn Acer koste €665,- 4 jaar geleden
665/4 ≈€166,- per jaar
Als ik die Dell Inspiron 15R SE voor rond de zelfde prijs kan kopen ben ik wel iets duurder uit als de upgrade maar heb wel een nieuwe snellere laptop.
Pagina: 1