Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Shadowprotect, backup exec of wat anders

Pagina: 1
Acties:

• dentinox
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik zoek eigenlijk een goed backup pakket waar geen tierelantijntjes op zit waar ik niks mee doe. En wellicht kan iemand met ervaringen van deze pakket wat adviseren. (gebruik nu windows backup)

Wat ik denk nodig te hebben is eigenlijk :
- Soort van (ghost) image zodat die geplaatst word op een andere HD.
- HIR functie
- Restore points voor files/folders (5 dagen per week)
(Server beschikt over 2 verschillende grote HD's, dus mirroring was niet mogelijk. Maar zou mooi zijn als er een software pakket een exacte kopie van kon maken op de hd, zodat ik die alleen omwissel van bay.

En voor de werkstations eigenlijk hetzelfde.

Ik wil namelijk in het geval van bijvoorbeeld een defecte hd, de drive swappen en een image erop terug zetten zodat niet alles geinstalleerd hoeft te worden. Dit mag een eenmalige full backup zijn, en daarna incrementeel per x aantal dagen/weken.

Ik maakte vroeger voor mijn eigen pctje elke maand een ghost image, die ik kon terug stompen als er iets mis ging. Of ik een andere HD kocht.

Ik heb shadowprotect geprobeerd, maar instellen kost best wat tijd, en het voldoet niet aan de verwachtingen eigenlijk. Backup exec heb ik nog niet geprobeerd maar acronis wel. Helaas bleef die fouten geven dus er maar weer afgehaald. Wie heeft een goede tip.

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Welke functies heeft deze server?
Wat wil je kunnen restoren? bepaalde files of complete OS + apps?

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• dentinox
de server heeft als hoofdfunctie het opslaan van de röntgen foto's en patiënten database (softwarepakket). Verder werken de werkstations via folder redirection.

Wat ik wil restoren is in ieder geval een kopie van een verwijderd of aangepast bestand in de folder redirection map. Het terugzetten van het database bestand of kopie van het patiënten bestand/software.

En voor het geval een HD sneuveld wil ik in een aannemelijke tijd een complete backup terugzetten.

Er zit een swappable HD in een bay. Het zou natuurlijk geweldig mooi zijn, als die complete backup daarop draaiend kan werken terwijl de andere HD vervangen word.

[ Voor 15% gewijzigd door dentinox op 08-11-2012 22:38 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
dentinox schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:09:
Ik zoek eigenlijk een goed backup pakket waar geen tierelantijntjes op zit waar ik niks mee doe. En wellicht kan iemand met ervaringen van deze pakket wat adviseren. (gebruik nu windows backup)

Wat ik denk nodig te hebben is eigenlijk :
- Soort van (ghost) image zodat die geplaatst word op een andere HD.
- HIR functie
- Restore points voor files/folders (5 dagen per week)
(Server beschikt over 2 verschillende grote HD's, dus mirroring was niet mogelijk. Maar zou mooi zijn als er een software pakket een exacte kopie van kon maken op de hd, zodat ik die alleen omwissel van bay.
Windows back-up samen met Shadow Copies van Windows moet toch kunnen bereiken wat je zoekt. Mocht je meer willen en er ook geld voor over hebben dan kan je kijken naar een product als System Center Data Protection Manager. Je kan bij Microsoft een trial versie ophalen om er mee te spelen.
En voor de werkstations eigenlijk hetzelfde.
Waarom? Een workstation is imo niet belangrijk. Crasht die? Dan image je gewoon opnieuw. Je data staat toch op een netwerkschijf als het goed is.

• CMD-Snake
dentinox schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:37:
Er zit een swappable HD in een bay. Het zou natuurlijk geweldig mooi zijn, als die complete backup daarop draaiend kan werken terwijl de andere HD vervangen word.
Dit is meer iets wat een server/SAN intern afhandeld als je RAID opstellingen hebt met met hotswap schijven. Zodra een dreigt te gaan hemelen wordt een spare schijf gepakt en die klaar gemaakt. Of een mirror wordt hersteld zonder dat je er al veel voor hoeft te doen.

RAID is geen back-up, maar redundancy is heel fijn. Je hebt minder down tijd dan wanneer je een tijd moet wachten voor de back-up om te herstellen.

• dentinox
CMD-Snake schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 09:33:
[...]

Windows back-up samen met Shadow Copies van Windows moet toch kunnen bereiken wat je zoekt. Mocht je meer willen en er ook geld voor over hebben dan kan je kijken naar een product als System Center Data Protection Manager. Je kan bij Microsoft een trial versie ophalen om er mee te spelen.

[...]

Waarom? Een workstation is imo niet belangrijk. Crasht die? Dan image je gewoon opnieuw. Je data staat toch op een netwerkschijf als het goed is.
In principe staat alle data, op de persoonlijke certificaten na op de server. Dus inderdaad wil ik hier eigenlijk alleen een image van terug zetten, indien nodig.

• dentinox
CMD-Snake schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 09:37:
[...]

Dit is meer iets wat een server/SAN intern afhandeld als je RAID opstellingen hebt met met hotswap schijven. Zodra een dreigt te gaan hemelen wordt een spare schijf gepakt en die klaar gemaakt. Of een mirror wordt hersteld zonder dat je er al veel voor hoeft te doen.

RAID is geen back-up, maar redundancy is heel fijn. Je hebt minder down tijd dan wanneer je een tijd moet wachten voor de back-up om te herstellen.
Dit zou een mooie optie zijn, maar de server gebruikt niet dezelfde schijven, dus is mirroring via RAID is niet mogelijk.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-11 11:29
Kijk eens naar Symantec System Recovery.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• CMD-Snake
dentinox schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 10:55:
[...]

Dit zou een mooie optie zijn, maar de server gebruikt niet dezelfde schijven, dus is mirroring via RAID is niet mogelijk.
RAID aanmaken na ingebruikname van de machine is niet altijd mogelijk. Toch zou je de mogelijkheid kunnen onderzoeken om alsnog RAID te gaan gebruiken.

Overigens, waarom is deze server fysiek? Als het een VM is heb je ook meer redundancy. Zeker als je hem highly available maakt. Zolang je nog een VMWare of Hyper-V host hebt zal de machine beschikbaar blijven.

Tegenwoordig presteren databases best goed in virtuele omgevingen.

• dentinox
CMD-Snake schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 17:17:
[...]

RAID aanmaken na ingebruikname van de machine is niet altijd mogelijk. Toch zou je de mogelijkheid kunnen onderzoeken om alsnog RAID te gaan gebruiken.

Overigens, waarom is deze server fysiek? Als het een VM is heb je ook meer redundancy. Zeker als je hem highly available maakt. Zolang je nog een VMWare of Hyper-V host hebt zal de machine beschikbaar blijven.

Tegenwoordig presteren databases best goed in virtuele omgevingen.
Daar heb ik me nooit in verdiept om voor VM te gaan. Waarom zou ik dan eigenlijk meer redundancy hebben. Als de server OS eruit ligt, heb ik niks aan de VM. En ook de VM kan op een hobbel lopen, door bijvoorbeeld een verkeerde update enzo).
Of zie ik dat verkeerd :)

Naar system recovery ga ik es kijken.

• dentinox
Die system recovery, dat is eigenlijk backup exec. Wat ik me dan afvraag, koop ik dan een product met teveel functies die ik niet gebruik.

• CMD-Snake
dentinox schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 18:29:
[...]

Daar heb ik me nooit in verdiept om voor VM te gaan. Waarom zou ik dan eigenlijk meer redundancy hebben.
Een VM die highly available is heeft in feite geen last van hardware falen. Als de host failed gaat de VM over naar de volgende node in je cluster. Als een harde schijf van je SAN stuk gaat is je VM nog steeds veilig. (Natuurlijk moet je SAN dan gebruik maken van RAID opstellingen, maar dat doen de meeste enterprise SAN's standaard).

Als nu een harde schijf op sterven staat in je server heb je een probleem. Je moet een nieuwe harde schijf kopen en je gegevens overzetten. Allemaal down tijd. Een virtuele harde schijf heeft hier geen last van.
Als de server OS eruit ligt, heb ik niks aan de VM. En ook de VM kan op een hobbel lopen, door bijvoorbeeld een verkeerde update enzo).
Of zie ik dat verkeerd :)
Als je OS vastloopt dan zit een VM ook vast. Maar in de praktijk kom ik dit zelden tegen. Windows Server is heel stabiel. Enige keer dat ik ellende heb meegemaakt was door een brakke bedrijfsapplicatie. En sinds wanneer heb jij een bad update gehad via Windows update? Enige keren dat ik Windows Server nog hoef te rebooten is na updates. (En zelfs dat gaat automatisch met SCCM.)

Je kan een VM ook snel herstellen via een snapshot mocht het OS echt stuk zijn.

Overigens kan je vastlopen en dat soort ellende ook deels opvangen met pakketten als Operations Manager. Die kan registreren als een server vast dreigt te lopen en reboot de server dan bijvoorbeeld.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

CMD-Snake schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 12:58:
[...]

Een VM die highly available is heeft in feite geen last van hardware falen.
Moet je wel twee servers(hardware) hebben.

Maar uit het hele verhaal zie ik alleen maar een boel kennistekort en weinig inzicht tevoorschijn komen, dus ik zou in eerste instantie maar eens samen gaan zitten met iemand die wel wat meer op de hoogte is en je huidige situatie goed in kaart brengen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• CMD-Snake
alt-92 schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 15:30:
[...]

Moet je wel twee servers(hardware) hebben.
Klopt. Maar als TS al een virtualisatie cluster heeft binnen het bedrijf kan hij er mooi op meedoen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Die is er niet, want ik lees constant 'de server' .

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• dentinox
Ik zie eigenlijk niet erg het nut in van een virtualisatie cluster voor een server met 5 werkstations. Is dat niet een beetje "overkill".

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat bedoel ik dus :)

Maar alsjeblieft: we zijn nu al een halve dag verder en we weten nog niet welke Windows Server smaak je gebruikt, dus geef daar wat inzicht in.

• dentinox
sbs2011E :)

Tja, ik vroeg ook eigenlijk om ervaringen met de backup oplossingen (software), maar we dwaalden een beetje af. :)

• CMD-Snake
dentinox schreef op zondag 11 november 2012 @ 21:33:
sbs2011E :)

Tja, ik vroeg ook eigenlijk om ervaringen met de backup oplossingen (software), maar we dwaalden een beetje af. :)
Als je omgeving zo klein is zou ik denk ik Windows back-up blijven gebruiken. Elk (professioneel) pakket te duur in aanschaf ben ik bang.

Misschien nog wel een idee, de laatste keer dat ik bij Dell een tape drive bestelde kreeg ik er een OEM versie van Backup Exec erbij van Symantec. Als je nog een back-up medium zoekt en Backup Exec wat vind zou je kijken of Dell dit nog steeds levert. (Let wel dat afhankelijk van wat je kiest dit duur is. RDX drive is het goedkoopste, LTO drive heel duur.)

Alternatief kan je kijken naar small office back-up oplossingen. Ik heb zelf enkel ervaring met enterprise pakketten (SCDPM, HP Back-up). Ze werken allebei prima, maar zijn echt overkill voor zo'n omgeving.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

dentinox schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 21:22:
Ik zie eigenlijk niet erg het nut in van een virtualisatie cluster voor een server met 5 werkstations. Is dat niet een beetje "overkill".
CMD-Snake schreef op maandag 12 november 2012 @ 09:47:
[...]
Als je omgeving zo klein is zou ik denk ik Windows back-up blijven gebruiken. Elk (professioneel) pakket te duur in aanschaf ben ik bang.
Ligt compleet aan de eisen en wensen mbt backup, recovery en beschikbaarheid, en die ben ik eigenlijk nog niet tegengekomen in dit topic.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• dentinox
Question Mark schreef op maandag 12 november 2012 @ 12:37:
[...]

[...]

Ligt compleet aan de eisen en wensen mbt backup, recovery en beschikbaarheid, en die ben ik eigenlijk nog niet tegengekomen in dit topic.
Dan denk ik dat je mijn eerste bericht niet gelezen hebt. Daar staan toch echt mijn wensen :)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Welk RTO (Recovery Time Objective) en welk RPO (Recovery Point Object)? ;)

Oftewel hoelang mag een restore duren, en welk dataverlies is acceptabel? Wat zijn je wensen mbt het offsite hebben van je backup?

Moeten users zelf de optie hebben om zonder tussenkomst van een beheerder een restore van data te kunnen uitvoeren?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• dentinox
Dat ik ernaar toe rijd om een restore uit te voeren is niet erg. Maar er zit nu een swappable drive in. Wel 2 verschillende HD's, en zou dus het mooiste zijn als ze softwarematig een mirror hebben (ghost ofzo). Dus als dat eenvoudig werkend te krijgen is, en de user zelf de drive kan omwisselen zou perfect zijn.

Hoe lang de restore mag duren is niet erg belangrijk, maar moet zeker in een halve dag online kunnen zijn. Maar ik zou zeggen, persoonlijk zou ik binnen 2 uur goed vinden. Alles eerder is mooi meegenomen.

Qua dataverlies, is het belangrijk dat alle röntgen foto's en de patienten database blijven bestaan. Dat tesamen met de folder redirection mappen MOET blijven bestaan.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
dentinox schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 20:24:
Dat ik ernaar toe rijd om een restore uit te voeren is niet erg. Maar er zit nu een swappable drive in. Wel 2 verschillende HD's, en zou dus het mooiste zijn als ze softwarematig een mirror hebben (ghost ofzo). Dus als dat eenvoudig werkend te krijgen is, en de user zelf de drive kan omwisselen zou perfect zijn.

Hoe lang de restore mag duren is niet erg belangrijk, maar moet zeker in een halve dag online kunnen zijn. Maar ik zou zeggen, persoonlijk zou ik binnen 2 uur goed vinden. Alles eerder is mooi meegenomen.

Qua dataverlies, is het belangrijk dat alle röntgen foto's en de patienten database blijven bestaan. Dat tesamen met de folder redirection mappen MOET blijven bestaan.
Over hoeveel data praat je? Want als je het hebt over 1 server en rontgen foto's (ik vermoed dat die dingen groot zijn) dan denk ik dat 2 uur al erg optimistisch is.

Ik bedoel :
- heenrijden (30 minuten?)
- Alles nachecken of het niet ergens anders inzit (30 minuten?)
Dan heb je nog maar een uur over...

En sowieso, je moet altijd rekening houden met data-loss, de enige vraag is hoeveel acceptabel is en 0 is geen acceptabel antwoord (of je moet het budget ervoor hebben maar dat heb jij niet)

Maar sowieso zou ik gewoon eens gaan praten met iemand met kennis, folder redirection mappen zou ik bijv nooit willen backuppen, je backupped de data en script het aanmaken van de folder redirection mappen en dan gooi je dat script ook in de backup erbij. Zodat when the shit really hits the fan, je altijd het script met een paar kleine wijzigingen kan uitrollen op een losse/nieuwe server.

Sowieso moet je eens goed gaan nadenken over wat je nu exact wilt, een 100% instant cloning oplossing betekent ook corrupte files meeclonen... Daarvoor heb je wel je 5 backups, maar die hebben dus weer meerdere vormen van missende data (wat weer niet mocht in je laatste post)

• dentinox
De foto's zijn ongeveer een 700kb-1mb groot (totaal denk ik dat dit zo een 2-3GB aan foto's is). Die worden niet alleen lokaal opgeslagen, maar ook via een FTP. Dus ik denk dat in het geval van dataloss dit nagenoeg op 0 uit komt. Om realistisch te zijn zou er hooguit een foto of 2 kunnen missen. Deze map word direct gesynced.

In de mappen van de folder redirection zitten de adreslabels en brieven. Die moeten natuurlijk wel mee in de backup. Maar dit staat wel op een andere HD, dus is niet noodzakelijk voor in een image, maar net zoals nu word dat ook gebacked met windows backup.

mbt de kennis, is waarom ik hier vraag, wie er ervaring heeft met die backup pakketjes wat aan "mijn eisen" voldoet. En of het veel meerwaarde heeft ten opzichte van windows backup. Ik vraag niet om de meest complexe oplossingen.

Op mijn oude servertje gebruikte ik altijd een soort norton goback (ben ff de naam kwijt van het programma). Dat was ideaal voor het teruggaan naar instellingen mocht er iets gebeuren. Wat hooguit 1 keer is voorgekomen in al die jaren. Ik draaide daarnaast elke maand een image van de server met norton ghost, zodat in het geval van een HD crash ik nog een backup had om terug te zetten.
Let wel...de data stond dan op een andere HD. OS en DATA heb ik apart.

Maar omdat we geëvalueerd zijn in backup oplossingen, en ik van die nieuwe software niet allemaal trials wil gaan installeren, vroeg ik even wie hier gebruik van heeft gemaakt en de ervaring kan delen.

• CMD-Snake
dentinox schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 20:24:

Je moet eigenlijk kijken of je niet achteraf een RAID array kan opbouwen, desnoods softwarematig. Dat is een kwestie van twee harde schijven bijbestellen. Ik heb dit zelf nog nooit geprobeerd of uitgezocht, maar wie weet kan het.

Let ook op dat bij een herstel actie vanuit een back-up een controle zit. Je moet na het terugzetten controleren of alles nog klopt en werkt. Dat kan even duren afhankelijk van wat er allemaal op je machine staat. Daarnaast moet je de recovery strategie ook oefenen. Enerzijds om te kijken of je plannen kloppen, maar ook om vertrouwd te zijn met hoe een herstel gaat.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:36

DDX

Kijk eens naar drivesnapshot :
http://drivesnapshot.de/

Gewoon simpel (en goedkoop) programmatje waarmee je volledige images van clients en servers kan maken.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
röntgen fotos? Patienten database? wat voor toko werk je voor? Tandarts? Huisarts? iets anders? wat ik van HIS of ZIS systemen ken heb je ook een database backend die backed up moet worden. Ook als het een PACS systeem is zit je met een database backend.
Databases doe je niet met image based backups, daar heb je niks aan.
Ik werk (nog) voor neerlands grootste ZIS ISV. Heb vaak te maken met ZBC's waarbij de boel niet op orde is.

[ Voor 25% gewijzigd door Razwer op 14-11-2012 08:25 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-11 07:51
dentinox schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 10:46:
Dan denk ik dat je mijn eerste bericht niet gelezen hebt. Daar staan toch echt mijn wensen :)
Maar het is veel te beknopt. Het is enkel wat ideetjes en ongeveer wat het zou moeten doen, maar je moet je backup eisen 100% dekkend opschrijven. Dan pas een oplossing en passende software zoeken. Wat je nu doet (focussen op software) heeft geen zin.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Start eens met het opzetten van een RAID mirror op de twee schijven die je nu hebt. Dat zorgt al voor minder onderbrekingen in geval van een harde schijf falen (wat je nu blijkbaar als grootste probleem ziet).

Dat doe je zo: http://www.techotopia.com...Mirrored_(RAID_1)_Volumes

Natuurlijk moet de tweede schijf minimaal zo groot zijn als de eerste. Anders past het niet.

Backup kan prima met Windows Server Backup, Zorg er wel voor dat je regelmatig de backup schijven wisselt en veilig buiten het pand opslaat.

while (! ( succeed = try ()));

Pagina: 1