Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

herinstallatie windows7 - schijven niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• CaptainBuzzkill
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 16-02-2016
Hoi, wie kan mij helpen met het volgende (waarschijnlijk zelf gecreëerde probleem, as always huh)

Mijn extra schijven worden niet herkend door windows.
Hier staan uiteraard al mijn zeer belangrijke documenten op.

Oude setup:
c:\\ met windows(kapot) en program files (ssd 128gb)
d:\\my documents en wat andere zooi (raid 0 WD 2x2TB)

Windows was stuk dus ik besloot voor een frisse installatie te gaan. Voor de zekerheid een nieuwe ssd gekocht zodat ik niet per ongeluk toch belangrijke data zou wissen, daarnaast was de 128gb toch wat te klein.

Vervolg:
- Nieuwe ssd(265gb) erin,
- d:\\ docs uitgeplugd.
- win7 (profesional, lol) geinstaleerd

nieuwste drivers etc geinstaleerd jatilatida.........

Okee tijd om de d:'s weer in te pluggen....
D; schijven worden nu wel door de bios gezien, maar niet in windows7. Ik kan er dus niet bij.

Iemand een idee wat ik mis heb gedaan? en hoe los ik dit op, zonder de bestanden op de D schijven te wissen?

Een andere vraag is(als amateur dus ja) wat heb ik eigenlijk aan die raid0? wat als 1 schijf stuk gaat? hoe weet ik dat?
Hoe kan ik eigenlijk zien of de schijven wel gespiegeld worden?
En staan ze eigenlijk nog wel in raid, met de nieuwe win7 installatie(of was dit niet een moederbord actie maar een windows oplossing, dat weet ik zelf eigenlijk niet meer)

Verdere systeem info:
mobo asus p8z68
cpu i7 2600k
graka sapphire HD 6XXXX

edit:
lijkt erop dat windows de schiven wel ziet maar ze niet snapt, ofzo. zie schijfbeheer screenshotje

B.v.d.
Capt.

CaptainBuzzkill wijzigde deze reactie 08-11-2012 20:06 (5%)

• Audione0
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 18-04 09:39

Audione0

Strijdt der titanen

Hoe staan staan je schijven in het bios, ook nog steeds als RAID? Ik ben nl bang omdat je zoals je zegt de schijven ontkoppeld hebt, je bios niet meer snap dat je D partitie een RAID0 partitie is?
In het slechtste geval gaat windows de schijven pas weer herkennen als je deze geformatteerd hebt. Maar zover zijn we nog niet.

Als je de pc opnieuw opstart wordt, laat het bootscherm dan zien dat de RAID array geladen wordt?
Kun je misschien een boot filmpje posten en dit met ons delen. Plaatjes en filmpjes zeggen meer dan 1000 woorden.
En misschien een paar plaatjes posten met daarin je geconfigureerde bios instellingen mbt je schijven.

Hier heb je uitleg wat RAID precies doet.

http://www.weethet.nl/dutch/hardware_raid.php

Audione0 wijzigde deze reactie 09-11-2012 00:19 (30%)

Intel 6800k@4000Mhz / Asus Strixx X99 Gaming / Scythe Mugen 4 / Ballistix Elite 32 GB DDR4-2666@3000Mhz / Crucial M500 – Samsung 750 Evo - Samsung F3 1TB@RAID 0 / EVGA GTX 1070 SC ACX 3.0 / Corsair Hx750i / Alles in een Define R5 Black gepropt

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je een RAID hebt aangemaakt via je bios dan zul je in de bios moeten zorgen dat de array goed is ingesteld. Kijk daar dus eerst eens naar.

Overigens is RAID 0 geen mirror, zoals je denkt, de schijven worden niet 'gespiegeld', bij een RIAD 0 bevat de ene disk de ene helft van de data, de andere disk de andere helft. Gaat 1 van de 2 dood ben je alles kwijt. Ook als je je array sloopt bestaat de kans dat je je data kwijt bent (helaas zelf altijd een aantal keren meegemaakt, nooit leuk als je weer een avondje bezig bent om al je backups terug te zetten).

V&A eindejaarsopruiming - veul meuk voor weinig

Mijn BGG-list

• Audione0
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 18-04 09:39

Audione0

Strijdt der titanen

@captainbuzzkill

Je beste kansen liggen denk ik om je verhaal ook hier ---->(Opslagmedia & I/O Controllers) te posten. Hier wordt nl volop gepraat over dit soort zaken.

Als het je toch lukt om je data terug te krijgen adviseer ik je om je data te verplaatsen naar een USB disk en een RAID 5 array aan te maken en dan je data weer terug zetten. Deze array is iets langzamer maar is wel het stabielst en veiligst en als je array een keer crashed is een recovery peace of cake.

Waarom heb je een RAID 0 array aangemaakt als ik vragen mag? RAID 0 is indd het snelst omdat je zeg maar de I/O van de jou 2 schijven bij elkaar op kunt tellen, dus heen en weer verplaatsen van data gaat dus dubbel zo snel (theoretisch) Maar als je deze schijven puur voor opslag gebruikt is het niet slim om RAID 0 te gebruiken.
Of je doet veel videobewerking wat veel I/O vraagt of veel data verplaatsen van de 1 ene array naar de andere, kan het lekker zijn. Maar puur voor opslag, nee niet doen.

Intel 6800k@4000Mhz / Asus Strixx X99 Gaming / Scythe Mugen 4 / Ballistix Elite 32 GB DDR4-2666@3000Mhz / Crucial M500 – Samsung 750 Evo - Samsung F3 1TB@RAID 0 / EVGA GTX 1070 SC ACX 3.0 / Corsair Hx750i / Alles in een Define R5 Black gepropt

• Unflux
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 25-08-2018

Unflux

mv crisis > /dev/null

had je in je vorige setup je schijven als dynamisch gemarkeerd?..

"But we are hackers and hackers have black terminals with green font colors!" - John Nunemaker

• CaptainBuzzkill
Allemaal bedankt voor de antwoorden.

Ik ben wat verder..... Volgens mij doet maar 1 D schijf het en staat er niks in een raid ofzo. Btw ik dacht dat raid 0 spiegelen was, maar ik zal destijds wel de raid 5 gekozen hebben, gewoon verkeerd onthouden.
edit: nee ik had dus ooit raid 1 gekozen...

*oei* er schiet mij opeens iets te binnen. Ik heb ooit de bios geupdate en daarmee de raid eruit gegooid..... denk ik dan. helemaal nooit meer opgelet omdat ik zo'n plaatje laad bij het doorlopen van de bios...

Efin, ik heb mijn oude SSD(met de verrotte win7 installatie) weer ingeplugd. Win start en ik kan bij mijn opslag.
Vanmiddag komt de postbode met een nieuwe externe USB schijf, dan begin ik met alles daar op te zetten. En dan formateer ik de oude schijven en zet ik ze WEL in raid, haha. Raid 1 dus(via bios)
@Audione, snelheid is niet zo belangrijk staan alleen tekeningen en tekst documenten op, Ik denk eerlijk gezegd dat ik dit allemaal ooit wel goed had ingesteld alszijnde een raid die 1 op 1 spiegelt.

@uniflux, blijkbaar wel ja, staan als dynamisch

schijfbeheer volgens oude win7 install:
Iemand een idee, wat het icoontje betekend bij schijf 2?

CaptainBuzzkill wijzigde deze reactie 09-11-2012 13:20 (3%)

• alt-92
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat die disk Offline is.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• CaptainBuzzkill
Schijven zijn weer online!

Waar wat een zooitje is het, ik haal schrijf en lees snelheden (hou je vast) van 0.14K/s tot 30mb/s gemiddelde snelheid tijdens back-uppen (met oude besturingssyteem op de oude ssd) 0.8k/sec. Ben dus al vanaf donderdag tot zondag avond daarmee bezig ja.......

Ik ga die snelheden verder in het forum opslag dumpen posten. Het gaat echt nergens over(Helemaal gehad met die computer.... weet niet of het mobo al vanaf het begin de boosdoener is, maar dat gevaarte heeft eigenlijk nooit goed gelopen... altijd en eeuwig wat... of gewoon win7. het komt bij mij allemaal als een win98 ervaring binnen. driver voor win x64 downloaden -> uitpakken -> doodleuk de melding "niet geschikt voor uw besturingssyteem"

Efin, als je tijdens de instalatie van windows7 op je Asus p8z68 NIET alvast de SATA mode op RAID zet, dan kan je dat ook NOOIT meer doen (want zo rollen wij, lekker makkelijk toch, succes)
Dus eerst op raid zetten in bios(bios kom je in door heel handig 5miljoen keer op de DEL knop te drukken zodat je je momentje niet mist, - super modern -)

Okee ik edit de post wel weer bij als ik wat ben afgekoeld ok?
Kusjes
edit: scherpe randjes weggehaald

CaptainBuzzkill wijzigde deze reactie 11-11-2012 22:08 (19%)

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True