Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsandfort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-05 14:35
Beste Tweakers,

Ik was bezig om mijn pc wat stiller te krijgen door mijn fans van de CPU en GPU een profiel te geven in Speedfan.

Afbeeldingslocatie: http://i77.photobucket.com/albums/j64/kippendrecht/SSspeedfan-1.jpg

Voor mijn CPU koeler pakt dat goed uit, de fan staat praktisch uit wanneer de cpu niets doet. Lekker stil dus.

Afbeeldingslocatie: http://i77.photobucket.com/albums/j64/kippendrecht/SSspeedfanGPU-1.jpg

Voor mijn Sapphire HD5850 werkt speedfan echter niet. Als ik niet game staat de fan op 0% wat resulteert in een rpm van 1100, dan is de kaart relatief stil. Een snelheid van 50% is gelijk aan 2400rpm en dat is voldoende om de kaart te koelen tijdens het gamen, hij wordt dan niet warmer dan 65 graden. Ik zou dus eigenlijk willen dat de kaart nooit hoger dan 50% gaat. Echter lijkt het profiel niet te werken, want zodra de temperatuur 55 graden bereikt gaat de fan op 100% draaien, 4500rpm, dat maakt meer geluid dan mijn stofzuiger 8)7

Werkt speedfan niet goed in combinatie met mijn videokaart? (sapphire HD5850)

Zonder gebruik te maken van speedfan schakelt de kaart wel relatief gelijkmatig op en gaat hij nooit tot 100%, maar dan is de minimale rpm 2000, wat toch redelijk wat geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 18:54
Voor de HD5850 zou je ook MSI Afterburner kunnen gebruiken om de maximale snelheid van de fan vast te zetten. Afterburner kan de snelheid ook automatisch regelen. Voor zover ik weet werkt Afterburner ook op niet-MSI kaarten :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsandfort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-05 14:35
Ik heb het probleem in speedfan gevonden.

Onder Configure > Temperatures: als je een temperatuur aanklikt staat er onderaan een "Warning". Bij deze temperatuur laat speedfan de fans op 100% draaien, ongeacht wat je custom profile zegt. Mooie beveiliging, maar deze waarden staan standaard echter behoorlijk laag, voor mij GPU was de warning temperatuur 50 graden Celcius. Zodra je een game opstart schiet mijn HD5850 wel naar die temperatuur en ging dus ook de fan op 100%. Ik heb de temperatuur nu op 80 graden gezet en het probleem is opgelost.