Zelf speaker/versterker frequentie responsie meten

Pagina: 1
Acties:

• stijnovic
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-12 00:47
Ik vertrouw mijn huidige opstelling niet meer. Ik zou graag de frequentie responsie meten om te checken of deze veranderd is. Ik heb namelijk het idee dat de hoge tonen niet meer zo sprankelend helder zijn als eerst, het geluid klinkt een beetje gedempt sinds het afgelopen feestje... :?

Wat is de makkelijkste manier om de frequentie responsie snel te meten? Ik heb wel een microfoon, maar dat is niet zo'n goede vrees ik, evenals de geluidskaart, pc-software lijkt me dus niet voor de hand liggend. Misschien heeft iemand ervaring met een iphone app die dit kan? Of zijn er misschien andere methodes om de kwaliteit van je audio-systeem te testen?

Opstelling: Onkyo TX-NR609 receiver, 2 Kef Q300 speakers, receiver is optisch digitaal verbonden met mijn pc via een Asus Xonar DS geluidskaart.

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 11:27
Je denkt dat je iphone een betere geluidskaart en microfoon heeft dan je pc???

Voor de pc zal je snel op REW uit komen:
http://www.hometheatershack.com/roomeq/

De geluidskaart zal zelden een probleem vormen, en een microfoon of geluidsdruk meter is zeker voor het hoog ook niet zo moeilijk.

Geen idee of er iphone appjes voor zijn...

• stijnovic
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-12 00:47
Ziet er zeer professioneel uit! Ga ik eens proberen. Bij m'n Onkyo zat een zelf-callibratie mic, dus lijkt me dat die goed genoeg moet zijn. :)

Wat betreft iphone - het lijkt me dat de frequentie responsie van m'n iphone goed bekend is en dat er dus makkelijk voor gecorrigeerd kan worden. Ik heb zelf wel wat (goedkope) apps gevonden: Freqanalyzer en SpeakerTweaker. De professioneel uitziende apps die ik vond hebben helaas een bijbehorend prijskaartje.

Is het überhaupt mogelijk dat een speaker/receiver door overbelasting een lichte vervorming in het hoog kan krijgen? :?

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-12 14:06

Stoney3K

Flatsehats!

stijnovic schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 16:59:
Is het überhaupt mogelijk dat een speaker/receiver door overbelasting een lichte vervorming in het hoog kan krijgen? :?
Euh, ja, maar dat is dan een teken dat je versterker niet genoeg vermogen kan leveren (en gaat 'clippen' tegen zijn voedingsspanning), waardoor je de kans loopt om je hoogdriver te slopen.

Oplossing: Zwaardere versterker aansluiten, impedantie verhogen, of de volumeknop een tik terug draaien.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Zet de microfoon dicht bij de tweeters (10 cm ofzo), dan heb je niet zoveel last van reflecties in je kamer. Ook zou het handig zijn als je een goedwerkende luidspreker kan meten op dezelfde manier, zodat je kan vergelijken.

Zo'n iPhone + app lijkt me nauwkeurig genoeg om te meten of de tweeters zijn opgeblazen. Maar als je twijfelt of het geluid wel is veranderd kan je beter op een andere manier meten. Bij die apps is de schaalverdeling voor de geluidsdruk is met stappen van 10dB (dat zegt wel wat over de nauwkeurigheid van de meting), terwijl de tweeter misschien maar een paar dB zachter speelt.

[ Voor 100% gewijzigd door TBTL op 19-11-2012 12:09 ]