Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Microsoft Excel 2010] Variabele range voor 3d grafiek

Pagina: 1
Acties:

• chrisstructor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02-2020

chrisstructor

Employ your more evil being

Topicstarter
Ik heb een excelsheet waarbij de data voor de 3d grafiek afhankelijk is van de invoer op een ander blad.
Door deze invoer onstaat op het blad matrix een matrix die vervolgens gebruikt moet worden in de 3d grafiek.

Standaard maakt de 3d grafiek voor de range gebruik van een matrix in de vorm :

=Bladnaam!$C$28:$DJ$149

Hier worden de linker boven- en rechter onderhoek van de matrix vastgelegd (inclusief de x en y assen)
Dit vierkante matrix moet nu echter variabel worden!
Hiervoor heb ik een functienaam gemaakt : domein

In de functienaam domein staat de volgende formule :

=VERSCHUIVING(Matrix!$C$28;0;0;Matrix!$Y$10;Matrix!$Y$7)

Uitleg:
Matrix linker bovenhoek ligt op c28
de verschuiving hor en vert is 0 en 0 .
Het aantal rijen vanaf de startpositie = Y10
Het aantal kolommen van de startpositie = Y7

In het matrixbereik van de 3d grafiek vul ik nu in :

=Bestandsnaam.xlsx!domein

Vervolgens komt de juiste data netjes in de grafiek te staan!
Wanneer ik echter de invoer verander, zodat de matrix aanpast, wordt deze aangepaste matrix niet doorgevoerd in de 3d grafiek..........

De matrixinvoer bij de 3d grafiek blijft de matrixgrootte van de oude invoerwaarde.
Met andere woorden:
Dit blijkt een statische invoer, in plaats van een dynamische invoer.

Hoe kan ik er nu toch voor zorgen dat de aangepaste matrixgrootte wordt meegenomen in de grafiek??

There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't

Verwijderd

op basis waarvan wijzigt de matrixdata?

als hier bv. een nieuwe import gebeurt ter vervanging van de oude gegevens, kan je met een formule voor het aantal rijen & kolommen (aantal, aantal.als...) ook deze 2 parameters automatisch laten berekenen ipv. handmatig te moeten ingeven.

kijk ook na of de spreadsheet op automatisch berekenen is ingesteld.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Je geeft wel een dynamisch bereik op bij de brongegevens, maar excel moet daar dan toch uit berekenen waar je series-data staan. Die omrekening maakt het statisch. Wil je gebruik maken van dynamische bereiken dan maak je voor elke serie een dynamisch bereik aan, en geef je die op in de grafiek.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• chrisstructor

chrisstructor

Topicstarter
@Lustucru
Ik denk ind dat dit het probleem is!
Als ik iedere reeeks echter dynamisch moet gaan opgeven, krijg ik denk ik een probleem.
De opgegeven matrix zorgt voor 100 tot 200 reeksen binnen de grafiek 3d oppervlak.
Ik zou naast het dynamisch opgeven van de series, het aantal op te zetten series ook dynamisch moeten maken...
Is deze mogelijkheid er wel?

Dank voor de reacties zover trouwens!!

There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Op zich zou het voldoende moetne zijn om met vba je bereik opnieuw op te geven. Als je die macro hangt aan het change_event is het netto effect hetzelfde. Je krijgt dan iets als:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
' controleer of target een van de twee cellen is met rij of kolom nummer dmv intersect
' zo ja:
' haal een verwijzing op naar het grafiekpobject gevolgd door
theChart.SetSourceData bronsheet.range(begincel, eindcel)

End Sub

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• chrisstructor

chrisstructor

Topicstarter
ind,
ik kom in dit geval gewoon niet om vba heen ;)

Pagina: 1