• LessRam
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-11 16:35
Hallo,

Ik heb hier een wat oudere laptop (Toshiba L350) met een heel (voor mij) raar probleem;

Hij valt steeds uit omdat ie te heet is.
* Ik heb hem helemaal open geschroeft, stofzuiger voorzichtig langs de fans en sleuven gehaald, alle stof is 100% zeker weg.
* Koelpasta van Zalman onder de GPU en GPU vervangen (tot 2x toe), gecontroleerd of het aansluit
* alles weer 100% goed aangesloten, ook de fans

De fan werkt.
Maar..... hij blaast alleen koude lucht.
Terwijl de laptop aan de onderkant bloedheet wordt, ook al in het BIOS
En Speedfan geeft ook temperaturen op 90-95 graden, tja logisch dat ie er dan mee uitscheidt

De plek waar het heet wordt is de plek van de CPU en GPU.
En toch blaast hij koude lucht uit.

Dit is al eens eerder gebeurd, maar toen hielp de koelpasta.

Waar moet ik nu zoeken????

Don't rely on their truth alone

• MichelG
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:36
Heb je de raakvlakken van de CPU, GPU en koelblok goed schoongemaakt voordat je er nieuwe koelpasta tussen hebt gedaan? Daarnaast is het de truuk om een zo dun mogelijk laagje koelpasta aan te brengen, anders gaat het juist isoleren ipv warmte naar het koelblok te geleiden.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Zat er wel koelpasta, of zaten er koelpads? Ik vermoed het laatste (soms zijn die half vergaan, dan is het een soort pasta met draadjes geworden), dan heb je nu geen/te weinig druk op de GPU/CPU en maakt de koeler dus geen/slecht contact (vandaar de koude lucht). Een koperen shim, een dun plaatje, kan dit probleem oplossen.

[ Voor 13% gewijzigd door noes op 08-11-2012 13:29 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
Ik gebruik al een tijdje liquid metal pads extreem handig het werkt net zo goed als een normale koelpasta en je kan het eigenlijk niet verkeer aanbrengen.
Je hebt het in een smeerbare vorm die moeilijk werkt een een in vaste vorm in dunne plakjes die je er meteen op kan leggen.

• LessRam
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-11 16:35
Nou ja zeg......
Niets gedaan sinds de laatste oververhitte shutdown gisteren. Start ik vandaag de boel op blijft ie opeens werken en zo stil als maar kan. Temperatuur ook acceptabel, en hij sluit niet meer af.

Dank voor het meedenken.
Origineel zaten er inderdaad koelpads op, die zijn 2 jaar geleden inderdaad vergaan wat de reden was van de oververhitting problemen van toen. na die er af gehaald te hebben en er wat "Super Thermal Grease" van Zalman tussen gedaan te hebben heeft de laptop het 2 jaar goed gedaan.

Nu weer gedaan maar lost het probleem dus niet op. Naar mijn idee raken de delen elkaar voldoende, want wanneer ik er teveel tussen stop (mijn eerste poging vandaag) wordt door het "aandruk deel" de overtollige pasta er tussen uit gedrukt.

Die liquid metal pads in vaste vorm klinken wel erg handig, ik ga die morgen maar eens proberen. Zullen we net als de pasta ontiegelijk duur zijn (in verhouding voor wat je er voor krijgt) maar een laptop weggooien is altijd duurder.

Een vraagje welke ik tijdens mijn werkuren (voor de baas) bedacht;
Verwijder ik de koeling, dan kijk ik (volgens mij) nogsteeds niet recht op de processor. Nou ken ik laptops niet zo goed van binnen, maar het is net of er tussen de processor en de koeler nog een plaatje zit, met bovenop het koperen aanraak vlak.
Mijn gedachten zijn dus processor --> plaatje met koperen vlak --> koeler (passief die weer via een koperen buisje in contact staat met een ribbenblokje welke in een fan steekt)

Dat tussen liggende plaatje met koperen raakvlak; zou het kunnen dat die ook aan de onderkant contact maakt met de daadwerkelijke processor middels koelpasta/pads? (Of fantaseer ik hier teveel?) :)

Alvast bedankt voor het meedenken

BTW: Zijn die liquid metal pads overal te koop (Dynabyte, Mycom, Vobit, Paradigit e.d.) of moet je daar echt voor die kleine "pc-freak" winkeltjes zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door LessRam op 09-11-2012 14:34 ]

Don't rely on their truth alone