VMWare images mounten en lezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06 17:24

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Hallo,

Ik heb geen ervaring met VMWare images.
Ze komen uit de server waar VMWare op zit en moest voor iemand de inhoud van HDDs even backuppen. De server is allang weg / verkocht. Dat betekent dus hoop werk / moeite om wat eraf te halen.

Ik heb via Ubuntu een dd image kunnen maken. De HDDs zijn SAS drives, en via speciale pc met SAS controller erin heb ik dus ermee image gemaakt als *.img.

Nu wil ik onder Windows 7 op andere computer proberen mounten en wat eraf halen. Dat gaat niet zomaar goed. Met OSFMount tool wordt partitie niet herkend. De inhoud zit wel erin, het is niet leeg.
Er schijnt Virtual Disk driver te bestaan (via http://drivesnapshot.de/en/virtual.htm) maar ik heb nieuwere W7 OS en dat is nog niet goed gelukt.

Hieronder een voorbeeld poging met VDK
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
C:\Program Files (x86)\vdk>vdk open 0 d:image_146gb1_1.img /RW
Virtual Disk Driver for Windows version 3.3
http://chitchat.at.infoseek.co.jp/vmware/

Failed to decide type of 'd:image_146gb1_1.img'.
Open as a simple sector image file.
Virtual Disk 0
Access Type     : Writable
Disk Capacity   : 284189824 sectors (138764 MB)
Geometry        : (C) 138764 * (H) 64 * (S) 32
Number Of Files : 1

Type     Size    Path
 -------  -------  ----
  FLAT   284189824  D:\image_146gb1_1.img

Partitions      :
      #   Start Sector    Length in sectors    Type
     --   ------------  ---------------------  ----
      0              0   284189824 (138764 MB)  <disk>

Alleen er is geen driveletter.

Als mounten en lezen in Windows teveel werk is, dan heb ik Ubuntu nog. De versie is 11.01 vanwege oudere server hardware.
Wie heeft wat meer tips voor me, zodat ik beter werk kan doen. Moet namelijk stuk of 5 images checken of het gelukt is. Dan kan het naar iemand anders.
Alvast dank.

Oh ja, Diskmount tool van VMWare wil niet installeren. Er gebeurt niks, geen programma op hdd. Het is direct weer verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:57

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Waarom niet tijdelijk VMWare workstation gebruiken om eventuele info uit de vdk's ? te halen ?

Je zal eerst alles uit de img file moeten halen ( Bijvoorbeeld met MagicISO ) zodra je die extracted heb zou je in theorie de folders moeten zien waar je "virtual hosts" in zijn opgeslagen. Deze folders bevatten op hun beurt weer de machine file die je in VMWare workstation zou moeten kunnen importeren (add de hele folder en niet alleen de file ;))

Volgens mij zou dat de truc moeten doen

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Raw img bestanden kan je met VirtualBox lezen. Als je met een Linux Live CD boot, kan je 'm uitlezen (of aan een bestaande Windows VM hangen). Je kan met Linux ook direct de .img mounten en uitlezen.

Overigens kan je met VirtualBox via de command line de RAW images omzetten naar een ander formaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
$ vboxmanage
[...]
  convertfromraw            <filename> <outputfile>
                            [--format VDI|VMDK|VHD]
                            [--variant Standard,Fixed,Split2G,Stream,ESX]
                            [--uuid <uuid>]
[...]

Hiermee kan je er dus een ESXi formaat van maken en die in je farm gebruiken. Of wat je maar wilt. Het origineel blijft bewaart, je maakt een kopie dat resulteert in het betreffende formaat.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06 17:24

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
ShadowBumble schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:47:
Waarom niet tijdelijk VMWare workstation gebruiken om eventuele info uit de vdk's ? te halen ?
Als je alleen maar harde schijven hebt en computer niet meer heeft, en niet eens VMWare workstation in huis (moet alleen maar wat backuppen). Met beperkte alternatieven moet je dus proberen met ene server met SAS. Er zat voorheen windows op, maar de windows login heb ik niet eens omdat het lange tijd in de opslag is gezet. Heb geen gegevens voor gekregen en dus heb ik maar Ubuntu 11.10 erop gedaan, die wel hele hardware herkent en SAS controller ook goed oppakt. Hierdoor kan ik de HDDs wel benaderen en mounten. Ik heb al wat VMWare mount ingestalleerd, maar dat werkt half.

Op dit moment komt er toevalling server met VMWare Server erop binnen met Win Server 2008. Hier heb ik wel login gegevens dus kan erin komen.
Maar uit mijn eerdere ervaringen ben ik ook paar dingen bang voor:
- bij indoen van andere schijven moet je SAS controller instellen...
- ik heb gemerkt dat als je RAID config in SAS controller weg wil halen, er kans bestaat dat je data kwijt kan raken. Hoe zorg ik ervoor dat ik niet per ongeluk partitie wis bij instellen SAS controller? Ik heb eens 1 keer gedaan en het blijkt dat hdd inhoud niet meer hetzelfde is als ervoor. Er is mogelijk wat gewijzigd. Dat wil ik proberen voorkomen.
- Is volgorde hdds erg belangrijk in de SAS controller (dus in orginele slots doen)? want er is raid 5 (4 HDDs) en Raid 1+0 (2 HDDs) ingesteld.

Ik ga jullie tips proberen komende maandag en kijk ik even of het lukt. De schijven zijn op het werk.
Meer tips mag je natuurlijk toevoegen voor meer succes data eruit halen, en bovenstaande SAS controller vragen even beantwoorden en belangrijke punten geven in omgang met SAS controller instellen en niet per ongeluk data verlies oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

- ik heb gemerkt dat als je RAID config in SAS controller weg wil halen, er kans bestaat dat je data kwijt kan raken. Hoe zorg ik ervoor dat ik niet per ongeluk partitie wis bij instellen SAS controller? Ik heb eens 1 keer gedaan en het blijkt dat hdd inhoud niet meer hetzelfde is als ervoor. Er is mogelijk wat gewijzigd. Dat wil ik proberen voorkomen.
Simpel om dat op te lossen: backups.
- Is volgorde hdds erg belangrijk in de SAS controller (dus in orginele slots doen)? want er is raid 5 (4 HDDs) en Raid 1+0 (2 HDDs) ingesteld.
Hoewel de informatie over de RAID array op de schijven staat opgeslagen, is het wel handig om ze in dezelfde volgorde erin te zetten als hoe 't eerst was. Je weet niet precies hoe de configuratie is opgeslagen op de schijven voor de RAID, dus als er bij RAID5 config op schijf 1 staat dat de volgende slot disk 2 bevat, en je doet daar disk 5 in, of disk 2 van de RAID10, dan kan je flink zuur zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
De VMDK omzetten naar een VHD en dan uitlezen? VHD wordt waarschijnlijk beter ondersteund in Windows.
Pagina: 1