Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sargan
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:48

Sargan

Filmfreak...

Topicstarter
"Kort na zeven uur hoorden omwonenden van de centrale aan de Weurtseweg een knal, gevolgd door een hard geruis. Wat er precies is gebeurd is onduidelijk. Volgens omroep Gelderland wordt een aantal personen vermist.
De omgeving van de centrale is afgesloten. Omwonenden is geadviseerd ramen en deuren gesloten te houden."
http://www.telegraaf.nl/b...lectrabel_Nijmegen__.html

http://www.ad.nl/ad/nl/10...Electrabel-Nijmegen.dhtml
"Wat er precies is gebeurd is onduidelijk. De omgeving van de centrale is afgesloten en hulpdiensten zijn op grote schaal uitgerukt. Uit het gebouw komt rook en stoom. Er zijn verder veel ramen gesneuveld.

Omwonenden krijgen het advies ramen en deuren gesloten te houden. Bouwwerkzaamheden aan de Waalbrug zijn gestaakt, iedereen moest de brug verlaten."

" All we have to decide is what to do with the time that is given to us"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:05

Koppensneller

winterrrrrr

Echt een flinke klap en een heel raar, suizend geluid sindsdien. Het lijkt alsof er continu straaljagers rondjes vliegen boven de stad.

Er schijnen 5-7 mensen die aanwezig waren in het ketelhuis vermist te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:03
Koppensneller schreef op donderdag 08 november 2012 @ 08:03:
Er schijnen 5-7 mensen die aanwezig waren in het ketelhuis vermist te zijn.
Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sargan

Sargan

Filmfreak...

Topicstarter
Omroep Gelderland meldt dat er mensen vermist zouden zijn.
http://www.nu.nl/binnenla...-electrabel-nijmegen.html

[ Voor 40% gewijzigd door Sargan op 08-11-2012 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:28

boesOne

meuh

Ik denk dat de turbine nog loopt en de stoom nu rechtstreeks op de atmosfeer wordt afgeblazen: herrie! Alsof er een huge straalmotor zonder demping staat te loeien..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sargan

Sargan

Filmfreak...

Topicstarter
Telegraaf heeft de eerste beelden:
http://www.telegraaf.nl/b...lectrabel_Nijmegen__.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:56
Las ergens dat het systeem als veiligheidsmaatregel aan het aflaten is. De druk is hier natuurlijk immens hoog, dus dat klinkt inderdaad goed door. Aan de andere kant is het puur stoom, dus ongevaarlijk in de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Kun je net zo goed de echte bron pakken:

Afbeeldingslocatie: http://p.twimg.com/A7KVGOZCcAAD33f.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door pedorus op 08-11-2012 08:29 ]

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:44

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Binnen een half uur al commentaar op de sociale media over het feit dat er geen informatie gegeven wordt over dit ongeval. Een beetje triest, voorop staat altijd nog het probleem oplossen en de hulp bieden en om na een half uurtje al te gaan klagen... Dat zie je telkens sneller gebeuren, het roepen om informatie terwijl de gebeurtenis vlak daarvoor heeft plaatsgevonden.

Ik vond deze foto wel een goed eerste beeld geven van de knal.
Afbeeldingslocatie: http://a.yfrog.com/img876/6793/h99hsz.jpg

[ Voor 60% gewijzigd door Xaverius op 08-11-2012 08:29 ]

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

Stoney3K

Flatsehats!

Kan iemand vertellen wat voor type centrale het is? Stoomturbine, gasturbine of gecombineerd? Misschien toch interessant om eens te gaan uitvissen waar de explosie heeft plaatsgevonden en waar dan een oorzaak zou kunnen liggen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sargan

Sargan

Filmfreak...

Topicstarter
Volgens Wikipedia:
De Elektriciteitscentrale Gelderland is een kolen-/biomassa-gestookte elektriciteitscentrale in de Nederlandse stad Nijmegen. De centrale, eigendom van Electrabel, heeft een vermogen van 590 MW. Ze staat sinds 1936 aan de monding van het Maas-Waalkanaal; de centrale in de huidige vorm is geopend in 1981.

Zelf werk ik ook (beveiliging) bij een kolen/biomassa centrale, deze is in Buggenum:
http://www.nuon.com/nl/he...ergie/centrales/buggenum/

En hier wordt gewerkt met zwavel, zuurstof, stikstof, natronloog, zoutzuur.

[ Voor 28% gewijzigd door Sargan op 08-11-2012 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Stoney3K schreef op donderdag 08 november 2012 @ 08:28:
Kan iemand vertellen wat voor type centrale het is? Stoomturbine, gasturbine of gecombineerd? Misschien toch interessant om eens te gaan uitvissen waar de explosie heeft plaatsgevonden en waar dan een oorzaak zou kunnen liggen.
Gast, echt?

[ Voor 10% gewijzigd door Xaverius op 08-11-2012 08:31 ]

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:20

wontcachme

You catch me? No you wont

Die woordvoerder net: "Enigste was we zeker weten is dat er een ontploffing heeft plaatsgevonden"

Afbeeldingslocatie: http://forums.allkpop.com/attachments/2393597-453px-you_dont_say-png.20185/

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Wat had je nog meer verwacht dan? Als dat het enige is dat ze weten, dan is dat het enige dat ze weten. Verder houdt het op.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Hoor net dat er een stoomleiding is ontploft en dat er geen slachtoffers zijn, allemaal niet officieel.
wontcachme schreef op donderdag 08 november 2012 @ 08:35:
Die woordvoerder net: "Enigste was we zeker weten is dat er een ontploffing heeft plaatsgevonden" [afbeelding]
Beetje makkelijk reageren, ga jij daar maar eens werken...

Stop de verwelking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik was toch echt op zoek naar een stuk specifiekere technische gegevens dan een algemeen artikeltje op Wikipedia. Bijvoorbeeld van iemand die in die buurt werkt, of zo. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Xaverius schreef op donderdag 08 november 2012 @ 08:38:
Hoor net dat er een stoomleiding is ontploft en dat er geen slachtoffers zijn, allemaal niet officieel.

[...]
Beetje makkelijk reageren, ga jij daar maar eens werken...
Het is een ontploffing zonder slachtoffers. Kom eens uit je standje uberserieus. En een tijd lang heb ik er in de buurt gewerkt voor je info

[ Voor 7% gewijzigd door wontcachme op 08-11-2012 08:40 ]

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:30

13art

Moderator Mobile
Blijf het wel vreemd vinden dat als het echt alleen maar stoom zou zijn, maar waarom moeten mensen binnen blijven? Hoop dat het voorzorgsmaatregelene zijn. Iemand enig idee of dit een soort van standaard protocol is bij dit soort ongelukken? Of zou het volk in eerste instantie bewust niet volledig geinfromeerd worden om onrust te voorkomen?

[ Voor 6% gewijzigd door 13art op 08-11-2012 08:46 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

wontcachme schreef op donderdag 08 november 2012 @ 08:39:
[...]

Het is een ontploffing zonder slachtoffers. Kom eens uit je standje uberserieus. En een tijd lang heb ik er in de buurt gewerkt voor je info
Ik zou toch als ik in die buurt werkte ook reageren met "OMGWTFBBQ11!!!!11one" en me toch zorgen maken als ik in de regelkamer het hele bord met metertjes op tilt zag slaan, hoor. Dan vraag je je in eerste instantie toch af of iedereen er nog heelhuids rond loopt.

@l3art: Ik denk dat het tegenwoordig standaard-protocol is bij alles wat een grote knal maakt, omdat er gelijk van het ergste wordt uit gegaan (namelijk een terroristische aanslag). Vandaar de straaljagers, de media-blackout en het standaard verhaaltje naar het volk van "er is geen enkele reden tot paniek."

Dat is ongeveer wat de terroristen hebben willen bereiken, trouwens. Dat iedereen gelijk zijn wapens trekt als er ergens iemand een zak laat ploffen. :(

[ Voor 30% gewijzigd door Stoney3K op 08-11-2012 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:47
l3art schreef op donderdag 08 november 2012 @ 08:42:
Blijf het wel vreemd vinden dat als het echt alleen maar stoom zou zijn, waarom vliegen er dan straaljagers rond, moeten mensen binnen blijven, etc? Hoop dat het voorzorgsmaatregelene zijn. Iemand enig idee of dit een soort van standaard protocol is bij dit soort ongelukken? Of zou het volk in eerste instantie bewust niet volledig geinfromeerd worden om onrust te voorkomen?
Het geluid wat uit de centrale komt KLINKT als een straaljager 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-08 13:25
l3art schreef op donderdag 08 november 2012 @ 08:42:
Blijf het wel vreemd vinden dat als het echt alleen maar stoom zou zijn, waarom vliegen er dan straaljagers rond, moeten mensen binnen blijven, etc? Hoop dat het voorzorgsmaatregelene zijn. Iemand enig idee of dit een soort van standaard protocol is bij dit soort ongelukken? Of zou het volk in eerste instantie bewust niet volledig geinfromeerd worden om onrust te voorkomen?
Haha het klinkt alsof er straaljagers rondvliegen, zo'n lawaai is het. Het lijkt me sterk dat er straaljagers rondvliegen, wel een helikopter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Uberserieus? Ik werk in de zware chemie en weet dat in dit soort gevallen andere zaken voorrang krijgen dan berichtgeving naar de media.

Je kan je best voorstellen dat het een relatieve chaos is op het terrein, beoordeeld moet worden wie aanwezig zijn geweest, wie waar naar toe is gevlucht en wie er missen. Op dat moment was dat bij die woordvoerder niet bekend, dan kan jij wel met je flauwe humor een dom plaatje posten. In /31 had ik er niet op gereageerd, hier wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Xaverius op 08-11-2012 08:45 ]

Stop de verwelking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:30

13art

Moderator Mobile
Haha zie het nu ja, my mistake. Maken we het iets minder heftig, helicopter ;)

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

l3art schreef op donderdag 08 november 2012 @ 08:45:
Haha zie het nu ja, my mistake. Maken we het iets minder heftig, helicopter ;)
Heli's lijken me een stuk aannemelijker, want die kunnen inderdaad prima van boven zien wat er in de centrale aan de hand is.

De herrie die je hoort en als een 'straaljager' klinkt is het aflaten van stoom uit de centrale. Als het niet alleen een hard geruis is maar er ook nog een jankend geluid tussen zit, zou dat kunnen betekenen dat er nog een turbine draait (en er een scheur zit in de uitgaande leiding aan de lagedruk-kant).

Stoom die met heel-erg-veel-druk uit een leiding naar buiten ontsnapt klinkt ongeveer als een F16 op volle nabrander. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Xaverius schreef op donderdag 08 november 2012 @ 08:44:
Uberserieus? Ik werk in de zware chemie en weet dat in dit soort gevallen andere zaken voorrang krijgen dan berichtgeving naar de media.

Je kan je best voorstellen dat het een relatieve chaos is op het terrein, beoordeeld moet worden wie aanwezig zijn geweest, wie waar naar toe is gevlucht en wie er missen. Op dat moment was dat bij die woordvoerder niet bekend, dan kan jij wel met je flauwe humor een dom plaatje posten. In /31 had ik er niet op gereageerd, hier wel.
Elektrotechniek hier

En zo reageer ik altijd op alles dus doe ik dat nu ook. Dat het niet bij jou past ok, maar zo reageer ik altijd op alles. Ik heb geen "to soon" stand

Misschien volgende keer dan maar minder in de trollmodus? Daar had het wel veel van weg namelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Ramzzz op 08-11-2012 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:30

ManiacsHouse

Scheisse!

Moet flink hard gegaan zijn. Heb jaren op 500 meter van die centrale gewoond (Nijmegen West). Dan bliezen ze weleens stoom af. Inmiddels 4 jaar in Nijmegen Zuid (andere kant van de stad 6 km verder).
Waren vanmorgen net wakker na zelf stoom af te hebben geblazen :P en om 7.05 uur ineens een geluid alsof er iemand met een gasbrander op het dak bezig was. In eerste instantie herkende ik het niet en dacht later verrek dat lijkt de Electrabel wel... Klonk hier 6 km verder net zo hard als toen ik er nog naast woonde. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:11

-tom-562

Oliesjeik

Ik belde m'n pa vanmorgen, die woont in Berg en Dal, daar werden ze wakker van de knal, en het klonk alsof er iemand in de achtertuin stond met een bladblazer. Collega's van me uit Huissen (naast Arnhem) konden de knal ook horen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Ik ga niet op de zaken vooruit lopen maar het zal hier in Nijmegen wel een discussie gaan worden met zo'n ding vlakbij een woonwijk. En natuurlijk in het algemeen wat de oorzaak is geweest. Laten we hopen echt gewoon een ongeluk en geen ongein als slecht onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ManiacsHouse schreef op donderdag 08 november 2012 @ 09:08:
Ik ga niet op de zaken vooruit lopen maar het zal hier in Nijmegen wel een discussie gaan worden met zo'n ding vlakbij een woonwijk. En natuurlijk in het algemeen wat de oorzaak is geweest. Laten we hopen echt gewoon een ongeluk en geen ongein als slecht onderhoud.
Dan zou ik ook maar geen auto's, treinen of vliegtuigen vlakbij de bewoonde wereld parkeren. Die geven ook nog best een flinke knal als er iets mis gaat.

Om maar niet over je CV-ketel te beginnen, de moderne hoogrendements-ketels zijn niet veel anders dan een mini-variant van dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Stoney3K schreef op donderdag 08 november 2012 @ 09:15:
[...]

Dan zou ik ook maar geen auto's, treinen of vliegtuigen vlakbij de bewoonde wereld parkeren. Die geven ook nog best een flinke knal als er iets mis gaat.

Om maar niet over je CV-ketel te beginnen, de moderne hoogrendements-ketels zijn niet veel anders dan een mini-variant van dit...
Dit ding is toch wel net even iets groter dan de gemiddelde CV-ketel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ManiacsHouse schreef op donderdag 08 november 2012 @ 09:22:
[...]

Dit ding is toch wel net even iets groter dan de gemiddelde CV-ketel. ;)
Maar de gemiddelde bewoner woont toch nét iets verder van een centrale af (toch een paar honderd meter) dan van zijn CV-ketel waar ie vaak hooguit een tiental meter vandaan zit. En dan doet zo'n ding toch nog best pijn als het ploft, hoor. ;)

Overigens is dat ook het enige verschil: Groter keteltje, verder weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:52
Dat ramen en deuren gesloten moeten blijven is toch logisch als eerste advies, zolang ze nog niet weten wat er gebeurd is/ wat er vrijkomt. Je kan beter voor niets die dingen gesloten laten houden dan later denken van hadden we ze maar laten sluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak
  • Laatst online: 31-08 07:30

Eelke Spaak

- Vlad -

Fotootje vanuit ons raam vanochtend rond 7u15 :) :

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aJXaEl.jpg
(klik voor groter)

TheStreme - Share anything with anyone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Close-up van de schade:

Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/m1nx31pan6f1_std1024.jpg
Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/m1nx31lasue3_std1024.jpg

Gaat sowieso lekker vandaag met energiecentrales, want bij een centrale van Nuon in Velsen ook nog eens een zoutzuurlek....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Die uitwendige schade ziet er ernstiger en dramatischer uit dan het is. Het enige dat zo'n ketelhuis doet is de installatie beschermen tegen weersinvloeden. Een ketelhuis is bewust zodanig gemaakt dat de overtollige druk weg kan. Je wil immers niet dat die energie zich daar kan gaan ophopen.

Voor de duidelijkheid; ik doe dit niet af alsof er niets aan de hand is. Maar vanaf de buitenkant kun je de schade simpelweg niet beoordelen.

[ Voor 19% gewijzigd door DrivinUCrazy op 08-11-2012 11:42 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Explosie blijkt dus niet in de ketel plaats gevonden te hebben, maar in een toevoerleiding:
Het kan nog wel maanden duren voor de elektriciteitscentrale van Electrabel in Nijmegen weer op volle kracht werkt. Dat heeft burgemeester Bruls van Nijmegen gezegd, na een bezoek aan de centrale.

Bruls heeft zich vanmiddag door de leiding van het bedrijf laten informeren over de ontploffing van vanochtend.

De explosie blijkt niet in de stoomketel te zijn geweest, maar in een pijp bij de ketel. De stoom die eruit kwam, richtte een ravage aan. Ook veroorzaakte de stoom een hard suizend geluid dat tot ver in de omgeving te horen was.

Electrabel durft nog niet te zeggen hoe lang het duurt voor de centrale weer werkt. Het bedrijf wil eerst onderzoek doen. Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid doet onderzoek naar de oorzaak.

Inmiddels is duidelijk dat er geen gewonden of vermisten zijn. Ook zijn geen schadelijke stoffen vrijgekomen.
Bron: http://nos.nl/artikel/438...rabel-kost-veel-tijd.html

Maar waarom moet het dan maanden duren voor de centrale weer gestart wordt? Buis vervangen, schade aan pand en andere infra repareren etc hoeft in principe toch niet vele maanden te duren allemaal?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

wildhagen schreef op donderdag 08 november 2012 @ 19:15:
Maar waarom moet het dan maanden duren voor de centrale weer gestart wordt? Buis vervangen, schade aan pand en andere infra repareren etc hoeft in principe toch niet vele maanden te duren allemaal?
Ik denk dat er vooral nog een lange periode aan veiligheidskeuringen, papierwinkels en ambtenaren overheen gaat voordat ze de knop van die ketel weer over kunnen halen.

Het werkelijke repareren van de schade is het probleem niet zo zeer, maar het onderzoeken van de schade, de toedracht, en aantoonbaar maken dat zoiets niet nog een keer kan gebeuren met een gerepareerde installatie, gaat veel tijd overheen. Vooral als het om iets moeilijks te traceren is als vermoeiiings-schade in een leiding.

Pagina: 1