Toon posts:

NAT Loopback routers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op het moment is mijn huidige netwerk dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.xen.dds.nl/files/images/netwerk-huidig.png

Mijn router heeft echter geen NAT Loopback.

Afbeeldingslocatie: http://www.xen.dds.nl/files/images/netwerk-loopback.png

Ik wil nu een NAS gaan draaien in de huiskamer, en modem plus router in de meterkast plaatsen.

Afbeeldingslocatie: http://www.xen.dds.nl/files/images/netwerk-nieuw1.png

Nu is mijn eerste vraag wat er gebeurt wanneer de router 100mbit is maar de switch 1gbit. Hebben de NAS en de PC dan een gigabit verbinding met elkaar?

Alternatief is om een access point in de huiskamer te plaatsen die dan de Wifi taken overneemt. Ik heb nog een La Fonera die ik probeer te hacken maar dat lukt nog niet. Het publieke SSID mag geen toegang hebben tot het interne netwerk. In La Fonera is dit geregeld maar de toegang wordt afgeschermd door FON en ik wil mijn buren internet kunnen bieden. In mijn huidige router is dit ook geregeld.

Afbeeldingslocatie: http://www.xen.dds.nl/files/images/netwerk-nieuw2.png

Nu is het echter zo dat de Fonera ook kan worden geconfigureerd om het "private" signaal open te stellen (geen beveiliging) en desondanks de toegang tot het netwerk te weigeren. Dat biedt de mogelijkheid om de Fonera te gebruiken voor het publieke signaal, en de router voor het private signaal.

Afbeeldingslocatie: http://www.xen.dds.nl/files/images/netwerk-nieuw3.png

De AP kan ook nog direct aan de router worden geplaatst.

Afbeeldingslocatie: http://www.xen.dds.nl/files/images/netwerk-nieuw4.png

Dus dat probleem is opgelost. Ik kan een willekeurige gigabit router gebruiken met wireless-N, de router zowel als de Fonera in de meterkast plaatsen, mijn buren blij maken.

Echter deze gigabit router moet wel ondersteuning hebben voor NAT Loopback!

Heeft iemand suggesties?

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2012 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:21
Ah, NAT loopback, ellende inderdaad. Ben daar toen ik ineens een Fritzbox modem/router had ook weer tegenaan gelopen en heb toen voor een definitieve oplossing gekozen: op mijn Linux server ook een DNS server draaien en daar met een DNS entry de boel oplossen.

Aangezien die server het huis niet uit gaat heb ik daarmee dus geen problemen met binnen of buiten eigen netwerk; de router is ingesteld om mijn server als DNS voor het LAN te distribueren dus als m'n laptop of telefoon buiten het LAN komt gaat het ook automatisch goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Juist, dus je had je domein aan die DNS file toegevoegd met een intern IP als koppeling daarvoor.

Ik ben in contact geweest met iemand van TP-Link tech support in Hong Kong. Zij heeft een test voor me gedaan en heeft me bevestigd dat die router die ik genoemd had (TP-Link TL-R470T+) het ondersteunt. edit: een andere support tech heeft juist weer bevestigt dat het NIET werkt. Sowieso is het geen gigabit router.

Dus die kan ik gewoon aanschaffen, moet ik alleen iets verzinnen om de router op te hangen... geen wall mount. Meest voor de hand liggende is bij een bouwmarkt wat MDF te laten zagen en daar een mandje van fabriceren. en dat dan op het schot lijmen... of schroeven met wat rechte hoekjes.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2012 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies, een klein "plankje" maken. En daar de boel op zetten.

En dat er weinig routers zijn die WiFi niet ondersteunen is geen probleem. Koop maar eentje met WiFi, en zet deze (softwarematig) uit in de beheer pagina.

En WiFi module kost enkele euro's, dus daarom doen ze er een module erin. Ruimte zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik twee consumenten routers achter elkaar zet, dan gaan ze allebei NAT doen. Met name mijn huidige router, de D-Link DIR-655, heeft niet de mogelijkheid om het NAT uit te zetten. Best wel een povere router is het! Ik kan hem wel gebruiken als Wireless-switch-plus-bridge:

Afbeeldingslocatie: http://www.xen.dds.nl/files/images/netwerk-switch+bridge.png

Maar ik ben nieuwsgierig om te weten wat er gebeurt als ik die DIR-655 niet als switch inzet maar als router. Dat betekent dat hij NAT gaat doen richting de WAN poort.

Als het buitenste netwerk 192.168.0.0 is met een subnet mask van 255.255.255.0
En het binnenste netwerk is 192.168.1.0 met een subnet mask van 255.255.255.0

En er is een computer in het binnenste netwerk, zal deze dan toegang hebben tot de computers in het buitenste netwerk? Ik neem aan van wel - de binnenste router zal op zijn WAN poort het IP 192.168.0.1 hebben en pakketjes bestemd voor bijvoorbeeld 192.168.0.5 zullen gewoon aankomen.

Ik vroeg mij gewoon af hoe routing werkt. Ik neem aan dat een router pas iets doorstuurt naar een gateway wanneer er voor hem zelf geen netwerken gedefinieerd zijn waar hij deel van uit maakt, wat betekent dat een pakketje naar de default route toe moet.

edit: aangepast om het wat leesbaarder te maken

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2012 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zal misschien wel werken, 2 x NAT. Maar het is niet aan te raden. Sommige applicaties krijgen daar problemen mee.

Het is dan beter om de eerste in bridge modem te zetten (zodat het "externe" IP door gegeven wordt aan de tweede router, die dan maar 1 x NAT doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Wellicht kijg je betere repsonses als je het tekent, want het is weer een tl;dr.

Je 3e alinia snp ik niet, maar de conclusie is juist, binnenste netwerk ziet wel je buitenste netwerk maar niet andersom.

Als je alles open wilt stel je je 2e router in als accespoint/switch, als je een afgelsoten (b.v. thuiskantoortje ) sub netwerk wil maak je er een NAT router van.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Áls die eerste router dus "bridge modem" ondersteunt. Mijn huidige router doet het dus niet. En het nadeel is dat die eerste router ook nog verbonden is mogelijk met andere computers, niet alleen met de tweede router. Dus aan het begin van de aansluiting is wel NAT nodig, maar juist niet verderop.

Ik heb het topic herschreven zodat het een klein beetje leesbaarder is, op suggestie van leuk_he.

Mijn voornaamste vraag in dit topic is:

- een router die NAT Loopback ondersteunt
- een router met gigabit ethernet en wireless-N
- een router met mogelijkheden zoals dat bridge-modem, NAT aan en uit zetten, etc.
- een router met de mogelijkheid om DD-WRT of OpenWRT erop te installeren.

Wanneer de router ook een DNS server draait, en deze configureerbaar is, is NAT Loopback niet nodig:

- ik kan mijn eigen DynDNS hostname toevoegen aan de DNS server, die gewoon een intern adres resolvet
- alle mobiele apparaten die op het interne netwerk zijn gebruiken dan die DNS server waardoor al het verkeer naar die DynDNS hostname naar de juiste plek toe gaat.

Misschien moet ik gewoon OpenWRT gaan draaien maar ik vind het een beetje eng.

Deze router TL-WR1043ND heeft goede reviews gehad blijkbaar en biedt ondersteuning voor OpenWRT. Hij is niet duur, 44 euro bij Azerty.

Afbeeldingslocatie: http://azerty.nl/_azerty/data/product/2/5/7/257631/img/1/G.jpg

Installatie van OpenWRT lijkt niets meer te behelzen dan het installeren van de firmware, en inloggen op LuCi en een wachtwoord instellen. Alternatief inloggen op telnet en een wachtwoord instellen. Wellicht ben ik hiermee gewoon het beste af. Het hele gezeur om een router te vinden met bepaalde functionaliteit is dan verleden tijd. Helaas zijn er maar weinig routers met twee WLAN interfaces. De hardware moet dat wel ondersteunen, als ik dat wil.

De Netgear N600 Wireless Dual Band Gigabit Router WNDR3700 biedt twee SSIDs maar is weer 90 euro.

Nog een vraagje: als de router (of de bekabeling) maximaal 100mbit biedt, en ik plaats downstream een gigabit switch, hebben de apparaten op die gigabit switch dan met elkaar gigabit verbinding?

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2012 00:59 ]

Pagina: 1