AHT weigert dienst

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-01 17:22
Beste Tweakers,

Een tijdje terug heb ik een RAM upgrade uitgevoerd van 4 GB naar 16 bij mijn MBP 15" late 2011. Dit geheugen bleek echter fouten te bevatten: ik moest het plots stellen met (makkelijk) een uur minder batterij en kernel panic's passeerden zo nu en dan de revue.

Dat geheugen is inmiddels omgeruild en om zeker te zijn van de nieuwe hardware heb ik de Apple hardware test nog maar eens laten lopen. Nu blijkt dat die, na een tijdje gedraaid te hebben, gewoon vastloopt. Het ding mag uren staan draaien, hij blijft bijvoorbeeld zeggen dat ie nog maar 9 of 15 minuten bezig is. Toetsenbord en muis reageren dan ook niet meer. De batterij duur zelf lijkt momenteel normaal maar dat weet ik pas zeker na een weekje werken.

Aangezien de test zelf niet veel succes opleverde heb ik tijdens de nacht Rember laten lopen, welke mij in de ochtend wist te vertellen dat er geen problemen waren gevonden. Toch stelt mij dit niet volledig gerust. Is het niet de bedoeling dat de hardware test van Apple, gewoon, werkt?

Heeft iemand misschien gelijkaardige ervaringen met AHT of is de mogelijkheid dat er iets goed mis is met mijn werkpaardje redelijk groot? Zelf heb ik al wat zitten googlen maar de reacties op zulke scenario's zijn nogal extreem: "laptop binnen doen voor herstelling", iets wat ik niet wil zolang ik zelf niet weet wat er mogelijk mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

33999

Kun je de AHT eens doen met je oude geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
Wel, ik heb gisteren die AHT verschillende keren geprobeerd en met die standaard latjes loopt hij niet vast. Er is zelfs een keer geweest dat hij met het nieuwe geheugen ook niet vastliep! Het betreft beide keren wel de korte test, aangezien ik gewoon die AHT werkend wou krijgen.

Het lijkt er op dat er iets met het geheugen scheelt maar wat is de kans dat je tweemaal achter elkaar een foutief product krijgt van dezelfde fabrikant? Daarbij komt dan nog eens dat ik nog geen enkele kernel panic heb gezien of een andere rariteit dat er op zou kunnen wijzen dat er iets met het geheugen schort (en Rember zegt dat het allemaal dik in orde is, voor zover dat betrouwbaar te noemen is :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-06 23:33

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Gek voorstel misschien, maar heb je al simpelweg eens met Apple gebeld over dit issue?

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
Kan ik morgen inderdaad eens proberen. Heb momenteel mijn MBP niet bij de hand en tegen dat ik thuis ben kan je die mensen waarschijnlijk ook niet meer bereiken.

Hopelijk reageren ze niet simpelweg met "stuur hem op, dan kijken we er eens naar".

Straks dan nog maar wat verder prutsen en dingen in gang proberen te krijgen. Misschien is het wel "normaal" dat de interface van AHT bevriest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-06 23:33

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Pyr0wl schreef op donderdag 08 november 2012 @ 12:46:
Kan ik morgen inderdaad eens proberen. Heb momenteel mijn MBP niet bij de hand en tegen dat ik thuis ben kan je die mensen waarschijnlijk ook niet meer bereiken.

Hopelijk reageren ze niet simpelweg met "stuur hem op, dan kijken we er eens naar".

Straks dan nog maar wat verder prutsen en dingen in gang proberen te krijgen. Misschien is het wel "normaal" dat de interface van AHT bevriest?
Het is redelijk normaal dat tijdens het testen de interface even kort blijft hangen, maar nooit langer dan pakweg 30sec. En als ik me niet vergis blijft de muiscursor niet hangen normaal gesproken. Als je machine tijdens de test pakweg 30min op hetzelfde punt blijft hangen en je muiscursor niet meer beweegt, dan kan ik niet anders oordelen dan dat er iets mis is met je hardware. En dan verdenk ik het logicboard.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
Dat was ik dus ook aan het denken maar dan toch blijft het vreemd dat het met de standaard RAM wél werkt. Lekker inconsistent.

Vandaag ga ik nog proberen te bellen naar Apple en eens proberen om een memtest te draaien vanaf een Linux live cd oid.

Edit: Daarstraks even naar Apple gebeld, mensen wisten zelf ook niet goed wat ze er van moesten denken maar zeiden dat een moederbord issue wel uit te sluiten viel aangezien er dan wel meer rariteiten zouden zijn dan enkel een hardware test die wat vaag deed. Ze raden me aan om via een third party tool een memtest uit te voeren om zeker te zijn dat het niet aan de RAM lag en als dat geen fouten aan het light zou brengen, zou dat betekenen dat er eigenlijk niets is om me zorgen om te maken.

[ Voor 50% gewijzigd door Pyr0wl op 08-11-2012 19:46 ]

Pagina: 1