Computer start niet door en reboot vervolgens.

Pagina: 1
Acties:

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-02 14:14
Ik heb laatst een computer in elkaar gezet voor mijn (toekomstige) schoonbroer. De configuratie:

Behuizing: Antec One
Voeding: Corsair Builder Series CX600 V2
Moederbord: ASRock H77M
Processor: Intel Core i7 3770K
Geheugen: 2x Kingston HyperX blu 8GB 1600Mhz
Videokaart: Club 3D Radeon HD 7870 GHz Edition
Harde schijf: Seagate Barracuda ST1000DM003
DVD-speler: Samsung SH-222BB

De assemblage ging vlekkeloos, alles gemonteerd, aangezet en Windows 7 op de machine gezet. Vervolgens draaide het geheel een week of 3-4 naar behoren. Echter, toen begonnen de problemen.

De machine viel uit het niets uit. Dit was gewoon tijdens wat surfen in Google Chrome. Naderhand startte mijn schoonbroer de computer weer op, echter bleef de machine rebooten. Verder geen piepjes, niks van dat alles. Je hoorde heel even de fans aanslaan, maar beeld kwam er niet. Hij heeft het nog een aantal keer geprobeerd, maar het probleem bleef. Haalde hij alle USB-apparaten los, dan bootte de machine iets langer, maar rebootte vervolgens weer. Het eerste vermoeden was dus de voeding die het niet trok.

Ik heb vervolgens één geheugenlatje, videokaart, HDD en DVD-speler gedemonteerd. Hiermee bootte hij gewoon naar Windows. Machine uitgezet, videokaart er weer in gezet, wederom bootte hij. Vervolgens hetzelfde gedaan met de HDD, ook weer booten. Daarna de DVD-speler er weer aan, ook booten. Dat kan dus alleen maar het geheugen zijn. Geheugen terug gestopt (in hetzelfde bankje), BOOTEN!

Kort samengevat bootte de machine dus weer. Dit heb ik eergisteren gedaan en tot nu toe zijn er geen problemen. Ik zat eerst te denken aan bekabeling dat niet goed zat, maar mijn schoonbroer (die vrij technisch is) heeft alles losgehaald en weer aangesloten.

Het is fijn dat de machine weer naar behoren functioneert, maar ik heb zomaar het idee dat het morgen weer fout kan gaan. Ik kan tot nu toe niets aanwijzen. De voeding heeft ook prima waardes zo zagen we in de UEFI. Ook de temperaturen zijn goed, dit heb ik namelijk getest door Prime95 x64 te draaien waarbij de CPU maarliefst 38 graden werd, het systeem zelf werd 35 graden (omg. temperatuur van 15 graden). Vervolgens een nacht lang Memtest86 laten draaien, geen enkele foutmelding. De CPU en het geheugen wordt ondersteund door het moederbord. Toch verdenk ik laatstgenoemde...

Wat kan dit probleem veroorzaken? Ik bouw regelmatig systemen, maar dit ben ik nog niet eerder tegengekomen.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:24
Ik heb het zelfde gehad. Was toen me voeding. Ook niet willen booten. Duurde soms 10 minuten voordat hij doorstarte. Toen voeding vervangen en nooit meer problemen gehad.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:51
Vermogen heeft de voeding meer dan genoeg, maar het zou kunnen zijn dat er iets defect is aan de voeding of het moederbord. Om de voeding te testen zou je eens OCCT kunnen downloaden. Deze heeft naast de standaard stresstest ook een PSU test. Ik heb het zelf nooit gebruikt en weet dus ook niet in hoeverre het zinvolle informatie oplevert, maar je kunt het eens proberen.
Misschien dat het alleen iets eenvoudigs was destijds, zoals een kabel die niet goed contact maakte.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:49

Dark

who tweaked the light?

weg

Kijk eens met cpu-z hoe laag je vcore zakt tijdens het niksen van de cpu, als dat onder de 0,8v is zou dat wel eens het prob kunnen zijn.

Ik had ook een tijdje spontane reboots, vooral wanneer ik hoge multi's draaide... c3 en c6 uitgezet in bios, nu valt het cpu voltage wat minder omlaag in idle toestand (tot 1,0v ipv 0,75v) en is het probleem verdwenen. Wie weet helpt het bij jou ook...

[ Voor 74% gewijzigd door Bolletje op 08-11-2012 18:58 ]

• Beunhaas91
Ik zie hem niet vaak, maar ik zal eens de voeding uittesten wanneer ik bij hem ben. Bedankt in ieder geval!

Verwijderd

Wat als je een stres test doet. Kan ook zijn dat je een geheugen reepje er losjes of verkeert in had zitten.

• Beunhaas91
Dark schreef op donderdag 08 november 2012 @ 10:04:
[mbr]weg[/mbr]

Kijk eens met cpu-z hoe laag je vcore zakt tijdens het niksen van de cpu, als dat onder de 0,8v is zou dat wel eens het prob kunnen zijn.

Ik had ook een tijdje spontane reboots, vooral wanneer ik hoge multi's draaide... c3 en c6 uitgezet in bios, nu valt het cpu voltage wat minder omlaag in idle toestand (tot 1,0v ipv 0,75v) en is het probleem verdwenen. Wie weet helpt het bij jou ook...
De core voltage zit idle op 0.920-0.928v, zijn redelijk normale waardes (CPU draait dan op 1600Mhz) dus.
Moi_in_actie schreef op donderdag 08 november 2012 @ 09:43:
Vermogen heeft de voeding meer dan genoeg, maar het zou kunnen zijn dat er iets defect is aan de voeding of het moederbord. Om de voeding te testen zou je eens OCCT kunnen downloaden. Deze heeft naast de standaard stresstest ook een PSU test. Ik heb het zelf nooit gebruikt en weet dus ook niet in hoeverre het zinvolle informatie oplevert, maar je kunt het eens proberen.
Misschien dat het alleen iets eenvoudigs was destijds, zoals een kabel die niet goed contact maakte.
Even een test uitgevoerd, verloopt perfect. Ik zie geen rare voltages, nergens uitschieters of iets dergelijks. Machine loopt inmiddels twee weken stabiel en heeft tot nu toe nergens last van gehad.
Pagina: 1