Vreemd probleem 8600M GS ( Nee nog niet dood, denk ik )

Pagina: 1
Acties:

• WhizZRinaldo
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-07-2025
Beste Tweakers,

Vorige week heb ik via een kennis de XXODD 8227d weten te bemachtigen die een beetje stof stond te happen. Deze laptop bevat onder andere de 8600M GS van Nvidia en nu weten we allen dat de 8000 Serie bekend staat om snel de geest te geven maar volgens mij heb ik een ander probleem.

Het zit namelijk zo dat ik met games extreem lage FPS behaal met verschillende driver versies en OS( Win7&8 ). Nu gaf ik in eerste instantie meteen de 8000 serie de schuld maar het viel me op dat het niet altijd is. Nu praat ik specifiek over de Video Stress Test van de Source engine.
De eerst 1 a 3 seconden gaan goed ( soms ook wel langer ) maar daarna zakt m'n FPS onder de 5.

Huidige OS is Windows 7 met driver versie 302.59.

Mijn vraag is nu, is de laptop ( lees GPU ) overleden of is hij nog te redden?!

Videotje:
http://youtu.be/zPFLDaFJLOA?hd=1

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Spinnen je fans wel op? Het kan zijn dat bij sommige driver versies het fan profiel niet goed gaat, als de kaart dan te warm wordt dan gaat hij throttlen (los dit op met MSI Afterburner door een eigen fanprofiel aan te maken).
Zou ook kunnen zijn dat je te weinig (video)geheugen hebt op dat moment dat die stottering voorkomt.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02 19:08

Nemesizz

Untouchable

Ik zou even kijken wat de temperatuur doet. Lijkt er een beetje op dat de chip te warm word en gaat throttelen (met een tooltje kijken wat de temp was, dus tijdens load).
Laptops willen nog wel eens stof ophopen bij de air-outtake en dan kan de hitte niet meer weg.

Ander mogelijke oorzaak kan misschien zijn dat er iets is met de power-settings. Dat de laptop om wat voor reden dan ook ineens naar low-power mode gaat.
Zorg dat de machine aan de netadapter hangt en check de power-settings van Windows.

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-10-2025
als hij 2 gpu's heeft kan het dan niet zijn dat hij blijft steken op de IGP
die veel minder krachtig is dan je 8600M GS ?
want bij mij gebeurt dat wel eens

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 21:52
Kijk even of hij het met oude drivers ook doet,
De oudjes 160.xx of eerder trothelde hij niet. Met nieuwere wel. Dit icm met een 8600gt. Leek niets met de temps te maken. Leek een soort fail safe om problemen te voorkomen bij de serie.

• WhizZRinaldo
Bedankt voor alle reacties!
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 07 november 2012 @ 23:59:
Spinnen je fans wel op? Het kan zijn dat bij sommige driver versies het fan profiel niet goed gaat, als de kaart dan te warm wordt dan gaat hij throttlen (los dit op met MSI Afterburner door een eigen fanprofiel aan te maken).
Zou ook kunnen zijn dat je te weinig (video)geheugen hebt op dat moment dat die stottering voorkomt.
De fans spinnen wel op en de laptop kan een aardig lawaai maken als hij echt op load springt.
Ik ga even uitzoeken of de hitte er iets mee te maken heeft, ik heb de hele binnenkant schoongemaakt en ook nieuw koelpasta aangebracht.

Over het videogeheugen weet ik niet zeker, gezien hij soms wel z'n test afmaakt en de andere keer na 1 sec begint te haperen.
nvidia666 schreef op donderdag 08 november 2012 @ 13:03:
als hij 2 gpu's heeft kan het dan niet zijn dat hij blijft steken op de IGP
die veel minder krachtig is dan je 8600M GS ?
want bij mij gebeurt dat wel eens
Als het goed is heeft deze laptop maar een GPU en dat is die 8600M GS, ik kan verder dan ook niets vinden over een dergelijke 2de (onboard) GPU. Zo uit m'n hoofd zit er een Intel 965 chipset in.
CQC AnacondA schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:49:
Kijk even of hij het met oude drivers ook doet,
De oudjes 160.xx of eerder trothelde hij niet. Met nieuwere wel. Dit icm met een 8600gt. Leek niets met de temps te maken. Leek een soort fail safe om problemen te voorkomen bij de serie.
Dit ga ik zeker eens een gok geven al heb ik zo wel mijn twijfels hierbij.
Die oude drivers werken die wel op Windows 7? en x64?

Zodra ik vandaag tijd heb ga ik alles even proberen.
Nogmaals bedankt voor de snelle reacties!

• WhizZRinaldo
Goed, Drivers zijn het niet.
De ene keer draait de test volledig uit, en de andere keer weer niet.
er zit een ander scherm op met een resolutie van 1920x1600 en nu weet ik dat dat erg groot is.
Maar of ik nu die resolutie pak of 800x600, de prestaties blijven gelijk.

Kan het misschien zijn dat het videoram kaduuk is? Zo ja, hoe kan ik daar op controleren?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Mijn oude GT8600 [dus desktopversie] had hetzelfde, ik was borderlands aan het spelen, krijg plotseling artifacts, spel crasht. Videokaart deed het daarna nogsteeds maar werkte veel minder.

Ik dacht ook aan het ram opgeblazen.

Dus, ik heb een soortgelijke ervaring, maar, ik heb geen oplossing. ik heb er nog tijdelijk een beetje halfbakken mee gegamed, daarna andere kaart gehaald.

People as things, that’s where it starts.

• WhizZRinaldo
VasZaitsev schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 22:32:
Mijn oude GT8600 [dus desktopversie] had hetzelfde, ik was borderlands aan het spelen, krijg plotseling artifacts, spel crasht. Videokaart deed het daarna nogsteeds maar werkte veel minder.

Ik dacht ook aan het ram opgeblazen.

Dus, ik heb een soortgelijke ervaring, maar, ik heb geen oplossing. ik heb er nog tijdelijk een beetje halfbakken mee gegamed, daarna andere kaart gehaald.
Ja het vreemde is dus dat deze kaart nooit is gecrashed, of te heet is geworden.
Probleem is plots ontstaan echt heel vreemd, en ik ben bijna op het punt om de moed op te geven.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02 19:08

Nemesizz

Untouchable

WhizZRinaldo schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 22:27:

Kan het misschien zijn dat het videoram kaduuk is? Zo ja, hoe kan ik daar op controleren?
Videoram kaduuk = artefacts, heel simpel ;)

Misschien met GPU-z kijken wat de clockspeeds doen (kun je mooi monitoren via zo'n grafiekje).
In de meeste gevallen kun je dan coreclock, memclock, load % en temp zien (beetje afhankelijk van de kaart, maar meestal toch wel de snelheid).
Zo kwam ik er achter dat m'n Radeon op willekeurige momenten naar 2d speeds ging, gevolg was dat framerates op willekeurige momenten totaal inkakten. Misschien doet die 8600gs ook zoiets.
Pagina: 1