Harde schijf overzetten

Pagina: 1
Acties:

• Spaai
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-08-2019
Mijn zoon en ik hebben exact de zelfde laptop. Ongeveer 5 jaar oud. Nu is in mijn laptop het moederbord kapot. Om te laten repareren, komen de kosten op ca €350. Ik heb besloten, om dit niet te doen, maar een nieuwe laptop te kopen. Nu mijn vraag: Is het mogelijk, om uit de kapotte laptop de HD uit te halen en deze tijdelijk in de laptop van mijn zoon te zetten, zodat ik alle gegevens kan kopieren naar mijn nieuwe laptop en daarna de HD van mijn zoon terugplaatsen in zijn laptop.
Zelf ben ik een beetje huiverig, om dit zomaar te doen. Ik hoop, dat iemand mij hier een duidelijk antwoord wil geven.
Alvast bedankt.

Verwijderd

Nu mijn vraag: Is het mogelijk, om uit de kapotte laptop de HD uit te halen en deze tijdelijk in de laptop van mijn zoon te zetten, zodat ik alle gegevens kan kopieren naar mijn nieuwe laptop
Maar weinig laptops hebben ruimte voor twee hardeschijven; en dat heb je nodig wil je iets kunnen overkopiëren.

Wat kun je dan wel doen? Een externe notebook hardeschijf behuizing kopen. Die zijn niet duur en kun je zelf eenvoudig inbouwen. Je zult eerst de hardeschijf uit de laptop moeten halen. Dit gaat vaak door twee schroefjes los te schroeven en dan de HDD-caddy eruit te trekken zijwaards. Schroef de hardeschijf los uit de 'caddy' waar hij in zit en bouw hem vervolgens in je nieuwe externe behuizing.

Vervolgens aansluiten op welke Windows PC dan ook en je kunt bij je data. Besef wel dat je een 'permission denied' error kunt krijgen als je beschermde directories wilt aanspreken. Je zult de eigenaarsrechten moeten bemachtigen om overal toegang toe te krijgen.

Een simpele externe behuizing kan zijn:
pricewatch: Konig HDD Behuizing 2.5" Sata Usb 2.0

USB3 is natuurlijk wel iets duurder. Als het maar incidenteel gebruikt wordt, is USB2 prima. Maar USB3 is wel echt sneller.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:02
TS vraagt of hij de HD uit de werkende laptop kan halen en zijn HD erin kan plaatsen. :)

Ja, dat kan dus perfect.
Maar dan moet je wel de data vanop die schijf nog ergens naartoe verplaatsen.
Dat kan dus een externe schijf zijn, een usb-stick, ...
Of je kopieert het over het netwerk naar je nieuwe laptop direkt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2012 @ 21:22:
[...]

Maar weinig laptops hebben ruimte voor twee hardeschijven
Wat niet is kan gemaakt worden!! Zeker hier op Tweakers ;) kijk maar eens:

Dit is gewoon de oplossing, uitgaande dan de DVD speler dezelfde aansluiting heeft!! (te bestellen bij BTO, het is niet bedoeld als reclame by the way!!!!)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2012 21:32 ]

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:50

Soggy

vroemmmm

Je hoeft er niet eens van te kunnen opstarten; harddisk overzetten en booten met een live-cd van Ubuntu. Externe harddisk in de laptop en kopiëren maar!

If it works, tweak it

Verwijderd

@BartezZz: hij wilt iets wat makkelijk werkt en het ombouwen van de DVD drive is dat zeker niet. Die moeite doe je natuurlijk ook niet als je gewoon eenmalig de data wilt kopiëren. In dat geval is een externe behuizing gewoon het makkelijkst. En heb je ook nog wat aan daarna.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:48

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je hebt geen desktop tot je beschikking? Daarmee is het namelijk het simpelst, aansluiten met 2 kabeltjes en klaar.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 01:28:
@BartezZz: hij wilt iets wat makkelijk werkt en het ombouwen van de DVD drive is dat zeker niet. Die moeite doe je natuurlijk ook niet als je gewoon eenmalig de data wilt kopiëren. In dat geval is een externe behuizing gewoon het makkelijkst. En heb je ook nog wat aan daarna.
Nee, die moeite doe je niet, daarom moet je het ook niet moeilijker maken dan noodzakelijk, zeker als het prima kan zonder zo'n externe dock aan te schaffen.

Immers, de laptops zijn identiek. Schijf uit beide laptops halen, de schijf uit de verrotte laptop in de werkend, en dan back-up draaien. Als dat klaar is, andere schijf weer terug.

Wat jij zegt is niet makkelijker, wel duurder ;)

Edit: Nou, het scheelt 1 laptop open maken natuurlijk. Maar als de ene lukt, lukt de andere ook wel. Daarbij hoef je er de deur dan weer niet voor uit voor extra hardware..

[ Voor 10% gewijzigd door RaZ op 08-11-2012 01:39 ]

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1