Nieuwe HTPC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidoff76
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-11-2019
Sinds enige tijd ben ik op zoek naar een goede configuratie voor een nieuwe HTPC.
Aangezien ik een redelijke leek ben op dit gebied ben ik eerst eens veel gaan lezen.
Al snel zie je dan door de bomen het bos niet meer, dus zou ik graag wat meer advies
van jullie willen. Ik heb zelf al een opzet gemaakt en ben zeer benieuwd naar jullie mening/aan- opmerkingen.

Wat wil ik gaan doen met de HTPC:
Het systeem moet gewoon alles afspelen. Wil er af en toe ook wat mee gaan gamen. (wat dan weer niet op ultra instellingen hoeft)
Ik wil XBMC gaan draaien onder windows 7.
Windows draait op de SSD, en de Seagate voor opslag.
Ook wil ik de htpc aansluiten op mijn pricewatch: Denon AVR-1803.
Verder heb ik gelezen dat veel mensen voor een AMD configuratie gaan, zelf heb ik voor Intel gekozen. Puur uit vertrouwens overwegingen. Hetzelfde geld voor Nvidia t.o.v ATI.
Onderstaand is tevens mijn budget. Wellicht zijn sommige componenten overkill maar het leek me dat het voor het gamen wel beter zou zijn.

Opzetje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 118,50€ 118,50
1Intel DH77KC€ 101,85€ 101,85
1Asus GT640-2GD3€ 87,15€ 87,15
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 124,90€ 124,90
1Zalman HD160XT PLUS Zilver€ 436,90€ 436,90
3be quiet! SilentWings 2 80mm€ 15,-€ 45,-
1be quiet! Silent Wings USC, 92mm€ 11,44€ 11,44
1Logitech diNovo Edge (Qwerty)€ 109,95€ 109,95
1G.Skill F3-10600CL9D-8GBNT€ 29,50€ 29,50
1Lite-On iHES112-115 Zwart€ 51,-€ 51,-
1be quiet! Straight Power E9 480W CM€ 87,70€ 87,70
1Intel 330 120GB€ 86,95€ 86,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.290,84

Alvast dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Lijkt me eigenlijk een prima build. Met name de kast en de eis van games maakt het duur. Je zou eventueel een build op basis van een AMD A10 ernaast kunnen leggen; de HD7660D die daarin zit is net effe onder de score van de GT640, maar qua prijs kom je wel weer leuker uit. De CPU van de intel is daarintegen wel weer iets sterker.

Als je eisen qua games niet zo hoog zijn, kan je met een A10 wel af verwacht ik, en scheelt je toch zo weer een dikke 100,- euro.
Mocht je toch voor deze intel-build kiezen, dan zou ik het bord veranderen voor een DH77DF zodat je een interne CEC-adapter kan gebruiken (zie http://www.pulse-eight.co...nal-hdmi-cec-adapter.aspx).

Erg fraaie kast, deze zalman, maar ook erg duur... Waarom kies je specifiek voor deze kast?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidoff76
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-11-2019
Dank voor je snelle reactie.
Ik kies gevoelsmatig bij elke nieuwe pc voor Intel maar ik zal vanavond toch eens een build maken met AMD om te kijken wat het prijsverschil oplevert.

Nog even een vraag wat betreft het moederbord en de CEC adapter.
De website van Zalman geeft aan dat de kast Full ATX en micro-ATX ondersteund.
Het moederbord wat jij aangeeft is een mini-ITX. Gaat dit in de kast passen?
En de CEC adapter is mij totaal vreemd maar ik heb even gegoogled.
Begrijp ik het goed als je met de CEC adapter verschillende apparaten kunt bedienen met 1 afstandbediening?
Want op m'n verlanglijst staat ook nog een Logitech Harmony 1100.
Dus zou daarmee dan zo'n CEC adapter overbodig zijn?
En zou met een A10 processor een videokaart ook overbodig zijn?

Wat betreft de kast. Tja, wat kan ik er van zeggen. Ik zag hem en werd verliefd. :+
En persoonlijk ben ik zo dat als ik ergens mijn zinnen op heb staan, dat dan de rest
eigenlijk niks meer is. (weinig ruimte meer voor concessies)
Maar die kwaal zullen hier wel meer mensen hebben vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Davidoff76 schreef op donderdag 08 november 2012 @ 08:54:
Dank voor je snelle reactie.
Ik kies gevoelsmatig bij elke nieuwe pc voor Intel maar ik zal vanavond toch eens een build maken met AMD om te kijken wat het prijsverschil oplevert.

Nog even een vraag wat betreft het moederbord en de CEC adapter.
De website van Zalman geeft aan dat de kast Full ATX en micro-ATX ondersteund.
Het moederbord wat jij aangeeft is een mini-ITX. Gaat dit in de kast passen?
Sorry, daar heb ik verder niet op gelet... Het zal wel passend te krijgen zijn, maar echt handig is het niet. De kast support immers fullsize ATX-bordjes... Waarom zou je er dan zo'n minimaal bordje in proppen? De interne CEC-adapter is tot nu toe voor nog maar 3 borden van intel beschikbaar; de DH61AG, DH77DF en DN2800MT. Helaas zijn dit dus alle3 Mini-ITX bordjes. Alternatief is een externe CEC-adapter dan.
En de CEC adapter is mij totaal vreemd maar ik heb even gegoogled.
Begrijp ik het goed als je met de CEC adapter verschillende apparaten kunt bedienen met 1 afstandbediening?
Want op m'n verlanglijst staat ook nog een Logitech Harmony 1100.
Dus zou daarmee dan zo'n CEC adapter overbodig zijn?
Correct :Y Je kan met 1 remote dan af... De signalen worden over HDMI naar de diverse devices gestuurt. Erg handig, omdat je, naast dat je maar 1 remote gebruikt, je ook maar 1 receiver gebruikt (meestal die van de TV). Je kan daardoor o.a. dus ook alle rand-apperatuur uit het zicht plaatsen; er is geen line-of-sight nodig vioor bediening. Erg mooi systeem, maar wordt niet door alle hardware ondersteund helaas (wel steeds meer). Voor PC's is hier dus bij vrijwel geen enkele machine support voor (ik weet van 1 laptop van Toshiba die het support). Daarom zijn er de adapters op de markt gekomen die een HDMI-input en output hebben, en daarnaast een USB-output. Ze bieden op die manier het CEC-signaal over USB aan je machine aan als een HID. Dat moest tot voor kort altijd met een externe adapter, maar sinds kort heeft PulseEight dus een interne adapter beschikbaar, die helaas alleen nog voor deze 3 intel-bordjes beschikbaar is...
Opmerkelijk is dan weer wel dat bijvoorbeeld een Raspberry Pi (wat relatief een spot-goedkoop bordje is) wel al support voor CEC geeft.
Als al je hardware via CEC kan werken, dan is dat naar mijn mening de mooiste manier. Mocht dat nu niet gaan, dan zal je dus elk device zijn/haar eigen IR-receiver moeten geven. (nu zijn daar ook wel weer work-arounds voor, maar zijn bij lange na niet zo netjes als dat CEC is)
En zou met een A10 processor een videokaart ook overbodig zijn?
Ook dat is juist. Een A10 heeft in de processor een HD7660D GPU zitten; die is krachtig genoeg voor de meeste games. Qua performance zou een i3 3225 icm een GT640 ongeveer hetzelfde moeten presteren als een A10. Ook zou de stroom-consumptie elkaar weinig moeten ontlopen, en gezien dat de GT640 die je nu hebt gekozen een actief gekoelde kaart is, zou je dus ook in geluidsproductie wat naar beneden gaan wat bij een HTPC toch wel een heel prettige eigenschap is lijkt me.
Wat betreft de kast. Tja, wat kan ik er van zeggen. Ik zag hem en werd verliefd. :+
En persoonlijk ben ik zo dat als ik ergens mijn zinnen op heb staan, dat dan de rest
eigenlijk niks meer is. (weinig ruimte meer voor concessies)
Maar die kwaal zullen hier wel meer mensen hebben vermoed ik.
ik ken 't probleem inderdaad ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-07 20:07
Inderdaad een leuke setup. Opmerkingen over de kast zal ik niet maken ;) (over smaak en liefde valt natuurlijk niet te twisten). Een ATX moederbord in een HTPC kast te zetten is naar mijn mening niet ideel, ook al kan de kast een ATX moederbord huisvesten. Door een wat kleiner moederbord te nemen heb je meer ruimte in de kast (bijv voor kabelmanagement) en is het inbouwen een stuk eenvoudiger. Waar je op inlevert is pci(-e) sloten die je toch niet gebruikt aangezien tegenwoordig alles al op het moederbord zit.

Verder zou ik ook voor een AMD setup gaan. Ongeveer vergelijkbaar in kracht (CPU/GPU zal bij de intel setup iets sterker zijn, maar zeker niet significant bij bovenstaand gebruik) en goedkoper, compacter en zuiniger dan een losse i3 + GT640. Ondanks dat de intel setup niet slecht is, zou ik er vanwege het lage idle verbruik eerder een AMD videokaart bij doen ipv een Nvidia.

Verder mis ik in je HTPC een aftermarket cpu koeler zoals een pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B zeker met dit budget mag dat niet ontbreken.

Verder gebruik je een 7200rpm HDD in je htpc voor de opslag. Zeker wanneer je al een SSD in je systeem hebt zou ik vanwege de stilte/trillingen een 5400rpm exemplaar nemen. Ook zou ik de SSD vervangen door een Samsung 830 of Crucial M4 vanwege de betere prestaties

Icm met een AMD setup zou ik ook zeker voor 1600MHz geheugen gaan bijv pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile Voor een intel setup maakt het niet zoveel uit.

Ook geef je best veel geld uit aan losse ventilatoren. Zeker met een AMD setup zonder losse videokaart valt er helemaal niet zoveel warmte af te voeren, dan kun je wel af met 2 ventilatoren. Je kunt de meegeleverde ventilatoren ook op 5v aansluiten zodat ze stil zijn. Anders kun je ze alsnog vervangen door pricewatch: Nexus Real Silent SP802512L-03 pricewatch: Nexus Real Silent DF1209SL-3 , 92mm en het toerental door het moederbord laten regelen.

Verder heb je een 480W voeding voor een systeem dat nog geen 150W gaat verbruiken (maximaal!). De voeding zal daarom ook niet heel efficiënt zijn (zeker bij idle verbruik) ondanks zijn gold certificaat. Een voeding met een lager maximaal vermogen is dan handiger (en goedkoper). pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W of als je perse modulair wilt (niet nodig met zo'n grote kast, genoeg ruimte voor kabelmanagement) pricewatch: be quiet! Pure Power L8 430W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op donderdag 08 november 2012 @ 13:15:
Inderdaad een leuke setup. Opmerkingen over de kast zal ik niet maken ;) (over smaak en liefde valt natuurlijk niet te twisten). Een ATX moederbord in een HTPC kast te zetten is naar mijn mening niet ideel, ook al kan de kast een ATX moederbord huisvesten. Door een wat kleiner moederbord te nemen heb je meer ruimte in de kast (bijv voor kabelmanagement) en is het inbouwen een stuk eenvoudiger. Waar je op inlevert is pci(-e) sloten die je toch niet gebruikt aangezien tegenwoordig alles al op het moederbord zit.
Zoals je zelf al aangeeft mis je dan wat sloten. Het verschil tussen uATX en ATX is een 6cm langer mobo. (24,4 x 24,4 tegen 24,4 x 30,5). In dit soort kasten is die 6cm meestal niet zo'n probleem, omdat je toch ook hoogte zat hebt. Je levert ongeveer 1,5 a 2cm in hoogte in, op een totale hoogte van meestal rond de 15cm voor het voorkomen van beperkingen. Dat is naar mijn mening vaak wel te rechtvaardigen, mits je netjes werkt en als het even kan modulaire voeding gebruikt. Bij lagere kasten ben ik het zeker met je eens dat je dan beter naar uATX kan als je ATX toch niet nodig hebt.
Verder mis ik in je HTPC een aftermarket cpu koeler zoals een pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B zeker met dit budget mag dat niet ontbreken.
:Y
Verder gebruik je een 7200rpm HDD in je htpc voor de opslag. Zeker wanneer je al een SSD in je systeem hebt zou ik vanwege de stilte/trillingen een 5400rpm exemplaar nemen. Ook zou ik de SSD vervangen door een Samsung 830 of Crucial M4 vanwege de betere prestaties
Nog mooier zou zijn om de HDD uit de PC te halen en naar een NAS te verplaatsen. Een pricewatch: Synology Disk Station DS212J zou een prima aanschaf zijn, wat weer te bekostigen valt uit de besparing die door een A10 ipv i3 + GT640 wordt gehaald. Misschien een idee??
Icm met een AMD setup zou ik ook zeker voor 1600MHz geheugen gaan bijv pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile Voor een intel setup maakt het niet zoveel uit.
:Y 1600 of hoger inderdaad (1600 volstaat voor dit doeleinde imho)
[quote]
Ook geef je best veel geld uit aan losse ventilatoren. Zeker met een AMD setup zonder losse videokaart valt er helemaal niet zoveel warmte af te voeren, dan kun je wel af met 2 ventilatoren. Je kunt de meegeleverde ventilatoren ook op 5v aansluiten zodat ze stil zijn. Anders kun je ze alsnog vervangen door pricewatch: Nexus Real Silent SP802512L-03 pricewatch: Nexus Real Silent DF1209SL-3 , 92mm en het toerental door het moederbord laten regelen.
[/quote
De fans van Zalman zijn over het algemeen wel goed stil, dus vervangen is denk ik niet nodig. met 2 case-fans kan je makkelijk af; ik denk dat zelfs een enkele 120mm casefan op laag rpm genoeg is... Bij gamen misschien iets hoger rpm, maar daar moet het wel mee kunnen dan.
Verder heb je een 480W voeding voor een systeem dat nog geen 150W gaat verbruiken (maximaal!). De voeding zal daarom ook niet heel efficiënt zijn (zeker bij idle verbruik) ondanks zijn gold certificaat. Een voeding met een lager maximaal vermogen is dan handiger (en goedkoper). pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W of als je perse modulair wilt (niet nodig met zo'n grote kast, genoeg ruimte voor kabelmanagement) pricewatch: be quiet! Pure Power L8 430W
En een voeding met cable management van minder dan 480 watt?? ;) Verder is 300 Watt natuurlijk ruim voldoende, maar 480Watt verbruikt daarom nog niet ook daadwerkelijk 180 watt meer. Wel iets meer, maar niet zo enorm veel. Desondanks is een kleinere voeding wel een logischere keuze

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-07 20:07
kroegtijger schreef op donderdag 08 november 2012 @ 14:37:

Zoals je zelf al aangeeft mis je dan wat sloten. Het verschil tussen uATX en ATX is een 6cm langer mobo. (24,4 x 24,4 tegen 24,4 x 30,5). In dit soort kasten is die 6cm meestal niet zo'n probleem, omdat je toch ook hoogte zat hebt. Je levert ongeveer 1,5 a 2cm in hoogte in, op een totale hoogte van meestal rond de 15cm voor het voorkomen van beperkingen. Dat is naar mijn mening vaak wel te rechtvaardigen, mits je netjes werkt en als het even kan modulaire voeding gebruikt. Bij lagere kasten ben ik het zeker met je eens dat je dan beter naar uATX kan als je ATX toch niet nodig hebt.
Het zal allemaal wel passen hoor, maar waarom zou je voor een ATX gaan wanneer uATX vaak alles al heeft wat je nodig hebt. (Nog) meer ruimte in de kast voor kabelmanagement is mooi meegenomen. Helemaal als je nagaat dat er al een behoorlijke hoeveelheid kabels weggewerkt moeten worden van het frontpaneel (zie reviews). Ook heb je het voordeel dat een uATX moederbord zowel in een ATX als uATX behuizing past, maar een ATX moederbord niet in een uATX kast past (wanneer je eens wat hardware gaat doorschuiven).
Nog mooier zou zijn om de HDD uit de PC te halen en naar een NAS te verplaatsen. Een pricewatch: Synology Disk Station DS212J zou een prima aanschaf zijn, wat weer te bekostigen valt uit de besparing die door een A10 ipv i3 + GT640 wordt gehaald. Misschien een idee??
Zeker een idee, ook met dat budget, maar moet dan wel opmerken dat zo'n grote kast (en dure kast) dan wel functioneel een slechte investering heeft. Overigens heeft die zalman kast prima mogelijkheden om HDD's in rubber op te hangen. Geluidsoverlast zul je dus niet hebben.
De fans van Zalman zijn over het algemeen wel goed stil, dus vervangen is denk ik niet nodig. met 2 case-fans kan je makkelijk af; ik denk dat zelfs een enkele 120mm casefan op laag rpm genoeg is... Bij gamen misschien iets hoger rpm, maar daar moet het wel mee kunnen dan.
120mm casefans gaan die passen? Volgens mij niet.
En een voeding met cable management van minder dan 480 watt?? ;) Verder is 300 Watt natuurlijk ruim voldoende, maar 480Watt verbruikt daarom nog niet ook daadwerkelijk 180 watt meer. Wel iets meer, maar niet zo enorm veel. Desondanks is een kleinere voeding wel een logischere keuze
Ik linkte naar een voeding van 430W die goedkoper en modulair is. Hij verbruikt inderdaad niet zoveel meer, maar wanneer je een relatief dure voeding koopt met gold 80+ label dan moet je je wel beseffen dat die verhoogde efficiëntie verloren gaat doordat de voeding relatief niet zwaar genoeg belast wordt. Zo betaal je dus meer voor een voeding (bij aanschaf), maar dit ga je nooit terug verdienen omdat hij helemaal niet efficiënter is (bij lage belasting). Naar mijn mening (maar daar hoef je het niet mee eens te zijn) is een modulaire voeding niet zo nodig. Helemaal bij een grote kast waar je genoeg ruimte hebt voor kabel management (zeker met een uATX moederbord) en je toch al aardig wat kabels nodig bent voor SSD, HDD en optical. Hoef je maar 1 kabel weg te werken. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om voor een goedkopere en efficiëntere voeding te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op donderdag 08 november 2012 @ 15:50:
[...]

Het zal allemaal wel passen hoor, maar waarom zou je voor een ATX gaan wanneer uATX vaak alles al heeft wat je nodig hebt. (Nog) meer ruimte in de kast voor kabelmanagement is mooi meegenomen. Helemaal als je nagaat dat er al een behoorlijke hoeveelheid kabels weggewerkt moeten worden van het frontpaneel (zie reviews). Ook heb je het voordeel dat een uATX moederbord zowel in een ATX als uATX behuizing past, maar een ATX moederbord niet in een uATX kast past (wanneer je eens wat hardware gaat doorschuiven).
Met het oog op hardware doorschuiven valt er inderdaad nog wel wat voor te zeggen om voor uATX te kiezen inderdaad... Eigenlijk heeft alle2 wel voor- en nadelen... Een foute keuze kan TS er imho dan ook niet echt in maken ;)
Zeker een idee, ook met dat budget, maar moet dan wel opmerken dat zo'n grote kast (en dure kast) dan wel functioneel een slechte investering heeft. Overigens heeft die zalman kast prima mogelijkheden om HDD's in rubber op te hangen. Geluidsoverlast zul je dus niet hebben.
Het voordeel van de kast is dat er een ruim display op zit, waardoor audio e.d. gebruiken geen probleem is zonder de TV aan te zetten. Dat lijkt mij ook eerder een reden om voor deze case te kiezen dan de ruimte die je er in hebt. Da's eerder een leuk voordeeltje. Een aparte NAS geeft weer het voordeel dat de HTPC niet 24/7 aan hoeft te staan om het hele netwerk van content te voorzien, maar dat de NAS dit doet die veel zuiniger is. Qua geluids-demping heb je inderdaad een hoop mogelijkheden in deze case, maar iets wat er niet is, en je dus ook niet hoeft te dempen zal altijd beter zijn imho.
[...]

120mm casefans gaan die passen? Volgens mij niet.
De kast is 160mm hoog, dus zelfs als die niet standaard erin passen is met een dremeltje snel een kleine mod gemaakt om die 120mm erin te monteren :)
Ik linkte naar een voeding van 430W die goedkoper en modulair is. Hij verbruikt inderdaad niet zoveel meer, maar wanneer je een relatief dure voeding koopt met gold 80+ label dan moet je je wel beseffen dat die verhoogde efficiëntie verloren gaat doordat de voeding relatief niet zwaar genoeg belast wordt. Zo betaal je dus meer voor een voeding (bij aanschaf), maar dit ga je nooit terug verdienen omdat hij helemaal niet efficiënter is (bij lage belasting). Naar mijn mening (maar daar hoef je het niet mee eens te zijn) is een modulaire voeding niet zo nodig. Helemaal bij een grote kast waar je genoeg ruimte hebt voor kabel management (zeker met een uATX moederbord) en je toch al aardig wat kabels nodig bent voor SSD, HDD en optical. Hoef je maar 1 kabel weg te werken. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om voor een goedkopere en efficiëntere voeding te gaan.
Ah ja, nu zie ik inderdaad dat het een 430 is... Had even niet opgelet en dacht een 480 te lezen 8)7
Nadeel van een minder efficiente voeding is weer dat er meer energie in warmte wordt omgezet en dat die warmte ook weer afgevoerd moet worden. Hoe efficienter je voeding is, hoe minder je hoeft te koelen, en dus weer hoe stiller. Het zijn allemaal geen enorme verschillen natuurlijk.
Kabel-management is inderdaad geen must, maar een leuke optie die het wat netter houdt. Functioneel kan je in een behuizing als dit ook prima af zonder kabelmanagement... Een rolletje klittenband doet wonderen dan :P

Overigens snap ik nog niet echt goed waarom er nog geen fabrikanten in het gat zijn gesprongen tussen de kleine voedingen (300 Watt) en PicoPSU's. Volgens mij ligt er een enorme markt voor goede, passieve voedingen van 200 tot 300 watt, maar ik heb er nog amper iets van kunnen vinden helaas -O-

iRacing Profiel

Pagina: 1