Desktop +/- € 850,-

Pagina: 1
Acties:

• Sarrr
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-05 16:57
Hoi allemaal,

Ik wil deze week een nieuwe desktop gaan bestellen en heb me al een maand of twee geörienteerd op de mogelijkheden via de BBG's en het forum. Ik heb nu een samenstelling gemaakt, waarbij ik nog wat twijfelpunten heb en waar ik nog wel wat tips over kan gebruiken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is de bedoeling dat deze pc weer een aantal jaren vooruit kan. (Mijn huidige is 5 jaar, maar is echt aan vervanging toe.) Ik wil later eventueel best van videokaart veranderen, maar ik ben wel van plan om nu een van de betere processors te kopen die future-proof zijn met mijn soort gebruik. Ik heb vooral behoefte aan een snelle pc met veel geheugen, omdat ik altijd ontzettend veel tegelijk doe. Niet altijd hele zware programma's, maar ik wil weleens wat aan foto- of videobewerking kunnen doen zonder vastlopers en ik wil daarnaast ook de huidige games vlekkeloos kunnen spelen, op (redelijk) goede instellingen. (Denk hierbij vooral aan FPS-games zoals Call of Duty Black Ops II, Battlefield enz.) Het moet dus eigenlijk een snelle allround-pc worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget in mijn hoofd van ongeveer € 850,00 zonder randapparatuur. Op Tweakers valt de prijs altijd iets lager uit dan in het winkelmandje, dus minder is altijd beter natuurlijk. Ik wil de pc zelf in elkaar gaan zetten dus er komen geen assemblagekosten bij, en ik probeer ook via een andere weg aan Windows te komen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een scherm, speakers, muis en toetsenbord. Verder wil ik mijn harde schijf van 500 GB erin kwijt kunnen (als extra) en ben ik sterk aan het twijfelen over of ik mijn kast zal behouden. Ik heb ook nog een DVD brander maar ik denk dat ik een nieuwe neem want hij heeft weleens kuren.

Behuizing
Mijn huidige kast is een Antec Sonata III 500. De voeding wil ik sowieso vervangen (als dat kan, tenminste) maar verder vind ik de kast nog mooi qua uiterlijk. Het nadeel is dat er geen USB 3.0 op zit, maar ik zou hiervoor later eventueel iets van een hub kunnen kopen om aan de achterkant te verbinden, zodat ik nu op een kast zou kunnen besparen. Een ander nadeel is dat er geen 2,5 bay aan de binnenkant zit, waardoor ik volgens mij een bracket moet kopen voor mijn SSD. Klopt dat?
Het voordeel van mijn huidige kast is dat er wel een 3,5 inch bay aan de voorkant zit, waar ik mooi de kaartlezer in kan zetten die ik nog heb. Het is verder natuurlijk nog de vraag of alles in mijn huidige kast zal passen. Kortom: voor- en nadelen, maar ik zal er waarschijnlijk dingen bij moeten kopen (om USB 3.0 te optimaliseren en SSD te installeren) waardoor het de vraag is of ik misschien toch beter gelijk een nieuwe kast kan kopen. Dit zou dan bijvoorbeeld de Corsair Carbide 300R of de Antec Three Hundred Two zijn.

Merkvoorkeuren/eisen/wensen:
Ik ben geneigd naar Intel omdat ik het idee heb dat dit gewoon goede processors zijn waar ik een flinke tijd mee vooruit kan, en daarnaast heb ik ook gelezen dat deze vrij zuinig zijn, wat ook mooi meegenomen is. Verder heb ik geen hele specifieke merkvoorkeuren, ik zoek gewoon een goede prijs/kwaliteitverhouding.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb de volgende samenstelling gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570 Boxed€ 183,90€ 183,90
1Asrock B75 Pro3-M€ 58,30€ 58,30
1Club3D Radeon HD 7950 royalQueen€ 271,89€ 271,89
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 88,80€ 88,80
1Corsair Carbide 300R€ 66,-€ 66,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 36,60€ 36,60
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,58€ 15,58
1XFX Pro 550W€ 54,95€ 54,95
1Samsung 830 series 128GB€ 84,-€ 84,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 860,02

Twijfelpunten:

Processor
Ik ga niet overklokken. Ik weet niet hoe dat moet en heb het ook nog nooit gedaan, dus ik verwacht dat ik het niet snel zal aandurven (ook al lees ik dat het niet al te ingewikkeld moet zijn). Ik ga er dus vanuit dat dit niet gebeurt. Ik heb getwijfeld over welke processor ik dus moet nemen, en heb in ieder geval de types zonder 'K' gezocht. Ik wil in principe de snelste, maar wel in verhouding met mijn budget en eisen. De volgende staan ook in mijn twijfellijstje:

Intel Core i5 3570
Intel Core i5 3470
Intel Core i5 3450

Kunnen jullie hier iets zinnigs over zeggen? Is het de moeite om de 3570 boven de andere twee te verkiezen? En ik zie dat vaak de 3450 wordt gekozen, hoe zit het dan met het verschil en de prestaties van de 3470? Ik vind dit echt een lastige keuze.

Geheugen
In plaats van het geheugen van Vengeance zat ik ook te kijken naar de geheugenreepjes uit de BBG die vijf euro goedkoper zijn: Corsair CMV8GX3M2A1333C9 - €30,95. Zit er veel verschil tussen deze geheugenreepjes, of zal ik gewoon de goedkoopste nemen?

Videokaart
De videokaart die ik nu heb geselecteerd is volgens mij vrij goed. Ik heb ook gekeken naar de Sapphire HD 7870 GHz Edition 2GB GDDR5, waarmee ik wellicht wat geld kan besparen. Gaat deze voldoen aan mijn wens om huidige games vlekkeloos met goede instellingen te kunnen spelen en nog een klein beetje op de toekomst voorbereid te zijn? Of is het wel waardevol om te investeren in de HD9750?

Behuizing
Zie bovenstaande beschrijving over mijn huidige kast. Ik zou erop kunnen besparen, maar misschien is het toch aan te raden om gelijk een nieuwe kast met USB 3.0 te bestellen?

Overige vragen:
Moet ik er nog een extra/vervangende processorkoeler bij hebben?
Heb ik nog extra dingetjes nodig als brackets, schroeven etc. die ik misschien over het hoofd zie?
Kan ik nog ergens op besparen zonder (veel) prestatieverlies?
Ontbreekt er nog iets of hebben jullie nog tips?

Ik ga nu voor het eerst zelf de pc in elkaar zetten (één keer eerder gekeken bij iemand anders) dus het kan goed zijn dat ik hele voor de hand liggende dingen niet weet of vergeten ben.

Alvast bedankt voor de hulp! :>

• Sarrr
P.S. Inmiddels heb ik ook de MSI R7950 Twin Frozr 3GD5 V2/OC gevonden, die qua prijs net tussen de twee eerstgenoemde videokaarten in zit. Is deze compatible met het systeem dat ik heb gekozen en ook de moeite waard om in overweging te nemen?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:47
Doorgaans heeft de 3470 de beste prijs/prestatie, al was het prijsverschil vroeger groter met de 3570.
Als je maar weet dat de 3330 een veel lagere turbo heeft en voor de rest zou ik gewoon kijken naar prijs per GHz.
Op zich maakt het ook niet zo heel veel uit, al deze processors zullen voorlopig geen bottleneck vormen bij games en het verschil tussen de 3330 en 3570 zal waarschijnlijk maar 10% zijn op het moment dat dat wel zo is.

Vengeance geheugen heb je inderdaad niet nodig, zeker niet als je hier 5-10 euro meer voor moet betalen.
Ik zou overigens wel 1600MHz geheugen pakken, in principe scheelt het in prestaties niet veel maar het kost ook niet zoveel extra (1600 is de standaard voor ivy bridge processors).

Een andere cpu koeler is niet nodig, de bijgeleverd zal alleen onder load wat meer herrie maken maar over het algemeen valt dat wel mee (waarschijnlijk alsnog minder dan de videokaart).

De 7950 zal inderdaad iets beter futureproof zijn, maar tegen de tijd dat de 7870 niet meer voldoet zal de 7950 het niet veel langer uithouden.
Voor een prijsverschil van 50 euro is het zeker te overwegen, maar voor 75-100 euro verschil of meer zou ik lekker voor de 7870 gaan en dan eventueel een half jaartje eerder weer upgraden.

Je kunt inderdaad de kast achterwege laten, de SSD plak je gewoon vast met dubbelzijdig plakband of je zet hem vast met 2 schroefjes aan 1 kant.
Indien je later toch front USB3 wilt hebben kun je inderdaad een panel kopen.
De voeding die erin zit is ook nog prima, dus die hoef je niet te vervangen (indien hij kuren vertoont past er gewoon een ATX voeding in)
Ik zou er dan wel een extra fan bij kopen.
Let er ook op dat de videokaart niet langer mag zijn dan 10.5" (bijna alles is wel korter).

Ik weet niet zeker of er voldoende sata kabeltjes bij dat moederbord zitten, anders 1 of 2 bij bestellen.
Schroefjes zitten bij de nieuwe kast, van je oude kast heb je ze nog? (waarschijnlijk zitten er al genoeg in aangezien het een m-atx mobo is).

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Niet heel veel op Mitsumark's post toe te voegen. CPU verschillen zijn klein, zo ook de prijsverschillen. Het zijn geen van allen miskopen, is gewoon aan jezelf om te zeggen of je je prettiger voelt om er een paar euro meer aan uit te geven of niet.

Wellicht wel handig voor jezelf om te weten:

Ik heb hier o.a. dezelfde Antec kast en hier past een Gigabyte 7950 Windforce3 kaart in (Vreemd genoeg zou het volgens de nummertjes niet moeten passen, maar het past gewoon zonder gepiel of aanpassingen aan de kast). Het zijn misschien geen hele feature-rijke kasten maar ze zijn inderdaad erg mooi. Het model is wel al ietsje ouder, en ik zou momenteel ook niet dezelfde meer kopen, maar je hebt hem al, en er is echt niks mis mee. Als je front USB kan missen zou ik hem lekker laten staan. SSD kan je inderdaad plakken, maar je kan ook zo'n universeel bracket/mounting kit halen voor een paar euro, lijkt net even netter.

• Sarrr
Oké, daar heb ik een hele hoop aan! Bedankt!

Ik zie alleen even niet hoe ik dat geheugen kan filteren op 1600 MHz, zou je een voorbeeld kunnen geven van geheugen dat ik zou kunnen pakken?
EDIT: Ik zie dat de Vengeance bij de 1600 MHz ook bij de goedkopere zit, maar heb inmiddels ook de Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9 gevonden die volgens mij aan de eisen voldoet.

Verder heb ik het sterke vermoeden dat de voeding die nu in mijn kast zit kapot is. Mijn computer is vorige week finaal overleden, en dat zou heel goed aan de voeding kunnen liggen. Ik voel me er in ieder geval wat prettiger bij om gewoon een nieuwe voeding te nemen. De voeding die ik geselecteerd heb, XFX Pro 550W, gaat deze dan gewoon passen in mijn huidige kast? Volgens mij staat bij de specs gewoon ATX genoemd.

En dan dus een fan erbij, waar ik echt totaal geen verstand van heb. (Nooit eerder extra fans gekocht.) Hier zou ik dus zeker een tip over kunnen gebruiken! Welke, en waar plaats ik hem?

Een bracket zal ik er dan maar bij bestellen, dat lijkt me inderdaad iets netter/steviger voor mijn SSD.

Verder heb ik geen idee waar ik eventueel nog extra schroeven van mijn oude kast heb liggen, behalve dan natuurlijk de schroeven die er nu in zitten. Die kan ik waarschijnlijk gebruiken want de meeste onderdelen gaan er gewoon uit.

Ik heb even gemeten en de videokaart zou net aan wel, of net aan niet moeten passen. Het zit dan wel strak tegen het HDD gebied aan, er is bijna geen ruimte over.

Waarvoor zou ik trouwens extra SATA-kabels nodig hebben? En moet ik dan 300 of 600 hebben? Er moet dus in ieder geval één nieuwe HDD, één oude HDD en een SSD in, welke onderdelen moeten verder nog met SATA worden aangesloten? (Ik ben qua aansluiten echt nog een enorme n00b, sorry.)

EDIT: Ik heb het volgende USB 3.0 Frontpanel gevonden: Sharkoon USB 3.0 Frontpanel. Deze kan ik toch gewoon inbouwen en aansluiten op mijn moederbord? Ik heb nog zo'n 3.5 inch bay over voor aan de buitenkant, naast de plek die mijn kaartlezer nu inneemt.

[ Voor 21% gewijzigd door Sarrr op 08-11-2012 10:34 ]

• Sarrr
Inmiddels heb ik ontdekt dat er maar één 120 mm. fan in mijn huidige kast kan. (Aan de achterkant.) Ik begin daardoor toch te twijfelen of dit wel genoeg is om alles te koelen? En of ik misschien een sterkere fan moet kopen?

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

XFX Pro 550 is gewoon een ATX voeiding inderdaad en gaat passen. ATX is gewoon een standaard. Als een voeding ATX is, en je kast een ATX voeding past, gaat het lukken. Soms moet je op de kabel lengtes letten met grotere kasten. Maar gezien ik ook de XFX 550 in die Antec heb zitten kan ik je nu al vertellen dat dat uitstekend samen gaat.

Verder heb ik zelf ook 2x HDD in die kast zitten en ik denk dat er nog wel meer in passen, als je echt twijfels hebt en zeker wilt weten dat je er 3-4-5 in kan zetten zou ik hem misschien later dit weekend even open kunnen maken en een fototje nemen, ik zit er zelf nu niet achter anders had ik het al gedaan.

Frontpanel is ook in orde. Ik zou me alleen goed afvragen of je het ook gaat gebruiken. Kan natuurlijk altijd later erbij gezet worden als je het blijkt nodig te hebben. Wie weet besluit je voor die tijd alsnog een andere kast te kopen. Uiteraard kan je zo'n ding altijd ook in een nieuwe kast overzetten, dus als je veel frontpanel USB gebruikt, go for it.

Zelfde gaat voor ventilators. Ik heb echt nul temp problemen met die kast met enkel de standard fan, de GPU blijft ook onder heavy load keurig rustig draaien met een automatisch fanprofiel, oftewel ik zou zeggen, wacht ermee, als je blijkt dat hij in jouw situatie toch warm wordt, knal er dan een leuke fan bij, maar ik denk dat het zo ver niet zal komen. Welke precies het beste is zou ik op een silentpcreview o.i.d. even opzoeken, ben ik niet 100% in thuis.
Pagina: 1